Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja

27 Mar 2018 21:46 7794 37
  • Poziom 9  
    Witajcie. Proszę o rade. Czy w prostowniku tego typu możliwy jest montaż regulatora prądu ładowania i wyświetlacza? Podobnie przerobiony egzemplarz pojawił się na All...(na zdj) Potrzebuję prostownika do akumulatorów: 40A, 45A i 72A. Dlatego najlepiej z regulacją i wskaźnikiem. Posiadam 10 letni prostownik z biedronki. Zastanawiam się czy warto próbować jego modyfikacji. Bądź kupić nowy prostownik z regulacją w rozsądnej cenie np. Eltraf 12A cena 85 zł (zdj. poniżej). Z opisu najtańszego regulatora za 15 zł wynika, że może powodować przegrzanie transformatora. Czy prostownik z biedronki posiada zabezpieczenie? Czym może być mały metalowy prostokąt na transformatorze? Mam też pytanie odnośnie wyświetlacza elektronicznego. Czy może wytrzymać zasilanie z transformatora prostownika? Pozdrawiam.
    prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacjaprostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja
    prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 37  
    Wszystko zależy od tego ile i co ładujesz. W przypadku takiego prostego prostownika pokusił bym się o montaż regulatora fazowego nie przejmując się transformatorem, bezpiecznik termiczny najczęściej umieszczony jest w specjalnym gnieździe w środku uzwojenia, proponował bym przykleić go od zewnątrz z dobraniem odpowiednio niższej temperatury o ile uprzesz się na jego montaż.
    Montaż elektronicznego woltomierza/amperomierza jest możliwy i stosunkowo prosty.
  • Poziom 38  
    zombek301 napisał:
    Z opisu najtańszego regulatora za 15 zł wynika, że może powodować przegrzanie transformatora.

    Grzanie trafa to skutki regulacji na triaku po stronie pierwotnej. Zapewne ten co podałeś za 85 zł ma taką samą regulację. Co do zasilania wyświetlacza to przydał by się jakiś kondensator wygładzający.
  • Poziom 43  
    Wszystko jest możliwe, tylko czy opłacalne? To musisz ocenić sam.
    Zobacz sobie TUTAJ jak ja zrobiłem taka modyfikację.
  • Poziom 9  
    Myślę, że najłatwiej będzie mi założyć regulator i zwykły amperomierz analogowy. Na razie brak mi wiedzy i doświadczenia by samodzielnie stworzyć coś bardziej zaawansowanego. Pomożecie w wyborze odpowiedniego regulatora? Również prośba o dobór amperomierza. Wystarczy 10A z bocznikiem?
    http://allegro.pl/modul-regulator-napiecia-mocy-2000w-obrotow-230v-i7255449742.html
    http://allegro.pl/el-car-regulator-mocy-pradu-do-prostownika-16a-i7134440699.html
    prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 43  
    zombek301 napisał:


    Myślę, że najłatwiej będzie mi założyć regulator i zwykły amperomierz analogowy
    Nie każdy transformator zniesie zastosowanie takiego regulatora.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Mam już 2 szt. Problem w tym, że przy ładowarce akumulator 72 nie jest w pełni naładowany. Elektrolit nie osiąga właściwej gęstości. Dlatego wróciłem do zwykłego prostownika. Przy słabszym akumulatorze nie ma możliwości otwrcia by sprawdzić. Ładowarka z Lidla służy jeszcze przy 6V akumulatorze w WSK. Sprawdzę kiedyś i jego stan naładowania. Tylko w jego przypadku słychać ciche gazowanie pod koniec ładowania.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Jeśli nie zależy Ci na profesjonalnym wykonaniu to wystarczy włączyć w szereg żarówkę samochodową o odpowiedniej mocy. To co podałeś linki to jest właśnie regulacja na triaku i transformator może nie wytrzymać. Natomiast regulacje PWM po stronie wturnej jest lepsza dla transformatora ale gorsza dla akumulatora.

    Kolega prosił to dopiszę.
    Osobiście spróbował bym tego regulatora na triaku co sam kolega zaproponował (linki z allegro). Tylko należy obserwować na początku czy transformator jakoś mocno się nie grzeję szczególnie przy obniżonym prądzie (tutaj przyda się pirometr lub termopara z multimetru do monitorowania temperatury). Jeśli będzie ok to składamy i używamy. Natomiast jeśli będzie się grzać można spróbować wygładzić przebieg dobierając dławik szeregowo i równolegle kondensator foliowy (pomiędzy triak a transformator). Cudów to nie uczyni ale może pomóc.

    prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja

    Natomiast jeśli kolega myśli o zakupie prostownika to jedyny, który sam bym kupił to Kulon 912 niestety jest to rosyjski sprzęt w Polsce nie dostępny. Mega wygodny gdyż całe sterowanie jest możliwe z poziomu aplikacji w telefonie.


