Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie Falownika do Silnika Dwubiegowego

08 Mar 2018 20:44 1572 21
  • Poziom 8  
    Witam Wszystkich,
    szukałem na forum, ale nie mogłem znaleźć nawet podobnego tematu. Mam maszynę w której jest zainstalowany silnik dwubiegowy Δ 11kW/ YY18kW (szlifierka szerokotaśmowa) odpowiednio 735 obr/min i 1465 obr/min. Mam falownik 11/15kW który chciałbym podłączyć aby móc regulować obroty na pierwszym biegu, właściwie zależy mi na ich płynnym zmniejszaniu, czy jest możliwość podłączenia falownika, bez usuwania całego układu dahlandera, wiem, że najprościej byłoby zamontować falownik 18,5kW na drugim biegu i wywalić całą resztę sterując prędkością tylko falownikiem. Nie chcę robić prób, żeby nie uszkodzić falownika. Proszę o wyrozumiałość :-) Załączam zdjęcia tabliczki silnika i schemat aktualnego sterowania / podłączenia silnika.

    Podłączenie Falownika do Silnika DwubiegowegoPodłączenie Falownika do Silnika Dwubiegowego

    :-)
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    @Bagin007 Możesz skonfigurowac na stałe silnik tylko w Δ, a obroty do maksimum 2000 rpm, powinieneś uzyskać przy pomocy falownika, przy nieznacznym obniżeniu się momentu obrotowego silnika.
  • Poziom 8  
    Czyli w tym przypadku odpinam zasilanie od W3 V3 U3 , a falownik umieszczam za stycznikiem K81 i zabezpieczeniem silnika F82 ?? Czy w innym miejscu?
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Bagin007 napisał:
    Czyli w tym przypadku odpinam zasilanie od W3 V3 U3
    Tak, połączone ze sobą oba UVW (1 i 2) podłączasz bezpośrednio na wyjście falownika. Stycznik i zabezpieczenie termiczne montujesz przed falownikiem. Może ono służyć jako układ bezpieczeństwa - przyciski ,,start" i kilka ,, stopów - grzybków" :D, naokoło maszyny. Start i zatrzymanie silnika odbywa się z wejścia cyfrowego falownika ( w układzie np. trójprzewodowym, oraz z potencjometrem na pulpicie regulacji prędkości. Amperomierz z przekladnikiem może pozostać.
  • Poziom 8  
    I odpinam sterowanie od biegu drugiego t.j od stycznika K82, żeby ktoś przez pomyłkę nie zrobił zwarcia :-D
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Bagin007 napisał:
    I odpinam sterowanie od biegu drugiego t.j od stycznika K82, żeby ktoś przez pomyłkę nie zrobił zwarcia
    Usuń zupełnie styczniki poza K81, a po co one tam. :D Nawet przy wymianie silnika układu Dalangera już nie będzie.
  • Poziom 8  
    Dziękuje za pomoc, jutro podłącze falownik i podzielę się wynikami :-) no jeżeli miałbym wymieniać silnik, to byłby już jednobiegowy :-) i sterowanie przez falownik, ale bez sensu wymieniać silnik, jeżeli ten ma przepracowane około 1000-1500h
  • Poziom 43  
    Tak, ale aż sie prosi przerobić tego Dalangera majac falownik, nieprawdaż :D ? Ze sterowaniem i oprogramowaniem falownika poradzisz sobie ? Pierścieniowce po zwarciu pierścieni też się ładnie falownikują :D
  • Poziom 8  
    Mam dość dokładną instrukcję do falownika, więc wydaje mi się, że nie powinno być problemu, jeżeli chodzi o parametry Falownika, to w przypadku podłączenia tego silnika w trójkąt zastanawiam się jaką ilość biegunów mam wprowadzić w konfiguracji falownika, reszta powinna być jasna, Czy przy prędkości nominalnej 735 obr/min ilość par biegunów to 4 :-)
  • Poziom 24  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Dalangera
    dahlandera
  • Poziom 8  
    połączone ze sobą oba UVW (1 i 2) podłączasz bezpośrednio na wyjście falownika....
    Czy w tym
    Dodano po 58 [minuty]:
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Bagin007 napisał:
    Czyli w tym przypadku odpinam zasilanie od W3 V3 U3
    Tak, połączone ze sobą oba UVW (1 i 2) podłączasz bezpośrednio na wyjście falownika.


