Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór przekroju przewodu do silnika pomy o mocy 5,5kW.

17 Mar 2018 10:16 2274 14
  • Poziom 1  
    Tak jak w temacie mam problem z doborem przekroju przewodu do silnika pompy o mocy 5,5kW. Odległości źródła prądu od silnika będzie 230m. silnik będzie pracował około 8-9 godzin na dobę. Nie wiem jaki przekrój przewodu zastosować do takiej mocy silnika. Czy będzie trzeba zastosować jakieś bezpieczniki przy silniku ze względu na odległości. Będę bardzo wdzięczny za każda otrzymana podpowiedzi.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Moderator - Elektryka
    piotrz9304 napisał:
    mam problem z doborem przekroju przewodu

    Ten link powinien nieco rozjaśnić zasady doboru przekroju przewodów.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    piotrz9304 napisał:
    Tak jak w temacie mam problem z doborem przekroju przewodu do silnika pompy o mocy 5,5kw. Odległości źródła prądu od silnika będzie 230m.


    Przy tej długości to zapewne trzeba będzie liczyć nie tylko na kwestie termiczne ale i na spadek napięcia. I rzecz jasna na własciwą wartość IPZ.

    piotrz9304 napisał:
    silnik będzie pracował około 8-9 godzin na dobę.

    A jaka twardość wody? ;)

    Obawiam się że konieczne będzie zatrudnienie elektryka...

    piotrz9304 napisał:
    Czy będzie trzeba zastosować jakieś bezpieczniki przy silniku ze względu na odległości.


    Ze względu na odległości to co najmniej rozłącznik by zapewnić bezpieczeństwo serwisowania pompy.
  • Poziom 24  
    Przy takim silniku prąd będzie ok 8A.
    Dla przykład dla 4mm2 masz spadek napięcia wynoszący 3,4% a dla 6mm2 2,3%.
    230mm przy 4mm2 to przy zwarciu 1 fazowym ok 2Ω, zakładając, że na zaciskach rozdzielnicy masz np.: 0,4Ω, czyli masz 2,4Ω czyli przy 1 fazowym zwarciu masz prąd ok 96A. Czyli C10A odpada.
    Przy 6mm2 wyjdzie ok 1,3Ω czyli mamy ok 177A czyli C10A będzie ok. Silnik zabezpieczamy dodatkowo termikiem lub czujnikiem zaniku fazy albo wystarczy wyłącznik silnikowy.
    Zostaje jeszcze sprawdzić jaki będzie rozruch silnika. Ponieważ trzeba obliczyć jak napięcie siądzie przy rozruchu silnika ale tego bez pomiarów nie policzymy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 25  
    protasiewicz napisał:
    elektronikq napisał:
    Przy takim silniku prąd będzie ok 8A.
    11-12A.

    elektronikq napisał:
    Przy 6mm2 wyjdzie ok 1,3Ω
    Za te same pieniądze kupi 4×35 mm² aluminiowy.

    A może 10 A? Cos fi =0,8? Może inne?
    A jak trochę dołoży to kupi 50 mm 2 tylko po co?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 24  
    protasiewicz napisał:
    elektronikq napisał:
    Przy takim silniku prąd będzie ok 8A.
    11-12A.

    elektronikq napisał:
    Przy 6mm2 wyjdzie ok 1,3Ω
    Za te same pieniądze kupi 4×35 mm² aluminiowy.

    Nie wiem jak kolega wyliczył ten prąd mi wychodzi przy cos=0,9 8,82A, a przy cos=0,8 9,92 to wraz daleko do 11-12A.
  • Specjalista elektryk
    elektronikq napisał:
    protasiewicz napisał:
    elektronikq napisał:
    Przy takim silniku prąd będzie ok 8A.
    11-12A.

    elektronikq napisał:
    Przy 6mm2 wyjdzie ok 1,3Ω
    Za te same pieniądze kupi 4×35 mm² aluminiowy.

    Nie wiem jak kolega wyliczył ten prąd mi wychodzi przy cos=0,9 8,82A, a przy cos=0,8 9,92 to wraz daleko do 11-12A.


    Kolega zapominiał o sprawności silnika.
  • Poziom 24  
    Autor sprawności nie podał. Poza tym sprawność nie jest stała w całym zakresie obciążenia silnika. A nie wiadomo z jakim obciążeniem silnik będzie współpracował:)
  • Moderator
    elektronikq napisał:
    Autor sprawności nie podał. Poza tym sprawność nie jest stała w całym zakresie obciążenia silnika. A nie wiadomo z jakim obciążeniem silnik będzie współpracował:)
    A jakie to ma znaczenie? Sprawność istnieje i jej przedział dla określonych mocy silników jest znany. Należy więc to uwzględniać.