Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Altus 140 po modyfikacji.

Fred_01 23 Sie 2018 11:54 8751 76
  • TestoTesto
  • #62
    Fred_01
    Poziom 13  
    Fakt, magnetofon analogowy, ale jedna kaseta została poświęcona pod czytnik USB. Dołożyłem po prostu dekoder, a w kasecie, jak widać na zdjęciach, zamontowałem wyświetlacz, odbiornik pilota i złącze USB, reszta siedzi w środku. Otwieram, wkładam pendriva i zamykam. Gra aż miło. Do tego oryginalna obudowa. Wykorzystałem magnetofon, z którego praktycznie nie korzystam.
    Na zdjęciu wspomniany dekoder.
    Altus 140 po modyfikacji.
  • TestoTesto
  • #63
    djfarad02
    Poziom 18  
    Z moich obserwacji wynika, że mp3 320kbps zakodowane dobrym kodekiem jest rozróżnialne od WAV ale dość trudno i na pewno nie na każdym materiale. Udało mi się usłyszeć zniekształcenia jedynie w przypadku nagrań elektronicznych z bardzo mocno "wykręconymi" transjentami na śladach syntetycznej perkusji. Wyjątkowo krótkie ataki tych elementów aranżacji są nieco rozmyte w mp3 - daje o sobie znać ograniczona rozdzielczość czasowa formatu. Żeby to było zauważalne, głośnik wysokotonowy musi być wyższych lotów.
    Jednak, dla zwykłej przyjemności słuchania muzyki, uważam format mp3 za wystarczający w znakomitej większości przypadków. Nie zmienia to faktu, iż jest to kompresja przestarzała - dzisiaj są lepiej brzmiące (mniej stratne) kodeki dla tej samej szybkości strumienia bitowego.
  • #64
    Fred_01
    Poziom 13  
    Tak jak wspomniałem wcześniej, dla posłuchania jakichś składanek mp3 w zupełności wystarcza. Nie ma sensu zastanawiać się nad jakością dźwięku wtedy, kiedy tylko chce zobaczyć które utwory są warte uwagi. Przecież mp3 320 kb/s jest na tyle dobra, że trudno jest zauważyć zniekształcenia wprowadzane podczas kompresowania. Oczywiście dobry album lubię mieć w dobrej jakości, np flac, jeśli nie mam takiej możliwości to sięgam po płytkę.
    Wrócę jeszcze do tematu zakresu słyszalnych częstotliwości przez ludzkie ucho. To normalne, że z wiekiem spada zakres wysokich. Nie pamiętam jak słyszałem 20 lat temu, wtedy nie zastanawiałem się nad tym. Teraz minęło trochę latek, ale jeśli mam okazję posłuchać utworów, które zawierają naprawdę wysokie soprany, to aż miło. Nadal je słyszę. Inaczej jest jak się słucha tylko sinusa, powyżej 15kHz ciężko powiedzieć czy jeszcze słychać czy już nie. Mam takie utwory, płyty, aż miło jak to brzmi, i wcale nie potrzeba głośników za kilka tysi PLN :-)
  • #65
    matric
    Poziom 10  
    Witam
    Chciałem się podpiąć pod temat:

    Mam Altusy 140 i problem z zwrotnicami. Najpierw myślałem o wymianie kondensatorów później znalazłem konstrukcje alt-18.
    Kolega zakładający temat konstruował alt-18.
    Strona konstruktora Alt18
    Są tu też wyniki z pomiarów dla zainteresowanych.

    Cewki o jakich Ω użyłeś ?
    Strona Polink

    Kolejną rzeczą nad którą się zastanawiałem to włożenie zbudowanie zwrotnic od altonów lub midletonow 110.

    Myślałem też o zakupie gotowych zwrotnic np tych Zwrotnice nie za drogie

    Ponieważ strona tonsila ma troszkę chore ceny za zwrotnice które są moim zdaniem bardzo kiepskie a do tego bardzo drogie Tonsil zwrotnica

    Prosiłbym o poradę co najlepiej zrobić.
    Dodatkowo mam pomysł założenia GDWK równolegle do GDWT bez zmian na zwrotnicy.
  • #66
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    matric napisał:
    Ponieważ strona tonsila ma troszkę chore ceny za zwrotnice które są moim zdaniem bardzo kiepskie a do tego bardzo drogie


    Przecież schemat i wartości elementów są dostępne, możesz sam zrobić zwrotnice.

    matric napisał:
    Dodatkowo mam pomysł założenia GDWK równolegle do GDWT bez zmian na zwrotnicy.


    Pomysł nieco poroniony.
  • #67
    matric
    Poziom 10  
    Tak co do cewek masz racje , nie zauważyłem akapitu o grubości drutu i stad pojawiło się pytanie o rezystancje cewek.
    Czemu poroniony ? W moich altonach 110 miałem tak zrobione i efekt był niesamowity.
    Ale nie jestem przeciwko tylko mi wytłumacz co z tego złego wyniknie. Głośnik jest zasilony przez kondensator jeden czy nawet dwa na zwrotnicy fabrycznej.

