Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kłopot z podłączeniem modułu woltomierza i amperomierza

peeves 06 Mar 2018 08:58 5982 25
  • #1
    peeves
    Level 5  
    Cześć - przerobiłem zasilacz ATX na laboratoryjny (na przednim panelu mam kilka wyjść stałonapięciowych oraz jedno wyjście regulowane na LM317T) - wszystko ładnie i pięknie działa, na tym jednym regulowanym wyjściu mam regulację w zakresie od 1,25V do 11,3V (potencjometrem liniowym). Jako wisienkę na torcie chcę podpiąć moduł woltomierza i amperomierza panelowego (moduł nie ma konkretnej nazwy, ale w necie jest go pełno, bardzo łatwo można go znaleźć wpisując w Google frazę "voltmeter ammeter module", ale niestety coś mi to nie wychodzi, pomimo tego, że przejrzałem większość schematów połączeniowych tego modułu dostępnych w necie.
    Póki co wyświetlacz uruchamia się i pokazuje wartości zerowe, najpierw chciałem podpiąć sam woltomierz, (gruby czerwony przewód od amperomierza na razie zostawiając luzem), zatem cienki żółty przewód spróbowałem podpiąć do nóżki OUT (LM zaczął piszczeć i bardzo szybko robił się gorący), po podpięciu żółtego kabelka do nóżki IN było zwarcie (zabezpieczenie wyłączyło chwilowo zasilacz), po podpięciu żółtego kabelka do nóżki ADJ nie dzieje się nic. Przedstawiam mój schemat połączeń na zdjęciu. (na pomarańczowo zaznaczyłem napięcie wyjściowe, proszę mi wybaczyć nieład tego schematu).
    Mój R1 to malutki potencjometr montażowy dostrojony do 960 omów (aby mieć precyzyjny zakres regulacji), a P1 to duży potencjometr liniowy 10k (z każdego potencjometru używam jedynie pierwszych i drugich nóżek, trzecie pozostają wolne). Bezpośrednio do nóżek LMa wlutowałem również kondensatory ceramiczne 100 nF. Jak należy ten moduł poprawnie podłączyć? Czy łącząc wszystkie masy tak naprawdę w jedną, wspólną, sprawia, że nie można tego wykonać tak jakbym chciał? Chciałbym zasilić wszystko, używając jedynie ATXa,
    bez żadnego dodatkowego zewnętrznego zasilania. Interesuje mnie konfiguracja, w której moduł ma swoje własne zasilanie, po to, żeby pokazywał napięcia nawet takie, które są niższe niż 4V. Wzorowałem się na tym filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=PxAYUYZ_eaE
    Proszę o pomoc.
    Kłopot z podłączeniem modułu woltomierza i amperomierzaKłopot z podłączeniem modułu woltomierza i amperomierzaKłopot z podłączeniem modułu woltomierza i amperomierza
  • #4
    krzysztof723
    Level 30  
    peeves wrote:
    Interesuje mnie konfiguracja, w której moduł ma swoje własne zasilanie, po to, żeby pokazywał napięcia nawet takie, które są niższe niż 4V.


    Ze zdjęcia wynika, ze takim woltomierzem/amperomierzem posługujesz się, jak na obrazku poniżej. Moduł ma mieć oddzielne zasilanie.

    Kłopot z podłączeniem modułu woltomierza i amperomierza

    Połączenia trzeba zastosować tak, jak w czerwonej ramce z tym, że silnik nie bierzemy pod uwagę, natomiast dwa zaciski na silniku przyjmujemy jako dwa gniazda wyjściowe tak, jak na tym rysunku:

    Kłopot z podłączeniem modułu woltomierza i amperomierza

    Przewód gruby czarny z modułu należy podłączyć do wyjścia minus zasilacza LM317, a przewód gruby czerwony z modułu podłączyć do gniazda wyjściowego oznaczonego jako minus (masa).
    Przewód cienki żółty z modułu trzeba podłączyć do gniazda wyjściowego oznaczonego jako plus - to gniazdo jest połączone z wyjściem plus zasilacza LM317 przewodem czerwonym.
    Przewód cienki czerwony i przewód cienki czarny z modułu należy podłączyć do oddzielnego źródła zasilania o napięciu 4-30V.
  • #5
    peeves
    Level 5  
    RadioKiller - przejrzałem ten temat, ale nie rozwiązał on mojego problemu.

