Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

CB w 2 truckach, słaby zasięg - Zagadnienie dotyczące zasięgu, dziwne zjawisko

ironman379 08 Kwi 2018 19:30 3693 41
  • Pomocny post
    #31
    Hektar Zahler
    Poziom 33  
    Nie no tak nisko ulokowana to nie będzie - sugeruję w takim układzie zakup brakującego wspornika owiewki tylnej.
    I chyba widzimy antenę z lewej, bo kto robi z prawej.

    Dla ułatwienia takie malowidło i opcja najlepsza ze wszystkich.

    CB w 2 truckach, słaby zasięg - Zagadnienie dotyczące zasięgu, dziwne zjawisko

    I krótko wypunktowane co najważniejsze.

    1. Masa - oczywiste.
    2. Zakłócenia - tutaj najmniej.
    3. Prowadzenie kabla (rzecz w TG najświętsza) przylegając do karoserii, a zw. z tym:
    - lepszy SWR
    - minimum zakłoceń po kablu
    - dodatkowa przeciwwaga niewidoczna gołym okiem, tzw. masa w.cz.
    - ciekawostka, o której mało kto tak naprawdę wie, bo to minimum szumów własnych odbiornika
    (nie myślę tego tłumaczyć, gdyż brzmi to niewiarygodnie, ale tak właśnie jest)
    - kabel to ma być kabel, najlepiej nowy, nie zgnity
    (czyt. żadne chore wymysły, tylko normalny do CB, np. RG58 dobry jakościowo, a nie jakiś chiński śmieć)
    4. Radio sto procent pewne - najlepiej potwierdzić dla uzyskania pewności radiotesterem.
    5. Radio z daleka od ZBR i zegarów - a zatem na górze.
    6. Możliwe do wymiany przetwornice impulsowe do wyrzucenia - szczególnie zasilająca CB.
    7. Przewody na zasilaniu CB możliwie najkrótsze - to ważne.
    8. Wymagany wspornik owiewki tylnej.
    9. Nie trzeba wiercić otworu na kabel, który już jest w kratce wentylacji nieco niżej.
    10. Kosztowna antena się do tego wozu nie nadaje.

    Idzie to sprawnie i masz gwarancję, że będzie chodziło.

    Ponadto na zielono dwa dobre miejsca, choć z tą owiewką pewności masy nie mam na chwilę obecną i trzeba miernikiem zmierzyć. Sposób do rurki z dalekosiężnymi do pominięcia, bo to dosłownie dwie minuty z zegarkiem na ręku.

    Odnośnie kabla.

    Jeżeli jest inną drogą, niż zaznaczone, np. opcja najgorsza przez szyberdach, to patrzaj Ad.3.

    Co do próby na zakłócenia z czerwonej przetwornicy.

    Wyciągasz bezpiecznik i radio nie działa. Potrzebny teraz jest regulator 24/12V, albo inaczej reduktor 24/12V, lub jakikolwiek sposób zasilenia nie impulsowy, np. zasilacz stabilizowany. Tzn. liniowy, stabilizowany klasycznie, analogowy.

    Przykładowo na pewno znany Tobie dobrze reduktor do radia MAN F2000.

    CB w 2 truckach, słaby zasięg - Zagadnienie dotyczące zasięgu, dziwne zjawisko

    Wypada zaznaczyć, iż mnóstwo użytkowników CB w TG po prostu nie zdaje sobie sprawy, że ta przetwornica niesamowicie zakłóca, bo jej wyłączenie jest równoznaczne z odcięciem zasilania do tegoż CB. I co najciekawsze odwrotnie też, tzn. wyłączenie CB radia (wyłącznikiem) w MAN-ie TG powoduje, że ta czerwona przetwornica przestaje zakłócać !!

    Przypominam więc, co mówię od poczatku, że cyt.:
    ironman379 napisał:
    W instalacji MANa sieje wszystko (...) po alternator
    Gwizd alternatora potwierdza jakiś problem z zasilaniem, którego normalnie w tym wozie nie ma prawa być.
    Powtarzam, że instalacja ta łamie wszelkie reguły w.cz. - tj. w szczególności przewody masowe.
    (co z resztą przeciętny pojętny mechanik tej marki dobrze wie)

    Tu nie ma jakiegoś przymusu robić jak MAN chce !!
    Tylko robimy jak się należy.

    Wracając do radia.

