Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Citroen XP 1.6HDI 9HZ - źle kręci, nierówne obroty biegu jałowego

21 Mar 2018 08:17 1530 11
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich,

    1.6HDI 110km silnik 9HZ Citroen Xsara Picasso, moje własne auto.
    Samochód pali "na trzy i pół cylindra". Obroty biegu jałowego nierówne, trzęsie.
    Nie dymi jak odpala, odpala za drugim - trzecim obrotem koła zamachowego.
    Link do rozruchu (wtyczki wtrysków odłączone):
    https://filmy.elektroda.pl/11_1522044075.mp4
    Link do rozruchu (wtyczki wtrysków wpięte)
    https://filmy.elektroda.pl/53_1522045424.mp4

    Zrobione pomiary:
    1. przelewy na biegu jałowym
    Citroen XP 1.6HDI 9HZ - źle kręci, nierówne obroty biegu jałowego









    odchyłka na poziomie 18%.
    2. akumulator naładowany, olej silnikowy zmieniony.
    3. Wtyczki wtrysków odpinane po koleji i za każdym razem silnik pracował gorzej (nie można wychwycić braku różnicy w pracy silnika po odpięciu). Tą metodą nie sprawdze który cylinder kuleje.
    Pomiary statyczne i dynamiczne cz. paliwowej:
    803rpm.pdf Download (55.79 kB) 2152rp..pdf Download (55.78 kB) 3148rp..pdf Download (55.8 kB)
    Moje spostrzeżenia z pomiarów:
    1. Wydatek wtrysku 4 na plus
    2. Wydatek wtrysków ze wzrostem obrotów powinien zbliżać się do zera, dla wtrysku 4 wydatek rośnie
    3. Przelewy powinny odzwierciedlać wydatek wtrysków, tak u mnie nie jest.

    Proszę o pomoc w poprawnej interpertacji wyników i w rozwiązaniu problemu.

    Mam ten samochód od 4lat i on tak nigdy nie kręcił.
    Kompresji cylindrów metodą bezpośrednią nie mierzyłem - nie mam adaptera pod wtryski Common Rail, a świec żarowych nie ruszę.
    Użytkownik KotBury2 opisał pomiar kompresji metodą pośrednią, nie będę wiedział jaka jest wartość kompresji na cylinder lecz pozwoli to w 100% upewnić się wokół którego cylindra szukać usterki (podejrzewam cylinder 4) . Jak tylko będę w posiadaniu sprzętu pomiarowego i zrobię pomiary dam znać.
    Jeszcze nie dolewam oleju 2T do paliwa, zacznę od następnego tankowania. Filtr paliwa zmienię (należy mu się) ale najpierw powyższa usterka. Po zmianie filtra na nowy rozłożę stary żeby spradzić czy jest w nim złota mąka / złoty wiór.
  • Poziom 16  
    Zamień wtrysk 4 z 3 ,da to sygnał czy to wtrysk, czy cylinder
  • Poziom 12  
    Witam.
    Po pierwsze: NIE WOLNO ODPINAĆ WTRYSKÓW NA PRACUJĄCYM SILNIKU!!!
    Kolejna sprawa: przelewy pokazują tylko i wyłącznie stan zaworków. Uszkodzonych końcówek wtrysków nie ujawnią.
    Tak jak wyżej napisano można zamienić dwa wtryski. Po zamianie może dymić przez jakieś pół godziny (korekty będą inne).
    Czy sitko z kanału olejowego było już wyciągane?
    W tych silnikach nierówną pracę często powoduje zawór EGR lub też zawór regulacji ciśnienia paliwa na pompie.
    Pozdrawiam
  • Poziom 14  
    Ale uszkodzony egr to prawie na pewno kod w pamięci ECU w tym modelu.
  • Poziom 12  
    Najlepiej odpiąć EGR i zobaczyć objawy, to samo zrobić z przepływomierzem - on steruje otwarciem EGR. Trzeba też sprawdzić szczelność dolotu, parametry przepływomierza i stopień otwarcia EGR w zależności od obrotów. Miałem podobne objawy w takim samym silniku, okazało się, że przepływomierz fałszował ilość powietrza.
  • Poziom 11  
    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie.
    Do @szachu41, wiem że wtrysków nie wolno odpinać na pracującym silniku. Nie zawsze najprostsza metoda jest najskuteczniejsza ale na pewno jest najszybsza .
    Przelewy nie powiedzą nic o końcówkach wtrysków, tak. Ale już wydatek wtrysku (czyli kompresja cylindra) odczytany Lexią i załączony do pierwszego postu owszem.
    Jednakże brak mi aż takiej wiedzy i doświadczenia żeby ten wynik poprawnie zinterpretować dlatego moja prośba.
    O które sitko oleju Ci chodzi? Od przewodu olejowego turbiny czy od smoka w misce olejowej?