    gumisie - według Twojego pomysłu powinienem teraz zasilić moduł z 12V, pytanie - czy w takiej konfiguracji wyświetlacz pokaże mi aktualne (regulowane) napięcie na LMie w zakresie 1,25-11,3 (bo taki mam) V?

    krzysztof723 - może żeby jeszcze bardziej doprecyzować, o co mi konkretnie chodzi - jestem po prostu ciekaw, jak inni ludzie realizują te osobne zasilanie modułu w przerobionych zasilaczach ATX, zgaduję, że chodzi tutaj o masę ... - w moim wypadku jest ona wspólna do wszystkiego, a pewnie dla zasilania modułu powinna być osobno, zgadza się? W cudzych przeróbkach spotkałem ten moduł podpięty do przetwornicy step-down (ona ma dwie osobne masy, prawda?), lub też podpięty do potencjometru wieloobrotowego, dam linki do zobrazowania:
    z przetwornicą: https://www.youtube.com/watch?v=WeYK2gY4z-A
    z potencjometrem wieloobrotowym: https://www.youtube.com/watch?v=F3_OeVjKHr0
    na sam koniec dorzucę swój amatorski schemat mojej przeróbki zasilacza, kompletnej, nie rozważajmy tym razem samego LMa - co może być nie tak? (Tak, wiem, na schemacie umiejscowienie woltomierza, amperomierza i zacisk napięcia regulowanego mogą być źle umiejscowione, reszta OK).

    Ogólnie chcę się dowiedzieć, czy da się zasilić ten moduł i zrealizować odczyt w zakresie 1,25-11,3V używając tylko tego zasilacza ATX, nic więcej, żadnego dodatkowego, zewnętrznego źródła zasilania, jest to możliwe?
  • #7
    peeves
    Level 5  
    gumisie - na Twoim najnowszym schemacie nadal widzę dwie osobne masy (chyba) :/

    Dodano po 43 [sekundy]:

    A, i dorzucam ten mój schemat - zapomniałem o nim:
  • #8
    gumisie
    Level 43  
    peeves wrote:
    gumisie - na Twoim najnowszym schemacie nadal widzę dwie osobne masy (chyba) :/
    Raczej nie ma dwóch mas, przyjrzyj się dokładnie a w razie wątpliwości zaznacz na tym schemacie.
  • #9
    peeves
    Level 5  
    gumisie wrote:
    Raczej nie ma duch mas, przyjrzyj się dokładnie a w razie wątpliwości zaznacz na tym schemacie.

    Chyba zrozumiałem zamysł, w takim razie potrzebuję wyprowadzić na mój panel zasilacza jeszcze jedno gniazdo bananowe - za jakieś 2 godziny pojadę kupić je w sklepie i spróbuję Twojego pomysłu, dam znać, czy się udało.
  • #10
    gumisie
    Level 43  
    W twoim schemacie masz błędnie opisane lub połączone piny LM 317 (Adj / OUT).
    peeves wrote:
    w takim razie potrzebuję wyprowadzić na mój panel zasilacza jeszcze jedno gniazdo bananowe
    I podpiąć pod nie czerwony przewód (oczywiście gniazdo te powinno być odizolowane od reszty mas), jest to dość kiepskie rozwiązanie, bez zmiany "schematu" jak na razie jedyne.

    P.S.
    W niektórych typach tego modułu w przypadku zasilania ze wspólnego źródła, nie podłącza się cienkiego, czarnego przewodu do czarnego, grubego ( - ). Brak odczytu poboru prądu.
  • #11
    gimak
    Level 40  
    Przy połączeniu wg schematu załączonego w poście #6, cienki czarny przewód masowy powinien być luźny (do niczego nie podłączony). Ja tak jak na rysunku sobie podpiąłem taki moduł i bardzo szybko diabli go wzięli.
    W poście #4 w załączniku, w schemacie poza ramką jest wyraźnie zaznaczone, że ten przewód nie ma być nigdzie podłączony.
  • #12
    gumisie
    Level 43  
    gimak wrote:
    Ja tak jak na rysunku sobie podpiąłem taki moduł i bardzo szybko diabli go wzięli.
    Mało prawdopodobne aby to był powód uszkodzenia (chociaż wszystko jest możliwe). Przy połączeniu obu czarnych co najwyżej będzie brak możliwości odczytu prądu. Napisałem post wyżej #10. Lecz aby nie ryzykować można zrezygnować z jego podłączania.
  • #13
    krzysztof723
    Level 30  
    peeves wrote:
    Ogólnie chcę się dowiedzieć, czy da się zasilić ten moduł i zrealizować odczyt w zakresie 1,25-11,3V używając tylko tego zasilacza ATX, nic więcej, żadnego dodatkowego, zewnętrznego źródła zasilania, jest to możliwe?


