Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Voyager 2,4l. z lpg - Wyłączenie pompy paliwa przekaźnikiem a wtryski

tendrugi 26 Mar 2018 23:10 2208 13
Buderus
  • #1
    tendrugi
    Level 6  
    Witam serdecznie

    Proszę o pomoc. Mam Chrysler Voyager 2,4l 2000r. z lpg sekwencja. Od kiedy go kupiłem, to miałem wrażenie, że jadąc na gazie pobiera tez benzyne. W końcu udowodniłem to jadąc w długą (600 km) podróż i wyczyścił mi w czasie powrotu całkowicie zbiornik paliwa (jakieś 7-10l.). Zauważyłem przy tym, że jak nie miał juz co pobrać paliwa, to jechał dużo lepiej, był żwawszy i lepiej reagował na gaz. Gazownik powiedział, ze w moim sterowniku lpg (King) nie ma ustawień aby oprócz lpg podawał też troche benzyny, wiec przewiduje, że jakiś wtrysk paliwa przepuszcza i zaproponował, że najłatwiej zrobić odcięcie pompy paliwa poprzez przekaźnik i sobie sam wyłącze jak będe jechał w trase. Czytałem troche tutaj o tym i widzę, że zdania są podzielone, bo niektórzy piszą, że paliwo powinno chłodzić/smarować wtryski (wtryski paliwa?). Są teżgłosy, że komputer pokładowy moze widzieć błędy.
    Proszę więc o poradę, czy do mojego konkretnego autka, można spokojnie robić to odcięcie pompy paliwa poprzez przekaźnik? I jak to zrobić? Dodam, że gazownik proponował też ewentualnie wyjąć bezpiecznik od pompy paliwa w trakcie jazdy tylko nie wiedział, czy ten bezpiecznik jest podłączony pod samą pompę czy pod coś jeszcze. Co o tym sądzicie. Będę wdzięczny za każde rady i propozycje.
    Dodam tylko, że jak mi w trakcie jazdy wyczyścił paliwo, to wtedy na gazie o wiele lepiej jechał - (pewnie wcześniej przez to paliwo była mieszanka za bogata?) - za to pompa paliwa się zatarła i obecnie bedę wstawiał nową (w tym modelu pompa jest w baku).
    Jak uważacie jakie rozwiązanie byłoby najlepsze (oczywiście oprócz wymiany wtrysków paliwa - choć wg mechanika to nie przesądzone, ze to wtryski).

    Pozdrawiam
  • Buderus
  • Helpful post
    #2
    sk700
    Level 31  
    tendrugi wrote:
    Jak uważacie jakie rozwiązanie byłoby najlepsze

    Zmienić gazownika na osobę kompetentną bo ten najwyraźniej zatrzymał się 30 lat temu.
    W sprawnej instalacji sterowanie wtryskiwaczy benzynowych jest odcięte podczas jazdy na gazie - tutaj szukaj problemu. Jeśli jest taka możliwość podepnij auto pod komputer, odpal, przełącz na gaz i odepnij wtyczki z wtryskiwaczy PB. Jeśli komputer pokaże przerwę w obwodzie któregoś wtryskiwacza to najprawdopodobniej uszkodzony jest przekaźnik znajdujący się w komputerze gazowym mający za zadanie odcięcie sterowania tym wtryskiwaczem.
  • Buderus
  • #3
    przemek25l
    Level 29  
    Należy znaleźć przyczynę dlaczego bierze paliwo a nie odcinac pompę. Musisz zlokalizować dlaczego i gdzie pobiera paliwo. Np: cieknący wtryskiwacz, sterownik nie rozłącza wtryskiwacza, regulator ciśnienia jeżeli jest podciśnieniowy..
    Zasada jest prosta trzeba mieć min 1/3 zbiornika benzyny sprawny układ benzynowy i ma być wszystko ok.
    Jak ci tak mówi gazownik to czas go zmienić bo smierdzi u niego fuszerką.
  • #4
    tendrugi
    Level 6  
    Wiadomo, że najlepiej by było znaleźć przyczynę i ją usunąć. Jednak gazownik zaproponował mi chyba jak mu się wydawało najtańszą opcję aby zrobić tak, że będzie jeździło dobrze. Tylko właśnie pytam, czy ta jego opcja to by było dobrze, czy może nie powinno się odcinać w moim samochodzie pompy paliwa (bo ogólnie zdania podzielone, chyba ze względu na marke)?
    Gazownik podłączał gaz pod kompa i coś tam sprawdzał , na pewno czy ma opcje, że sam dorzuca BP (wyszło, e nie - mimo, żw poprzedni właściciel samochodu ściemniał mi, że wykupił specjalny dodatek za 40zł. aby dorzucał benzynę - ale to i tak by za duzo jej brał), jednak nie wiem czy też sprawdzał to o czym piszecie (dzięki za podpowiedź - sprawdzę). Nic nie mówił aby sterownik był uszkodzony, bardziej się przychylał do wtrysków benzyny jednak stwierdził, że sprawdzenie będzie kosztowało, a potem ewentualna wymiana, a odcięcie pompy paliwa będzie dużo tańsze i szybsze - pytanie tylko czy zdrowe dla tego samochodu, stąd moje pytanie do Was?
    Samochód jak widać jest już "pełnoletni", więc szkoda wrzucać do niego dużych pieniędzy.
  • #5
    przemek25l
    Level 29  
    Np Przeciekajacy wtryskiwacz będzie miał Jeszcze inne skutki niż tylko obecne pobieranie benzyny. Nie będe się tu rozpisywał innymi skutkami. Samochód ma być sprawny. Jeżeli masz przeciek w układzie paliwowym to wyobraź sobie że końcy ci się gaz podczas wyprzedzania, układ paliwowy nie ma ciśninia. Co się stanie? Potrzebujesz chwili żeby się napełnił, może to być ostatnia twoja chwila.
    Ale wybór nalezy do ciebie czy jeździsz sprawnym samochodem czy nie.
  • Helpful post
    #6
    KLAXSON
    Level 11  
    tendrugi wrote:
    Dodam, że gazownik proponował też ewentualnie wyjąć bezpiecznik od pompy paliwa w trakcie jazdy tylko nie wiedział, czy ten bezpiecznik jest podłączony pod samą pompę czy pod coś jeszcze. Co o tym sądzicie
    tendrugi wrote:
    Gazownik podłączał gaz pod kompa i coś tam sprawdzał , na pewno czy ma opcje, że sam dorzuca BP (wyszło, e nie - mimo, żw poprzedni właściciel samochodu ściemniał mi, że wykupił specjalny dodatek za 40zł. aby dorzucał benzynę

