Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Szablon (stencil) do pasty lutowniczej

jackobi7 07 Mar 2018 12:19 789 5
  • #1 07 Mar 2018 12:19
    jackobi7
    Poziom 10  

    Chcialbym wykonac sobie u Chinczyka (allpcb) formatke z wieloma szablonami do recznego nakladania pasty lutowniczej, zlozona z roznych ksztaltow, do pociecia na pojedyncze sita. Obudowy m.in. LQFP48..144 z rastrem 0,5mm oraz beznozkowe LFCSP o polach szerokosci 0.3mm i rastrem 0.8mm wraz z padami termicznymi. Bez BGA.

    Jaka dobrac grubosc materialu i czy bedzie ona odpowiednia dla w/w przypadkow, by upchnac na wspolnej formatce?
    Wg artykulu z EP 3/2009 wlasciwe beda 0,12mm lub 0,15mm. Jednak jest to wartosc dla produkcji profesjonalnej, a ja potrzebuje opinii z praktycznych doswiadczen w domowym warsztacie :)

    Druga sprawa, to czy dawac nadmiar/niedomiar wymiarow poza obrysy padow, a jesli tak to jaki?

    Sa tez do wyboru opcje:
    - Electropolishing : tak/nie
    - Existing fiducials: none/half lasered/lasered through

    Poniewaz nie mam doswiadczen, to pytanie ktory z nich beda przydatne? Electropolishing podwyzsza cene, ale moze jest konieczny przy takim rastrze?

    0 5
  • #3 09 Mar 2018 15:17
    jackobi7
    Poziom 10  

    oloam napisał:
    0.15 to zdecydowanie za duzo na raster 0,5mm. 0.12 juz przejdzie..
    Przeczytaj ten temat, moze odpowie na czesc twoich pytan


    Przeczytalem, ale nadal nie wiem jaka wielkosc otworow szablonu dobrac. Czy dokladnie taka jak padow czy pomniejszyc?
    Zreszta przy szerokosci padu 0,2mm to nie wiem czy jest z czego pomniejszac, bo pasta nie przejdzie i nie zostanie na plytce przy odrywaniu.
    Nie mam jeszcze doswiadczen w montazu recznym z tak mala skalą, poza lutowaniem zwykla cyna w drucie z dobrym topnikiem.
    Byc moze przygotuje 2-3 wersje kazdego szablonu i metoda prob dobiore odpowienie rozmiary. Nie sa te szablony takie drogie w koncu.

    Jak to jest z padami termicznymi, ktore trzeba posmarowac pasta a zawieraja przelotki odprowadzajace cieplo? Czy roztopiona pasta nie ucieknie nimi? A moze po prostu jej bedzie tak duzo na powierzchni padu termicznego, ze wystarczy i na wypelnienie przestrzeni miedzy obudowa ukladu a miedzia oraz na "ucieczki" w przelotki?

    Przejrzalem gerbery jakis projektow referencyjnych producentow ukladow i tam robia przelotki termiczne, czasami rozdzielajac pady termiczne na 4 miedziane pola. Jaki jest tego cel? Ograniczenie ilosci nakladanej pasty, by nie rozlala sie pod piny naokolo?

    0
  • Pomocny post
    #4 09 Mar 2018 18:12
    oloam
    Poziom 20  

    jackobi7 napisał:
    Czy dokladnie taka jak padow czy pomniejszyc?


    Ogolnie sie nie pomniejsza. Dlat padow komponentow typu chip (rezystoery, kondensatory ceramiczne) lub melf stosuje sie sie opisane w tamtym temacie tzw. wendy house. wszystkie inne raczej pozostaja bez zmian.
    jackobi7 napisał:
    Jak to jest z padami termicznymi, ktore trzeba posmarowac pasta a zawieraja przelotki odprowadzajace cieplo? Czy roztopiona pasta nie ucieknie nimi?

    Ucieknie nadmiar. Nie masz co sie bac, bardziej mozesz spodziewac sie nadmiaru pasty (w tym przypadku redukujesz otwor w sencilu, dodajesz kratke lub zostawiasz tylko kilka otworow na na caly termopad...

    0
  • Pomocny post
    #5 09 Mar 2018 19:16
    TvWidget
    Poziom 31  

    - Ja robię szablony o grubości 0.1mm. Wszystkie małe otwory są takiej wielkości jak pady.
    - Otwór pod pad termiczny robię mniejszy. Jeśli wymagane są w nim przelotki to robię je przy krawędzi tam gdzie nie będzie nakładana pasta.
    - Duże otwory w szablonie muszą mięć w środku kratkę. Bez niej ilość nałożonej pasty będzie mała.
    - Płytki zamawiam tylko złocone.
    - Czym mniejsze otwory tym większe znaczenie ma jakość pasty. Tzn. czy jest świeża, czy była odpowiednio przechowywana itd.

    0
  • #6 13 Mar 2018 04:18
    jackobi7
    Poziom 10  

    Dzieki wszystkim za informacje, zrobie po prostu probki kilku przypadkow i przetestuje w praktyce. Tak bedzie najlepiej, bo i sklad/struktura pasty bedzie wplywac na to co pozostanie na plytce.

    0