Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Ravanson LK-40 - Wywala bezpiecznik

Gloomwing 22 Mar 2018 09:56 1890 15
  • #1
    Gloomwing
    Level 17  
    Ravanson LK-40 - Wywala bezpiecznik
    Witam serdecznie.

    Dostałem uszkodzoną lodówkę na ogniwie Peltiera. Po rozebraniu okazało się, że uszkodzony jest bezpiecznik. Zauważyłem również, że jeden z kondensatorów (100µF/200V) jest wybrzuszony i „zabrudzony”. Oba podzespoły wymieniłem na szrotowe (z zasilacza ATX). Kondensator miałem akurat 330µF, a bezpiecznik 2A (miast 1,6A). Niestety, bezpiecznik tylko ładnie błysnął.

    Nie mam niestety nic czym mógłbym zmierzyć ten mały transformatorek na wejściu, ale za to mogę go podmienić na inny, trochę większy.
    Nim się jednak za to wezmę, chciałbym spytać czy to ma jakikolwiek sens ;).
    (Na zdjęciu zdemontowany jeszcze jeden kondensator, który chciałem tylko zmierzyć.)


    Pozdrawiam!
  • #2
    grzeskk
    Level 34  
    Takie działanie nie ma sensu, oddaj to komuś kto ogarnia przetwornice impulsowe.
  • #3
    Pedros050
    Level 43  
    @Gloomwing To co ty chcesz wymieniać to jest dławik sprawdź tylko czy ma przejścia na uzwojeniu z lewej i z prawej strony? Uszkodzenia ba zwarcia trzeba szukać dalej .Zamieść całą płytkę od strony elementów jak i od strony lutów?
  • #4
    Gloomwing
    Level 17  
    Quote:
    Takie działanie nie ma sensu, oddaj to komuś kto ogarnia przetwornice impulsowe.
    Masz rację, ale chciałbym się czegoś jednak nauczyć.
    Ravanson LK-40 - Wywala bezpiecznikRavanson LK-40 - Wywala bezpiecznikRavanson LK-40 - Wywala bezpiecznik
    Myślałem, że to dławik, ale spodziewałem się, że ten powinien mieć uzwojenia niejako „wzdłuż” przepływu prądu, a nie jak transformator. Nie miałem z nimi wcześniej za bardzo do czynienia. Ponadto myślałem, że to taki „wstępny” transformator, ponieważ kondensatory za nim mają po 200V.

    Na zdjęciu ten „wklejony” kondensator (do góry nogami) zasłania tylko mostek prostowniczy składający się z diod i miejsce starego kondensatora.
  • Helpful post
    #5
    grzeskk
    Level 34  
    No to na początek do sprawdzenia/ wymiant dwa tranzystory na radiatorach i mostek prostowniczy.
  • Helpful post
    #6
    Pedros050
    Level 43  
    Witam .Wybija ci bezpiecznik bo masz T6 na zwarciu ma dziurę.
  • #7
    Gloomwing
    Level 17  
    PITERRR wrote:
    Witam .Wybija ci bezpiecznik bo masz T6 na zwarciu ma dziurę.

    Nie do końca zrozumiałem wypowiedź, mógłbyś jaśniej?

    Oczywiście, skoro obaj Panowie piszecie, że tranzystory(y) są do wymiany, to zacznę, oczywiście, od tego.
    Pytanie techniczne: jak dobrać się do tego T6? Czy radiator zsunie się ze swoich nóżek czy muszę uskutecznić jakąś ekwilibrystykę z śrubą, która go mocuje?

    Dziękuję serdecznie za pomoc.
  • #8
    Pedros050
    Level 43  
    Jeśli nie masz jak podejść do śrubek wylutuj tranzystory razem z radiatorami.
  • Helpful post
    #9
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Gloomwing wrote:
    że jeden z kondensatorów (100µF/200V) jest wybrzuszony i „zabrudzony”.


    Jeśli są dwa kondensatory 100µF/200V to zawsze wymieniamy oba, na takie same co do wartości - w sensie - oba musza być takie same, nie zaszkodzi założenie 2x150µF, ale nie zakładamy tu jednego 100µF a drugiego 330µF bo za chwile ten mniejszy eksploduje ci w oko.
  • #10
    Gloomwing
    Level 17  
    PITERRR wrote:
    Jeśli nie masz jak podejść do śrubek wylutuj tranzystory razem z radiatorami.

    Jak się okazało, nie było tak źle jak się spodziewałem.
    Wygrzebałem z atx'a NPN 13007, tutaj był 13007. Wg noty katalogowej jeden jest jedynie mocniejszy od drugiego. Czy mogę użyć 13007 w miejsce 13005?
    Oczywiście, zaraz spróbuję znaleźć sposób ich sprawdzenia, żeby potwierdzić czy jeden rzeczywiście nie działa, a drugi owszem.

    jdubowski wrote:
    Jeśli są dwa kondensatory 100µF/200V to zawsze wymieniamy oba, na takie same co do wartości - w sensie - oba musza być takie same, nie zaszkodzi założenie 2x150µF, ale nie zakładamy tu jednego 100µF a drugiego 330µF bo za chwile ten mniejszy eksploduje ci w oko.