    tendrugi wrote:
    Gazownik powiedział, ze w moim sterowniku lpg (King) nie ma ustawień aby oprócz lpg podawał też troche benzyny, wiec przewiduje, że jakiś wtrysk paliwa przepuszcza i zaproponował, że najłatwiej zrobić odcięcie pompy paliwa poprzez przekaźnik i sobie sam wyłącze jak będe jechał w trase.


    Wyjmować bezpieczniki w czasie jazdy....no i wkładać przed każdym odpaleniem tak???
    Wydaje mi się, że obaj ci goście wymagają diagnostyki i głębokiego resetu.
    Skoro widzisz różnice w dynamice auta gdy jest benzyna i gdy jej nie ma to znaczy, że w trakcie jazdy na gazie jest ona niepotrzebnie podawana.
    Zdejmując wtyczki z wtrysków unieruchomisz je (nie podają paliwa) i wtedy:
    1 jesli auto będzie "żwawsze" to problem w sterowniku gazu bądź inst elektrycznej od lpg
    2 jeśli brak poprawy to wtryski przepuszczają (bo przy zdjętych wtyczkach "czyli bez prądu" powinny być zamknięte).
    Uważam, że druga opcja jest bardzo mało prawdopodobna bo trudno sobie wyobrazić żeby wszystkie wtryski padły jednocześnie a awaria jednego czy dwóch skutkowałaby min. nierówną pracą silnika najbardziej na biegu jałowym.
    Myślę że powinieneś koniecznie:
    1 Sprawdzić czy gdy auto pracuje na gazie na wtyczkach wtrysków benzynowych nie pojawia się napięcie (nie powinno).
    2 Zmienić gazownika
    3Zmienić pompę paliwa wiedząc, że w tym aucie jest pompa kaskadowa i potrzebuje sporo paliwa w zbiorniku żeby ruszyć. Ze 20 ltr.
    Podpowiem jeszcze, że wkład pompy pasuje od jakiegoś daewoo chyba lanosa, bo cena oryginału demoluje sakiewkę. Pozostaje jeszcze Georgio Użiwani. Twój wybór.
  • #7
    tendrugi
    Level 6  
    Dziś wymienił mi mechanik pompę paliwa na nowy wkład (zamiennik) Morineli czy jakoś tak. I efekt jest taki, że teraz w ogóle nie chodzi na paliwie. Słychać, że pompa chyba pracuje ale najwyraźniej paliwa nie podaje, bo od razu gaśnie jak się przełączy na paliwo, a na gazie chodzi bez problemu.
    Samochód znów został u mechanika (a miałem juz go wczoraj mieć w domu). Zastanawiam się, czy jak wymieniał wkład pompy paliwa, to czy nie powinien jej jakoś zamoczyć w paliwie aby odpowietrzyć? Bo zachowuje sie ta pompa teraz tak, jak poprzednia, kiedy przejechałem tątrase 600 km i wcieło całe paliwo - potem jak zatankowałem, to na początku też w ogóle pompa nie chciała dygnąć aż troche pojeździłęm na gazie, zatankowałem do pełna i wtedy pompa ruszyła (tyle, ze nie w pełnej sprawności, bo na paliwie jak zapalałem samochód, to dopiero za 3-4 razem i falowanie obrotów, a jak sie wciskało gaz, to się przyduszał - hm teraz po przeczytaniu Twojego wpisu się zastanawiam czy to moze nie jest objaw tych wtrysków paliwa??? a ja się czepiłem pompy bo inny mechanik wcześniej mi powiedział, ze niby sprawdzał jej ciśnienie i było za małe)
