Cześć
Sytuacja zmusza mnie do wymiany kotła atmosferycznego Junkers ZWE 24-3 MFK 2f który niestety zaczął często przechodzić w tryb awaryjny. Była próba naprawy ale bezskuteczna. W efekcie nie widzę sensu dalej ratować obecny piec tylko zakupić coś nowego (głównie z powodu straty czasu). Dodatkowo problem jest bardziej upierdliwy ponieważ piec czasami ma kłopot z c.w.o. (nie grzeje wody tylko wywala błąd) Bez c.o damy (rodzina 2+2) radę bo mogę włączyć piecyk elektryczny ale bez bieżącej wody będzie ciężko. Zatem, temat muszę ogarnąć jak najszybciej i to chyba jest największy problem.
Mieszkanie jak w temacie, natomiast wyniki z cieplowlascie są następujące (jednak nie mogę wkleić linków - za mało postów):
I wariant, konfiguracja zawiera izolację stropu
II wariant, konfiguracją bez izolacji stropu
Podałem dwie konfiguracje ponieważ nie wiem czy rzeczywiście jest jakaś izolacja stropu czy nie. W konfiguracjach podałem mieszkanie jednopoziomowe ponieważ po dodaniu drugiego poziomu system automatycznie podwoił powierzchnię mieszkania. Natomiast u mnie te 11m2 to zaadoptowany strych na pokój, który dach (skośny) i jedną ścianę ma ocieploną a pozostałe dwie niestety ale nie (nie moja robota, taki już pokój był). Dodatkowo dodam że przy temperaturach ok -10 stopni C musze podnosić temperaturę na kotle do 63 stopni C. W przeciwnym razie wyraźnie się odczuwa że mieszkanie nie chce się nagrzać (chyba że potrzeba więcej czasu ale raczej temperatura w mieszkaniu się obniżała niż podnosiła).
Obecne zużycie gazu w skali roku: ok 1100m3
W planach mam generalny remont w ramach którego możliwe że bym chciał przenieść miejsce pieca ponieważ mam 3 punkty pobierania wody z czego 2 oddalone są o 7.5m a trzeci o 6.5m. Przeniesienie pieca skraca te odległości o 5.5m. Dodatkowo teraz piec odprowadza spaliny do komina o długości 5 - 6m. Po przeniesieniu jestem w stanie właściwie przebić się przez ścianę. W ramach remontu również przewiduję doprowadzić do porządku pokój z II poziomu; wymiana okien (obecnie mam "plastiki" dwie szyby, jakieś zwykłe okna) na coś solidniejszego; wymiana drzwi na solidniejsze chociaż obecne również są w miarę ok.
Zatem widzę takie rozwiązania:
1. wymieniam tylko piec na tego samego typu, czyli atmosferyczny z otwartą komorą spalania. Chyba najtańszy wariant. Wybór niewielki:
Termet miniterm/minimax
Immergas NIKE STAR 24
Junkers Ceraclass ZW24-2
Chyba to już nie ma znaczenia który bym wybrał z tych powyższych, prawda? Może coś innego?
Kłopot w tym rozwiązaniu jest następujący: ciągłe nagrzewanie i schładzanie instalacji. Słaby komfort, sterowniki pokojowe mają dużą histerezę i w efekcie z nich nie korzystam. Sam ustalam/programuję w sterowniku kiedy piec ma się włączyć i przez jaki czas ma grzać. Jest lepiej ale każda zmiana temperatury na zewnątrz wymusza przeprogramowanie sterownika pod kątem planu włączeń i czasu trwania grzania. Oczywiście dalej pozostaje problem przelewania zimnej wody do momentu podgrzania.
Ogólnie koszty są mniej więcej takie: ok 2100zł za piec + ok 1200zł instalacja pieca = 3300zł
2. wymieniam piec na kondensacyjny. Tutaj interesuje mnie:
Termet ECOCONDENS CRYSTAL II + sterownik Open-Therm
Boje się o ten hałas, podobno Gold Plus jest cichszy ale mniejsze możliwości regulacji/dostrojenia kotła do konkretnych warunków w których ma kocioł pracować. Jakieś inne propozycje, może właśnie Termet Silver (tańszy od Cristala ale poziom hałasu ten sam)?