    Żeby moduł wskazywał wartość napięcia od 1,25V to najpewniejsze byłoby oddzielne źródło zasilania.
    Jeżeli nie może być osobnego zasilania dla modułu to ja proponuję takie podłączenie modułu z dodatkowym gniazdem oznaczonym masa (minus) dla zasilacza na LM317, jak na rysunku poniżej.

    Kłopot z podłączeniem modułu woltomierza i amperomierza

    Według wzoru (podany na rysunku) należy obliczyć - dobrać wartości rezystorów, aby otrzymać zakres regulacji stabilizowanego napięcia wyjściowego 1,25...9,6V.
    W przybliżeni: R2 - potencjometr 2,2k, R1 - rezystor 330 Ohm lub R2 - potencjometr 1k, R1 -rezystor 150 Ohm.
  • #14
    gumisie
    Level 43  
    @krzysztof723, w twoim załączniku wkradł się błąd, żółty przewód to przewód pomiarowy i chyba powinien być podłączony do OUT LM317.
  • #15
    krzysztof723
    Level 30  
    gumisie wrote:
    @krzysztof723, w twoim załączniku wkradł się błąd, żółty przewód to przewód pomiarowy i chyba powinien być podłączony do OUT LM317.


    I ja też tak później pomyślałem, ale byłem już poza domem kilka godzin i nie było jak zmienić tego połączenia.
    Przypuszczam, że nic by się nie stało przy takim połączeniu żółtego przewodu, a pomiar najwyżej wskazywałby stałe +12V.
    Przekładając żółty przewód do OUT LM317 wydaje się, że to jest poprawne połączenie, ale też nie wiadomo jak zareaguje układ modułu - czy przy tak podłączonym zasilaniu będzie prawidłowo mierzył i wskazywał regulowane napięcie i prąd?
    Myślę, że pozostawiając nie podłączony cienki przewód czarny unikniemy ewentualnego uszkodzenia modułu.