    Ps. niestety ten gazownik to jest wg mnie ten lepszy niż wcześniejszy - jak widać wybór słaby.
  • Helpful post
    #8
    KLAXSON
    Level 11  
    Jeśli słychać, że pompa pracuje a paliwa nie podaje to albo za mało paliwa w zbiorniku ( pompa kaskadowa ) albo kosz w którym siedzi źle poskładany. Innej opcji nie ma. Jest to sytuacja w której nowa pompa zostanie szybko uwędzona.
    quote="tendrugi"]troche pojeździłęm na gazie, zatankowałem do pełna i wtedy pompa ruszyła (tyle, ze nie w pełnej sprawności, bo na paliwie jak zapalałem samochód, to dopiero za 3-4 razem i falowanie obrotów, a jak sie wciskało gaz, to się przyduszał[/quote].
    Sam sobie odpowiadasz. Pompa ruszyła ale niewydajnie bo zdążyła się już przytrzeć.Voyager 2,4l. z lpg - Wyłączenie pompy paliwa przekaźnikiem a wtryski
    Spytaj mechaniora czy dobrze wsadził ten czarny gumowy pierścień i czy nie zastanawia go ta "rurka w bok" na dole pompy.
  • #9
    tendrugi
    Level 6  
    przy mnie wkładał tą pompę ale jakoś nie bardzo pamiętam tego czarnego pierścienia (moze nie zwróciłem uwagi)

    a ta rurka w bok to do czego służy?
  • Helpful post
    #10
    Flash555
    Level 10  
    Jak koledzy wyżej już wspomnieli, benzyna nie powinna wpadać do cylindrów, jeśli auto jedzie na gazie. Chyba że zaznaczymy w sterowniku dotrysk benzyny, ale wtedy przy normalnej jeździe udział benzyny jest symboliczny (w granicach 10%). Napisz może, jaki sterownik jest zamontowany i sprawdzę w programie, czy jest w nim opcja dotrysku.
    Jeśli nie jest to zaznaczone, może się zdarzyć, że wtryski benzynowe "przeciekają", ale wydaje mi się, że wtedy przy jeździe na samej benzynie będą stanowczo za dużo podawały (zwłaszcza na wolnych obrotach) i silnik nie będzie równo pracował. Nie znam tych samochodów, ale nie spotkałem się z takim przypadkiem i raczej bym na to nie stawiał.
    Kolejna możliwość, to błąd w podłączeniu wtryskiwaczy - gdy montażysta źle wepnie się we wtrysk benzyny, jest możliwość, że np. w jednym cylindrze będą podawane obydwa paliwa. Ale wtedy z kolei czterocylindrowy silnik pracowałby bardzo nierówno...
    Przeprowadziłbym wstępną diagnozę wtrysków gazowych i benzynowych poprzez przełączanie gaz/benzyna pojedynczych wtrysków.
  • #11
    tendrugi
    Level 6  
    Pompa paliwa (ta nowa) już działa - wg mechanika okazał się brudny filtr paliwa i jak go przepchali to pompa zaczęła podawać dalej paliwo. Bardzo możliwe w takim razie, ze nie potrzebnie wymieniałem pompe a należało wymienić filtr (ale tak mi zalecił wcześniejszy inny mechanik). Tak czy siak teraz chodzi równo i na gazie i na benzynie.

    Nie wiem jeszcze czy dalej razem z gazem podaje paliwo - na świeta jadę w dłuższą drogę, więc się wtedy kapne. Prawdopodobnie będzie brało, bo czemu by miało raptem przestać ale to sięokaze i spróbuje się skapnąć ile ewentualnie bierze.

