Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Napad.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie rejestratora + 4 kamery w samochodzie. Stabilizacja napięcia.

te24 08 Mar 2018 14:23 684 9
  • #1 08 Mar 2018 14:23
    te24
    Poziom 9  

    Witam,

    Temat jakiś czas temu się przewijał, jednak nie był wyczerpany, a tematy zamknięte.

    Są 2 autobusy Mercedes Sprinter. W obu zainstalowałem monitoring składający się z rejetratora REJR4AHDFc (chińszczyzna), spec poniżej:
    https://otobram.pl/product-pol-73760-4-kanalo...lski-soft-H-264-praca-w-chmurze-P2P-WiFi.html

    oraz 4 kamery.

    Całość podłączyłem bezpośrednio do instalacji 12V samochodu (prosto pod akumulator). Tu muszę zaznaczyć, że auta jeżdżą średnio 21h na dobę, postoje to maksylanie 1-2h. Postoje serwisowe trwają dłużej, ale serwisanci wiedzą, że akumulator powinni odłączyć jak auto zjeżdża na serwis. Proste i wydawało się skuteczne. Rozwiązanie zostało zaakceptowane przez sklep sprzedający ten sprzęt.

    Oba chodziły około 1,5 tygodnia, pierwszy przestał nagrywać po 3 dniach (nie widział obecności HDD) drugi po 5. Potem nie było możliwości się zalogowania do nich. Po wymontowaniu i podłączeniu do zasilania sieciowego dyski widoczne, format zrobiony i planuję drugie podejście.

    Analiza zapisu na dysku pokazuje przerwania nagrywania, niektóre w trakcie zapalania silnika. Wnioski oczywiste. Zaznaczam, że zależy mi na monitoringu ciągłym, bez przerwy z wyjątkiem na prace serwisowe które trwają czasem kilka h, czasem kilka dni.

    Problemy do rozwiązania to:
    - zabezpieczenie rejestratora przed spadkiem napięcia podczas rozruchu silnika
    - zabezpieczenie akumulatora samochodu przed rozładowaniem
    - zabezpieczenie rejestratora przed spadkiem napięcia powodowanym wyładowaniem
    - zabezpieczenie rejestratora przed napięciem alternatora >14V

    Jak rozumiem pierwszym z brzegu rozwiązaniem jest:
    - mały akumulator który gwarantuje podanie 12V w momencie rozruchu silnika oraz w momencie spadku napięcia poniżej 12V z powodu rozładowywania się;
    - układ (dioda) zmniejszający napięcie z >14V do 12V podczas rozruchu silnika;
    - układ odłączający cały zestaw od akumulatora samochodowego jeśli napięcie spadnie do poziomu krytycznego - przyjmujemy jakieś 11V poniżej których może być problem z odpaleniem auta.

    Czy ktoś przerabiał ten temat i ma doświadczenie jak powyższe się sprawdza?
    Czy może są gotowe produkty (układy, moduły) który zapewniają to co powyżej "all in one"?

    Pozdrawiam

    0 9
  • Napad.pl
  • Pomocny post
    #2 08 Mar 2018 14:30
    kkknc
    Poziom 42  

    Podłączałem kiedyś w ciężarówce więc zapas napięcia był.
    Na rozruch to wiadomo akumulator buforowy. Jak zacznie ładować alternator to wtedy dołączyć do instalacji. Lub po prostu przez dużą diodę. Wzrostem napięcia bym się zbytnio nie przejmował. Powinno wytrzymać. Chociaż zawsze jest możliwość użycia przetwornicy. Dziś są to tanie rzeczy. Bez ładowania będzie wtedy trochę zaniżone ale po załączeniu idealne.
    Są też modułu i kompletne zasilacze Buck bost.

    0
  • Napad.pl
  • #3 08 Mar 2018 15:11
    te24
    Poziom 9  

    Znalazłem coś takiego:

    http://itx-sklep.pl/zasilacze/zasilacze_picopsu/picoups-100_12v_dc.html

    Tylko ja rozumiem, że to się włącza przy braku napięcia na zasilaniu głównym, a nie tylko przy jego spadku. Można by więc to podpiąć do szyny akcesoriów (praca tylko przy włączonej stacyjce) i po wyłączeniu silnika przechodziłby na akumulator dodatkowy. Tylko, że to w zasadzie nie rozwiązuje żadnego z problemów - bo jak rozumiem nie będzie stabilizować napięcia na poziomie 12V i ostatecznie będzie spadało napięcie przy rozładowywaniu się aku buforowego.

