Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Pralka Elektrolux L46000 - silnik startuje, wchodzi w obroty i się wyłącza po ok

14 Mar 2018 09:17 867 7
  • Poziom 5  
    Prośba o konsultacje kogoś w temacie ;)
    Od jakiegoś czasu pralka zaczęła dziwnie chodzić, słuchać było jakieś dziwne odgłosy. Po zdjęciu obudowy okazało się, że pod silnikiem jest mnóstwo pyłu ze szczotek, a spod szczotek strasznie błyska podczas uruchomionego silnika. Wymontowałem silnik, z racji na dostępność do uposażonego garaży postanowiłem spróbować naprawić silnik. Po demontażu okazało się, że szczotki są bardzo słabe, łożyska silnika również. Zakupiłem stosowne szczotki (jakiś kompatybilny model, podobno oryginał ) oraz odpowiednie łożyska.
    Łożyska powymieniałem na prasie, szczotki przykręcone (ręcznie dotarte) , silnik gotowy, skręcony na śruby (bo był nitowany).

    Do montażu łożyska musiałem wyjąć magnes od czujnika obrotów, niestety tak siedział że musiałem spiłować nit, wyjąć plastik i dopiero wyciągnąć nit ( magnes od czujnika na zdjęciu). Trochę się z tym męczyłem gdyż nie bardzo wiedziałem jak jest on tam zamontowany. Po podłączeniu do pralki niestety ukazał się problem. Przy włączeniu wirowania lub dowolnego innego programu silnik startuje, słuchać, że wchodzi w obroty po czym zostaje wyłączony. Trwa to pewnie z 5 sekund. Ciężko powiedzieć czy wchodzi na max obroty bo trwa to dość krótko. Przed moim grzebaniem wszystko działało, a to pierwsza awaria od nowości, czyli od 2009 r.

    Czy możecie podpowiedzieć co zepsułem i jak to naprawić?
    AEG - model: LAV46000 PNC: 913212501-04
    Silnik C.E.SET. MCA 38/64-148/zn50
    Pralka Elektrolux L46000 - silnik startuje, wchodzi w obroty i się wyłącza po ok Pralka Elektrolux L46000 - silnik startuje, wchodzi w obroty i się wyłącza po ok
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Uszkodziłeś czujnik obrotów.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 5  
    sigwa18 napisał:
    Uszkodziłeś czujnik obrotów.
    Czyli sterownik pralki nie potrafi odczytać prędkości obrotów silnika i go gasi. Czy muszę wymienić komplet czyli magnes oraz cewkę? Czy da się tylko ten magnes, występuje to w ogóle jako osobna pozycja?
  • Poziom 5  
    Chupacabra napisał:
    Podłącz woltomierz w miejsce przewodu tachoprądniczki i sprawdź, czy pojawia się jakieś napięcie po ręcznym zakręceniu wirnikiem silnika.
    Mój miernik niewiele wskazał, ale mam podejrzenie że pokazuje głupoty... Sprawdzę drugim miernikiem, ale to dopiero pojutrze.

    Zauważyłem dziwne zachowanie silnika. Podczas próby podpięcia go na krótko. Kostka ma 6 pin, od góry 1 i 2 to czujnik obrotów (czerwone, zostawiłem wolne), 3 ciemny szary i 4 niebieski to szczotki, 5 szary i 6 brąz uzwojenie silnika. Ciężko stwierdzić jak są podłączone bo są schowane, poza tym niebieskim bo to na 100% szczotka. Z racji montażu parami kabli wnioskuję, że 3 i 4 to szczotki.

    Korzystając ze wiedzy elektrody sprawdziłem podłączanie silnika na krótko. Zrobiłem mostek z dwóch z 4 i 5, na 3 i 6 podałem zasilanie, w tym momencie silnik zamiast wystartować to buczy. Szybko odpinam bo wygląda to na przebicie. Co najwyżej mogłem zamienić kable L i N. Wpinam silnik do testu działania pod pralkę i tutaj ciągle to samo, silnik rozpędza się, trwa to pewnie nie 5, a 3 sekundy i się wyłącza. Jak to wytłumaczyć? Czy źle podłączałem to na krótko?
  • Poziom 28  
    A jak docierałeś szczotki? Próby z silnikiem można robić podłączając go do 24V DC i jest wtedy bezpiecznie dla ciebie jak i silnika.
  • Poziom 5  
    karol5608 napisał:
    A jak docierałeś szczotki? Próby z silnikiem można robić podłączając go do 24V DC i jest wtedy bezpiecznie dla ciebie jak i silnika.
    Szczotki dotarte drobniutkim papierem ściernym. Po czym zostały wytarte i przedmuchane. Na szczotkach jest chyba OK, chyba dobrze są ułożone i praktycznie nie błyskają.
  • Poziom 5  
    Wymiana cewki tacho rozwiązała problem.
    Niestety producent nie udostępnia takich części dlatego trzeba było ratować się częścią z odzysku :)
    Dzięki za konsultacje.