    Każde tzw. "normalne" będzie dobre. Nawet ten bezpodstawnie opluwany Alan 100 plus pod warunkiem, że po latach nie zostało samoistnie rozstrojone, co jest niestety dosyć częste. Nie chodzi o jakieś kultowe czy kij wie co. Powiedzmy NB Alana 28 coś tam niewiele da na trzaski od wycieraczek (tzn. badziewnego zamiennika napędu), bo na zakłócenia od wtryskiwaczy CR na pewno nic nie pomoże. Ma być przede wszystkim sprawne i dostrojone. I tutaj ja osobiście biorę urządzenie na radiotester, na pomiar czułości bez wiedzy klienta zupełnie za friko, bo to dosłownie minuta roboty. Toteż wymagane w TG, aby została co najmniej zmierzona ta decydująca czułość. A w razie co wykonać porządne wystrojenie filtrów, lub wymiana radia całkiem.

    Przy czym jak ognia unikać takich wynalazków, ponieważ z tym nie da się zrobić nic:

    - Uniden PRO510/520 XL
    - Alan 48 plus multi, 78 plus multi
    - Cobra VI DX, Ultra III
    - Sunker Elite Two, Omega, Luiton, Canva
    - Midland Alan 101, 109, 1001z
    - podrabiane śmiecio-elektroniką jak ten Johnson II ASC na 24V
    - maleństwa tzw. "kompaktowe" na tej samej śmiecio-elektronice jak CRT One, Millenium, Team MiniCom
    (zachęcam do podejrzenia tego jazgotu na jutubie)
    - wycofane z obiegu przez UKE
    - fabrycznie nieliniowe, na które obmyślono złodziejski patent o nazwie Auto RF-gain, ARFG
    (okłamując tak w żywe oczy, że zasadniczą wadę da się wyłączyć wyłącznikiem)
    - grzebane przez przysłowiowych matołów kiedy powiedzmy naprawa przewyższa koszt radia, lub jest ono zniszczone
    - itp.

    Jak wygląda chwila z kontrolą czułości oraz S/N, której wykonania Ci życzę, to jeszcze raz podpowiedź kol. Novile.

    Zaczynamy od minuty 12:00.

    Klik na youtube

    Pod koniec prezentacji widoczny cennik, gdzie ewidentnie brakuje wyceny za kontrolę parametrów.
    Widać ten serwis na radiu tuningowanym wykonuje kontrole gratis.

    Jedna z lokalizacji zakłoceń impulsowych.

    Kaseta ZBR

    p.s.
    Przypominam o inwestycji w dobry głośnik - podpytać kolegów na trasie i brać te naprawdę sprawdzone.
    Mówię nie bez powodu, gdyż kierowcy TG chcą to koniecznie !!
    I jeszcze raz podkreślam kabel.
    Ze względu na żałosne jakości w super niskich cenach osobiście każę trzymać w zapasie nowy, porządny, na wszelki wypadek.

    Dostosuj się do tych wskazówek, a będzie dobrze.
  • PCBway
  • #32
    ironman379
    Poziom 8  
    Antenę mam umocowaną tak jak na Twojej rycinie, z tyłu na kątowniku ukradzionym z oryginalnego mocowania owiewek, ale SWR tam mam ponad 2.5. Kabel poprowadzony dokładnie tak samo jak narysowałeś na niebiesko (pod tą czarną listwą i z przodu pod uszczelką do kieszeni radia. Podeślę zdjęcie jak będę mógł. Co do radia, oprócz Alana 28 mam też Herberta I, tylko coś nie łączy przy syntezie bo było przerabiane szybka 19 przełącza 0/5, a jeszcze w tym tygodniu zakupię fachowo zmodyfikowanego HR2510 (przez krótkofalowca elektronika z 40 letnim stażem), ale nie chciałem go do ciężarówki montować bo to trudniejsze radio w obsłudze podczas jazdy. ANL i NB w Herbercie I dają radę w tym aucie w sensie odsłuchu, ale pomimo sprawdzonej czułości na generatorze (jak na te lata wzorowa), to zysk anteny w tym miejscu jest kiepski no i te zakłócenia powodują to że każdy sygnał poniżej S9 jest niezrozumiały, zagłuszony przez szumy. Z innej beczki, mam poprowadzone dodatkowe bezpośrednie zasilanie 24 V do kabiny obecnie zaślepione bo kiedyś była mikrofalówka - mogę skorzystać z niego montując po drodze reduktor liniowy na 12V? Ominę w ten sposób MANowską przetwornicę.
  • Pomocny post
    #33
    Hektar Zahler
    Poziom 33  
    Ja bym w tej sytuacji bez namysłu zrobił tego Herberta, bo lepszego układu audio DSP nie ma żadne inne CB (chodzi o HI-Cut) pod warunkiem, że wszystko na panelu funkcjonuje. Inaczej szkoda zabawy, bo to kupa pracy z uszkodzonym panelem. Co tam więcej radzić, to nie wiem. Zasilacz do próby nie musi być górnolotny, bo do odsłuchu styknie 12V/500mA.

