Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulatory żelowe dobór - szeregowo 2x6V 7Ah czy równolegle 2x12V 7Ah

kwasik1985 04 Kwi 2018 17:52 408 15
  • #1 04 Kwi 2018 17:52
    kwasik1985
    Poziom 9  

    Witam!
    Mam dość pilną sprawę, zwłaszcza że wiosna za oknem a akumulatory pomimo ładownia przez zimę odmówiły posłuszeństwa.
    Mój dzieciak ma auto, a w nim połączone dwa akumulatory żelowe 6V 10Ah połączone szeregowo, czyli łączne jest 12V 10Ah.
    Mam ładowarkę 12V, którą je ładowałem. Stoję przed zakupem nowych akumulatorów żelowych i mam dylemat.
    Czy kupić 2x 6V 7Ah i połączyć je szeregowo, co da 12V 7Ah?
    Czy kupić 2x 12V 7 Ah i połączyć je równolegle, co da mi 12V 14Ah?
    Prosił bym o poradę, o wadach i zaletach połączenia równoległego dwóch aku 12V, ponieważ tutaj zyskał bym na pojemności.
    Auto to jakiś badziew chiński, jak wszystkie tego typu auta.
    Z góry dziękuję.

    0 15
  • Pomocny post
    #2 04 Kwi 2018 18:21
    bestboy21
    Poziom 38  

    Brak jest przeciwwskazań równoległego łączenia akumulatorów, pod jednym warunkiem, że są one identyczne i najlepiej z jednej serii (daty produkcji).
    Przy dłuższym postoju zalecane jest ich rozłączenie, zawsze będzie płynąć jakiś minimalny prąd wyrównawczy - bo akumulatory nie są idealne. Będą to pojedyncze mA ale lepiej sobie "hebel" wstawić żeby je rozłączyć i spać spokojnie.

    0
  • #3 04 Kwi 2018 19:17
    kwasik1985
    Poziom 9  

    Dziękuję za szybką odpowiedź.
    Mam jeszcze jedno pytanie. W którym miejscu zamontować ten hebel aby je rozłączyć ? Czy powinny być dwa czy jeden? Czy tak jak narysowałem na szkicu dwoma kółkami pomiędzy akumulatorami? Na schemacie linia czerwona to plus, niebieska to minus.
    W załączniku dałem schemat

    Akumulatory żelowe dobór - szeregowo 2x6V 7Ah czy równolegle 2x12V 7Ah

    0
  • Pomocny post
    #4 04 Kwi 2018 19:23
    bestboy21
    Poziom 38  

    Zasadniczo obojętnie a zwyczajowo daje się na plusie, chociaż przy zabawce to już kompletnie bez znaczenia bo tam nie ma "masy na masie" ;)
    Pamiętaj żeby to nie był pstryczek od lampki a na prawdę coś lepszego, prąd w czasie "rozruchu" samochodu to kilkanaście amperów.

    0
  • #5 04 Kwi 2018 19:27
    michalek1988
    Poziom 21  

    Stosując 2 oddzielne akumulatory równolegle, zawsze któryś będzie trochę bardziej rozładowany, dlatego będą płynąć prądy wyrównawcze. Jak chcesz uzyskać dłuższy czas działania zabawki, to może zamontuj 12V ale 14Ah jeśli Ci się zmieści.

    0
  • #6 04 Kwi 2018 19:28
    kwasik1985
    Poziom 9  

    Jeśli mógłbyś polecić coś godnego i dobrego do rozłączania byłbym bardzo wdzięczny.

    0
  • #7 04 Kwi 2018 19:32
    bestboy21
    Poziom 38  

    michalek1988 napisał:
    Stosując 2 oddzielne akumulatory równolegle, zawsze któryś będzie trochę bardziej rozładowany, dlatego będą płynąć prądy wyrównawcze. Jak chcesz uzyskać dłuższy czas działania zabawki, to może zamontuj 12V ale 14Ah jeśli Ci się zmieści.


    Nie zawsze tylko z postępem starzenia bo nie będą się idealnie tak samo starzeć.
    Ale bądź co bądź popieram jeden większy, byle tylko wszedł na rozmiar...