    Kłopot z podłączeniem modułu woltomierza i amperomierza
  • #16
    gumisie
    Level 43  
    krzysztof723 wrote:
    ale też nie wiadomo jak zareaguje układ modułu - czy przy tak podłączonym zasilaniu będzie prawidłowo mierzył i wskazywał regulowane napięcie i prąd?
    Robiłem kilka zasilaczy (jeden jeszcze posiadam) i wszystko działa prawidłowo.
    krzysztof723 wrote:
    Myślę, że pozostawiając nie podłączony cienki przewód czarny unikniemy ewentualnego uszkodzenia modułu.
    No cóż, potwierdzam, lepiej dmuchać na zimne. W moim przypadku działa w obu opcjach tylko że ja mam innego typu, (aby się upewnić wystarczy zmierzyć rezystancję pomiędzy tymi dwoma czarnymi przewodami).
    Może komuś przyda się schemat.
    Pozdrawiam
  • #17
    peeves
    Level 5  
    Co do tego LMa, to albo się strasznie grzeje przez ten moduł, albo nic się nie dzieje. Cóż, ten moduł jest niesamowicie dziwny, rozłączyłem go kompletnie i spróbowałem ponownie obu konfiguracji, w tym bez udziału zasilacza, nawet tej na jednym zasilaniu, zarówno z baterii jak i jeszcze raz (później) zasilacza, podpiąłem nawet silnik, żeby trzymać się schematów z neta, próbowałem nawet wiernie odwzorować połączenia z filmików - wynik? Silnik zdrowo się kręci, a wyświetlacz nie wskazuje kompletnie nic - próbowałem też waszych propozycji - nadal żadnych pomiarów - widocznie trafiłem na wadliwy egzemplarz, odpuściłem (bo przez ten moduł straciłem półtorej dnia życia) i jest on teraz jedynie w moim ATXie do ozdoby, zasilony z 5V, żeby wyświetlacz świecił. Chyba zamówię sobie na ali jeszcze jeden, żeby zobaczyć, czy rzeczywiście było coś nie tak, może kiedyś go wyjmę i podmienię, obecnie zadowolę się odczytem napięcia regulowanego na multimetrze.
  • #18
    gimak
    Level 40  
    Ja kupiłem cztery takie moduły. Jeden z podłączonymi razem czarnymi przewodami (cienki i gruby) zamontowany w ryskim prostowniku zamiast amperomierza, padł po ok. 1 godzinie ładowania. Spalił się element 7130 (bo się zadymiło i to jest widoczne), ale paść musiało coś więcej, bo jak podałem napięcie 3V w miejscu z ramki z 3V, to wyświetlacz pozostaje dalej ciemny.
    Drugi moduł założony w miejsce uszkodzonego, ale z odłączonym cienkim czarnym przewodem działa już od dłuższego czasu normalnie.
    W moim przypadku, jak sie nad tym zastanawiam, to przyczyną uszkodzenia mógł być jakiś pik napięcia powyżej 30V, bo prostownik zasilany jest z agregatu prądotwórczego, a moduł był zasilany napięciem mierzonym. W obecnym module zasilanie profilaktycznie podłączyłem pod stabilizowane 10V z układu kontroli napięcia ładowanego akumulatora i może dlatego moduł żyje. Chyba warto zasilanie modułu profilaktycznie zabezpieczyć diodą Zenera.
    Trzeci moduł też się dziwnie zachowuje. Miał być użyty (i chyba będzie) do pomiaru prądu i napięcia w prostowniku z pełną automatyka, ale nie wyposażonego w żaden miernik.
    Do modułu tego jak się po podłączy do niego zasilanie, to zapalają się na wyświetlaczu same zera, a po kilkunastu sekundach pojawia się wartość prądu 0.12 A. Zwieranie pinów do pomiaru prądu nic nie zmienia, kalibracja też nie. Przy pomiarach prądu wygląda, że zachowuje normalnie, z tym, że nie sprawdzałem jaki wpływ na wynik ma ta wartość początkowa 0.12A.
    Na co również zwróciłem uwagę, to przy odwrotnym podłączeniu pinów do pomiaru prądu na wyświetlaczu prądu są same zera, czyli pomiar prądu jest tylko w jednym kierunku.
  • #19
    gumisie
    Level 43  
    Widocznie trafiłeś na felerny. Te moduły są odporne nawet na odwrotne podłączenie zasilania [zaryzykowałem i tak zrobiłem (YB27VA-v1.5), kupiłem swego czasu 10szt. po 10zł i jak by co to niewielka strata, mimo to nie polecam tego typu testów] no i niestety, nie uległ uszkodzeniu :D dioda zabezpieczająca (schemat #16) zrobiła swoje. Warto sprawdzić te elementy.

    edit:
    gimak wrote:
    Na co również zwróciłem uwagę, to przy odwrotnym podłączeniu pinów do pomiaru prądu na wyświetlaczu prądu są same zera, czyli pomiar prądu jest tylko w jednym kierunku.
    A czego się spodziewałeś :?: .
  • #20
    gimak
    Level 40  
    gumisie wrote:
    gimak napisał:
    Na co również zwróciłem uwagę, to przy odwrotnym podłączeniu pinów do pomiaru prądu na wyświetlaczu prądu są same zera, czyli pomiar prądu jest tylko w jednym kierunku.
    A czego się spodziewałeś :?: .

    Ja się tego spodziewałem, ale chciałem to sprawdzić żeby mieć pewność. Myślałem zastosować taki moduł do pomiaru napięcia i prądu między akumulatorem i instalacją w samochodzie, ale żeby mieć pełny obraz trzeba by montować dwa moduły.
  • #21
    gumisie
    Level 43  
    gimak wrote:
    Ja się tego spodziewałem, ale chciałem to sprawdzić żeby mieć pewność.
    Mógłbyś troszeczkę "jaśniej"?.
    Co do pomiaru napięcia instalacji w aucie to wystarczy jeden moduł.
    gimak wrote:
    prądu między akumulatorem i instalacją w samochodzie
    Biorąc pod uwagę że maksymalny pomiar prądu tego modułu to 10A a w chwili np. uruchamiania auta to: XXX A, (bez dodatkowego bocznika nie da rady). No chyba że chciałbyś mierzyć prąd ładowania akumulatora to również wystarczy jeden moduł (I max 10A).
    Pozdrawiam
  • #22
    gimak
    Level 40  
    gumisie wrote:
    Mógłbyś troszeczkę "jaśniej"?.

