Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

15,2V napięcie ładowania volvo v60

10 Mar 2018 23:49 1908 16
  • Poziom 3  
    Panowie, czy napięcie ładowania akumulatora AGM 70Ah Varta 15,2V jest poprawne.
    Volvo V60 rocznik 2013, przebieg 92tys, serwisowany w autoryzowanym serwisie.
    Akumulator jest nowy, poprzedni sprawność oceniona na ok 54% też pokazywał takie napięcie ładowania. W serwisie powiedziano, że to napięcie nie odbiega od normy bo może dochodzić nawet do 16V. Czy mam się czym martwić i co robić?
    Nie jestem fachowcem ale czuję niepokój. Proszę o radę.
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Michal Tur napisał:
    Nie jestem fachowcem ale czuję niepokój. Proszę o radę.


    Masz AGM , masz google, nic się nie dzieje.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 3  
    Kolega w nowym Volvo S60 ma napięcie ładowania po ustabilizowaniu ok 14,7V. Nie mogłem znaleźć odpowiedzi poza serwisem jakie napięcie jest dopuszczalne i poprawne. Znajomy elektryk też był zdziwiony ale nie czuł się w pełni kompetentny stąd moja prośba na forum.
  • Poziom 23  
    14,7V to jeszcze ok.
    Miernik dobry?, czy tani chińczyk z wyczerpaną baterią :)
    Samochód zimny zaraz po odpaleniu, czy rozgrzany.
  • Poziom 3  
    Mój problem opisany w pierwszym pytaniu to:
    Panowie, czy napięcie ładowania akumulatora AGM 70Ah Varta 15,2V jest poprawne. 
    Volvo V60 rocznik 2013, przebieg 92tys, serwisowany w autoryzowanym serwisie. 
    Akumulator jest nowy, poprzedni sprawność oceniona na ok 54% też pokazywał takie napięcie ładowania. W serwisie powiedziano, że to napięcie nie odbiega od normy bo może dochodzić nawet do 16V. Czy mam się czym martwić i co robić? 
    Nie jestem fachowcem ale czuję niepokój. Proszę o radę.
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Jakie napięcia są w parametrach sterowników? Używasz skalibrowanych mierników napięcia?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Michal Tur napisał:
    Panowie, czy napięcie ładowania akumulatora AGM 70Ah Varta 15,2V jest poprawne.


    Zwykle w systemach Start-Stop są akumulatory VRLA (AGM) - nie wiem czy w Twoim wozie taki system jest, choć w sumie to bez znaczenia. Z tego powodu, że system ten często doprowadza do głębokiego rozładowania akumulatora, możliwość uzupełnienia ładunku przy napięciu ładowania 14,4 V byłaby niewystarczająca. Zatem dla akumulatorów VRLA ustalono że dla pracy cyklicznej (czyli jak w samochodzie) napięcie 14,4-15 V jest prawidłowe. U Ciebie jest 15,2 V - nie będziemy się spierać o 0,03 V / na celę. Zatem uznajmy że napięcie w Twoim wozie jest w zasadzie prawidłowe, ale w górnej granicy. Jednak trzeba mieć świadomość, że akumulator się może szybciej zużywać, o ile nie działa prawidłowo kompensacja temperaturowa, która przy pracy cyklicznej wynosi -24 mV/°C (więc zawsze jest pytanie w jakiej temp. to było mierzone). Im niższa temperatura tym wyższe może być (bez szkody dla akumulatora) napięcie ładowania.
    Zrób tak: naładuj z jakiejś ładowarki zewnętrznej ten akumulator a później uruchom silnik i zmierz napięcie. Być może wysokie napięcie ładowania wynika z jego mocnego rozładowania i regulator aby skompensować duży ubytek ładunku podnosi napięcie do górnej wartości. Regulatory w nowych samochodach potrafią manipulować wartością napięcia w zależności od warunków pracy pojazdu i temperatury otoczenia.
    Jest duża szansa, że jednak w Twoim wozie jest wszystko OK.

    PS: Dla malkontentów i purystów ładowaczy, co się kłócą, że napięcie ładowania dla akumulatorów VRLA (AGM) nie może przekraczać 14,4 V mamy dobitny przykład, że może przekraczać i to znacząco.

    Pozdrawiam!
  • Poziom 3  
    Auto ma ma autostop.
    Od ok 3 mcy jest mało używane i stoi głównie w garażu - ok+5stC.
    Naładowałem akumulator (ca 12,94V po 2 h od ładowania) i robiłem pomiary napięcia ładowania alternatorem.
    W czasie pomiaru wszystkie możliwe obciążenia wyłączyłem (światła, Clima, autostop - chociaż pomiar był w garażu).
    napięcie ładowania jest takie samo 15,2V do 15,3V na niskich obrotach (800) i na obrotach ok 2000.
    Kupiłem na allegro ładowarkę do zapalniczki z voltomierzem. Problem zauważyłem w czasie jazdy na tym voltomierzu, ale te wskazania potwierdzili w serwisie i mam takie same odczyty na zewnętrznym voltomierzu.
    Przy okazji mam pytanie:
    auto mało używam głównie stoi w garażu i czeka na decyzję co dalej. Raz w tygodniu robię przejażdżkę ok 20 km( z włączonym autostopem silnik kilka razy wyłącza się i startuje na światłach) i póżniej doładowuję przez ok 0,5 do1h aby uzyskać stan pełnego naładowania tego nowego akumulatora. czy postępuję poprawnie? Ładuję elektroniczną, automatyczną ładowarką - w opisie odpowiednia do akumulatorów AGM.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Michal Tur napisał:
    W serwisie powiedziano, że to napięcie nie odbiega od normy bo może dochodzić nawet do 16V. Czy mam się czym martwić i co robić?