    P.S.
    Tak na marginesie. Jakby kiedy zaszła potrzeba pokazać komuś prawdziwe CB, lub wsadzić do wozu na próbę pewniaka, zrobione przez najlepszych fachmanów z branży na świecie, to masz je przed sobą - to Herbert.
  • #34
    ironman379
    Poziom 8  
    W Herbercie działa wszystko tylko szybka 19 jest przerobiona na 0/5, a jego uszkodzenie polega na tym że pracuje jakiś czas i zdycha (w sensie nie nadaje, nie odbiera), po chwili zaczyna działać znowu, to jakiś mały bubel ale ciężko go znaleźć, zimnych lutów nie widać, może trzeba odtworzyć kawałek ścieżki na płycie drukowanej.

    Poniżej zdjęcia zamontowanej u mnie anteny:
    CB w 2 truckach, słaby zasięg - Zagadnienie dotyczące zasięgu, dziwne zjawiskoCB w 2 truckach, słaby zasięg - Zagadnienie dotyczące zasięgu, dziwne zjawisko

    Ale wpadłem na jeszcze jeden pomysł. U mnie na dachu jest górna owiewka, która zamocowana jest na metalowym stelażu. Mógłbym do stelaża przykręcić blachę ok 80x80 cm i w nią wkręcić antenę, zrobić rowek w owiewce przez który wystawałby bat i mógłby w tym rowku się zginać, a masę od tej blachy pociągnąć kablem choćby do tego miejsca gdzie teraz mam antenę.

    Przepraszam za nieudolność w rysowaniu, ale korzystam obecnie ze starego telefonu i mam tylko prosty program do rysowania, bez możliwości wstawienia tekstu

    CB w 2 truckach, słaby zasięg - Zagadnienie dotyczące zasięgu, dziwne zjawisko

    Czy takie urządzenie będzie ok?
    http://www.konektor5000.pl/index.php?p2686,rm...twornica-napiecia-np-do-cb-radio-navi-telefon
  • PCBway
  • #35
    Hektar Zahler
    Poziom 33  
    W ten sposób na rurkach to ja robię centralnie na środku, ew. dwie masy po obu końcach. Ten przełącznik jest widocznie do wyrzucenia, bo w obwód rezonatora kwarcowego została przewodami wtrącona zbyt duża pojemność i generator kwarcowy zrywa drgania. Albo do poprawki, albo rezonator się po prostu zestarzał i jest do wymiany na nowy. Póki co można poruszać kablami od przełącznika 0/5 do kwarcu tak, aby zmieniło się ich położenie i sprawdzić czy jest poprawa.

    Podpowiedź: solidne mocowanie na rurkę, nie pchając się w koszta, czy ryzykując urwanie badziewiastej łapy do CB, jakich pełno po sklepach z badziewiem. Rzecz jasna przykład, bo taka obejma kupiona wiadomo gdzie będzie jak trzeba.

    CB w 2 truckach, słaby zasięg - Zagadnienie dotyczące zasięgu, dziwne zjawisko

    Reduktor a skąd mam wiedzieć. Wiem, że Techno-Troniki w razie przeciążenia potrafią spalić CB doszczętnie. Radzę oryginał, ew. z używki. Na co Ci jakiś wynalazek. Ten od F2000 jest niezniszczalny. Masz moją gwarancję. Często montują identyczne reduktory do TGA, gdy są one tam, gdzie mówiłem, tj. pod deklem od złączy do ZBR i tam jest o niebo zakłóceń mniej..