    Był tutaj taki temat wykorzystania takiego modułu do pomiaru pradu i tam autor jako bocznik planował użyć przewód łączący akumulator z masą. Zrobił taką próbę. Pomijając sprawę dokładności pomiaru wynikającego z przypadkowej oporności lub jak ktoś woli przewodności przewodu masowego w roli bocznika, próba wypadła pozytywnie, ale tylko w jednym kierunku. Już teraz nie pamiętam, czy w kierunku do akumulatora czy z od niego. W jednym z tych kierunków moduł pokazywał zero, stąd przypuszczałem, że kolejność włączenia pinów prądowych jest istotna.
    gumisie wrote:
    No chyba że chciałbyś mierzyć prąd ładowania akumulatora to również wystarczy jeden moduł (I max 10A).

    Tu te 10A by też nie wystarczyło, bo bez ewentualnych diod separujących, nie dałoby się rozdzielić prądu do i z akumulatora, a ten do (czyli ładujący), też może mieć czasem wartości większe od 10 A.
  • #23
    gumisie
    Level 43  
    @gimak, elektromechanika samochodowa to nie moja dziedzina, lecz gdyby wpiąć bocznik (10/1) pomiędzy klemę ( - ) a przewód masowy i wykonać pomiar na tym boczniku ?.
    gimak wrote:
    przewodu masowego w roli bocznika, próba wypadła pozytywnie, ale tylko w jednym kierunku.
    Przewód masowy jako bocznik :?: , ups :cry: .
    Pomijając tą kwestię nadal nie wiem o co chodzi z tym "dwukierunkowym" pomiarem za pomocą takiego modułu.
    Pozdrawiam
  • #24
    gimak
    Level 40  
    gumisie wrote:
    Przewód masowy jako bocznik :?:

    Bocznik to nic innego jak kawałek przewodu o określonej oporności. Przewód masowy łączący "-" akumulatora to też przewód, pozostaje tylko sprawa jego oporności i odpowiedniego sparowania z miernikiem oraz dokładność takich pomiarów.
    gumisie wrote:
    gdyby wpiąć bocznik (10/1) pomiędzy klemę ( - ) a przewód masowy i wykonać pomiar na tym boczniku ?.

    Tylko ten bocznik musi być dobrany pod wielkość prądu rozruchowego.
    gumisie wrote:
    nadal nie wiem o co chodzi z tym "dwukierunkowym" pomiarem za pomocą takiego modułu.

    Trochę opacznie zrozumiałeś to co napisałem. Jednym takim modułem da się mierzyć prąd płynący tylko w jednym kierunku - co sam sam potwierdziłeś, a ja to organoleptycznie sprawdziłem. A mnie ewentualnie interesowałby pomiar prądu w obydwóch kierunkach (do i z akumulatora), dawniej do tego celu służył amperomierz z zerem na środku skali. W tym przypadku do realizacji tego trzeba by dwóch modułów (każdy by mierzył prąd w jednym kierunku) skojarzonych z jednym bocznikiem.
  • #25
    gumisie
    Level 43  
    gimak wrote:
    Bocznik to nic innego jak kawałek przewodu o określonej oporności. Przewód masowy łączący "-" akumulatora to też przewód, pozostaje tylko sprawa jego oporności
    Masz rację, lecz problem w tym że o niewiadomej rezystancji (długość, średnica, kontakt z karoserią, itd...).
    gimak wrote:
    gumisie napisał:
    gdyby wpiąć bocznik (10/1) pomiędzy klemę ( - ) a przewód masowy i wykonać pomiar na tym boczniku ?.

    Tylko ten bocznik musi być dobrany pod wielkość prądu rozruchowego.
    No i właśnie o to chodzi.
    Co do dwukierunkowości pomiaru to wyjaśniłeś:
    gimak wrote:
    A mnie ewentualnie interesowałby pomiar prądu w obydwóch kierunkach (do i z akumulatora), dawniej do tego celu służył amperomierz z zerem na środku skali
    Fakt tak się robiło. Dzięki.
    Pozdrawiam
  • #26
    gimak
    Level 40  
    gumisie wrote:
    lecz problem w tym że o niewiadomej rezystancji (długość, średnica, kontakt z karoserią, itd...).

    Tu w zasadzie zachodzi konieczność dobrania średnicy przewodu, bo z długością raczej dużych manewrów nie ma, chyba będzie się składał z dwóch odcinków - jeden z nich jako bocznik. Kontakt z karoserią jeżeli chodzi o sam pomiar nie ma znaczenia.