    Drugą opcją jest wymiana gdwt na gdwk
  • #68
    cefaloid
    Poziom 32  
    matric napisał:
    Czemu poroniony ? W moich altonach 110 miałem tak zrobione i efekt był niesamowity.


    Zależy co masz na myśli.
    Jeśli chcesz by muzyka bum-cyk bum-cyk bum-cyk brzmiała po modyfikacji jako bum-cyk bum-cyk bum-cyk to takie dokładanie głośników zapewni ów pożądany efekt.


    Jeśli chcesz by muzyka była odtwarzana w sposób możliwie mało zdeformowany to pomysł jest poroniony. Już jeden głośnik wysokotonowy ma wyższą skuteczność niż pozostałe i trzeba go sciszać rezystorem... To po co dwa? Pominę efekty fazowe między dwoma wysokotonowymi które z racji na krótką długość fali dźwiękowej dałyby mocno popalić.
  • #69
    matric
    Poziom 10  
    Czyli tylko wymiana tuby na kopułkę. Przekonałeś mnie. Mam za małe pomieszczenie jak na tubkę.
  • #70
    cefaloid
    Poziom 32  
    Tu nawet nie chodzi o wielkość pomieszczenia tylko niską kulturę pracy głośnika tubowego i wąski kąt promieniowania. Wielkość pomieszczenia ma znaczenie dla basu. Wymiana na kopułkę spowoduje wyrównanie charakterystyk i nieco ładniejszy dźwięk.
  • #71
    Fred_01
    Poziom 13  
    Dla wszystkich, którzy czekają na pomiary moich kolumn, takich nie będzie. Więcej nie będę się zgłębiał w ten temat. Muza gra, lepiej czy gorzej to już moja sprawa. Gra i to całkiem ciekawie. Nie będę szukał dziury w całym, bo kto szuka ten znajdzie, tylko po co? Co mi dadzą pomiary, coś zmienią w brzmieniu, jak nic nie zmienię w zwrotnicach?
  • #72
    kortyleski
    Poziom 42  
    Fred_01 napisał:
    lepiej czy gorzej to już moja sprawa.

    To trzeba było siedzieć w domu a nie tu się wychylac. Bo tu na forum opisujemy rzeczy które ktoś może wykorzystać dla siebie.
    Fred_01 napisał:
    jak nic nie zmienię w zwrotnicach?

    Można było było na podstawie pomiarów zbudować nowe, lepsze. Wtedy może ktoś inny by skorzystał. A teraz to jest kolejny temat o altusach który zaśmieca forum. Bo na podstawie A140 można stworzyc kapitalny zestaw 2.1. Trzeba tylko chcieć
  • #73
    matric
    Poziom 10  
    Witam
    Pan Kortyleski mnie troszkę podbudował. Pisząc że z A140 można zrobić fajny zestaw.
    Też tak uważam chcę poprawić tylko trochę jakość głośników nie jestem człowiekiem z słuchem absolutnym dla mnie głośniki albo grają dobrze albo źle. Podoba mi się albo nie.
    Odnośnie mojego wcześniejszego pytania o połączenie głośników szeregowo i równolegle.
    To znalazłem odpowiedź na AUDIOSTEREO zacytuję KRZYSIEKA:


    Może wytłumaczę to trochę inaczej.



    Gdy połączymy dwa głośniki szeregowo to to grają one tak samo głośno jak jeden głośnik.

    Gdy połączymy dwa głośniki równolegle to grają one o 6dB głośniej.



    Wynika to z tego że natężenie dźwięku w pomieszczeniu zależy od amplitudy zmian ciśnienia ośrodka w naszym wypadku powietrza a ta zależy od amplitudy szybkości membrany i jej powierzchni. Powierzchnia membrany przy dwóch głośnikach rośnie dwukrotnie co powoduje zwiększenie natężenia dźwięku o 3 dB.

    Inaczej jest z amplitudą prędkości membrany. Ta zależy od przyspieszeń membrany a te znowu zależą od siły działającej na cewkę głośnika. Siła ta zależy miedzy innymi od prądu płynącego przez cewkę a dokładniej wynosi F = Bli gdzie "B" to indukcja magnetyczna, "l" to długość przewodnika znajdującego się w polu a "i" to natężenie prądu przepływającego przez ten przewodnik.

    Jak widać siłą ta nie ma nic wspólnego z mocą dostarczoną do cewki tylko zależna jest od prądu a prąd ten wynika z prawa Ohma i zależy od napięcia przyłożonego do tej cewki.

    Dlatego istotna jest efektywność napięciowa a nie mocowa głośnika.



    Teraz jeżeli połączymy dwa głośniki szeregowo to z prawa Ohma wynika że przez te dwa głośniki popłynie dwa razy mniejszy prąd z co za tym idzie zmniejszy się dwukrotnie siła działająca na cewkę. To spowoduje że zmniejszy się o 3 dB natężenie dźwięku. Ponieważ jednak z powodu dwukrotnie większej powierzchni membrany zwiększyło się ono o 3dB to wypadkowe natężenie dźwięku pozostaje na tym samym poziomie co przy jednym głośniku.

