Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar predkosci silnik - wetylator -poslizg

hiszpan_ 25 Mar 2018 11:40 579 20
  • #1 25 Mar 2018 11:40
    hiszpan_
    Poziom 9  

    Witam wszystkich chcialbym sie z wami podzielic informacja jak mozna zmierzyc predkosc a zarazem poslizg paskow, z doswiadczenia moze wam powiedziec ze doposzczalny poslizg jest do 1% obrotow.
    Pomiar poprzez dwa czujniki indukcyjne siemens (praca czujnikow do 4khz) oraz sterownik logo

    Napisalem program ktory fajnie pokazuje ilosc imp i roznice w odpowiednim czasie.

    Teraz bede wykonywal prototyp urzadzenia do pomiaru naciagu paskow: np. Macie kilka urzadzen przy jednym ustalacie odpowiedni naciag przez pomiar obrotow a pozniej urzadzenie bedzie do nastawienia i aby przenosic nastawy na inne te same urzadzenia.

    0 20
  • SterControl
  • #2 25 Mar 2018 14:55
    Radzio M.
    Poziom 32  

    Pisałeś tego posta goniąc pociąg czy autobus? ;) Rozwiń to...

    0
  • SterControl
  • #3 25 Mar 2018 18:19
    Pittt
    Poziom 31  

    Logo powiadasz... ? a jak te impulsy liczysz ?

    0
  • #4 25 Mar 2018 18:26
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  
  • #5 25 Mar 2018 18:38
    Pittt
    Poziom 31  

    Chodzi mi o algorytm. Bo chyba Logo przerwań czasowych nie ma.
    Czy już ma ?

    0
  • #6 25 Mar 2018 18:43
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @Pittt A po co ma mieć ? To jest gotowiec PLC. Tyle tylko, ze prawdopodobnie nie wyrobi się przy wiekszych prędkosciach zliczania. Znam to z autopsji. Chociaż ma tam do dyspozycji dwa szybkie wejścia i szybkie liczniki/dzielniki.

    0
  • #7 25 Mar 2018 19:03
    Pittt
    Poziom 31  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    @Pittt A po co ma mieć ?

    Po to żeby pomiar prędkości miał większy sens.

    0
  • #8 25 Mar 2018 21:18
    hiszpan_
    Poziom 9  

    Dokładnie na wałach są wkręcone małe śruby fi4, w logo wejscie I3,I4 załatwiają tą sprawe. Sprawdzałem do 2000tyś obrotów i bez problemu. Do 4000 tyś obrotów logo powinno sobie poradzic jak i czujniki ( trzeba miec specyfikacje czujników z jaka czastotliwością mogą pracowac)

    0
  • #9 25 Mar 2018 22:19
    dioda1000
    Poziom 27  

    hiszpan_ napisał:
    czujniki ( trzeba miec specyfikacje czujników z jaka czastotliwością mogą pracowac)

    np.
    IME08-02BPSZT0K Czujnik indukcyjny, M8x1, PNP/NO, sr=2mm złącze M8
    Częstotliwość przełączania: 4000Hz

    0
  • #10 26 Mar 2018 09:31
    hiszpan_
    Poziom 9  

    Tak , najważniejsze to częstotliwość pracy 4khz , aby trzeba zwrócić uwagę zeby był PNP ! a czy jest on NO czy NC to juz bez znaczenia. Ja używam NO lub NC .

    0
  • #11 26 Mar 2018 10:15
    Pittt
    Poziom 31  

    Ale dalej nic nie wiemy o algorytmie wyliczania tego poślizgu.

    0
  • #12 26 Mar 2018 16:19
    hiszpan_
    Poziom 9  

    Niema zadnego algorytmu, zliczasz obroty na wale silnika i wale wentylatora i porownujesz - przy przelozeniu 1:1 a przy innym wystarczy podzielic

    0
  • #13 26 Mar 2018 17:15
    Radzio M.
    Poziom 32  

    W sumie do tego wystarczą dwa multimetry z funkcją pomiaru częstotliwości. Ale takie rozwiązanie jest bardziej bajeranckie ;)
    Twój pomiar polega na osiągnięciu stabilnej zadanej prędkości i wykonaniu pomiaru. A co jeśli poślizg wystąpi przy zbyt dużym przyspieszeniu (w stanie przejściowym) a w stanie ustalonym prędkości będzie niezauważalny? To oczywiście może mieć znaczenie w pozycjonowaniu bez zewnętrznego liniału absolutnej pozycji. ;)

    0
  • #14 26 Mar 2018 19:43
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  
  • #15 26 Mar 2018 19:49
    Pittt
    Poziom 31  

    hiszpan_ napisał:
    Niema zadnego algorytmu, zliczasz obroty na wale silnika i wale wentylatora i porownujesz - przy przelozeniu 1:1 a przy innym wystarczy podzielic

    Czyli masz dwa swobodne liczniki impulsów a nie urządzenie do pomiaru poślizgu.
    Więc ta różnica wynika nie wiadomo z czego skoro nie podajesz żadnych parametrów wejściowych związanych z napędem.
    A na obrazku masz dwie różnie średnice.
    Z tego wynika że komputer komputerem a potem i tak kartka i ołówek :)

    Krzysztof Kamienski napisał:
    @hiszpan_ Dodaj bargrafy z obu czujnikow - będziesz miał lepszą wizualizację tego co dzieje się od momentu rozruchu.

    Co będzie widział jak nie poda przełożenia ?

    0
  • #16 26 Mar 2018 20:06
    hiszpan_
    Poziom 9  

    Poslizg napewno wystapi przy gwaltownym ruszeniu co innego gdyby byl sterowany falownikiem i ruszal powoli.
    Dlatego po osiagnieciu max predkosci przy ktorej ma maszyna pracowac zerujemy licznik i np. Robimy pimiar przez minute

    0
  • #18 26 Mar 2018 22:51
    hiszpan_
    Poziom 9  

    Bo obr na min. Sa zawsze podawane :)

    0
  • #20 29 Mar 2018 06:54
    Radzio M.
    Poziom 32  

    hiszpan_ napisał:
    Poslizg napewno wystapi przy gwaltownym ruszeniu co innego gdyby byl sterowany falownikiem i ruszal powoli.
    Dlatego po osiagnieciu max predkosci przy ktorej ma maszyna pracowac zerujemy licznik i np. Robimy pimiar przez minute

    Gdyby chciał badać poślizgi w stanach przejściowych podczas przyspieszania czy hamowania to należałoby zwiększyć rozdzielczość pomiarową, czyli ilość impulsów na obrót ;)

    0
  • #21 29 Mar 2018 08:11
    3139661
    Użytkownik usunął konto