    Link


    Miejmy nadzieję, że sprzęt pojawi się na naszym rynku.
  • Poziom 9  
    Pierwsza próba z regulatorem wypadła pomyślnie. Nie działo się nic niepokojącego. Próbowałem na dwóch akumulatorach 45 i 72 Ah. Używając amperomierza i miernika . Przy mniejszym akumulatorze możliwe było sterowanie napięciem w szerszym zakresie. Układ bez podłączonego akumulatora w pewnym zakresie (ok. 75% obrotu potencjometrem w stronę max.) wydawał cichy dźwięk. Przypominający buczący głośnik.
    Mam jeszcze prośbę odnośnie zastosowania panelu z woltomierzem led. Czy miernik tego typu co na zdj. znosi zasilanie prądem ładującym akumulator ? Z opisów wynika jedynie o większej odporności przy dołączonym kondensatorze elektrolitycznym.
    prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja
  • Poziom 37  
    Prąd ładujący nie ma tu nic do rzeczy, to woltomierz więc należy doczytać w instrukcji jakim napięciem może być zasilany i do tego się dostosować.
  • Poziom 26  
    Taki woltomierz jak na foto dobrze pracuje już od nap.4V.Zatem po podłączeniu zacisków prostownika do akumulatora jego wskazania będą poprawne gdyż ładowany akumulator będzie służył jak kondensator wygładzający napięcie na zaciskach wotomierza.
  • Poziom 9  
    Woltomierz wskazuje pomiar większy o 0,2V niż mierzony multimetrem na zaciskach akumulatora ( jak na zdj. )
    Natomiast wskazania multimetru podłączonego bezpośrednio do mostka prostowniczego idealnie pokrywają się ze wskazaniem woltomierza led. Dla pewności sprawdziłem dwoma egz. multimetru.
    Czy to normalne zjawisko? Np. rezystancja stalowych żabek. Dodam, że woltomierz podłączyłem już za amperomierzem na wyjściach przewodów w stronę akumulatora. Załączam też prosty rysunek ze schematem podłączenia woltomierza. Z tym, że zamiast R 2W dałem precyzyjny 0,5W 100R.
    prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacjaprostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektronik
    Woltomierz wskazuje pomiar większy o 0,2V niż mierzony multimetrem na zaciskach akumulatora ( jak na zdj. )

    Zapewne spadek napięcia na oporności przewodów.

    Myślę, że lepiej można wykorzystać transformator używając MOSFET-a jako elementu wykonawczego - są MOSFET-y o opornościach włączenia np. 0.003 oma. Z tym, że dla zmniejszenia prądu trzeba będzie - o ile chce się uniknąć grzania MOSFET-a mocą w nim traconą - z dużą częstotliwością go włączać i wyłączać, i przy wyłączaniu gdzieś musi się podziać energia zmagazynowana w indukcyjności rozproszenia - trzeba zrobić tak, by była ona "łapana" i wykorzystywana do ładowania.
  • Poziom 37  
    zombek301 napisał:
    Pierwsza próba z regulatorem wypadła pomyślnie. Nie działo się nic niepokojącego. Próbowałem na dwóch akumulatorach 45 i 72 Ah. Używając amperomierza i miernika . Przy mniejszym akumulatorze możliwe było sterowanie napięciem w szerszym zakresie. Układ bez podłączonego akumulatora w pewnym zakresie (ok. 75% obrotu potencjometrem w stronę max.) wydawał cichy dźwięk. Przypominający buczący głośnik.


    Bez problemu działa taka regulacja. Sam mam na wsi tak zrobiony prostownik do ładowania akumulatorów ciągnika. Niemniej jednak zastosowałem typowy ściemniacz RS do żarówek na triaku. Działa to niezawodnie od kilkunastu lat.

    Pozdrawiam!
  • Poziom 9  
    Panowie akumulator podłączony do prostownika osiąga napięcie ok. 15,5 V i nie wzrasta. W podobnej sytuacji stare prostowniki spokojnie osiągły 16 a nawet wiecej przy naładowanym akumulatorze.
    Zastanawiam się czy w tym przypadku warto próbować dowinąć zwoi na uzwojeniu wtórnym transformatora?
    Woltomierz wskazuje 0,2 V więcej. Tak samo jeśli prostownik wyłączy się z sieci 230V. Jeśli zakładamy, że różnicę powoduje opór przewodów. To nie powinno być na odwrót? Tzn. wynik mniejszy o 0,2 V przy wyłączonym zasilaniu.
  • Poziom 39  
    zombek301 napisał:
    akumulator podłączony do prostownika osiąga napięcie ok. 15,5 V i nie wzrasta

    A jaki prąd jest wtedy pobierany przez akumulator.
  • Poziom 37  
    zombek301 napisał:
    Ok. 1,5-2 A.


