Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Ładowanie akumulatora Ca/Ca.

murgrabia 20 Mar 2018 12:08 20496 5
  • #1
    murgrabia
    Level 18  
    Jako, iż akumulatory wykonane w technologii wapniowej Ca/Ca. Wymagają w końcowej fazie ładowania podwyższonego napięcia. Sięgającego powyżej 16V. Przeważnie jest to 16.2-16.8V. Inaczej ładowany akumulator nie osiągnie prawidłowej gęstości elektrolitu. I teraz pytanie : Jak się ma ładowanie akumulatora Ca/Ca przez alternator samochodowy? Wiadomo, iż napięcie w pojeździe nie przekracza 14-14.8V. Czyli ogólnie wynika, że taki akumulator nie ma prawidłowej gęstości elektrolitu. I raczej nie ma mowy o długiej żywotności takiego akumulatora. Czy nie jest to celowe zagranie? Większość akumulatorów jest bez możliwości zajrzenia do celi. I dokonania pomiaru gęstości elektrolitu. Ba, nawet w większości współczesnych samochodów. Nie ma mowy o odłączeniu akumulatora podczas ładowania. Czy napięcie 16.2-16.8V nie uszkodzi instalacji oraz podzespołów elektronicznych?
  • #2
    Xantix
    Level 40  
    murgrabia wrote:
    I raczej nie ma mowy o długiej żywotności takiego akumulatora

    Czemu? W staruteńkim Audi 80 posiadałem akumulator Ca/Ca i wytrzymał dokładnie 5 lat mimo niezbyt troskliwego traktowania.

    murgrabia wrote:
    Czy nie jest to celowe zagranie?

    Nie. To jest kompromis między trwałością akumulatora a skomplikowaniem systemu ładowania. Żeby mieć możliwość ładowania aku do 16 V regulator ładowania musiałby pilnie śledzić stan akumulatora i w porę napięcie obniżyć do bezpiecznego poziomu, bo inaczej akumulator prędko uległby uszkodzeniu. Po co zbytnio komplikować układ ładowania skoro zyski będą raczej niewspółmiernie małe w stosunku do kosztów i wad?

    murgrabia wrote:
    Większość akumulatorów jest bez możliwości zajrzenia do celi. I dokonania pomiaru gęstości elektrolitu. Ba, nawet w większości współczesnych samochodów.

    No, bo większość obecnie produkowanych akumulatorów nie wymaga dolewania wody, więc producent nie przewiduje potrzeby dostępu do celi.

    murgrabia wrote:
    Nie ma mowy o odłączeniu akumulatora podczas ładowania.

    W każdym pojeździe bardziej zaawansowanym od c 330 nie ma mowy o odłączeniu akumulatora w trakcie pracy silnika - grozi to uszkodzeniem elementów elektronicznych w osprzęcie pojazdu.

    murgrabia wrote:
    Czy napięcie 16.2-16.8V nie uszkodzi instalacji oraz podzespołów elektronicznych?

    Krótkotrwały skok napięcia raczej nie zaszkodzi, ale czy długotrwale występujące napięcie o takiej wartości jest bezpieczne - miałbym wątpliwości.
  • #4
    User removed account
    Level 1  
  • #6
    murgrabia
    Level 18  
    Akumulator użytkowany w pojeździe, włożony z odpowiednią gęstością elektrolitu. Po X czasie traci prawidłową gęstość. Alternator nie jest w stanie doprowadzić go do prawidłowej gęstości, brak końcowej fazy wysycenia. Taki akumulator ma widoczny biały nalot. Technologia Ca/Ca nie jest kompatybilna z ładowaniem aktualnych samochodów. Jest to celowe postarzanie produktu.