Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Ibiza 6L automatyczne składanie/rozkładanie lusterek

_carlos- 09 Mar 2018 18:19 17676 15
Wago
  • #1
    _carlos-
    Level 15  
    Automatyczne składania lusterek w Seacie Ibiza 6L z modułem komfortu 6Q1 937 049 D

    Rok temu wspólnie z kolegą Jarkiem, porozumiewając się na odległość, zamotowaliśmy w jego Ibizie 6L z 2006 roku automatyczne składanie lusterek. Funkcja działa do dziś, dlatego chcę się z Wami podzielić moją wiedzą.


    Układy, które przedstawiam działają z samochodami:
    - posiadającymi oryginalnie składane lusterka,
    - z tymi, które ich nie posiadają,
    - jak również z tymi, w których opcja składania przestała działać.


    Do uruchomienia automatycznego składania lusterek potrzebny jest oryginalny przekaźnik VAG 4A0907440 [361], obsługujący tę opcję. Przekaźnik należy wpiąć w oryginalną instalację, pomiędzy sterownikiem lusterek znajdującym się przy silniczku otwierania szyby, a lusterkiem zewnętrznym.

    Jeżeli ktoś chce sobie dołożyć składane lusterka wystarczy zakupić lusterka z silniczkami do składania + przekaźnik 361+ dodatkowe elementy, które są wymienione poniżej.
    -jeden przekaźnik 12V typu NC (normalnie zamknięty) lub dwa przekaźniki 12V typu NC (normalnie zamknięty) lub dwa przekaźniki 12V typu NC (normalnie zamknięty) + dwa przekaźniki 12V typu NO (normalnie otwarty) - zależnie od wybranej opcji działania,
    -przełącznik (wyłącznik zima) typu 0-1 lub przełącznik (wyłącznik zima + joystick)1-0-2 - zależnie od wybranej opcji składania.

    Podłączenie przekaźnika do instalacji powoduje brak możliwości składania lusterek z oryginalnego joysticka. Oryginalna instalacja składania zostaje odcięta.

    Opis styków przekaźnika 361:
    15 (4) zasilanie +12V;
    ME (5) zasilanie silniczka składania;
    31 (6) masa;
    MA (8) zasilanie silniczka składania;
    SE (12) sterowanie za pomocą masy;
    RA (14) nie wykorzystany

    Opracowałem trzy możliwości składania lusterk:

    1. Funkcja automatycznego składania lusterek po wyjęciu kluczyka ze stacyjki (po włożeniu kluczyka do stacyjki i przekręceniu w pozycję 1 lusterka rozłożą się).
    Potrzebne schematy:
    -automatyczne składanie lusterek za pomocą stacyjki (wyłącznik zima),
    +
    -automatyczne skladanie za pomoca stacyjki - przekaznik P1.
    Istnieje możliwość dołożenia funkcji joysticka stosując zamiast pierwszego schematu z punktu 1 ten:
    -automatyczne składanie lusterek za pomocą stacyjki (wyłącznik zima +joystick)
    Reszta pozostaje bez zmian.



    2. Funkcja zdalnego składania lusterek po zamknięciu zamka centralnego za pomocą pilota (po otwarciu centralnego zamka lusterka rozłożą się).
    Potrzebne schematy:
    -automatyczne składanie lusterek za pomocą pilota (wyłącznik zima),
    +
    -automatyczne skladanie za pomoca pilota - przekaznik P1 i P2.
    Istnieje możliwość dołożenia funkcji joysticka stosując zamiast pierwszego schematu z punktu 2 ten:
    -automatyczne składanie lusterek za pomocą pilota (wyłącznik zima +joystick)
    Reszta pozostaje bez zmian.



    3. Funkcja zdalnego składania lusterek po zamknięciu zamka centralnego za pomocą pilota i stacyjkilusterka rozłożą się dopiero po włożeniu kluczyka do stacyjki i przekręceniu w pozycję 1 .
    Potrzebne schematy:
    -automatyczne składanie lusterek z centralnego zamka i rozkładanie ze stacyjki (wyłącznik zima),
    +
    -automatyczne skladanie z centralnego zamka i rozkładanie ze stacyjki - przekaznik P1, P2, P3, P4.
    Istnieje możliwość dołożenia funkcji joysticka stosując zamiast pierwszego schematu z punktu 3 ten:
    -automatyczne składanie lusterek z centralnego zamk i rozkładanie ze stacyjki (wyłącznik zima +joystick)
    Reszta pozostaje bez zmian.