    Czerwone szumidło montują pod zegarami i jeszcze podobno gdzieś - szukaj na forum podpowiedzi @ svavecone.
    I póki tego nie sprawdzisz, to takie bezcelowe gdybanie.
  • #36
    ironman379
    Poziom 8  
    Ale teraz to się pogubiłem, bo są różne modele tych przetwornic prądu z MANów F2000, obie tej samej firmy i wyglądają tak samo, są to modele 188 o prądzie 3/5A albo 190 o prądzie 7/10A. Nie chciałbym kupić "tej złej", czy obie są wykonane w technologii liniowej?
  • #37
    Hektar Zahler
    Poziom 33  
    To ja mam jeszcze inny. Takich najwięcej 95 01 189. Daje 14V, równo 3A i więcej nie da, bo jest na takim sensownym układzie. Na zwarciu jest 1A i nic się nie dzieje, więc ten co go robił, to głupi nie był. Jak ma tranzystora na środku, to liniowy.

    CB w 2 truckach, słaby zasięg - Zagadnienie dotyczące zasięgu, dziwne zjawisko
  • #38
    ironman379
    Poziom 8  
    Po kilku godzinach walki sytuacja wygląda tak:
    Na dachu blacha nierdzewka o wymiarach 35 x 55 cm, na środku niej antena.
    Sama blacha połączona grubym kablem z otworem montażu owiewki z tyłu.
    SWR 1.2 do 1.3.
    Zasilanie z akumulatorów przez reduktor liniowy.
    Efekt? Zadowalający, zasięgi 6-10 km, w zależności od włączonych urządzeń, nadal dość duże zakłócenia powoduje lodówka (3S). Wtryskiwacze CR i wycieraczki ok. 1S. Najbardziej pomocny okazał się reduktor napięcia. W porównaniu do tego co było jest rewelacja, wielkie dzięki za pomoc :)
  • #39
    Hektar Zahler
    Poziom 33  
    To pochwal się jak odłączyłeś ten siewnik, gdzie on dokładnie był, jaki to model (czy ten czerwony), co za reduktor, skąd zasilanie, itd. Wiesz w tej branży czas równa się pieniądz i nikt nie będzie myślał marnować go na pierniczenie się w detale.

    I tak też zrobiłeś, cyt.:
    ironman379 napisał:
    Po kilku godzinach walki
    I to jest ekstra wynik - jako wzorowy przykład, że da się.

    Poprawki pomontażowe:

    - radio pewniak (nie podałeś), tj co najmniej tak 0.9µV, a przede wszystkim na normalnych filtrach
    - średnio zalecana wymiana trans filtru z oznaczeniem IT plus wystrojenie
    (sama wymiana może nic nie dać, albo zepsuć nawet)
    - natomiast w okresach utrzymującej się podwyższonej propagacji zachęcam zlecić usługę wymiany koniecznie
    (wykonujący to wyjaśni dokładnie)
    - lodówkę na falowniku trójfazowym zastąpić niedrogim ogniwem platera o zerowym tle
    (i słabej wydajności aczkolwiek działającą przyzwoicie)
    - głośnik wymagany jak radio pod tachografem, bo kierowcy montując go wyczuwają, że coś jest nie tak
    - na wycieraczki po jednym kondensatorze na bieg (bo jest ich dwa) pomiędzy 31000 [masę] a 20300/20301 [zasilanie]
    (na ogół wina zamiennika wybrakowanego w kondensatory za 150 zeta)
    - do wtryskiwaczy nie wolno się tykać i trzeba z tym żyć