    Zasadniczo akumulalor buforowy mi niepotrzebny, jeśli będę miał układ który podniesie napięcie do 12V podczas rozruchu, obniży do 12V podczas pracy alternatora i wyłączy zasilanie przy wyładowującym się akumulatorze głównym (np. wykryje długotrwały, np. >30 sek spadek poniżej 11V.)

    0
  • #4 08 Mar 2018 15:44
    kood
    Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne

    dyski hdd nie nadają się do pracy w samochodzie.

    0
  • #5 08 Mar 2018 16:57
    kkknc
    Poziom 42  

    kood napisał:
    dyski hdd nie nadają się do pracy w samochodzie.

    No co ty nie powiesz. Mimo tego mój CarPC 5lat wytrzymał dysk też. Nie jest to jego miejsce pracy ale dają radę. W nawigacji TT też był mały HDD i też wytrzymał.
    Zobacz tu masz taki moduł.
    Ulepszona wersja DPS3005 DP30V5A Stałe Napięcie prądu Amperomierz woltomierz Programowalny Zasilacz converter Step-down Moduł
    http://s.aliexpress.com/IRvMF3uE?fromSns

    0
  • #6 08 Mar 2018 17:15
    mITX
    Poziom 9  

    te24 napisał:


    Problemy do rozwiązania to:
    - zabezpieczenie rejestratora przed spadkiem napięcia podczas rozruchu silnika
    - zabezpieczenie akumulatora samochodu przed rozładowaniem
    - zabezpieczenie rejestratora przed spadkiem napięcia powodowanym wyładowaniem
    - zabezpieczenie rejestratora przed napięciem alternatora >14V


    Możesz wykorzystać dedykowany do pracy w samochodzie moduł NUC-UPS z np. dwoma akumulatorkami 18650 i podtrzymywać pracę rejestratora:

    http://www.itx-sklep.pl/zasilacze/zasilacze_p...put_6-38v_output_12v_usb_4x_li-ion_18650.html

    Nagłe wyłączenia rejestratora podczas pracy z pewnością uszkodzą system plików, jeśli nie od razu to w najbliższej przyszłości. Ten moduł da Ci też 12V na wyjściu, potrzebne do stabilnej długotrwałej pracy rejestratora.

    Wszystkie możliwości konfiguracyjne masz na stronie wiki:
    http://wiki.mini-box.com/index.php?title=NUC-UPS#Shutdown_sequences

    0
  • #7 08 Mar 2018 17:38
    kood
    Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne

    kkknc napisał:
    No co ty nie powiesz. Mimo tego mój CarPC 5lat wytrzymał dysk też. Nie jest to jego miejsce pracy ale dają radę. W nawigacji TT też był mały HDD i też wytrzymał.


    zasilanie to jedna sprawa z którą można sobie poradzić, do tego dochodzą jeszcze wstrząsy i temperatura. Przy kamerach masz ciągły zapis w carPC czy TT miałeś sporadyczny odczyt.
    W samochodach stosuje się pamięci flash albo dyski ssd a nie hdd.

    0
  • #8 08 Mar 2018 17:58
    mITX
    Poziom 9  

    kood napisał:
    zasilanie to jedna sprawa z którą można sobie poradzić, do tego dochodzą jeszcze wstrząsy i temperatura. Przy kamerach masz ciągły zapis w carPC czy TT miałeś sporadyczny odczyt.
    W samochodach stosuje się pamięci flash albo dyski ssd a nie hdd.


    Zupełna zgoda, tradycyjne dyski talerzowe nie są dedykowane do pracy w pojazdach, chyba, że urządzenie posiada certyfikaty IEC 60068-2-64 (Vibration Test) / IEC 60068-2-27 (Mechanical Shock Test).

    @te24 zobacz jeszcze moduł DCDC-NUC, co prawda bez modułu UPS, ale masz tam konfigurowane: Selectable OverVoltage, UnderVoltage and Under-Current

    http://www.itx-sklep.pl/zasilacze/zasilacze_p.../dcdc-nuc_input_6-48v_output_12v_19v_usb.html

    0
  • #9 08 Mar 2018 18:01
    te24
    Poziom 9  

    kood napisał:
    dyski hdd nie nadają się do pracy w samochodzie


    No też tak sądziłem, ale zdania wśród specjalistów są podzielone, wielu preferuje HDD ze względu na (nie mam wiedzy by się wypowiadać) rzekome lepsze naturalne predyspozycje do nagrań ciągłych. Sklep zapewnił, że ten rejestrator z tymi dyskami cechują się długą bezawaryjną pracą w pojazdach i innych użytkowników.

    kkknc napisał:
    Zobacz tu masz taki moduł.
    Ulepszona wersja DPS3005 DP30V5A Stałe Napięcie prądu Amperomierz woltomierz Programowalny Zasilacz converter Step-down Moduł