Tutaj koszty rozkładają się zupełnie inaczej: ok 4200zł piec + ok 1500zł instalacja pieca+ ok 1500zł komin + 400zł wysięgnik żeby komin zainstalować (dach ze skosami) + ok 400zł pompa do odprowadzania kondensatu (piec jest w kuchni ale po drugiej stronie zlewu) = ok 8000zł. Różnica dość spora (4700zł) w stosunku do rozwiązania 1. Za tą różnicę to chyba da się kupić już dwa spore trzyskrzydłowe okna energooszczędne. Natomiast w tym rozwiązaniu mam szansę pozbyć się taktowania czyli w efekcie zwiększyć komfortu. W sytuacji przeniesienia pieca (w ramach remontu) w inne miejsce będę stratny o koszt instalacji komina pod piec oraz koszt kupna pompy do odprowadzania kondensatu. No i oczywiście trzeba doliczyć koszt przeniesienia pieca. Nie wiem ile to może wyjść ale pewnie ok 1000zł. Natomiast po przeniesieniu pieca zasobnik już raczej nie byłby tak potrzebny.
3. wymieniam piec na kondensacyjny z zasobnikiem i przy remoncie piec zostaje obecnym miejscu. Tutaj myślałem o tym:
Immergas zestaw TT 12 STANDARD 125 [3.025638/S125]
Koszty rozkładają się tak: 5300zł piec i zasobnik + ok 1500zł instalacja pieca/zasobnika (zakładam że koszt taki sam jak przy samym piecu) + ok 1500zł komin + 400zł wysięgnik + ok 400zł pompa do odprowadzania kondensatu = ok 9100zł
Do tego w jakby dodać w ramach remontu cyrkulację to już byłoby całkiem przyjemnie.
W rozwiązaniu 2, 3 widać że koszty są dość spore i chociaż pieniądze są to wolałbym je wydać sensownie oraz świadomie. Żyliśmy z obecnym piecem 7 lat (sam piec ma conajmniej 18 lat) i jasna sprawa że da się normalnie tak funkcjonować. Natomiast warto się rozwijać jeśli jest możliwość
Nie wiem na ile w moim mieszkaniu może zadziałać kondensacja na redukcję zużycia gazu więc też ciężko mi powiedzieć czy chociaż trochę inwestycja zacznie się zwracać. Da się to oszacować?
Jakie mielibyście podejście w mojej sytuacji? Potrzebuję pomocy ponieważ w każdym momencie mogę stracić c.w.o i czas ma tutaj spore znaczenie. Samemu ogarnąć ten temat bez wiedzy teoretycznej/technicznej w tym zakresie będzie bardzo trudne albo bardzo kosztowne (z powodu podjęcia złych decyzji).
Sytuacja zmusza mnie do wymiany kotła atmosferycznego Junkers ZWE 24-3 MFK 2f który niestety zaczął często przechodzić w tryb awaryjny. Była próba naprawy ale bezskuteczna. W efekcie nie widzę sensu dalej ratować obecny piec tylko zakupić coś nowego (głównie z powodu straty czasu). Dodatkowo problem jest bardziej upierdliwy ponieważ piec czasami ma kłopot z c.w.o. (nie grzeje wody tylko wywala błąd) Bez c.o damy (rodzina 2+2) radę bo mogę włączyć piecyk elektryczny ale bez bieżącej wody będzie ciężko. Zatem, temat muszę ogarnąć jak najszybciej i to chyba jest największy problem.
Mieszkanie jak w temacie, natomiast wyniki z cieplowlascie są następujące (jednak nie mogę wkleić linków - za mało postów):
I wariant, konfiguracja zawiera izolację stropu

II wariant, konfiguracją bez izolacji stropu

Podałem dwie konfiguracje ponieważ nie wiem czy rzeczywiście jest jakaś izolacja stropu czy nie. W konfiguracjach podałem mieszkanie jednopoziomowe ponieważ po dodaniu drugiego poziomu system automatycznie podwoił powierzchnię mieszkania. Natomiast u mnie te 11m2 to zaadoptowany strych na pokój, który dach (skośny) i jedną ścianę ma ocieploną a pozostałe dwie niestety ale nie (nie moja robota, taki już pokój był). Dodatkowo dodam że przy temperaturach ok -10 stopni C musze podnosić temperaturę na kotle do 63 stopni C. W przeciwnym razie wyraźnie się odczuwa że mieszkanie nie chce się nagrzać (chyba że potrzeba więcej czasu ale raczej temperatura w mieszkaniu się obniżała niż podnosiła).