    Załączniki:
  • Wago
  • #2
    Wiesio55
    Level 11  
    Witam. Szukałem po całym necie ale nie znalazłem. Proszę wybaczyć, że doczepiam się do tego tematu. Jestem posiadaczem samochodu Seat Altea TDI (2004r). Moduł komfortu to 1K0 959 433 BL. Zainteresowała mnie możliwość składania lusterek z pilota. Poczytałem na ten temat posty i widzę, że jest taka możliwość. Zaznaczam, że mam możliwość składania/rozkładania lusterek za pomocą Joysticka. Z pilota nie działa ani po długim naciśnięciu ani parokrotnym ani w inny sposób. W kodowaniu VAGiem też brak możliwości (Bortnez nie obsługuje tej funkcji - jest chyba 8 bitowy) Widzę, że pozostaje mi montaż dwóch przekaźników 361 przy modułach drzwi kierowcy i pasażera (silniczki składania lusterek są 2 przewodowe), ale mam problem pod które piny podpiąć dodatkowe przekaźniki w module komfort. Znalazłem opis do Leona/Toledo no i Ibizy ale tam są inne moduły komfortu. Czy ktoś mi pomoże?
  • #3
    _carlos-
    Level 15  
    Do indywidualnego składania lusterek wystarczy jeden przekaźnik 361. Pamiętaj jednak, że składanie lusterek z joysticka nie będzie już działać. Będą też błędy wyskakiwać po podłączeniu komputera ze składanych lusterek.
    Jak umiesz obsługiwać miernik to sobie poradzisz w odnalezieniu odpowiednich sygnałów.
  • #4
    Wiesio55
    Level 11  
    Jeden przekaźnik 361 to chyba za mało, każde drzwi mają indywidualny moduł sterownika i do niego podłączone są silniczki składania lusterek. Owszem można jednym przekaźnikiem wysterować oba lusterka ale musiałbym prowadzić przewody (dwa) od silniczka składania lusterek z drzwi pasażera do drzwi kierowcy. Oczywiście mogę się mylić. Co do wyskakiwania błędu to trochę się zmartwiłem (może istnieje jakiś sposób by te błędy zablokować). Problem w tym, że po pewnym czasie moduł komfortu przechodzi w stan uśpienia i wtenczas następuje minimalne zużycie prądu. Jeśli moduł będzie cały czas wybudzany z powodu wykrycia nieprawidłowości (chyba, że źle się domyślam) to będzie cały czas pobierany większy prąd i akumulator szybciej na postoju się wyładuje (gdzieś czytałem właśnie taki post, że powód rozładowania akumulatora był właśnie moduł komfortu, który co chwile wybudzał komputer). Kolejne pytanie dotyczy właśnie joysticka - co prawda napisałeś, że zastosowanie tego układu powoduje wyłączenie z działania joysticka ale w takim razie co jest napisane w tytule schematów "zima-joystick". A tak myślę dlaczego nie pokombinować z sygnałem bezpośrednio z joysticka. Skoro po przestawieniu pokrętła joysticka w pozycje składania lusterek wychodzi z niego sygnał (bodajże pin 2 na joysticku jako masa i pin 5 właśnie sygnał składania lusterek), to teoretycznie wystarczyło by podać na pin 5 sygnał masy (i tu jest trochę problem bo między masą a pinem 5 w tym joysticku są oporniki, które przecież da się zmierzyć co do ich wartości) przez jakiś układ przekaźników z impulsu np. zamykania drzwi i wszystko by działało a joystick by dalej działał tak jak działa. No nie wiem czy dobrze kombinuję ale po to właśnie są fora by to skonsultować
  • Wago
  • #5
    _carlos-
    Level 15  
    Poczytaj sobie ten temat:
    https://leonclub.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=26129

    Dodano po 21 [minuty]:

    Wiesio55 wrote:
    Jeden przekaźnik 361 to chyba za mało, każde drzwi mają indywidualny moduł sterownika i do niego podłączone są silniczki składania lusterek.

    Mylisz się. Poza tym:
    _carlos- wrote:
    Podłączenie przekaźnika do instalacji powoduje brak możliwości składania lusterek z oryginalnego joysticka. Oryginalna instalacja składania zostaje odcięta.


    Wiesio55 wrote:
    Kolejne pytanie dotyczy właśnie joysticka - co prawda napisałeś, że zastosowanie tego układu powoduje wyłączenie z działania joysticka ale w takim razie co jest napisane w tytule schematów "zima-joystick".

