Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Passat B4 1.9 TDI 1Z 1995r. - Wysoka temperatura (110° C) słabe ogrzewanie

ŁukiSzczecin 26 Mar 2018 16:46 759 8
  • #1 26 Mar 2018 16:46
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Witam. Od wczoraj jestem posiadaczem Passata B4 1995 rok z silnikiem 1.9 TDI 90 koni (1Z). Generalnie podczas oglądania i zakupu wszystko było ładnie, pięknie. Silnik pali na pół obrotu rozrusznika zimny i ciepły, chodzi równo, nie kopci, nie dławi się ani nie gaśnie. Jest dość żwawy więc myślę że trzyma moc.

    Po podpisaniu papierów w drodze do domu (150 km) zaczęły się dziwne anomalia.
    Pomijając fakt iż nie działa podświetlenie zegarów po ok 50 kilometrach nagle zaczęła mrugać kontrolka płynu chłodniczego, zaświeciłem latarką w zegary okazało się że pokazują one 110°C. Oczywiście zjechałem na bok, z ogrzewaniem ustawionym na maximum. Skontrolowałem stan płynu, był w normie. Przewody nie były zbytnio twarde więc (mam nadzieję UPG jest okej) natomiast wszystkie dolne węże były ledwie letnie za co od razu obwiniał bym termostat mimo iż według sprzedającego dosłownie niedawno był zmieniany. Martwi mnie jednak fakt, że wentylator na chłodnicy w tym czasie nie pracował, pomimo 110°C na wskaźniku oraz fakt, że przy uwalonym termostacie (otwartym) owszem ogrzewanie byłoby słabe tak jak obecnie (czyli leci ledwie letnie powietrze) natomiast nie doszło by do przegrzania a wręcz silnik w trasie miał by kłopoty osiągnąć temperaturę roboczą 90° C. Dodatkowo zdziwił mnie fakt, że po kolejnych 30 km zwariowały zegary (zgasły wszystkie kontrolki kierunkowskazów itp, pokazywana była tylko prędkość, obroty spadły na 0, zegarek cyfrowy się wyłączył, temperatura płynu ustawiła się na 90° C i żarzyła się tylko kontrolka świateł drogowych - niebieska) Dopiero po kolejnych kilkunastu km zegary jak by dostały nagle z powrotem zasilanie, włączył się zegarek, zaczęło wskazywać obroty, zaczęła mrugać kontrolka płynu chłodniczego, wskaźnik temperatury wrócił do 110 °). Mimo powyższych silnik pracował równo, odpala na dotyk, miał swoją moc, nie dymił, węże nie spuchły. W związku z powyższym mam parę pytań :

    1. Jak sprawdzić, czy te wszystkie wskazania nie są winą uszkodzonych zegarów? Bezpieczniki od pierwszego do ostatniego zostały zastąpione dziś nowymi
    2. Jak sprawdzić wentylator "na krótko" czy pracuje w ogóle? I jeśli tak to czy w tej sytuacji winny będzie termo włącznik, czy też jakiś czujnik temperatury?
    3. Czy jeśli wskazania na zegarach są prawidłowe tj auto faktycznie się "gotuje" to wymiana termostatu powinna załatwić sprawę? Zaznaczam że ogrzewanie mimo bardzo wysokiej temperatury na zegarach jest bardzo słabe, letnie powietrze. Zastanawia mnie tylko czy jeśli faktycznie auto miało by temperaturę 110° C to po odkręceniu korka na zbiorniczku wyrównawczym powinno co najmniej porządnie syczeć, być może nawet wystrzelić korek po odkręceniu a niczego takiego nie było.