    Dziękuję za uwagę, zaraz wymieniam drugi na 330. Dobrze zrozumiałem?
  • #11
    Pedros050
    Level 43  
    Jeśli tylko tranzystor MJE13005 [bipolarny, NPN, 400V, 4A] TO220 ma te same parametry co MJE 13007 to tak.
  • #12
    Gloomwing
    Level 17  
    Wybaczcie milczenie, ale czekałem na bezpieczniki.

    Po zastąpieniu T6 też przepala się bezpiecznik. Po zdemontowaniu T6 i T7 również.
  • Helpful post
    #13
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Gloomwing wrote:
    Wybaczcie milczenie, ale czekałem na bezpieczniki.

    Po zastąpieniu T6 też przepala się bezpiecznik. Po zdemontowaniu T6 i T7 również.

    Nie wyrobisz na zakup bezpieczników :D

    W 99% jak padnie elektrolit to z powodu zbyt dużego prądu, uszkadza się tranzystor, robi zwarcie i często przebite są 3 z 4 diod prostowniczych. Zanim bezpiecznik zadziała, to już pozamiatane.

    Powymieniaj 4 diody (1N4007), tranzystory MJE13007, elektrolity dobrej marki 105°C (pojemność może być lekko wyższa - do 50%, można dać low ESR).
    Jak już będziesz kupował części, to dla pewności zadziałania powymieniaj resztę elektolitów (wszystkie low ESR, 105°C).
  • #15
    Gloomwing
    Level 17  
    MARCIN.SLASK wrote:
    Nie wyrobisz na zakup bezpieczników
    Spokojnie, kupiłem wiadro (20 szt ;))
    MARCIN.SLASK wrote:
    często przebite są 3 z 4 diod prostowniczych
    To by tłumaczyło zwarcie po zdemontowaniu tranzystorów.
    MARCIN.SLASK wrote:
    Powymieniaj 4 diody (1N4007), tranzystory MJE13007, elektrolity dobrej marki 105°C (pojemność może być lekko wyższa - do 50%, można dać low ESR).
    Szczęśliwie kumpel jutro wybiera się do sklepu ;)
    grzeskk wrote:
    No to na początek do sprawdzenia/ wymiant dwa tranzystory na radiatorach i mostek prostowniczy.
    Trzeba było słuchać od razu. Zobaczymy.
    jdubowski wrote:
    Rada - włącz żarówkę w szereg z zasilaniem.
    Jak świeci - zwarcie, tak, a jak świeci słabo, to się udało.
  • #16
    Gloomwing
    Level 17  
    Szanowni Państwo, bardzo serdecznie dziękuję za pomoc, wszystko najwyraźniej już działa. Pozwolę sobie napisać podsumowanie całości:
    Objawy:
    Quote:
    - Bezpiecznik się przepala
    - Zwarcie na wyjściu z dławika
    - Kondensator elektrolityczny za mostkiem wybrzuszony, ze śladami przegrzania
    Wymiana kondensatora oraz bezpiecznika nie pomaga - ponowne przepalenie bezpiecznika. Wymiana tranzystorów E13007 bezpośrednio za mostkiem prostowniczym - nie pomaga. Po zdemontowaniu tranzystorów wciąż przepalany jest bezpiecznik.
    Rozwiązanie:
    Quote:
    Wymiana:
    - kondensatorów
    - prostownika
    - tranzystorów 13007
    Wyrazy uznania idą do :arrow: grzesiekka za trafne i szybkie zidentyfikowane problemu. Chcę jednak podkreślić, że podejście "Takie działanie nie ma sensu, oddaj to komuś kto ogarnia przetwornice impulsowe." jest wg. mnie niedobre. Gdybym tak zrobił, niczego bym się nie nauczył, a tak - mam wiedzę i sprawną lodówkę.
    Quote:
    W 99% jak padnie elektrolit to z powodu zbyt dużego prądu, uszkadza się tranzystor, robi zwarcie i często przebite są 3 z 4 diod prostowniczych. Zanim bezpiecznik zadziała, to już pozamiatane.
    :arrow: MARCIN.SLASK, zgadza się, 3 z 4 diod uszkodzone ;)
    Kondensatory zostały 330µF, bo w sklepie akurat tych nie mieli (ani nic w okolicy 100µF). Poklikałem odpowiednio "Pomógł mi". Jeśli ktoś uważa, że kogoś pominąłem, proszę o PW i jeszcze raz dziękuję.