    Pokaż mi ten zacytowany tekst w mojej wypowiedzi.
  • #6
    Wiesio55
    Level 11  
    No dobra. Jak napisałem wyżej to tylko moje przypuszczenia a nie stwierdzenia, więc myślę, że niema sprawy i proszę się nie obrażać. Siedziałem nad schematem instalacji Seata Altei i wpadłem na pomysł jak jeszcze bardziej uprościć sterowanie składaniem lusterek i wymyśliłem choć jeszcze nie sprawdziłem tego w praktyce. Myślę, że mój pomysł będzie pasował do wszystkich instalacji które mają składanie lusterek tylko z joysticka. Joystick ma 6 pinów. Po przekręceniu go w pozycje składania lusterek zostaje zwarty pin 2 (masa) i pin 5, czyli na pin 5 podana zostaje masa. Żeby teraz była możliwość składania lusterek po wyłączeniu zapłonu lub rozłożenia po włączeniu zapłonu - wystarczy podać masę na pin 5 (by się złożyły) lub tą masę odpiąć (by się lusterka rozłożyły). Oczywiście jest jeszcze jeden pin (1) który też musi być za sterowany przy rozłożeniu. Jest to proste do wykonania za pomocą jednego przekaźnika z dwoma parami styków przełączanymi. Cewkę tego przekaźnika - jeden koniec do masy a drugi do plusa po przekręceniu kluczyka. Styki przekaźnika będą przełączać piny 1 i 5 na joysticku (jak będę miał chwilę to narysuję i dołączę schemat). W ten sposób jest zachowane sterowanie z joysticka jak i automatyczne rozkładanie i składanie lusterek za pomocą kluczyka zapłonu. A więc jest to bardzo proste podłączenie i mniej skomplikowane. Proszę jednak o cierpliwość bo jeszcze tego pomysłu w praktyce nie sprawdziłem choć myślę, że jest poprawny. Pomyślę jeszcze jak dalej ten pomysł rozbudować by możliwe było sterowanie z kluczyka i to bez specjalnych modułów. Aha - jeszcze dla ciekawych podaję podłączenie pinów joysticka 1 - sterowanie pochyleniami lusterek, 2 -masa, 3 - sterowanie podgrzewaniem lusterek, 4 - pusty, 5 - sterowanie pochyleniem lusterek i składaniem lusterek, 6 - podświetlenie LED joysticka (+). Jak widać pin 5 ma wielokrotne znaczenie w zależności od przekręcenia joysticka. Może to komuś się przyda.
  • #8
    Wiesio55
    Level 11  
    Na wstępie chciałem powiedzieć, że zainspirował mnie do działania jeden z programów motoryzacyjnych w telewizji, w którym pokazane było jak domontować sobie możliwość składania lusterek za pomocą pilota. Niestety dotyczył on tylko konkretnego modelu samochodu przy wykorzystaniu gotowego fabrycznego modułu. No i zacząłem poszukiwać na forach internetowych, czy ktoś do mojego samochodu coś takiego już nie wymyślił. Niestety do Altei, choć było parę porad na zasadzie - powinno działać z kluczyka po dłuższym naciśnięciu i ewentualne kodowanie VCDS to nic konkretnego nie znalazłem bo po prostu te porady nie działały. Natomiast pełna modernizacja samochodu przez dodanie nowych modułów ewentualnie wymiana komputera pokładowego na bardziej zawansowany nie wchodziła w rachubę. No i trafiłem na Elektrodzie na parę pomysłów, ale do innych modeli samochodów. I to mnie zainspirowało czy nie można by było rozwiązać tego problemu prościej. Bo skoro można składać lusterka za pomocą joysticka, to cała sprawa leży właśnie w odpowiednim wymuszeniu przestawienia tego joysticka (zmianie połączeń) w zależności od kluczyka zapłonu. Na razie spróbowałem rozwiązać problem składania tylko za pomocą kluczyka zapłonu, ale pomyślę kiedyś by taka możliwość też była za pomocą pilota. Tylko przypuszczam, że tutaj muszę już dostać się do modułu komfortu.
    Pierwsza część mojego pomysłu jest stosunkowo prosta. Mam przełącznik lusterek (joystick) zamontowany w konsoli środkowej i stosunkowo łatwo jest go zdemontować. Narysowałem schemat połączeń (w załączeniu) by uzyskać składanie i rozkładanie lusterek bocznych dodatkowo z kluczyka zapłonu. Zaznaczam jeszcze raz, że dotyczy on Seata Altea z 2004r TDI, który posiada możliwość składania lusterek bocznych za pomocą tylko joysticka. Nie wchodzę tu w inne możliwości zależne od modelu samochodu, bo myślę, że można będzie zastosować ten schemat także, ale to zostawiam właścicielom innych modeli grupy VAG (WW, SEAT, SKODA czy AUDI). Mój pomysł jest alternatywą do innych pomysłów i w niczym tym innym pomysłom nie uchybia - to tak gwoli ścisłości.
    A więc wyjaśniam, na czym ten pomysł polega. Kostka z przewodami, która jest podłączona do joysticka ma 6 pinów. Oczywiście nie wszystkie piny są wykorzystane w zależności od modelu, bo jak np. ktoś niema podgrzewanych lusterek to pin 3 nie będzie miał podłączenia.
    Wystarczy przeciąć przewody od pinu nr 1 i od pinu nr 5 i wpiąć między przecięte przewody przekaźnik z dwoma parami przełączanych styków. Cewkę przekaźnika natomiast z jednej strony podpinamy do masy a z drugiej strony do plusa po kluczyku. Dobrze by było na stykach cewki przekaźnika zamontować diodę w celu gaszenia przepięć. Ja zastosowałem przekaźnik na 12V kupiony w sklepie z częściami elektronicznymi tylko, dlatego że jest mniejszy (obciążenie styków prądem jest minimalne na poziomie miliamper), ale można też zastosować przekaźnik samochodowy, który ma dwie pary styków przełączanych. Dodatkowo można zastosować wyłącznik tzw. zimowy, gdy nie chcemy by po wyłączeniu zapłonu lusterka się składały (zamrożone, zaśnieżone).
    No i teraz tak wygląda działanie tego ustrojstwa. Po włączeniu zapłonu podane jest napięcie na cewkę przekaźnika, styki jednej pary i styki drugiej pary zostają zwarte i układ przechodzi w stan jakby nic nie przerabiano, czyli fabryczny (teraz istnieje możliwość złożenia lusterek za pomocą joysticka ręcznie lub pozostają rozłożone, jeśli joystick jest w innym położeniu niż składanie lusterek). Kiedy wyłączymy zapłon, cewka przekaźnika puszcza styki przekaźnika, czyli łączy styki pierwszej pary i styki drugiej pary. Styki teraz podają impuls z nóżki 2 na przewód (19) o ile jest zamknięty wyłącznik "zima" i następuje składanie lusterek i to niezależnie od położenia joysticka. Po włączeniu zapłonu znowu następuje podanie napięcia na cewkę przekaźnika i styki się przełączają, odłączając od przewodu 19 oin 2 i następuje rozkładanie lusterek (warunek, że joystick nie jest w położeniu złożonych lusterek). Jak widać jest to bardzo proste i nie wiele trzeba przerabiać w instalacji samochodu.
    1- nóżka wtyczki to sterowanie pochyleniem lusterek
    2 - nóżka wtyczki to impuls masy
    3 - nóżka wtyczki to włączenie podgrzewania lusterek o ile takowe są zastosowane
    4 - nóżka wtyczki niewykorzystana
    5 - nóżka wtyczki ma dwie funkcje sterowanie pochyleniem lusterek i składanie lusterek
    6 - nóżka wtyczki to podświetlenie joysticka sterowane światłami przez podanie plusa

