Witam Serdecznie,
posiadam 2 prostowniki LELEK i zależy mi na ich modyfikacji (a w zasadzie dwóch modyfikacjach).
1. Modyfikacja pierwsza dotyczy wyłączenia ładowania po osiągnięciu napięcia 14,4V. LELEK zaprojektowany jest do utrzymywania prądu konserwującego przy napięciu 14,4V. Zależy mi na tym aby po osiągnięciu napięcia 14,4V na akumulatorze prostownik odciął napięcie (wyłączył ładowanie).
Oczywiście argument który może pojawić się, że akumulator wtedy nie jest w pełni naładowany rozumiem i świadomie z niego rezygnuję z poniższych powodów:
- niedoładowany akumulator (choć wolę odwrócić sytuację i mówić naładowany w 90%) jest zdolny uruchomić samochód a zakończenie ładowania na takim poziomie pozwoli bezpiecznie pozostawić prostownik bez nadzoru (mam na myśli nie doglądać go co każde pół godziny), ewentualne doładowanie akumulatora nastąpi w aucie (przynajmniej w moim przypadku)
- akumulator gorszej kondycji nie będzie pobierał 0,5A prądu konserwacyjnego (tak deklaruje instrukcja LELKA) tylko nieco więcej (1A-2A) co w konsekwencji doprowadzi do gazowania akumulatora a pozostawienie go w takim stanie jest bezcelowe i wymaga doglądania (rozumiem, że taki akumulator ma już oznaki zużycia).
Proszę o pomoc co należałoby zmodyfikować w jego konstrukcji aby tyrystor po tym jak na akumulatorze pojawi się 14,4V odciął ładowanie.
2. W momencie gdy na akumulatorze pojawi się napięcie 14,4V tranzystor T1 zaczyna przewodzić a poziom napięcia przy którym tranzystor zaczyna przewodzić mi.in. ustala dzielnik rezystorowy złożony z R7 i R8.
W tej sytuacji gdy na moich egzemplarzach napięcie 14,4V rozjeżdża się (do 15V) myślę, że nie ma przeciwwskazań aby zamienić oba rezystory na precyzyjne potencjometry 1k ohm (lub 1k ohm i 500 ohm). Dzięki temu ustawię wartości fabryczne rezystancji, po czym dobiorę wartość przy których uzyskam 14,4V (choć póki co nie bardzo wiem jak poprawnie dokonać zmiany rezystancji raczej doświadczalnie patrząc co się dzieje w układzie).
Bardzo proszę o wskazówki w osiągnięciu celu i zamieszczam schemat wraz z opisem poniżej.
Dziękuję i pozdrawiam.

posiadam 2 prostowniki LELEK i zależy mi na ich modyfikacji (a w zasadzie dwóch modyfikacjach).
1. Modyfikacja pierwsza dotyczy wyłączenia ładowania po osiągnięciu napięcia 14,4V. LELEK zaprojektowany jest do utrzymywania prądu konserwującego przy napięciu 14,4V. Zależy mi na tym aby po osiągnięciu napięcia 14,4V na akumulatorze prostownik odciął napięcie (wyłączył ładowanie).
Oczywiście argument który może pojawić się, że akumulator wtedy nie jest w pełni naładowany rozumiem i świadomie z niego rezygnuję z poniższych powodów:
- niedoładowany akumulator (choć wolę odwrócić sytuację i mówić naładowany w 90%) jest zdolny uruchomić samochód a zakończenie ładowania na takim poziomie pozwoli bezpiecznie pozostawić prostownik bez nadzoru (mam na myśli nie doglądać go co każde pół godziny), ewentualne doładowanie akumulatora nastąpi w aucie (przynajmniej w moim przypadku)
- akumulator gorszej kondycji nie będzie pobierał 0,5A prądu konserwacyjnego (tak deklaruje instrukcja LELKA) tylko nieco więcej (1A-2A) co w konsekwencji doprowadzi do gazowania akumulatora a pozostawienie go w takim stanie jest bezcelowe i wymaga doglądania (rozumiem, że taki akumulator ma już oznaki zużycia).
Proszę o pomoc co należałoby zmodyfikować w jego konstrukcji aby tyrystor po tym jak na akumulatorze pojawi się 14,4V odciął ładowanie.
2. W momencie gdy na akumulatorze pojawi się napięcie 14,4V tranzystor T1 zaczyna przewodzić a poziom napięcia przy którym tranzystor zaczyna przewodzić mi.in. ustala dzielnik rezystorowy złożony z R7 i R8.
W tej sytuacji gdy na moich egzemplarzach napięcie 14,4V rozjeżdża się (do 15V) myślę, że nie ma przeciwwskazań aby zamienić oba rezystory na precyzyjne potencjometry 1k ohm (lub 1k ohm i 500 ohm). Dzięki temu ustawię wartości fabryczne rezystancji, po czym dobiorę wartość przy których uzyskam 14,4V (choć póki co nie bardzo wiem jak poprawnie dokonać zmiany rezystancji raczej doświadczalnie patrząc co się dzieje w układzie).
Bardzo proszę o wskazówki w osiągnięciu celu i zamieszczam schemat wraz z opisem poniżej.
Dziękuję i pozdrawiam.