    p.s.
    Jakby ktoś nie wiedział, cyt.:
    ironman379 napisał:
    Sama blacha połączona grubym kablem
    Parametrycznie grubość przeciwwag nie ma znaczenia, tylko chodzi o niezawodność połączenia samego w sobie.
  • #40
    ironman379
    Poziom 8  
    Nie miałem wcześniej czasu odpisać. Mówiąc w skrócie (jeszcze wszystko w fazie testów)
    - nie odłączałem tej szumiącej przetwornicy, tak jak napisałeś kiedyś, kiedy nic nie jest do niej podłączone to ona nie sieje - i tak jest :),
    - auto moje pochodzi ze Szwecji i Szwed miał podciągnięte kable 24 V do kabiny i stamtąd wziąłem prąd do reduktora napięcia
    - reduktor napięcia to ten RM RT10 - znalazłem go w dobrej cenie i na razie się sprawdza
    - radio - cały tydzień męczyłem się jeszcze na Johnsonie II, ale wczoraj odebrałem z naprawy Herberta i już jest zamontowany, głośnik zewnętrzny firmy Nokia, nie pamiętam modelu - znalazłem go w firmowym magazynie - nawet daje radę
    - zakłócenia które najbardziej mnie irytują pochodzą z wtryskiwaczy CR, nie wiem jak poradzi sobie z nimi Herbert, na pewno RF Gain pomoże, w Johnsonie tego nie ma, jest funkcja LOCAL ale to nie to samo, wiadomo. Zakłócenia z lodówki mogę wyeliminować wyłączając lodówkę na czas kiedy potrzebny mi większy zasięg odbioru, ładowarki do GPS i telefonów zakłócają tylko przez kilkanaście minut kiedy prąd ładowania rozładowanych baterii w tych urządzeniach jest największy, potem zakłócenia zmniejszają się do poziomu który już nie denerwuje. Wycieraczki też mocno nie sieją.
    - Co do samej lodówki to nie będę nic ruszał, jest fabryczna, auto nie jest moją własnością więc po prostu będę musiał jakoś żyć z tym wyłączaniem jej, nie jest to uciążliwe.

    Sam Herbert miał niefachowo przeprowadzoną przeróbkę 5/0 i konieczne było odtworzenie fabrycznych ścieżek i potem przeróbka taka jak być powinna (dławikiem), rezonator sprawny, radio testowane przez kilkanaście godzin non-stop i wszystko jest z nim ok.

    Jeszcze czeka mnie poprawa całej instalacji, poprowadzę kable inaczej, może będzie mniej zakłóceń i muszę uszczelnić dach, jak również zabezpieczyć antykorozyjnie połączenie masowe, postaram się zrobić w tygodniu zdjęcia i w przyszły weekend podzielę się wynikami swojej pracy :)
  • #41
    Hektar Zahler
    Poziom 33  
    Jest odwrotnie, niż myślisz. Tzn. Johnson nie słyszy silnika, bo mu przeszkadza reszta. I niejako potwierdzenie, że ogołocone z filtrów zasadniczych się nie nadaje. Wówczas im czulsze będzie radio, to tym lepiej będzie ten silnik słychać. Wydaje się to nielogiczne, bo przecież chcemy jak najmniej zakłóceń. Ale nie od silnika, bo jego obecność jest naturalna i trzeba z tym żyć. Żadne RF-gainy, tylko oznaka sprawności jako normalność. W żadnym wypadku odwrotnie. Jak cyknięcia są pojedyncze poniżej kreski, to jest OK. Jak nie ma reakcji na NB Herberta, to radio z powrotem na stól i naprawić NB - zdarza się.

    Przetwornica pod zegarami przestaje zakłocać całkiem dopiero wyrzucona - ciekawe, że tutaj podłączona i cisza.
    Wobec tego ciekawostka - na mierzonym obciążeniu przetwornice MAN przełączają pracę pomiędzy:

    - stan wyłączenia (czuwania)
    - stan włączenia (przetwarzania)
    - trwałego zablokowania (przeciążenia)

    Zablokowaną należy odłączyć od zasilania, a następnie usunąć uszkodzenie w kablach, aby ją zrestartować.
    (ważne, bo nie każdy wie, że w odwrotnej kolejności się nie da)

    p.s.
    Jakby słyszało silnik w drugim aucie stojącym obok, to jest naprawdę ekstra.
  • #42
    ironman379
    Poziom 8  
    Może coś niejasno napisałem, dla wyjaśnienia, jeszcze nie jeździłem z Herbertem, a Johnson łapie okropne zakłócenia z silnika, które ustępują po odjeciu nogi z gazu. Kiedy silnik jest wyłączony, to jestem w stanie słyszeć oddalajacych się mobili przez 15 minut albo i dłużej, jak również zakłócenia z silników przejeżdżających obok aut. Niestety po uruchomieniu mojego auta, mój silnik zagłusza wszystko.

    W Johnsonie problemem jest to ze anl/nb eliminuje te zakłócenia dopóki ktoś się nie odezwie, wtedy te zakłócenia słychać głośniej niż rozmówcę tak jakby anl/nb było wyłączone. W Herbercie filtry powinny działać lepiej, ponadto można użyć rf-gainu żeby odbierać je słabiej. To dlatego że ja preferuję squelsh otwarty kiedy tylko się da.