    Też nie wiem, czy się martwić. Może to jest ustawione tak celowo, żeby szybko akumulator naładować, ale czy jest to takie zdrowe dla akumulatora, to nie jestem do tego taki pewien, a to z tego między innymi powodu. Kiedyś w poldku w alternatorze padła mi jedna dioda wzbudzenia i efektem tego było podniesienie napięcia jakie utrzymywał alternator z 14.4-14.5V na 15.4-15.5V. Minimalnie więcej niż w przedmiotowym samochodzie, ale efektem tego było szybkie obniżanie się poziomu elektrolitu w celach jako efekt elektrolizy wody. Po odkręceniu korków widać było dosyć intensywne bąbelkowanie. Dawniej obudowy akumulatorów były przeźroczyste i przez to był widoczny poziom elektrolitu, dlatego na te ubytki od razu zwróciłem uwagę i je uzupełniałem. W tym wypadku nie był to wielki problem i na upartego można było z tym żyć, tylko trzeba było pilnować poziomu elektrolitu i na czas go uzupełniać.
    Dzisiaj gdy większość akumulatorów jest bez możliwości kontroli poziomu elektrolitu i jego uzupełniania, to już nie jest takie obojętne dla akumulatora. Prawdopodobnie z tego między innymi powodu, obniżono napięcie alternatora do ok. 13.8-14.0V.
    Ja w tej sytuacji sprawdziłbym, jak to wygląda w innych takich samochodach, czy też jest tam utrzymywanie tak wysokie napięcie. Sprawdziłbym tym samym miernikiem, aby wykluczyć ewentualne różnice pomiaru różnymi miernikami.
    Michal Tur napisał:
    i póżniej doładowuję przez ok 0,5 do1h aby uzyskać stan pełnego naładowania tego nowego akumulatora. czy postępuję poprawnie? Ładuję elektroniczną, automatyczną ładowarką - w opisie odpowiednia do akumulatorów AGM.

    Prawdopodobnie tak, ale tu mnie, nasuwa się pytanie jakie kryterium przyjmiemy pełnego naładowania akumulatora - prawdopodobnie kryterium napięcia, a więc przy jakim napięciu na zaciskach akumulatora, ładowarka przerywa ładowanie?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Michal Tur napisał:

    Przy okazji mam pytanie:
    auto mało używam głównie stoi w garażu i czeka na decyzję co dalej. Raz w tygodniu robię przejażdżkę ok 20 km( z włączonym autostopem silnik kilka razy wyłącza się i startuje na światłach) i póżniej doładowuję przez ok 0,5 do1h aby uzyskać stan pełnego naładowania tego nowego akumulatora. czy postępuję poprawnie? Ładuję elektroniczną, automatyczną ładowarką - w opisie odpowiednia do akumulatorów AGM.


    Nie trzeba specjalnie robić przejażdżek raz w tyg. po 20 km. Moim zdaniem nie ma to sensu. Natomiast jak auto garażujesz to warto raz na dwa tyg. naładować akumulator zewnętrzną ładowarką. Zresztą, ładowarka automatyczna może być nawet podłączona stale do akumulatora, wtedy po naładowaniu płynie tylko niewielki prąd konserwacyjny. Jednak chyba szkoda prąd marnować. Okresowo podładować, bo urządzenia elektryczne zżerają jednak prąd w czasie postoju. Myślę, że raz na 2 tyg. to będzie wystarczające.

    Co do wysokiego napięcia. Niestety nie przeskoczymy tego. Samochody z systemami SS niestety zużywają duże ilości energii na częste rozruchy w cyklu miejskim. Gdyby samochód miał ładowanie na poziomie 14,4 V wtedy rychło nastąpiłoby rozładowanie akumulatora. Przy napięciu 14,4 V uzupełnianie energii trwa dość powolnie. Podwyższenie napięcia powoduje przyspieszenie uzupełniania ładunku i przez to kierowca nie musi stale się martwić o ładowanie akumulatora. Jednak dla wyższego napięcia trzeba zastosować drogie akumulatory VRLA.
    Pozdrawiam!

    Pozdrawiam!
  • Poziom 3  
    Te moje przejażdżki tygodniowe mają mieć działanie konserwujące dla silnika, klimatyzacji, zawieszenia etc.
    Dziękuję wszystkim za wyjaśnienia - jestem spokojniejszy.
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Michal Tur napisał:
    Te moje przejażdżki tygodniowe mają mieć działanie konserwujące dla silnika, klimatyzacji, zawieszenia etc.
    Dziękuję wszystkim za wyjaśnienia - jestem spokojniejszy.