    Więc już większego napięcia nie będzie. Prąd końcowego napięcia jest prawidłowy.
    Napięcie końcowe zależy od temperatury otoczenia, stanu technicznego akumulatora (jego zużycia) oraz od wydolności prostownika.
    Podnoszenie napięcia transformatora nie ma moim zdaniem sensu, bo wtedy znacząco wzrósłby prąd, co mogłoby być szkodliwe dla akumulatora.
  • Poziom 38  
    Jak długo ładowałeś akumulator do takiego napięcia? Jeśli ponad 10-12 godzin to nie ma sensu go dalej męczyć prostownikiem.
  • Poziom 1  
  • Poziom 39  
    Mam podobne zdanie w tym przypadku jak kolega ^ToM^ w #20 poście.
  • Poziom 9  
    E8600 napisał:
    Jak długo ładowałeś akumulator do takiego napięcia? Jeśli ponad 10-12 godzin to nie ma sensu go dalej męczyć prostownikiem.

    Próbowałam doładować 3 godź. w porze letniej lub w pomieszczeniu. Prostownik zachowuje się jakby brakowało mu mocy.Po założeniu regulatora, wlacznika prądu i amperomierza. W porównaniu z prostownikiem 6,3A ZSRR i starą samoróbką wypada słabo. Ale tutaj jest znaczącą różnica w rozmiarach transformatora .
    prostownik Turbo 10A z biedronki-modyfikacja
  • Poziom 38  
    zombek301 napisał:
    Próbowałam doładować 3 godź.

    To zbyt krótki okres czasu aby doładować akumulator do tak wysokiego napięcia 16V. Proces ładowania w końcowej fazie ładowanie jest bardzo wolny. Moja rada nie trzymaj się tak ściśle pomiaru napięcia przy ładowania akumulatorów kwasowych lepiej kup aerometr jeśli masz akumulator obsługowy.
  • Poziom 39  
    E8600 napisał:
    To zbyt krótki okres czasu aby doładować akumulator do tak wysokiego napięcia 16V.

    Może być i taka sytuacja, przy akumulatorach starszych, mających większy końcowy prąd spoczynkowy, że do takiego wzrostu napięcia nie dochodzi, bo wcześniej nastąpi równowaga.
    Można wtedy trochę podkręcić napięcie na prostowniku i to spowoduje wzrost prądu, a tym samym i napięcia na zaciskach akumulatora. Nie wiem czy to jest zdrowe dla akumulatora, i nigdy tego nie stosowałem.
  • Poziom 37  
    gimak napisał:
    E8600 napisał:
    To zbyt krótki okres czasu aby doładować akumulator do tak wysokiego napięcia 16V.

    Może być i taka sytuacja, przy akumulatorach starszych, mających większy końcowy prąd spoczynkowy, że do takiego wzrostu napięcia nie dochodzi, bo wcześniej nastąpi równowaga.
    Można wtedy trochę podkręcić napięcie na prostowniku i to spowoduje wzrost prądu, a tym samym i napięcia na zaciskach akumulatora. Nie wiem czy to jest zdrowe dla akumulatora, i nigdy tego nie stosowałem.


    Można podkręcić prąd, ale pod warunkiem, że napięcie końca ładowania nie przekroczy 16,4 V a prąd będzie rzędu 1-1,5 A.
  • Poziom 9  
    Freddy napisał:
    Wszystko jest możliwe, tylko czy opłacalne? To musisz ocenić sam.
    Zobacz sobie TUTAJ jak ja zrobiłem taka modyfikację.

    To mi się podoba. Tylko nie wiem czy mój prostownik nadaje się pod przystawkę? Choćby AVT 3166 gotowiec. Wg. opisu wymaga zasilania prostownikiem 16-18V. Mój bez obciążenia daje tylko 14.
    I czy zakres regulacji w tym module pozwoli na zakończenie ładowania przy 16,1V? Producent nie odpowiada na to pytanie. Być może zbyt banalne dla zawodowca.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    zombek301 napisał:
    Mój bez obciążenia daje tylko 14.

    A jak to sprawdzałeś? Podłącz na wyjście prostownika jakiś kondensator (z 50-100 mikro) i zmierz jakie wtedy będzie napięcie.