Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator PWM a maximizer ściema czy rzeczywiście zmniejsza pobór?

30 Mar 2018 15:33 1770 11
  • Level 7  
    Witam szanownych Kolegów , wiele razy pomogliście za co serdecznie dziękuję mam jednak kolejne zagadnienie oraz pytanie. Kupiłem silnik do pontonu firmy NERAUS T 50 LB silnik jest już w drodze (używany) a wczoraj wyczytałem że tym silnikom bez maximizera szybko siadają styki zmiany biegów (zła jakość) poza tym złej opinii nie słyszałem. Zacząłem szukać tematów ale nigdzie nie znalazłem konkretnej odpowiedzi. Jedni piszą że maximizer najlepiej zalozyc w serwisie za jedyne ,,550zł" a inni że to jest to samo co regulator PWM. Z tego co się dowiedziałem na forach to ze jest to:
    a.) zwykły regulator PWM z odpowiednim amperażem np.60A, potencjometrem od 10 do 100% i najlepiej z przełącznikiem prawo lewo który na allegro kosztuktó160 zł
    b.) Jest to skomplikowany układ z cewkami i tp. Dla mnie to już czarna magia.
    Teraz tak, dzwoniłem z zapytaniem o ten regulator pwm z allegro i gość powiedział że to tylko upłynnia prace silnika ale trzeba ominąć oryginalny przełącznik i na tym koniec zalet, bo to nie działa że (jak maximizer) oszczędza 2-3 krotnie zużycie aku tylko chroni styki przed wypaleniem. Sumując moje wypociny.
    A1)Regulator pwm tylko upłynnia prace ale pobiera tyle samo prądu co bez regulatora na 1 biegu czy na 5 bo też oddaje nadmiar energii na niskich obrotach w radiator jak ma to miejsce w silniku bez regulatora.
    B1) maximizer jest regulatorem bardziej zaawansowanym od zwykłego regulatora pwm który nie tylko upłynnia prace silnika chroniąc styki potencjometra, ale też potrafi oszczędzić nawet 2-3 krotnie zużycie energii z akumulatora. Bardzo prosił bym o rzetelną odpowiedź z prawidłowym i rzeczywistym działaniem tych pozornie zbliżonych urządzeń i jeśli była by możliwość dołączania schematu takiego układu pod silnik do 650watt z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam Arek
  • Helpful post
    Tube devices specialist
    Miszczyslaw wrote:
    maximizer jest regulatorem bardziej zaawansowanym od zwykłego regulatora pwm który nie tylko upłynnia prace silnika chroniąc styki potencjometra


    Potencjometr to ma ścieżkę oporową i ślizgacz. Może masz na myśli styki przełacznika? Jesli tak to chroni, bo zmniejsza prąd rozruchowy silnika.
    Maksimizer to nazwa odnosząca sie do regulatora PWM.
    Miszczyslaw wrote:
    Jedni piszą że maximizer najlepiej zalozyc w serwisie za jedyne ,,550zł" a inni że to jest to samo co regulator PWM.


    Specyficzna terminologia, to jedno i to samo.

    Miszczyslaw wrote:
    ale też potrafi oszczędzić nawet 2-3 krotnie zużycie energii z akumulatora.


    Potrafi oszczędzić bo na PWMie nie masz strat, w odróżnieniu od niegdyś stosowanych regulatorów liniowych.

    Miszczyslaw wrote:
    jeśli była by możliwość dołączania schematu takiego układu pod silnik do 650watt


    Napiecie jakie? 12V? 24V?
  • Level 7  
    12v bateria żelowa 2x40 Ah.

    Dodano po 29 [minuty]:

    Jeśli pwm i maximizer to tosamo to taki pwm można podpiąć tak żeby nadal sterować manetką silnika a nie potencjiometrem na pwm-emie? Sprzedawca z allegro u którego chciałem zaczerpnąć wiedzy, stwierdził że to tylko upłynni prace silnika ale prądu nie zaoszczędzi, oraz że podpina sie to na kablach pomiedzy aku a silnikiem. Kable w silniku idące od manetki trzeba poodpinać i wpiąć w płytke silnika kable bezpośrednio od pwm-a a regulacjia obrotów jest tylko na potencjometrze;\ to troche do bani by było. Serwisowo montują w oprawie silnika, ten z allegro raczej by nie wszedł bo chyba miał wymiary 12.5 cm na 8.5cm i 4 cm wysokie z radiatorem. Moze jest możliwość zrobienia pwm o odpowiedniej mocy mniejszych gabarytów? Albo ewentualnie obudować i zintegrować z aku tylko żeby tak to połączyć aby można było nadal sterować biegami na manetce silnika. Przerabiał może ktoś z Was swój bądź czyjś motorek?:) Z góry dziękuję za pomoc i Wesołego Alleluja!!
  • Helpful post
    Level 43  
    Maximizer/ minimizer = mizeria :D Kolego Autorze. Sa dwie metody sterowania mocą i prędkością obrotową silnika DC w Twoim przypadku - kilka biegów przełączanych stykami manetki jako rezystory chłodzone wodą w spodzinie silnika (rozwiązanie proste, ale nieekonomiczne - oryginalne). Przy zastosowaniu regulatora PWM układ pobiera akurat tyle pradu z akumulatora, ile mu nastawisz manetką, praktycznie bezstratnie. Możesz zakupić odpowiedni regulator PWM i podłączyć do niego manetke od skutera elektrycznego i zamontować ją na rumplu. Bedziesz miał bezstykową regulacje mocy w zakresie 0-100 %.
    przykladowy :
    https://pl.aliexpress.com/item/5500W-High-Pow...-24V-36V-48V-55V-Motor-Drive/32730941461.html
    manetka
    https://magma.sklep.pl/product-pol-2825-RACZK...TER-ELEKTRYCZNY-MANETKA-SKUTERA-POKRETLO.html
    użyta zamiast potencjometru, a przełącznik kierunkowskazów w niej jako bieg do przodu lub do tyłu.
  • Level 7  
    Bardzo fajne rozwiązanie, jeszcze fajniej by było jeśli dało by się to schować pod wiekiem silnika:) Z elektroniki jestem blady jak tło tej strony ale z tego co zrozumiałem ,,na chłopski rozum" to kabelki od potencjometru odpowiednio lutuje z kablami manetki a prawe lewe pod kierunki... Znalazłem takie coś na allegro bo z aliexpress przesyłka jaka do mnie najszybciej dotarła to 3 tyg, od wysyłki:) a wiec,,http://allegro.pl/regulator-pwm-do-hho-dc-12v-24v-36v-48v-60a-3000w-i7148818352.html
    to wygląda jak to z ali bo pewnie z tamtych stron pochodzi:)
    Zastanawia mnie to jak w serwisach podpinają do manetki te regulatory pwm że na oryginalnej manetce uzyskują płynną regulacje i oszczędność energii.. Może wystarczy wpiąć regulator pomiędzy aku a dopływem napięcia na oryginalna manetkę?? jest to możliwe?? Proszę o wyrozumiałość bo to nie moja dziedzina tylko tak na chłopski rozum próbuje sobie to wyobrazić pod kopułką i jakoś fajnie to sklicic:) z góry dzięki za zainteresowanie się tematem i chęcią pomocy Pozdrawiam
  • Helpful post
    Level 43  
    @Miszczyslaw Są wersje takie i takie. Obecnie sporo silnikow elektrycznych zaburtowych wykonuje się jako bezszczotkowe silniki BLDC. Wówczas też jest kontrola bezstopniowa obrotów. Ma to jeszcze tą zaletę, ze w spodzinie znajduje się silnik nie posiadający szczotek. (trwałość !) i wodoodporność uzwojeń.

    Miszczyslaw wrote:
    Może wystarczy wpiąć regulator pomiędzy aku a dopływem napięcia na oryginalna manetkę
    Nie, wymienia się ją ze stykowej na potencjometryczną z hallotronem, typu skuterowego, a regulator rzeczywiście pracuje pomiedzy akumulatorem a silnikiem.
  • Level 7  
    Ok, czyli regulator plus manetka i mam maximizer gotowy:)i oszczędzam parę stów:p takie jeszcze pytanko bo do potencjometria z tego co widzę idzie 5 kabli a manetka jest opisana jako 6 przewodów z tego pewnie przynajmniej 2 do kierunków dobrze to rozumie?? ma to jakieś znaczenie??

    Dodano po 12 [minuty]:

    aha a ta manetka ma jakąś blokadę czy jak ją puszcze to silnik stanie?? czy zejdzie na najniższe obroty??
  • Level 7  
    Nie no instalacjie 230 w domu jeszcze potrafie zrobić ale za taką elektronike to napewno sam się nie wezme ale mam kogoś takiego, teraz zejdzie na świeta to z nim pogadam pokaże mu temat to napewno to ogarnie;) ok Panowie jak zwykle mogłem na Was liczyć dziękuję wszystkim:) a i jeszcze jedno, jesli szczotki przy takim motorku się skończą to jest możliwość ich wymiany? Czy cały silnik się wymienia?
  • Level 10  
    Przyjacielu Mieczysław czy Pokonałeś temat Regulatora PWM przy silniku?