    Do @AuKElMe, nie będę teraz kombinował przy wykręcaniu wtrysków 4 z 3. Każda ingerencja w układ wysokiego ciśnienia jest ryzykowna.

    Złą kompresję cylindra słychać już podczas próby rozruchu. Dlatego też nie podejrzewam EGRa, przepływomierza, wtrysków czy świec żarowych gdyż EGR i przepływka nie mają żadnego wpływu na fazę rozruchu (stopień sprężania cylindrów , synchornizacja GMP i wałka rozrządu oraz ciśnienie na listwie CR są niezależne od tych elementów). Wtrysk i świece tak, mają wpływ lecz musiałby być nieszczelne lub źle dokręcone powodując przedmuchy na uszczelce podczas próby rozruchu. A takich przedmuchów nie ma.
    Wrócę z wynikami pomiarów kompresji cylindrów najszybciej jak się da.

    Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    Ale o czym Wy debatujecie, przecież słychać na pierdylion procent że jeden cylinder NIE MA SPRĘZANIA.
    Jak ci koło wtrysku nie puszcza to głowica do zdjęcia.
  • Poziom 11  
    Do @strumien. Czy po tych pomiarach które załączyłem w pierwszym poście potrafisz odczytać który cylinder kuleje?
    Czy rozkładałeś już taki silnik?
    Muszę uniknąć sytuacji że po zdjęciu głowicy mechanik zacznie wymieniać wszystko w każdym cylindrze bo nie będzie widać usterki. Na pewno będzie chciał wymienić 16popychaczy hydraulicznych.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Tylko pomiar sprężania.

    Dodano po 4 [minuty]:

    bigjohn napisał:
    Muszę uniknąć sytuacji że po zdjęciu głowicy mechanik zacznie wymieniać


    To jedź do takiego co umie robić francje dobrze, ja np. umiem.
    PO co szklanki mienciać jak nie klepią??? No po co?
  • Poziom 11  
    Kompresja wykonana - brak sprężania na drugim cylindrze. Po zdjęciu plastikowego dolotu - 7 dolotów mokrych (czarne masełko) , 1 kompletnie suchy.
    Głowica zdjęta ... i oto co zobaczyłem.
    Metalowe ciało obce wtopiło się w tłok. Głowica i 4 zawory zbite doszczętnie. Przez niedomykające się zawory spaliny cofały się do dolotu i wylotu.
    Citroen XP 1.6HDI 9HZ - źle kręci, nierówne obroty biegu jałowego









    Citroen XP 1.6HDI 9HZ - źle kręci, nierówne obroty biegu jałowego









    Głowica pojechała do planowania i frezowania gniazd. 4 zawory nowe. Popychacze zostają stare.
    Oczywiście cały obieg powietrza do przejrzenia lecz może ktoś się spotkał z takim przypadkiem i chce podzielić się swoimi doświadczeniami z czego ta metalowa część mogła się urwać?

    Pozdrawiam


    ----------------------------------------------------------------------------------

    Głowica założona. Obroty biegu jałowego poprawne. Odpala świetnie. Odczyty z Lexii w porządku. Korekcje wtryskiwaczy poprawiły się.
    Zamykam temat.