    Myślę, że niekoniecznie trzeba jeździć do tydzień, mogą to być znacznie dłuższe postoje, bez szkody dla pojazdu. Jednak trzeba pilnować wtedy akumulatora.
  • Poziom 3  
    Dziękuję wszystkim uczestnikom dyskusji za pomoc i zamykam

    Dodano po 16 [minuty]:

    Miałem wątpliwości, czy instalacja elektryczna i różne odbiorniki oraz alternator wytrzymają to napięcie ładowania 15,2V do 15,3V stale w czasie jazdy.
    Koledzy uspokoili mnie w dużym stopniu, chociaż nadal brakuje mi wyczerpującej analizy i opisu tego problemu. Czy to jest jednostkowy przypadek mojego auta czy też celowo zaplanowana przez producenta reguła bezpieczna dla samochodu. Jeżeli jest to reguła to dlaczego w innych podobnych samochodach np S60 T4 napięcie ładowania w czasie jazdy oscyluje wokół 14,8V - znam i sprawdzałem ten przypadek w analogicznych warunkach jak w moim V60. Dlaczego producent w jasny i jednoznaczny sposób nie zamieścił gdzieś - np w instrukcji obsługi - informacji w tej sprawie.
    Rodzą się też pytania czy np można wyregulować to napięcie poprzez ustawienia komputera samochodu lub sterownika napięcia etc. jednak po dyskusji jestem spokojniejszy bo wydaje się że serwis autoryzowany nie bagatelizował problemu lecz wiedział co robi.
  • Poziom 35  
    Michal Tur napisał:
    Czy to jest jednostkowy przypadek mojego auta czy też celowo zaplanowana przez producenta reguła bezpieczna dla samochodu. Jeżeli jest to reguła to dlaczego w innych podobnych samochodach np S60 T4 napięcie ładowania w czasie jazdy oscyluje wokół 14,8V - znam i sprawdzałem ten przypadek w analogicznych warunkach jak w moim V60. Dlaczego producent w jasny i jednoznaczny sposób nie zamieścił gdzieś - np w instrukcji obsługi - informacji w tej sprawie.
    Rodzą się też pytania czy np można wyregulować to napięcie poprzez ustawienia komputera samochodu lub sterownika napięcia etc. jednak po dyskusji jestem spokojniejszy bo wydaje się że serwis autoryzowany nie bagatelizował problemu lecz wiedział co robi.


    Myślę, że przypadek w Twoim samochodzie nie jest szczególny, ale niebawem stanie się regułą. Gdyby tak nie było, serwisy byłyby zalewane dużą ilością reklamacji związanych z rozładowanym akumulatorem. Niestety, systemy start-stop mają pewne wymagania - no chyba, że ktoś wyłączy i nie korzysta.
    Dlaczego producent nie zamieścił informacji? Wynika to z faktu, że cóż obchodzi statystycznego użytkownika samochodu osobowego, ile wynosi napięcie ładowania akumulatora. Myślę, że nic. Dlatego też takiej informacji nikt nie podaje, dokładnie jak nie podaje w instrukcji np. ile wynosi ciśnienie oleju w instalacji smarowania silnika.
    Czasy, kiedy instrukcje obsługi szeroko informowały o koniecznych czynnościach obsługowych, dane techniczne mechanizmów - wręczy instrukcje napraw - dawno minęły.
    Myślę, też że nie ma regulacji tego napięcia (choć mogę się tu mylić). Myślę, że regulator alternatora, ma zaszytą charakterystykę ładowania akumulatora VRLA w zastosowaniu samochodowym wraz z koniecznymi temperaturowymi współczynnikami korekcji napięcia ładowania i tyle. Cała reszta dzieje się już automatycznie i nie ma potrzeby korygowania. Jedyna niedogodność - moim zdaniem - to mniejsza trwałość akumulatora, gdy nie używa się systemu start-stop, gdyż akumulator może być okresowo przeładowywany. Chyba że jest tak, że to napięcie po jakimś czasie spada gdy zapotrzebowanie na energię akumulator spada. Tego nie wiem, trzeba by podłączyć sobie do instalacji woltomierz na gnieździe zapalniczki i obserwować co się dzieje np. przy dłuższej jeździe poza miastem.

    Pozdrawiam!
  • Poziom 18  
    Tak jak kolega wyżej napisał. Mierzyłeś napięcie ładowania przy temperaturze 5st, a to daje 20st różnicy do podanego nominalnego napięcia ładowania. Przy 25st napięcie ładowania jednej celi wynosi 2,45V co daje 14,7V dla całego akumulatora. Teraz:
    Code:
    20*0,024V = 0,48V
    
    14,7V+0,48V = 15,18V

    Dodajemy napięcie kompensacji temperaturowej jeśli temperatura otoczenia jest niższa od temperatury nominalnej (25st), lub odejmujemy jeśli jest wyższa. Więc z obliczeń wynika, że jest wszystko ok.