Obecne zużycie gazu w skali roku: ok 1100m3
W planach mam generalny remont w ramach którego możliwe że bym chciał przenieść miejsce pieca ponieważ mam 3 punkty pobierania wody z czego 2 oddalone są o 7.5m a trzeci o 6.5m. Przeniesienie pieca skraca te odległości o 5.5m. Dodatkowo teraz piec odprowadza spaliny do komina o długości 5 - 6m. Po przeniesieniu jestem w stanie właściwie przebić się przez ścianę. W ramach remontu również przewiduję doprowadzić do porządku pokój z II poziomu; wymiana okien (obecnie mam "plastiki" dwie szyby, jakieś zwykłe okna) na coś solidniejszego; wymiana drzwi na solidniejsze chociaż obecne również są w miarę ok.
Zatem widzę takie rozwiązania:
1. wymieniam tylko piec na tego samego typu, czyli atmosferyczny z otwartą komorą spalania. Chyba najtańszy wariant. Wybór niewielki:
Termet miniterm/minimax
Immergas NIKE STAR 24
Junkers Ceraclass ZW24-2
Chyba to już nie ma znaczenia który bym wybrał z tych powyższych, prawda? Może coś innego?
Kłopot w tym rozwiązaniu jest następujący: ciągłe nagrzewanie i schładzanie instalacji. Słaby komfort, sterowniki pokojowe mają dużą histerezę i w efekcie z nich nie korzystam. Sam ustalam/programuję w sterowniku kiedy piec ma się włączyć i przez jaki czas ma grzać. Jest lepiej ale każda zmiana temperatury na zewnątrz wymusza przeprogramowanie sterownika pod kątem planu włączeń i czasu trwania grzania. Oczywiście dalej pozostaje problem przelewania zimnej wody do momentu podgrzania.
Ogólnie koszty są mniej więcej takie: ok 2100zł za piec + ok 1200zł instalacja pieca = 3300zł
2. wymieniam piec na kondensacyjny. Tutaj interesuje mnie:
Termet ECOCONDENS CRYSTAL II + sterownik Open-Therm
Boje się o ten hałas, podobno Gold Plus jest cichszy ale mniejsze możliwości regulacji/dostrojenia kotła do konkretnych warunków w których ma kocioł pracować. Jakieś inne propozycje, może właśnie Termet Silver (tańszy od Cristala ale poziom hałasu ten sam)?
Tutaj koszty rozkładają się zupełnie inaczej: ok 4200zł piec + ok 1500zł instalacja pieca+ ok 1500zł komin + 400zł wysięgnik żeby komin zainstalować (dach ze skosami) + ok 400zł pompa do odprowadzania kondensatu (piec jest w kuchni ale po drugiej stronie zlewu) = ok 8000zł. Różnica dość spora (4700zł) w stosunku do rozwiązania 1. Za tą różnicę to chyba da się kupić już dwa spore trzyskrzydłowe okna energooszczędne. Natomiast w tym rozwiązaniu mam szansę pozbyć się taktowania czyli w efekcie zwiększyć komfortu. W sytuacji przeniesienia pieca (w ramach remontu) w inne miejsce będę stratny o koszt instalacji komina pod piec oraz koszt kupna pompy do odprowadzania kondensatu. No i oczywiście trzeba doliczyć koszt przeniesienia pieca. Nie wiem ile to może wyjść ale pewnie ok 1000zł. Natomiast po przeniesieniu pieca zasobnik już raczej nie byłby tak potrzebny.
3. wymieniam piec na kondensacyjny z zasobnikiem i przy remoncie piec zostaje obecnym miejscu. Tutaj myślałem o tym:
Immergas zestaw TT 12 STANDARD 125 [3.025638/S125]
Koszty rozkładają się tak: 5300zł piec i zasobnik + ok 1500zł instalacja pieca/zasobnika (zakładam że koszt taki sam jak przy samym piecu) + ok 1500zł komin + 400zł wysięgnik + ok 400zł pompa do odprowadzania kondensatu = ok 9100zł
Do tego w jakby dodać w ramach remontu cyrkulację to już byłoby całkiem przyjemnie.
W rozwiązaniu 2, 3 widać że koszty są dość spore i chociaż pieniądze są to wolałbym je wydać sensownie oraz świadomie. Żyliśmy z obecnym piecem 7 lat (sam piec ma conajmniej 18 lat) i jasna sprawa że da się normalnie tak funkcjonować. Natomiast warto się rozwijać jeśli jest możliwość

Jakie mielibyście podejście w mojej sytuacji? Potrzebuję pomocy ponieważ w każdym momencie mogę stracić c.w.o i czas ma tutaj spore znaczenie. Samemu ogarnąć ten temat bez wiedzy teoretycznej/technicznej w tym zakresie będzie bardzo trudne albo bardzo kosztowne (z powodu podjęcia złych decyzji).