    Gazownik podłączał mi do kompa sterownik od gazu i twierdził, ze nie ma tam opcji aby podawał też paliwo. Jednak jeśli masz możliwość sprawdzić to chętnie skorzystam, tym bardziej, ze poprzedni właściciel mi mówił, że niby coś dokupował dodatkowego do gazu za 40zł. aby paliwo podawał - wtedy go nie skumałem o co mu chodzi ale mógł też sciemy walić (jak się później okazało w innych kwestiach). Sterownik to King z przebiegiem 8 lat. Potem spróbuje może jakiś nr zczytać.

    Póki co nie mam też zamontowanego przekaźnika odcięcia pompy paliwa. Spróbujemy namierzyć usterkę z Waszą pomocą :)
  • #12
    tendrugi
    Level 6  
    Zrobiłem 680km z czego jakieś 100 po mieście w ciągu 3 dni - sprawdziłem na stacji na tym samym dystrybutorze (przed wyjazdem do pełna i po przyjeździe do pełna) i niby niecałe 3 litry paliwa zeszły. Już sam nie wiem co teraz robić, bo poprzednio (o czym pisałem wyżej) zeszło mi dobrze 2 razy więcej na tej samej trasie. W sumie to powinno mi wziąć prawidłowo paliwa tylko na tych 100 km, bo wtedy TYLKO PARE razy był samochód odpalany i się nagrzewał (Warszawa, a więc duże odległości) - 580km w trasie powinno być na gazie samym.
    Jak uważacie, czy te 3 litry benzyny na 100 km jest akceptowalne przy moim 2,4 silniku, czy szukać dalej ewentualnego za dużego poboru paliwa? Tzn.czy wygląda na to, ze bierze też benzyne w trasie jak jade na gazie czy nie?
  • Helpful post
    #13
    Flash555
    Level 10  
    Przy tym sposobie szacunku nie ma pewności, czy faktycznie ubyło 3 litry, czy może zbiornik się odpowietrzył... Spróbuj to zrobić na przestrzeni kwartału na przykład.
    Jeśli chodzi o sterownik, dopatrzyłem się tam kilku opcji, ustawione nominalnie mogą zwiększać udział benzyny w spalaniu - opóźnienie dla zmiany benzyna/gaz, mieszanie paliw, dodanie benzyny przy wysokich obrotach itp. Trzeba by się dokładnie przyjrzeć, jak są w tej chwili ustawione i wtedy można debatować.
    Co możesz jeszcze zrobić, jeśli Cię to zjawisko mocno niepokoi, to sprawdzić szczelność układu zasilania benzyny. Czy nie ma jakiś wycieków, filtr się nie poci, a przede wszystkim - czy wtryskiwacze benzynowe nie puszczają
  • #14
    tendrugi
    Level 6  
    Będę to jeszcze sprawdzał, dzięki za podpowiedzi.

    Na razie zauważyłem, że chyba coś się stało ze wskazówką pokazującą napełnienie baku paliwa, bo ciągle stoi na niezmiennym najwyższym poziomie - rozumiem, że jak ciepło to mało jeżdże na benzynie ale jakiś czas temu w trasie zabrakło mi gazu i sie przełączył na benzyne (notabene była to sytuacja podobna do tej co opisywał jeden z Was powyzej - akurat zabrakło mi niespodziewanie gazu przy wyprzedzaniu - nie było problemu bo ładnie się przełączył na benzyne ale jak bym miał wtedy przekaźnik manualny, to mogłoby być gorzej). Co do wskazówki baku, to juz wcześniej nie pokazywała dokładnie ale żeby w ogóle nie dygnąć? Może jak nalałem na maxa to sie gdzieś zawiesiła? Kurcze wolałbym aby działała, bo nie chce sie kiedyś przekonać w trasie, ze zabrakło paliwa i znów pompa moze dostać po tyłku. A nie chce znów lać do pełna benzyne na maxa, bo się okazało po ostatnim razie, że jak miałem na maxa, to z miejsca gdzie się wlewa przeciekało paliwo nawet na postoju i musiałem troche wyjeździć benzyny aby poziom zmniejszyć - próbowałem znaleźć część zamienną tego lejka ale ciężko dostać. Pojeżdże dalej i obacze ;) Na razie w końcu dostałem taśme pod kierownicę (i mechanika, który potrafił to wstawić, bo poprzedni dawał ciała gderajac, że taśma bez kabli tempomatu nie da rady) i pierwszy raz od kupna mam klakson - jak sie dzieci cieszyły jak klakson w samochodzie usłyszały, miałem niezły ubaw ;) Tyle, ze teraz zaczął szwankować alarm - nie wiem czy to ma jakiś związek z wstawieniem taśmy ale zaczęło się zaraz po jej wstawieniu (nie wiem, czy jak kierownice rozbierał, to coś tam nadszarpnął?) - heh zawsze coś ;)