Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie wielu akumulatorów

pol032 18 Sie 2005 14:25 5986 16
  • #1 18 Sie 2005 14:25
    pol032
    Poziom 24  

    Witam mam prądnicę 24Volt dającą 28v i 40 Amper chcę ładować nią 4 akumulatory 45Ah połączone szeregowo co daje w sumie około 56 volt po naładowaniu . Problem w tym że akumulatory cały czas muszą być podpiete szeregowo aby było 56V bo zasilają przetwornicę 48/230V. W jaki sposób jedną prądnicą je ładować ?

    0 16
  • #2 18 Sie 2005 14:46
    diag
    Spec od samochodów

    Wywal mostek prostowniczy z alternatora, daj trafo 3 fazowe i za nim mostek.
    Przelożenie 1:2.

    0
  • #3 18 Sie 2005 14:59
    pol032
    Poziom 24  

    Nie jest to alternator jest to prądnica cztero szczotkowa i w tym problem

    0
  • Pomocny post
    #4 18 Sie 2005 15:25
    JAFO
    Poziom 25  

    Jeśli praca akumulatorów jest przerywana, to wtedy stycznik, mała automatyka.
    Praca szereg i 48V
    Ładowanie równolegle 2x24V

    0
  • #5 18 Sie 2005 15:38
    pol032
    Poziom 24  

    to znaczy że raz będzie ładowana jedna sekcja 24V a popewnym czasie po przełączeniu stycznika druga. To też jakieś rozwiązanie ,wolałbym aby jednocześnie były ładowane dwie sekcje ,może te sekcje zasilać dwoma układami Gretza z jednego żródła żasilania jakim jest prądnica ??

    0
  • Pomocny post
    #6 18 Sie 2005 15:41
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 18 Sie 2005 15:47
    JAFO
    Poziom 25  

    Nie wiem, do czego ma służyć to zasilanie akumulatorami, ale jeśli mają one pracować tylko podczas zaniku zasilania głównego, to tak, jak napisałem.
    Podczas ładowania styczniki łączą akumulatory w dwie seksje po 24V i wtedy następuje prawidłowe ładowanie /obie sekcje ładowane są jednocześnie/. Zanik napięcia powoduje, że automatyka rozłączy to połączenie i zostaną one połączone w szereg 4x12V.
    Powiedzmy, że podczas pracy z akumulatorów styczniki/przekaźniki/ będa w stanie spoczynku /powinny być w stanie spoczynku/.
    Przecież to takie proste.

    0
  • #8 18 Sie 2005 16:20
    pol032
    Poziom 24  

    prądnica 24V będzie zasilana z wiatraka która to już przy 170 obr/min się sama wzbudza i daje 26V przy tych obrotach a przy obrotach około 1000 to już napięcie wzrasta do 37 Volt za mało żeby naładować te akumulatory połączone w szereg tak ze tylko ładowanie 24 Volt mnie urządza bo 1000 obr/min z wiatraka nie osiągnę a przekładnia stwarzała by dodatkowe niepotrzebne obciążenie .Pobór prądu akumulatorów będzie ciągły bo do przetwornicy bedzie podłączone stałe obciążenie około 1 Kw. Prądnica jest nietypowa bo to silnik elektryczny z widlaka od pompy hydraulicznej 24V 990obr/min 60A

    0
  • Pomocny post
    #9 18 Sie 2005 18:29
    jannaszek
    Poziom 39  

    a ja sugeruję żeby ładować szeregowo po 2 baterie
    tzn musi być stycznik który dołoży napięcie ładujące raz mndz masę a drugi aku ,a drugim razem mndz 2 aku a 4 aku
    wtedy można czerpać niezmiennie z bateri
    kłopot ,jak duża potrzeba tego ładowania ,bo efekywnośc mała
    inny sposób to wykonanie przetwornicy

    0
  • #10 18 Sie 2005 21:11
    JAFO
    Poziom 25  

    Tak się zastanawiam, czy przy tak niewielkich obrotach, jakie masz do dyspozycji osiagniesz wymarzony prąd. Jeśli nie 1000/min, to napewno maksymalnej mocy nie uzyskasz, by skutecznie trzymać napiecie na baterii akumulatorów (a przecież przy tych obrotach masz maksymalną moc potrzebną do ładowania). Skoro pobierał bedziesz 1 kW, to i ładować musisz takim prądem.

    0
  • #11 18 Sie 2005 22:31
    pol032
    Poziom 24  

    Tak wielkich obrotów nie uzyskam ale przy wysokości 25 metrów nad ziemią wiatrak będzie się kręcił nawet przy bezwietrznej pogodzie .Wiatrak będzie miał automatyczne obracane łopaty aby uzyskać prawie stałe obroty , przy słabym wietrze ma ładować tylko akumulatory a przy większym włączy się przetwornica z obciążeniem 1kw . Jako przetwornicę wykorzystam UPSa APC- smart3000 INET wszystko pięknie chodziło gdy napędzałem prądnicę silnikiem elektrycznym 2.2 Kw przy obrotach prądnicy 1470 obr/min bez reglera uzyskałem ponad 51 Volt na akumulatorach do przetwornicy podłączyłem Farelkę 2kw /230V pracowało to dobrze przez ponad dwie godziny dopuki akumulatory się nie wyczerpały bo prądnica sama już nie dawała rady naładować akumulatorów . Mam zamiar zastosować akumulatory od kombajna lub jakichś samochodów ciężarowych aby zgromadzić dużo prądu . UPS 3000 prze spadku napięcia 45volt sam się wyłączy i wtedy będą ładowane tylko akumulatory.tak po krutce dlaczego akumulatory mają być połczone w szreg , a ładowane osobno. gdybym miał prądnićę 48volt nie było by problemu . a może by tak przewinąć prądnicę ? pradnica ma 2 niezależne uzwojenia na stojanie
    1. ma oporność cewek 2 ohm
    2, ma oporność cewek 4 ohm
    po podłączeniu równoległym pierwszych cewek z wirnikiem mam napięcie 12V i prąd 60A a przy drugim 24V 40A przy obciążeniu.
    Przy podłączeniu w szereg dwóch uzwojeń prądnica się nie wzbudza dlaczego ?