    Przy łączeniu równoległym następuje dwukrotne zwiększenie prądu płynącego przez cewkę co powoduje zwiększenie natężenia dźwięku o 3dB z 3dB zwiększeniem natężenia dźwięku z powodu podwojenia powierzchni membrany daje nam w sumie przyrost natężenia dźwięku o 6dB.

    Mam nadzieję że to łopatologiczne wytłumaczenie jest wystarczająco zrozumiałe.

    Koniec cytatu.

    Więc nie będzie bum CYK CYK
  • #74
    tytka
    Poziom 18  
    Przy dopasowaniu impedancji wzmacniacza i wypadkowej głośników?

    matric napisał:
    Teraz jeżeli połączymy dwa głośniki szeregowo to z prawa Ohma wynika że przez te dwa głośniki popłynie dwa razy mniejszy prąd z co za tym idzie zmniejszy się dwukrotnie siła działająca na cewkę.

    A mnie się wydaje, że prąd taki sam, ale spadki napięcia na nich 2x mniejsze (jeśli głośniki takie same).

    matric napisał:
    Przy łączeniu równoległym następuje dwukrotne zwiększenie prądu płynącego przez cewkę

    Chyba zmniejszenie prądu, a spadki napięć takie same.

    (Pierwsze i drugie prawo Kirchhoffa)

    Chyba, że rozpatrujesz to, jako przypadek, wymuszenia większego prądu ze źródła zasilania, albo zmniejszenia jego obciążenia. (Czyli reakcja wzmacniacza na zmianę wartości obciążenia, bo np wzmacniacz 8Ohm i podłączasz rożne konfiguracje 2 głośników także 8Ohm i wypadkowo obciążasz go 16Ohm, albo 4Ohm.)
  • #75
    matric
    Poziom 10  
    Nie wiem jak potraktować w tym wypadku wzmacniacz. Zresztą ciekawe pytanie.

    Mnie bardziej interesuje fakt że po podłączeniu 2 głośników w szereg GDWT i GDWK obu 9/80 po 8 Ohm uzyskam 16 Ohm oraz tą samą głośność co przy jednym głośniku.
    Wzmacniaczowi pracującemu dla 8ohm impedancji nie stanie się krzywda gdy dostanie 16ohm. Głośnikowi tak samo nic się nie stanie. Gorzej sytuacja przedstawiała by się dla wypadku gdy wzmacniacz pracowałby dla 8 ohm a dwa głośniki zostały by połączone równolegle. I wypadkowa impedancja wyszła by 4ohm.
  • #76
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    matric napisał:
    I wypadkowa impedancja wyszła by 4ohm.


    Niekoniecznie. Przecież głośniki, a zwłaszcza wysokotonowe podłączasz przez zwrotnicę która swoją impedancję też ma.
    Kiedyś ( dawno to było) wyczytałem że Tonsil na głośnikach wysokotonowych oznaczał moc zestawu (kolumny) do której głośnik był przeznaczony. Nie wiem, jak to w praktyce.
    W każdym bądź razie sama cewka GDWT, czy GDWK jest w "stanie" wytrzymać pojedyńcze waty. Ze zwrotnicą to już co innego.

    Wszystko zależy od zwrotnicy.
  • #77
    cefaloid
    Poziom 32  
    matric napisał:
    Gdy połączymy dwa głośniki szeregowo to to grają one tak samo głośno jak jeden głośnik.
    Gdy połączymy dwa głośniki równolegle to grają one o 6dB głośniej.
    (...)
    Więc nie będzie bum CYK CYK


    Zaraz zaraz, ale Ty pisałeś o:
    matric napisał:
    Dodatkowo mam pomysł założenia GDWK równolegle do GDWT bez zmian na zwrotnicy.


    A teraz jednak chcesz szeregowo. OK, to zobacz co się stanie:

    1. Inna rezystancja zestawu to inna zwrotnica. Jak nie wierzysz poszukaj jakiegoś kalkulatora zwrotnic w sieci i popatrz co wyliczy dla 8 a co dla 16 Ω.

    2. Dwa głośniki wysokotonowe generujące dźwięk o długości fali porównywalnej z odległości od siebie. Koniecznie chcesz pokazać słuchaczowi to to są interferencje?
    Altus 140 po modyfikacji.

    3. Impedancja głośnika nie jest liniowa. Jak dasz "GDWK szeregowo do GDWT" to ich charakterystyki nie będą się pokrywać i w efekcie moc nie będzie zawsze dzielona po 50% a jeden głośnik będzie wytwarzał dziwne podbicia na charakterystyce drugiego.
    Altus 140 po modyfikacji.

    Jeśli chcesz iść tą drogą to droga wolna. Ale jak by to była dobra droga to niejedna kolumna miałaby głośników wysokotonowych nawalone jak gnoju.