Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Nie działający wirnik w pralce Frani (model m-4) +odkręcony/odłamany element

06 Mar 2018 17:47 915 11
  • Poziom 4  
    Witam. Mam problem z niepracującym wirnikiem, dodatkowo po odkręceniu dolnej blachy zabezpieczającej, wypadł pewien element (odkręcił się, lub ułamał) został tylko po nim otwór w który powinien wejść.

    Objawy:
    - silnik startuje normalnie i normalnie pracuje (choć nie kręci się wirnik)
    - pasek klinowy nie ślizga się - zaś oba koła na których siedzi, obracają się jak trzeba
    - wirnik od strony komory prania (fot.2) obraca się z olbrzymim trudem (przyłożenie naprawdę siły dopiero rusza go ledwo o kilka cm)
    - model pralki jest taki (zdjęcia przykładowe, znalezione) wg tabliczki to m-4 Światowid, obudowa metalowa
    Nie działający wirnik w pralce Frani (model m-4) +odkręcony/odłamany elementNie działający wirnik w pralce Frani (model m-4) +odkręcony/odłamany element

    Z dołu wypadła taka rzecz - nie mam zdjęcia, ale narysowałem rysunek pomocniczy elementu i miejsca z którego wypadł. Widok po odwróceniu pralki dnem do góry.

    Nie działający wirnik w pralce Frani (model m-4) +odkręcony/odłamany element

    Czy wystarczy ten element tym plastikowym gwintem wkręcić i zacisnąć śrubą kontrującą czy jednak się ułamał. Jeśli to drugie - da się to samodzielnie zrobić?

    Kłaniam się.
    P.S. Tak wiem, śruba przez "u" - herezja zielonym kolorem na rysunku - mój błąd :D
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Ten plastikowy element to smarowniczka, która nie ma w obecnym czasie wpływu na działanie (obracanie się) koła wirnika. Trzeba było czasem pokręcić tym łepkiem plastikowym , aby towot odrobinę posmarował oś wirnika. Teraz można jedynie poluzować śrubę kontrującą, zdjąć koło pasowe i w kolejnej czynności albo spróbować popryskać ośkę WD, a następnie rozruszać ośkę w piaście, albo dalej zdemontować wirnik i wymienić całość, czyli wirnik + piasta.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Jeżeli w ośce od spodu jest dziura to znaczy że przez nią można nasmarować wnętrze a ta śrubka zabezpiecza przed wypłynięciem towotu, śrubę z boku dokręcić ale trzeba wyczuć bo na ośce jest pod nią wycięcie. Prawdopodobnie kółko napędowe jest opadnięte trzeba docisnąć.
  • Poziom 4  
    "Jeżeli w ośce od spodu jest dziura to znaczy że przez nią można nasmarować wnętrze"
    Można prysnąć WD w tą dziurę, pomoże coś? Razem z próbą rozruszania wirnika.
    Dodam że mądre głowy trzymały pralkę jesienią pod chmurką. Nie padało na nią bezpośrednio ale wilgotność powietrza robi swoje.

    "śrubę z boku dokręcić ale trzeba wyczuć bo na ośce jest pod nią wycięcie"
    Ta śruba jest mocno odkręcona, jak rozumiem należy założyć smarowniczkę i zabezpieczyć ją właśnie tą śrubą kontrującą, starając się trafić na wycięcie w gwincie smarowniczki? Od czego ta "śruba z boku" w ogóle jest.

    "Prawdopodobnie kółko napędowe jest opadnięte trzeba docisnąć."
    A jak to zrobić?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Naprawiator napisał:
    - wirnik od strony komory prania (fot.2) obraca się z olbrzymim trudem (przyłożenie naprawdę siły dopiero rusza go ledwo o kilka cm)
    A to oznacza,że z braku smarowania ośka zatarła się (albo przyrdzewiała) w piaście, w której powinna się lekko obracać.
    Naprawiator napisał:
    Od czego ta "śruba z boku" w ogóle jest.
    Ta śruba trzyma koło pasowe, aby nie spadło z osi, na której jest założone.
  • Poziom 4  
    "A to oznacza,że z braku smarowania ośka zatarła się (albo przyrdzewiała) w piaście"
    Czyli to oznacza że albo użycie WD i rozruszanie "manualne" pomoże, albo wymiana wirnik +piasta się kłania :cry:

    Z drugiej strony dodam że kółko napędowe/pasowe się ładnie kręci, więc gdybam nad prawdopodobieństwem że kółko napędowe jest opadnięte. Jak je "nastawić"?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Naprawiator napisał:
    Jak je "nastawić"?
    Najprościej? Wykręcić boczną śrubę, zdjąć koło z osi, zobaczyć jak powinno być założone, założyć na oś i dokręcić śrubę, ale tak by nie pękło koło przy dokręcaniu.
  • Pomocny post
    Moderator
    Naprawiator napisał:
    - silnik startuje normalnie i normalnie pracuje (choć nie kręci się wirnik)
    - pasek klinowy nie ślizga się - zaś oba koła na których siedzi, obracają się jak trzeba

    Jeśli oba koła pasowe się obracają a nie kręci się wirnik, to:
    - koło pasowe na osi wirnika nie przekazuje obrotów na tą oś (koło się obraca a oś stoi w miejscu)
    - koło pasowe na osi wirnika obraca się razem z osią (napędza ją), ale nie obraca się sam wirnik
    Zobacz od spodu, czy w czasie pracy silnika koło pasowe osi wirnika obraca się razem z osią.
    Gdyby smarowniczka była uszkodzona, miałem oryginalną, nową, pytanie tylko, czy znajdę.
  • Poziom 4  
    Cytat:
    "Pralkę kładziesz poziomo jedną ręką naciskasz wirnik drugą kółko kręcąc lewo prawo do wyczuwalnego oporu"

    Niestety, brak efektu tą metodą, gdy kręcę kołem od strony silnika, wirnik nie porusza się ani nie przechodzą nań żadne siły z mojego kręcenia - jakby jedno koło i wirnik były rozłączone.

    Cytat:
    "Zobacz od spodu, czy w czasie pracy silnika koło pasowe osi wirnika obraca się razem z osią."

    Osi niestety nie widać, ciężko stwierdzić, widać jest zakryta smarem albo brudem:(

    Co zrobiłem dotychczas: Obróciłem pralkę silnikiem do góry i w otwór po smarowniczce zapuściłem WD40. Nieco pomogło, wirnik zaczął się nieco lepiej obracać, ale po uruchomieniu pralki dalej uparcie stał w miejscu. Pralkę włączyłem na chwilę by sprawdzić jak zachowuje się ośka (wg propozycji od użytkownika Felini) i widziałem że koło silnika kręciło się szybciej niż koło połączone z wirnikiem. Aleee... po 20-30sekundach pracy poczułem charakterystyczny zapaszek i z lekki dymek poleciał z otworu gdzie znajduje się oś. Natychmiast wyłączyłem oczywiście i pozostawiłem do ostygnięcia.

    Teraz myślę zdjąć koło pasowe i zobaczyć co się pod nim dzieje, tylko jak to zrobić. Odkręciłem śrubę boczną i próbowałem koło zdjąć chwytając oburącz i ciągnąć do góry +lekko kiwając na boki. A że nie szło, to na siłę nie chciałem ciągnąć. Jakieś narzędzie do tego będzie potrzebne?
  • Poziom 42  
    Prysnąć WD na połączenie osi i koła pasowego. Postukać młotkiem, najlepiej poprzez rurkę, lub klucz nasadowy w koło pasowe w okolicy środka. Jeśli nie pomoże można użyć ściągacza do łożysk, ale jak koło pasowe jest miękkie, to się ten numer nie uda.
    Dodatkowo namawiałbym do zmiany nazwy użytkownika, jak z takimi prostymi naprawami sobie nie możesz dać rady.
  • Poziom 4  
    "Dodatkowo namawiałbym do zmiany nazwy użytkownika, jak z takimi prostymi naprawami sobie nie możesz dać rady."
    Nooo, akurat pralki dla mnie nowością, wolę grzebać w innym sprzęcie;)

    Piękne dzięki wszystkim za pomoc. Temat niech zostanie dla potomnych.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Na silnik pralki okazał się większy popyt niż na samą pralkę;)