    Hebel to coś pokroju ŁKA20/10/S , troszkę drogo ale te włączniki po kilka zł to tandeta.

    Chyba że jednak wciśniesz to jedno akku 14Ah, skoro i tak chcesz się babrać z heblami to może wyciąć więcej miejsca na większe akku...

    0
  • #8 04 Kwi 2018 19:43
    michalek1988
    Poziom 21  

    Nie podałeś informacji o prądzie jaki pobiera. Gdybyś dysponował wolnym miejscem, to możesz wstawić np stacyjkę i przekaźnik samochodowy (lub kilka). Stacyjka, rozłączała by obwód cewki, a zestyki zwierały lub otwierały obwód. Można ją fajnie wkomponować, gdy ta zabawka to samochód. Zamiast stacyjki możesz dać przycisk załącz/wyłącz. Przez niego będzie płynąć mniejszy prąd gdybyś nie sterował przekaźnikiem. Przykładowy montaż: + akumulatora-> przycisk załącz/wyłącz cewka przekaźnika->- akumulatora (to sterowanie). + akumulatora->zestyki przekaźnika-> obciążenie (silnik, żarówki itd)-> - akumulatora. Prąd z akumulatorów byłby pobierany tylko przy załączonym układzie. W pozostałym czasie będzie to tylko prąd upływu (samorozładowania)

    0
  • #9 04 Kwi 2018 20:09
    L_M
    Poziom 32  

    Oczywiście można łączyć akumulatory równolegle ale w praktyce jest to rozwiązanie stosowane bardzo rzadko bo ma więcej wad niż zalet.Trudno dobrać dwa jednakowe akumulatory ,skomplikowana ładowarka lub ładowanie każdego akumulatora osobno,czyli więcej wad niż zalet .

    0
  • #10 04 Kwi 2018 20:40
    Pyzaczek
    Poziom 18  

    kwasik1985 napisał:
    Czy kupić 2x 6V 7Ah i połączyć je szeregowo, co da 12V 7Ah?
    Czy kupić 2x 12V 7 Ah i połączyć je równolegle, co da mi 12V 14Ah?

    Drugie rozwiązanie daje dwa razy większą pojemność, więc dłuższą jazdę bez ładowania.

    0
  • #11 04 Kwi 2018 20:53
    kwasik1985
    Poziom 9  

    Temat uważam za zakończony ponieważ znalazłem aku 12V 14Ah który wejdzie mi po małych przeróbkach ( wykroje trochę plastiku i będzie ok :) )
    Na koniec dopytam o ładowanie . Skoro przy szeregowych aku 2x6V 10Ah miałem ładowarkę 1A(wpinaną w gniazdo w aucie) to przy aku 12V 14Ah będzie dobra ?
    Pomijam fakt ze będzie się ładować dłużej ,bo nowy aku będzie miał 14Ah.

    0
  • #12 04 Kwi 2018 21:05
    bestboy21
    Poziom 38  

    Będzie dobra.
    Czas ładowania ok 16h.
    Ładowarka to pewnie zwykłe trafko z prostownikiem, więc uważaj z czasem ładowania.
    Chyba że "automat" to jeszcze lepiej.

    0
  • #13 07 Kwi 2018 22:46
    kwasik1985
    Poziom 9  

    Witam ponownie.
    Jeszcze nowy aku nie przyjechał a okazało się, że ładowarka poszła z dymem i starych już nie ładuje.
    Znalazłem w sieci takie coś: http://everactive.pl/ladowarka-prostownik-everActive-CBC-4
    Na innej stronie takie dane techniczne tej ładowarki:
    "Obsługiwane akumulatory 6V/12V DC automatyczna detekcja żelowe, kwasowo-ołowiowe, AGM, VRLA, VLA, SLA, WET, GEL, Lead-Acid
    Obsługiwane pojemności: 1.2-120Ah dla 12V 1.2-14Ah dla 6V
    Sprawność >75-80%
    Napięcie ładowania 14.4V/14.7V dla 12V akumulatorów, 7.3V dla 6V akumulatorów
    Prąd ładowania 0.8/3.8 [A]"

    Czy jest to ładowarka godna uwagi?
    Czy bez problemu naładuje w aucie aku 470A 52 Ah ?
    Czy jeśli na aku żelowym pisze, że "Maksymalny prąd inicjacji: < 4,2A" to jest to max prąd ładowania?
    Jeśli macie coś godnego do polecenia to też byłbym wdzięczny.
    Dziękuję za pomoc.