    4. Gdzie generalnie szukać przyczyny, co sprawdzić? Obawiam się pompy wody / uszczelki pod głowicą - wówczas samochód raczej zwrócę sprzedającemu bo o powyższych problemach mnie nie poinformował, auto miało być technicznie gotowe do pracy od zaraz, choć wizualnie nie najpiękniejsze. O ile w grę wchodził by termostat, jakiś czujnik temperatury, czy nawet powiedzmy zegary - jestem skłonny ponieść takie koszty, natomiast jeśli przyjdzie mi od razu robić rozrząd z pompą wody, czy uszczelkę pod głowicą to auto raczej zwrócę ze względu na ukryte usterki, bądź jeśli sprzedający będzie normalny to podzielmy koszta powyższych napraw na pół i każdy będzie zadowolony.

    Z góry dzięki za pomoc
    P.S. Mam Passata B4 1.9 TDI AFN (110 km) więc generalnie większość rzeczy powinna pasować na podmiankę, proszę o info co podmienić do sprawdzenia. Zegary mogą nie pasować bo ten AFN ma elektroniczne z komputerem pokładowym, a pewnie tak najszybciej doszedłbym do tego czy szwankują zegary czy faktycznie coś się dzieje z układem chłodzenia.

    0 8
  • Pomocny post
    #2 26 Mar 2018 17:46
    masay1
    Poziom 13  

    z opisanych przez Ciebie objawów; za taki stan rzeczy najprawdopodobniej
    odpowiadać będą dwa elementy... a dokładniej mówiąc uszkodzenie jednej z Nich...
    - termostat ( o nim już wspominałeś )
    - pompa wodna
    a może być również niedrożna sama chłodnica jak i Jej przewody...
    żadnej z tych usterek Nie należy lekceważyć , bo jeśli kilka razy (a wystarczy raz a dobrze)
    "zagotujesz silnik" to zbytniej pociechy z Niego już mieć nie będziesz...
    na tą chwilę pomijam fakt "niedziałających zegarów" bo przy Ich uszkodzeniu lub też
    nieprawidłowych Ich wskazaniu też można się zrobić w tzw. bambuko...
    dochodzi jeszcze "słabe ogrzewanie" a te może wynikać z uszkodzenia elementów o których
    już pisałem... a może być i winna sama nagrzewnica jak też sterowanie ogrzewaniem...
    trudno tak na odległość postawić trafną diagnozę... niemniej jednak na samym początku
    sprawdziłbym; termostat, pompę wody jak i drożność chłodnicy/przewodów...
    jeśli sam silnik będzie miał "poprawne warunki pracy" to unikniesz Jego uszkodzenia,
    a z całą resztę będziesz się "bawił" jeśli będzie taka potrzeba nieco później...
    najogólniej mówiąc, chodzi mi o to że jeśli sam silnik jest sprawny i w dobrej kondycji;
    a tak przynajmniej piszesz, to i Szkoda by było Go zniszczyć...
    a przy niesprawnym układzie chłodzenia; to więcej Niż pewne...

    0
  • #3 26 Mar 2018 19:11
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Ok dziękuję. W takim razie zabieram się za przekładke termostatu z tego drugiego passata na test, jak pomoże kupię nowy odpowiedni. Czyli czujników nie ruszać? Jeden z tego co wiem powinien dawać info do komputera żeby wiedział czy i ile grzać świece itd, drugi powinien odpowiadać za wskazania na zegarach.

    Obawiam się o tą pompę wody, choć generalnie wtedy ogrzewanie działało by pewnie na zasadzie im wyższe obroty silnika, tym lepsze ogrzewanie? A u mnie się tak nie dzieje, leci takie letnie powietrze niezależnie od obrotów silnika. Sprzedający twierdzi że robił rozrząd ale pompę wody nie, jak to jest w 1z można wymienić same paski i rolkę bez demontażu pompy lub na odwrót samą pompę bez rozpinana rozrządu?