    Nie wiem czy nie za mały. 5A. Rejestrator 2A, Kamery z podczerwienią - załóżmy bezpiecznie 0,5A, czyli 4 kamery to razem mamy 4A.
    Poza tym ten wyświetlacz i bajery - dla mojego zastosowania trochę przerost formy nad treścią ;) (ale oczywiście dzięki za podpowiedź). Szukając w necie wysuwam wniosek, że potencjalnie najbardziej problematyczny jest ew. drugi akumulator. Wolałbym go uniknąć. Na tą chwilę wydaje mi się, że:
    - Jakiś ogranicznik rozkładowania aku głównego, np. https://techtron.pl/p2746,zabezpieczenie-akumulatora-przed-glebokim-rozladowaniem.html (wiem drogi, aliexpress ma tańsze)
    - za ogranicznikiem buck-boost na 12v.

    Czy takie coś będzie zgodnie współpracować?

    Więc ostatnie dwa pytania:
    1. Jak zachowa się buck boost w momencie odcięcia zasilania przez ogranicznik rozładowania? Tam są jakieś kondensatory, jakiś spadek napięcia w czasie do zera, czy w momencie odcięcia, buck boost po prostu odcina swoje "gwarantowane" 12V ?
    2. Większość ograniczników rozładowania (wszystkie które znalazłem) służą do tego, by odciąć odbiornik w momencie zgaszenia silnika (spadek napięcia poniżej 13V) lub w momencie krytycznego rozładowania (przyjmuje się 10,5-11,0V). Ponowne załączenie ma miejsce po wykryciu działania alternatora (napięcie >13,5V). Oczywiście można ustawić inaczej, ale to nie zmienia istoty problemu: Załóżmy, że postój jest krótki (a mi zależy na monitorowaniu postoju tak długo i ciągle jak pozwoli aku), 1h. Mam ustawione odcięcie na 11V, więc CCTV pracuje. Po 1h odpalamy silnik. W momencie rozruchu napięcie spada - i tu oczywiście można dyskutować do ilu, ale może poniżej 10V (na ten moment ruszenia rozrusznika). I co? Ogranicznik rozumiem na ten moment odcina odbiornik, no bo napięcie spadło poniżej 11V. Po chwili załącza, ale co mi po tym - nagranie nie potrzebnie przerwane, do tego szkodliwy krótki reset rejestratora. Innymi słowy potrzebuję ogranicznika rozładowania który będzie działał z opóźnieniem czasowym, tzn. jeśli napięcie spadnie poniżej minimalnego na dłużej niż jakiś zadany czas (np. 10,20s) dopiero wtedy odetnie odbiornik.

    EDIT: Pisałem długo, teraz weszły kolejne posty, dziękuję. Przeglądam Wasze proponowane rozwiąznia. :)

    0
  • #10 08 Mar 2018 18:56
    kkknc
    Poziom 42  

    Ten moduł ma też i większe moce, kolejny ma 12A. Za 20 zł więcej. Do tego jest tani więc nie wybrzydzają ;). Modułu z opóźnieniem rozłączania przy spadku napięcia nie widziałem. Dlatego lepiej byś miał na bufor, z dodatkowego akumulatora. Skoro jeżdżą 23h na dobrę to wypełnij ta godzinę z zapasem na starzenie się akumulatora. Skoro masz stały pobór prądu 6A to powinieneś mieć akumulator o pojemności 14Ah w zapasie. Lub opcja market i zwykły rozruchowy 34Ah za 120zł który wymienisz raz na 3-4lata. Cena podobna do dobrego żelowego o wymaganej pojemności. Przy czym w takiej samej trwałości w tych warunkach.
    Tu masz taniej. Bez bajerów.
    400 W DC-DC Step-up Boost Converter Moduł Zasilania Prądu Stałego DOPROWADZIŁY Sterownik Moduł Step Up Napięcie R11 Drop ship
    http://s.aliexpress.com/INrmu2QN?fromSns
    I ten z większym zapasem.
    1500 W DC-DC Step-up Boost Converter 10-60 V do 12-90 V 30A Prąd stały Moduł Zasilania Diod LED Napięcie Zasilania Converter
    http://s.aliexpress.com/NjIbUfyi?fromSns

    15A VBESTLIFE Wysokiego Napięcia Zasilania 200 W Konwerter DC-DC 8-60 V 48 V DO 1-36 V 5 V 12 V 24 V 19 V Buck Converter Step-down Zasilania Modle
    http://s.aliexpress.com/FZnmYbum?fromSns

    1