    Zaznaczam jeszcze, że nóżka 2 wtyczki mimo że jest impulsem masy to do niej nie możemy podpiąć masy przekaźnika. Masa cewki przekaźnika musi być podłączona do masy stałej (śruba, nakrętka lub przewód masowy np. gniazdka zapalniczki - ja tą wykorzystałem)
    Teraz opis do rysunku.
    Zastosowałem przekaźnik relpol RM84 na 12V z dwoma parami styków przełączanych. Równolegle do cewki podłączyłem diodę 1N4007 likwidującą przepięcia ale może być to dowolna dioda byle napięcie miała co najmniej 400V - proszę zwrócić uwagę na podłączony kierunek diody musi być strzałką /znak na diodzie lub pasek/ do plusa. Wyłącznik "zima" dowolny - w pozycji zamkniętej działa składanie lusterek po wyłączeniu zapłonu a w pozycji otwartej przechodzi w stan taki jak bez modyfikacji, czyli po wyłączeniu zapłonu lusterka nie będą się składały chyba, że przekręcimy joystick w pozycje składania lusterek. Numerki przy końcówkach (4, 19 i 20) przewodów podałem dla orientacji dla tych, co będą kombinować dla innych modeli samochodu. Te numerki to piny na module mojego auta (386) drzwi kierowcy.
    I tyle w tym temacie. Jakby ktoś miał pomysł ten układ rozbudować o możliwość sterowania z pilota kluczyków to proszę o informacje. Sterowanie z pilota, ale osobnego - dodatkowego jest stosunkowo proste do wykonania. Na Allegro za niewielkie pieniądze możemy kupić pilot z modułem wykonawczym (ważne, aby moduł wykonawczy był na 12V) i doinstalować do wyżej podanego sposobu tyle tylko, że będziemy mieli dwa piloty jeden do drzwi a drugi do sterowania lusterkami. No, ale to rozwiązanie jest bardzo proste i nie ingeruje wiele w instalacje samochodu. Jeśli jednak chcemy składać i rozkładać lusterka za pomocą pilota fabrycznego do drzwi to myślę, że trzeba będzie pokombinować z modułem komfortu a to już trochę będzie większa komplikacja chociażby dostania się do tego modułu i poszukania odpowiedniego pinu, z którego podawany jest impuls do zamków drzwi.
    Układ zainstalowałem i działa bez problemu w moim aucie.
    Seat Ibiza 6L automatyczne składanie/rozkładanie lusterek
  • #10
    vipereek
    Level 13  
    Witam.
    Wlasnie jestem po dolozeniu elektrycznie skladanych lusterek i mam pewien problem. Wybralem opcje skladania/rozkladania po sygnale central zamka.
    Opcja ta sama w sobie działa bez problemu niestety towarzyszy jej dziwny efekt.
    W momencie rozruchu silnika lusterka zaczynaja sie składac po czym natychmiast po odpuszczeniu kluczyka spowrotem sie rozkladaja.
    Dodatkowo nie wiem czy taka opcja tez jest prawidłowa. Otwieram auto, lusterka się rozkładaja, zostawiam drzwi kierowcy otwarte.
    Mija jakiś czas po którym lusterka same się składają, Zamkniecie drzwi kierowcy i ponowne ich otwarcie spowrotem rozkłada lusterka.
    Czy to prawidłowe zachowanie czy cos skopałem podczas montażu?
  • #11
    _carlos-
    Level 15  
    vipereek wrote:
    W momencie rozruchu silnika lusterka zaczynaja sie składac po czym natychmiast po odpuszczeniu kluczyka spowrotem sie rozkladaja.