    0
  • #12 18 Sie 2005 22:45
    gpql
    Poziom 17  

    Nie wiem czy takie rozwiazanie cię zadowoli ale mozesz zastosować
    1. "pompę " na kondensatorach do podnoszenia napiecia.
    2. przetwornice napiecia moc 1kW jest do osiagniecia na trafo ferrytowym
    3. przełączanie akumulatorów na kluczach tranzystorowych
    Jezeli interesuje którokolwiek z rozwiazan to mogę pomóc
    Pozdrawiam Grzegorz

    0
  • #13 18 Sie 2005 23:16
    pol032
    Poziom 24  

    Nie wiem jak sprawdzi się " pompa" na kondensatorach ,a jak przetwornica z 24/48v przy ładowaniu akumulatorów ołowiowych .

    0
  • #14 19 Sie 2005 18:19
    pol032
    Poziom 24  

    Do [b] Grzegorza
    Może coś więcej na temat przetwornicy lub pompy Byś napisał ?

    0
  • #15 19 Sie 2005 19:46
    jannaszek
    Poziom 39  

    pompa to układ ładujący naprzemian kondensatory -gdzieś w elektorze to widziałem -taki powielacz /podwajacz napięcia ,-sterują tym jakieś klucze simpmos czy inne mosfety
    ale o ile pamiętam ,to wydajność prądowa nie jest zbyt wysoka

    Dodano po 4 [minuty]:

    załatw że sobie jakiś alternator 24 v 100a -nowoczesne ciężarówy to mają i zasil jak ktoś pisał trafo podwyższające [toroidalne]
    takie rozwiązanie nie ekonomiczne ,lecz najpewniejsze z możliwych i najprostsze

    0
  • Pomocny post
    #16 01 Paź 2005 20:06
    brzyd
    Poziom 10  

    Ja miałem kiedyś problem z akumuklatorami na jachcie. Znalazelm wtedy schemat podlaczenia 2 akumulatorow: 1 do rozruchu, 2 do instalacji. Ładowane są 2 na raz. Moze to się komuś przyda :]

    OPIS:
    Zasada działania:
    Punkt S3 podłączyć do zacisku stacyjki lub innego miejsca gdzie podczas pracy silnika występuje dodatnie napięcie.
    Akumulator 1 jest akumulatorem rozruchowym. Podczas pracy silnika, napięcie na S3 powoduje przyciągnięcie zwory przekaźnika do styku S2 (stan jak na rysunku). Ładowany jest wtedy akumulator 1, oraz poprzez diodę D2 również akumulator 2, do którego podłączona jest instalacja użytkowa jachtu.
    Z chwilą wyłączenia silnika, zanik prądu na S3 spowoduje połączenie zwory przekaźnika ze stykiem S1. Spolaryzowana zaporowo wobec akumulatora 1 dioda D1 nie pozwala na przepływ prądu z tego akumulatora do instalacji jachtu i
    jest on zawsze w pełni naładowany.
    Z chwilą podłączenia prostownika do sieci ładowany jest akumulator 2 i poprzez diodę D1 akumulator 1. Rozłączenie łącznika Ł1, uniemożliwi stałe ładowanie akumulatora 1 na postoju przy włączonym prostowniku. Byłby on załączany podczas potrzeby doładowania akumulatora rozruchowego. Stałe ładowanie na postoju akumulatora 1, gdy jest on w pełni naładowany spowoduje niepotrzebne jego grzanie i "gazowanie" elektrolitu. Jeżeli będzie on w pełni sprawny i po rozruchu
    jakiś czas będzie ładowany z alternatora to tak samo jak w samochodzie doładowywanie z obcego źródła (prostownik) będzie potrzebne sporadycznie.
    Przełączenie łącznika Ł2 umożliwia awaryjne podłączenie akumulatora 1 do instalacji jachtu np. przy wyładowanym akumulatorze 2.

    Elementy:
    Diody D1, D2 - dowolny typ diody prostowniczej napięcie pracy około 25V, max prąd około 50A (mogą być to diody prostownicze od alternatora. Diody powinny być zamontowane na radiatorze. Użycie pojedynczych diod prostowniczych od alternatora, tzw. plusowej i minusowej umożliwi ich zamontowanie na wspólnym radiatorze. W przypadku użycia jednakowych, radiatory ich muszą być odizolowane od siebie.
    Przekaźnik - dowolny typ przekaźnika o podwójnych stykach (jak na schemacie), zasilanie cewki napięciem 12V, oraz pozwalający obciążyć styki prądem około 50A.
    Łączniki Ł1, Ł2 - dowolne łączniki, Ł1 zał-wył., Ł2 przełączający (jak na schemacie)

    Uwagi:
    Na schemacie przedstawiono w uproszczeniu podłączenie alternatora do instalacji jak również nie pokazano podłączenia rozrusznika. Podłączenia ich pozostają bez zmian.

    0
  • #17 18 Lis 2005 20:46
    pol032
    Poziom 24  

    Dziękuję wszystkim ,temat zamykam

    0