    0
  • #14 07 Kwi 2018 23:19
    bestboy21
    Poziom 38  

    kwasik1985 napisał:
    Witam ponownie.
    Jeszcze nowy aku nie przyjechał a okazało się, że ładowarka poszła z dymem i starych już nie ładuje.
    Znalazłem w sieci takie coś: http://everactive.pl/ladowarka-prostownik-everActive-CBC-4
    Na innej stronie takie dane techniczne tej ładowarki:
    "Obsługiwane akumulatory 6V/12V DC automatyczna detekcja żelowe, kwasowo-ołowiowe, AGM, VRLA, VLA, SLA, WET, GEL, Lead-Acid
    Obsługiwane pojemności: 1.2-120Ah dla 12V 1.2-14Ah dla 6V
    Sprawność >75-80%
    Napięcie ładowania 14.4V/14.7V dla 12V akumulatorów, 7.3V dla 6V akumulatorów
    Prąd ładowania 0.8/3.8 [A]"

    Czy jest to ładowarka godna uwagi?
    Czy bez problemu naładuje w aucie aku 470A 52 Ah ?
    Czy jeśli na aku żelowym pisze, że "Maksymalny prąd inicjacji: < 4,2A" to jest to max prąd ładowania?
    Jeśli macie coś godnego do polecenia to też byłbym wdzięczny.
    Dziękuję za pomoc.


    Ujmując to dosłownie, jest to g.. w złotym papierku.
    Naładować naładuje ale tak do 80% pojemności, robią te ładowarki bardzo zachowawczo żeby czasami komuś akumulator nie wybuchł ;)
    Do zabawki dziecka może od biedy być, do podładowania akku w aucie który "za mało jeździ" też jakoś podładuje ale żeby ona miała sens trzeba podładowywać akku raz w tygodniu ;) a najlepiej na stałe w samochodzie zamontować.
    Zabawka i nic więcej.
    Akurat dla dziecka, bo dla ojca to już nie.

    Nie ma nic godnego co będzie dobre i dla synka i dla taty, no w sumie są ale w cenie całego samochodu synka. Więc pozostaje dla synka kupić ten szmelc a dla tatusia normalny prostownik ze Stefpolu.

    Prąd inicjacji to maksymalny prąd ładowania, ale to nie znaczy że ciągły tylko w jego początkowej fazie.

    https://www.youtube.com/watch?v=ygenwNVEkQc <- kopia tego Evera.
    Do AGMa jakoś ujdzie (kończy ładowanie przy 14,5V)

    0
  • #15 08 Kwi 2018 15:04
    kwasik1985
    Poziom 9  

    Głownie chodzi mi o ładowanie aku żelowego 12V 14Ah.
    Mam do wyboru:
    -kupić ładowarkę samą z bolcem 12V 1A do żelowego
    -kupić to coś co podałem w linku
    Chcę, aby żona nie musiała pamiętać o odłączeniu ładowarki aby nie przeładować aku żel
    Pierwsza ładowarka odpada a cenowo nie ma dużej różnicy pomiędzy nimi . Jeśli mam kupić zwykłą za 60 zł to wole tę drugą za 100 zł
    O oku z samochodu pytam dodatkowo bo mam zwykły prostownik gdzie ręcznie ustawiam prąd ładowania

    Czy orientuje sie ktoś ile czasu trwało by ładowanie tego aku żel 12V 14Ah

    0
  • #16 08 Kwi 2018 15:10
    bestboy21
    Poziom 38  

    No spoko, ta z linku do żelków będzie ok, wyłączy akurat przed gazowaniem a później przejdzie w bufor (13,7).
    Do samochodu to jak już pisałem, tylko zamontowany na stałe i używany przy każdej okazji - wtedy to ma sens. Inaczej nie ma racji bytu.

    0