    Teraz generalnie wyruszyłem na test za dnia, bo na parkingu nie chciał złapać temperatury. Temperatura dochodzi do około 100° dziś, nie jestem pewien ale chyba niezależnie od tego czy mam włączone ogrzewanie czy też nie, oraz od tego czy stoję czy jadę (gdy już złapał tą temperaturę). Zegary na tą chwilę się uspokoiły, nie straciły dziś zasilania, natomiast jak mówię temp dziś to okolice 100° górne węże gorące ale nie spuchnięte, natomiast dolny z chłodnicy, termostatu absolutnie zimny. Co dziwi wentylator chłodnicy się nie uruchamia, jak go sprawdzić na krótko i znaleźć przyczynę? Przez uszkodzone czujniki temperatury może on nie startować?
    Ogólnie widzę w tym drugim passacie AFN mam inne wentylatory (podwójne) więc do testu ich raczej nie podmienie natomiast same czujniki chyba powinny być identyczne?

    I jak to jest z odpowietrzaniem układu w silniku 1.9 TDI (1Z/AFN) układ po wymianie powinien się sam odpowietrzyc ale czytałem o jakimś zaworku na przewodach nagrzewnicy które to niby służą do odpowietrzania jeszcze samej nagrzewnicy.
    Ogólnie w tym drugim passacie kiedy miałem problem z ogrzewaniem to pokrywało się to ze wskazaniami zegarów (auto nigdy nie łapało temperatury roboczej 90° pomogła wymiana termostatu w aucie sauna, temperatura równe 90 i problemu nie ma, tutaj natomiast ogrzewania nie ma ale zarazem temperatura na zegarach wręcz odwrotnie jest b.wysoka). Nie chcę wymienić pół samochodu zanim dojdę co jest nie tak bo okaże się że mocno przepłaciłem.

    0
  • Pomocny post
    #4 26 Mar 2018 19:34
    Staszek49
    Poziom 34  

    Miałem w przeszłości takie auto ( 1Z najlepszy silnik z rodziny VW), ale aż takie usterki mnie nie dosięgły. Przypuszczam również, że padł termostat i to trzeba najpierw sprawdzić (opis badań na forum) a następnie pompę cieczy chłodzącej. Panuje taki zwyczaj, że najlepiej po zakupie auta wymienić rozrząd, pompę cieczy oraz olej.
    Sprzedający pewnie nie dał faktury na wymianę powyższych części, nie było w przestrzeni silnikowej wywieszek lub wpisów markerem o wymianie.

    Informacyjnie dodam, że podczas użytkowania takiego auta miałem tez "choinkę" w zegarach, kontrolki migały bez powodu a obrotomierz szalał. Okazało się, że wtyczka wielopinowa w zegarach miała pourywane piny (częsta usterka). Po tej naprawie oraz usunięciu usterki związanej z urwanym przewodem elektrozaworu w pompie wtryskowej miałem już spokój z "elektryką".

    0
  • #5 27 Mar 2018 21:12
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Panowie pomocy bo spędziłem dziś pół dnia pod autem i nie mogę tego ogarnąć. Jak w 1Z w Passacie B4 wymienić termostat tzn dostać się do niego? Wykręciłem wszystkie śruby dookoła pompy wspomagania i tego wspornika przy niej, ściągnąłem pasek. Jedyna śruba której nie wykręciłem całkiem to ta 16. Pompa generalnie chodzi mi przód tył razem ze wspomnianym wspornikiem ale to za mało by w ogóle zobaczyć śruby obudowy termostatu....
    Jak tą pompę wyciągnąć razem z całym wspornikiem z auta? Bo ten zakres który uzyskałem jest zbyt mały aby dojść do termostatu, zasłania mi ten wspornik wszystko ....

    0
  • Pomocny post
    #6 27 Mar 2018 21:22
    robokop
    Moderator Samochody

    A po co dotykasz termostatu, skoro ogrzewanie tez słabiutkie? Pompę wody trzeba raczej zmienić. Czyli jadąc od góry wpierw alternator precz. Co do zegarów, to albo zimny lut kostki, albo standardowo odlutowany stabilizatorek , w górnym prawym rogu zegarów.

