Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] MB Vito 110 D 2.3 1998r. - Padły światła mijania i pozycyjne.

12 Mar 2018 16:33 1020 8
  • Poziom 13  
    Ponieważ nie znalazłem na forum mojego problemu postanowiłem go przedstawić.
    Po kilkuletniej prawie bezawaryjnej pracy pewnego dnia zaszwankował przełącznik świateł pod kierownicą. Światła mijania raz gasły raz się zapalały (po dotykaniu przełącznika wracały do normy). Następnie zgasły na dobre. Ponieważ musiałem jakoś dojechać do domu przełączyłem na światła pozycyjne (te jeszcze były). Przed wjazdem do garażu poczułem swąd i dymek wydobywający się jakby z podszybia, z za zegarów?
    Światła już nie reagują na przełączanie. Brak świateł mijania i na bezpiecznikach brak zasilania. Brak świateł pozycyjnych (przód i tył) ,ale na bezpiecznikach jest prąd. Światła drogowe są tylko jeśli podciągam przełącznik do góry, w dół świateł brak. Są światła stopu, kierunki, awaryjne, kabinowe,radio i podświetlenie zegarów. Żarówki dobre.
    Przełącznik zespolony na pewno do wymiany więc już zamówiłem nowy. Ponieważ swąd i dymek pokazał się w miejscach, o których pisałem postanowiłem zajrzeć za zegary (demontaż bardzo prosty). Znalazłem tam dwa moduły (sterowniki) i podejrzewam,że jeden z nich się sfajczył lub uszkodził. Stąd ten swąd i dymek. Nic innego tam nie zauważyłem. Teraz pytanie. Jaką rolę one pełnią? Który z nich może być podejrzany?
    Poniżej fotki tych modułów:
    MB Vito 110 D 2.3 1998r. - Padły światła mijania i pozycyjne.
    MB Vito 110 D 2.3 1998r. - Padły światła mijania i pozycyjne.
    Podobno jeden z nich odpowiada za centralny zamek (którego ja nie mam). To dla mnie zagadka. Drugi jednak nie wiem za co odpowiada.
    Jeśli będzie trzeba to oczywiście zakupię także ten uszkodzony.
    Czy ktoś jest w stanie rozwikłać choć w części to zjawisko? Co mogło być przyczyną (oprócz przełącznika rzecz jasna)?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 38  
    Witam .
    Ten pierwszy przekaźnik na zdjęciu to zapewne przekaźnik kontroli(sprawności) świateł.Kontroluje światła czy nie jest spalona żarówka mijania ,świateł pozycyjnych.Jeżeli światła mijania podłączyłeś pod postoje ,to może być taj jak piszesz(dym poszedł z przekaźnika).Przekaźnik ma układ elektroniczny na bocznikach (odpowiednio dobrane rezystory),które mierzą pobór prądu przez dany obwód świateł.Daj zdjęcie przekaźnika od strony pinów (pewnie ich opis dużo wyjaśni).Myślę że czeka Cię wymiana przełącznika pod kierownicą(zapewne nie ma w instalacji przekaźników na światła mijania-drogowe),oraz wspomnianego przekaźnika.Już stare mercedesy miały taki bajer ,nie wspomnę o nowszych modelach mercedesa ,oraz innych markach samochodów.Zapewne masz na liczniku kontrolkę z rysunkiem żarówki koloru żółtego.Przekaźnik jest dostępny w przystępnej cenie na internecie.Ominięcie go może być dla laika kłopotliwe do wykonania.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 13  
    Było dokładnie tak jak napisałeś. Też podejrzewałem ten pierwszy moduł. Do pinów na razie się nie dostawałem (jeszcze nie rozgryzłem jak to wypiąć, ale to jest dokładnie to co na fotce i myślę, że jeśli kupię dokładnie to co widać to będzie OK. Zakupię co trzeba i dam znać co wyszło.
  • Poziom 38  
    Lecz z pewnością czeka Cię wymiana przełącznika pod kierownicą.Nie wiem jak wygląda przełącznik w Twoim samochodzie,lecz myślę że taki sam lub podobny co LT i Sprinterze(światła włączane i przełączane manetką od kierunków.Jeżeli tak ,to jest to częsta bolączka tych przełączników.
  • Poziom 13  
    Przełącznik już zamówiłem. Taki jak jest w moim Vitku. W manetce kierunkowskazów bez tylnej wycieraczki ponieważ autko to blaszak bez szyb.
    Jeszcze tylko muszę znaleźć info jak zdemontować ten moduł no i jak wypiąć panel zegarów i nie uszkodzić przewodów, aby mieć lepszy dostęp do felernego modułu. Myślę,że coś znajdę na You Tube. Zobaczymy.
  • Spec od Mercedesów
    romkwie napisał:
    Jeszcze tylko muszę znaleźć info jak zdemontować ten moduł

    Przecież tam nie ma nic skomplikowanego - jak masz wyjąć wtyczkę z kontaktu w domu to też szukasz manuala? Ten drugi moduł to moduł immobilizera, a na pierwszym jest nawet nazwa Lampenkontrolgerat - nawet bez tłumaczenia wiadomo o co chodzi.
    romkwie napisał:
    jeśli kupię dokładnie to co widać to będzie OK

    Chcesz to próbuj. Ja to bym przed zakupem dla pewności sprawdził. Było więcej niż jedna wersja tego modułu.

    P.S. : Czemu nie kontynuujesz swoich problemów w jednym temacie - tylko zakładasz drugi?
  • Poziom 13  
    Gerri napisał:
    jak masz wyjąć wtyczkę z kontaktu w domu to też szukasz manuala?

    Bez przesady rozpięcie takiego modułu to jednak nie to samo (zwłaszcza jak tego jeszcze nie robiłeś)-chyba przyznasz?
    Miałem trudności z odłączeniem tego modułu kontroli świateł (dlatego szukałem manualna) ponieważ jak się później okazało wtyczki się stopiły (zglejowały?) z jakiegoś powodu i nie można ich było w żaden sposób rozłączyć. To był powód mojej niewiedzy.
    Podejrzewam,że spowodował to zbyt duży prąd (tu jest zagadka), który poszedł na ten moduł i ten się po prostu sfajczył, stopił.
    Moduł musiałem oczywiście zniszczyć całkowicie, ale wtyczkę z przewodami uratowałem.Zamontowałem nowy przełącznik świateł i nowy , taki sam moduł kontroli świateł.
    Wszystko wróciło do normy i dalej działa jak należy. Przypadek dziwny,aczkolwiek prawdziwy i być może komuś się przyda ten opis.
    Tak czy owak temat zamykam.
  • Spec od Mercedesów
    Może ktoś założył „setki” żarówki to i moduł szlag trafił. Jeżeli moduł się stopił, to jest prawdopodobne ze piny w uratowanej wtyczce są zaśniedziałe i rozhartowane. Problem może (choć nie musi) się powtórzyć.
  • Poziom 13  
    Jak rozwiązałem problem napisałem już w poprzednim wpisie.Zamykam temat.