    Czy w tym przypadku nie powinno być tak, ze :
    Zaciski U1 i W2 podpinam pod wyjscie falownika U
    Zaciski V1 i U2 pod wyjście falownika V
    i W1 i V2 pod wyjscie falownika W
    Nie mam oznaczeń przy silniku jakie jest połączenie w trójkąt.
  • Poziom 43  
    Kolego Szanowny. Prosze popatrzeć, jak ułożone są mostki w skrzynce zaciskowej silnika. UVW nie są końcowkami uzwojeń. Końcowki są ułożone naprzemiennie, podobnie jak w zwykłym silniku, tam gdzie istnieje konieczność przekładania mostków do pracy Δ /γ. Oraz sprawdzenie, które ze styczników sa odpowiedzialne za pracę w zakresie niskich obrotow, a które wysokich.
  • Poziom 8  
    Witam, przy załączeniu biegu pierwszego najpierw załączają się styczniki K81 i K82 po kilku sekundach stycznik K82 rozłącza sie jednocześnie załącza się stycznik K83, stycznik K84 jest odpowiedzialny za bieg 2.
  • Poziom 43  
    @Bagin007 Zatem jest to układ minimalizujacy prąd startowy, a nie dwubieg. A więc podwojna gwiazda dla pelnej mocy i wysokich obrotow tworzy się poprzez zmostkowanie UVW 1 z UVW 3. UVW 2 pozostaja wolne. Założyć trzy mostki w skrzynce silnika i trzy przewody do falownika.
  • Poziom 42  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    trzy przewody do falownika.

    Cztery... PE jeszcze.
  • Poziom 8  
    Bagin007 napisał:
    Witam, przy załączeniu biegu pierwszego najpierw załączają się styczniki K81 i K82 po kilku sekundach stycznik K82 rozłącza sie jednocześnie załącza się stycznik K83, stycznik K84 jest odpowiedzialny za bieg 2.

    Witam Panowie,
    sprawdziłem dokładnie jak załączane są styczniki.
    Wybierając I bieg na panelu i wciskając start załącza się styczniki K81 i K82 po kilku sekundach stycznik K82 rozłącza się jednocześnie załącza się stycznik K83 , Po wybraniu na panelu biegu II i wciśnięciu start procedura jest taka sama do pewnego momentu, załącza się styczniki K81 i K82 po kilku sekundach stycznik K82 rozłącza się jednocześnie załącza się stycznik K83 po kilku sekundach rozłącza się stycznik K81 a załączają się styczniki K82 i K84, stycznik K83 pozostaje załączony.
    Wszedłem dodatkowo pod maszynę i otworzyłem puszkę na silniku, Oznaczenia na przewodach uzwojeń są takie jak na załączonym szkicu, Podłączenie Falownika do Silnika DwubiegowegoPodłączenie Falownika do Silnika Dwubiegowego
    Zmierzyłem dodatkowo impedancję uzwojeń dwoma miernikami,

    pomiędzy W6 i 1U - 1,3Ω drugi miernik ~2Ω
    pomiędzy U6 i 1W - 1,4Ω drugi miernik j.w
    pomiedzy V6 i 1V - 1,3Ω drugi miernik ~2Ω

    chcę podłączyć falownik tylko na pierwszym biegu t.j. przy mocy znamionowej 11kW i obrotach znamionowych 735 obr/min, Gdybym miał większy falownik, zapewne zrobiłbym tak jak kolega doradzał.
    Nie mam żadnej dokumentacji / schematu dot. konfiguracji pracy silnika, a nie mogę takich znaleźć również w sieci.
    Dlatego zwracam się z prośbą do Was. Czy jeżeli podłączę zaciski U1 i W6 do wyjścia falownika U następnie 1V i V6 do wyjścia V a kolejne U6 i 1W do wyjścia W , silnik powinien być połączony w trójkąt i działać na 1 biegu z pełną mocą 11kW ? Czy coś może być nie tak. Dziękuje za odpowiedź.
  • Poziom 12  
    Dotychczasowy układ sterowania umożliwia zmianę prędkości obrotowej jak również wykonuje rozruch gwiazda trójkąt w celu ograniczenia prąd podczas startu na pierwszym biegu. Jeśli chcesz wykorzystać tylko 1 bieg podłącz uzwojenia żeby tworzyły trójkąt U1 z V6, V1 z W6, W1 z U6. Jeśli chcesz na 1 biegu gwiazdę połącz końce U6,V6,W6 i zasil od strony U1,V1,W1
  • Poziom 8  
    Panowie coś mi nie daje spokoju,
    Czy jeżeli wszystko do tej pory działała prawidłowo w maszynie i wyrzucę z układu styczniki K82 i K83, oraz K84 i do wyprowadzeń w szafie sterowniczej, które do nich były podłącze analogicznie z rysunkiem podłącze je do falownika, to całość nie zadziała?? W w/g mojego rozumowania jeżeli stycznik K83 jest załączony to silnik pracuje w układzie trójkąt na pierwszym biegu / w/g tabliczki znamionowej. Dzięki.Podłączenie Falownika do Silnika Dwubiegowego
  • Poziom 43  
    Echh, Nudziarz jesteś :cry: Startuje i pracuje w trójkacie ze względu na moc Twojego falownika.. Poprawnie narysowałes, a falownik włączysz pomiędzy silnik a termik F82. A teraz jeszcze pytanie ? Do czego służy stycznik K65 ? :D I dlaczego należy go usunąć.