    0
  • #7 27 Mar 2018 21:56
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    robokop napisał:
    A po co dotykasz termostatu, skoro ogrzewanie tez słabiutkie?

    Bo w drugim B4 1.9 tyle że AFN również ogrzewanie było mizerne z tą różnicą że tam zegary wskazywały niskie temperatury, a w tym wysokie co teoretycznie wyklucza termostat. Ale po dłuższej jeździe kiedy auto jest zagrzane czyli łapie te licznikowe 100-110° C wszystkie węże na górze są gorące, dolne pomiędzy termostatem a chłodnicą zimne.
    Ponadto poprzedni właściciel sugeruje że termostat wymieniał, zakładam ze kupił ten za 17 zł i sprawuje się to tak a nie inaczej. Tak czy inaczej chcę wymienić termostat na jakiś droższy bo może auto nie ma problemów z przegrzewaniem a tak na prawdę usterką czujników temperatury / termowłącznika i między innymi termostatu.

    Z tymi zegarami sprawdzę jednakże najpierw chce ogarnąć temat temperatury aby móc auto użytkować. Światła stop zostały naprawione, termostat zakupiłem i zobaczymy jak już uda się uporać z pompą wspomagania by wyszła ze wspornikiem.
    Jutro mam też odebrać wszystkie czujniki temperatury, oraz mają mi dobrać termowłącznik wentylatora bo pomimo wysokich temperatur na zegarach wentylator na chłodnicy nie startuje.

    0
  • Pomocny post
    #8 27 Mar 2018 22:06
    jano720
    Poziom 14  

    Witam! Wysoka temperatura i brak ogrzewania, pompa albo źle założony pasek.

    0
  • #9 28 Mar 2018 22:56
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Termostat został wymieniony. Stary termostat nie otwierał, dolne węże zimne mimo 110°C na zegarach, w warunkach domowych również się nie otworzył pod napływem wrzątku z czajnika - wręcz ani drgnął. Pomijam kwestie że wszystko było upaćkane silikonem.
    Zrobiłem test, auto pracowało z dobre pół godziny i widzę czy z ogrzewaniem czy bez, stojąc nie przekracza 80° C, dopiero podczas jazdy zagrzał się do temperatury roboczej 90 stopni, zjechałem na bok, skontrolowałem płyn, węże dolne tym razem gorące czyli termostat puścił, chłodnica gorąca choć wentylator stoi. Zauważyłem też, że po nagrzaniu podczas jazdy jak zjechałem na bok, to na włączonym ogrzewaniu trzyma 90° natomiast po wyłączeniu ogrzewania temperatura wzrosła do około 100 - dalej nie sprawdzałem bo szkoda mi silnika, włączyłem ogrzewanie i wróciło do 90. Myślę że w tej sytuacji "rolę" utrzymania temperatury powinien przejąć już wentylator? (Podczas postoju na wyłączonym ogrzewaniu).
    Ponadto węże do nagrzewnicy również są gorące, a samo ogrzewanie pracuje dziwnie - przypuszczam nieszczelny mieszalnik ciepła gdyż w nogi powietrze leci na prawdę ciepłe, prawie gorące zaś z deski letnie, ledwie ciepłe. Tak czy siak pompę wody można chyba względnie wykluczyć ? Gdyby nie dawała ciśnienia, to płyn w chłodnicy, przewodach nagrzewnicy, dolnych od termostatu to przewody te nie stały by się gorące?
    Jutro postaram się dorwać do termowłącznika wentylatora, czujników temperatury (bo z tego co patrzyłem mam dwa) z tego drugiego Passata z AFN na podmianę. Jak nie pomoże, to jak sprawdzić sam wentylator czy w ogóle startuje? Wystarczy po prostu + i masę z akumulatora podać bezpośrednio na wentylator?

    0