    Jest możliwe takie chwilowe działanie, gdyż przez moment następuje zmiana polaryzacji.

    vipereek wrote:
    Dodatkowo nie wiem czy taka opcja tez jest prawidłowa. Otwieram auto, lusterka się rozkładaja, zostawiam drzwi kierowcy otwarte.
    Mija jakiś czas po którym lusterka same się składają, Zamkniecie drzwi kierowcy i ponowne ich otwarcie spowrotem rozkłada lusterka.
    Czy to prawidłowe zachowanie czy cos skopałem podczas montażu?

    zamkniesz centralny zamek - lusterka składają się od razu;
    zamkniesz centralny zamek, ale któreś drzwi są niedomknięte - lusterka nie złożą się;
    zamkniesz drzwi - lusterka składają się po określonym czasie
    otworzysz drzwi - lusterka rozkładają się od razu.
    Jeżeli przy otwartych drzwiach kierowcy lusterka składają się to masz problem z krańcówką w kasecie.
  • #12
    vipereek
    Level 13  
    Temat krancowki ogarnięty i jest już okey.
    Niestety ta zmiana polaryzacji przy rozruchu jest dla mnie nie do przyjęcia.
    Możesz opisać w jakich okolicznościach i jakiego typu sygnaly występują na obydwu przewodach sterujących z BSI?
  • #14
    SKRZYNIA
    Level 23  
    Witam, pytanie czy potrzebny jest joy do skladania i czy go uzywacie bo ja NIE I nigdy, wiec z drzwi kiwerowcy i pasazera odcialem przewody do skladania lusterek z modulow drzwiowych -wjechalem nimi do srodka- wykonalem modul osobny i teraz dziala tak, zamykam z pilota fabrycznego lusterka skladaja sie, otwieram pilotem wsiadam -odpalam autko lusterka rozkłądaja sie . smiga kilka lat , pozdrawiam!!
  • #15
    vipereek
    Level 13  
    Składanie zrobiłeś j. w. czy to jakies twoje rozwiązanie?
  • #16
    SKRZYNIA
    Level 23  
    moje wykonania , natomiast do starszych seatow, vw z przekaznikiem 361 wkladam inne modyly do skladania lusterek rowniez wykonane przeze mnie