Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Krańcówka - NO, NC, COM (ON-ON) - jak to działa

05 Kwi 2018 15:46 6969 26
  • Poziom 14  
    Cześć.

    Potrzebuję zamontować kilka krańcówek do oświetlenia LED, ale nie do końca wiem, jak one działają.
    Najlepszym dla mnie rozwiązaniem dla mnie byłoby, gdyby krańcówki wciśnięte puszczały po jedym pinie, a puszczone po drugim.

    W opisach aukcji na wiadomym serwisie aukcyjnym można wyczytać np:
    Cytat:
    Konfiguracja styków: NO+NC
    Sposób przełączania: ON-(ON)

    albo
    Cytat:
    Trzy wyprowadzenia: CN NC COM.


    A pytanie jest nasępujące - czy jeżeli jak nic nie naciska na krańcówkę, to napięcie leci po jednym pinie, a jak jest wciśnięta, to po drugim?
    Czy w którymś wariancie całkiem odcina?
    Jak rozszyfrować te oznaczenia na aukcjach?

    Mówimy o czymś takim, jak na załączonym obrazku:
    Krańcówka - NO, NC, COM (ON-ON) - jak to działa
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 13  
    Tak w skrócie:

    NO - normally open - domyślnie otwarty, zwiera się po wciśnięciu przyciski.
    NC - normally closed - domyślnie zamknięty (zwarty), po wciśnięciu przycisku się rozłącza.
    COM - common - pin wspólny.

    Czyli pin NC domyślnie jest zwarty z pinem wspólnym COM. Jeśli wciśniesz przycisk to pin domyślnie otwarty (NO) zwiera się z pinem COM a pin NC się rozłącza.
  • Poziom 14  
    Ok, czyli powinienem dostać to, o co mi chodzi, prawda?
    A co z takim opisem:
    Cytat:
    Sposób przełączania: ON-(ON)

    Czy to znaczy właśnie, że albo zwarty jest jeden albo drugi pin?

    Dodano po 15 [godziny] 8 [minuty]:

    I jeszcze jedno mnie naszło - jeżeli krańcówka przeznaczona jest do 120-250V to zadziała równie dobrze z 12V do LEDów?
  • Poziom 38  
    DonAndress napisał:
    Czy to znaczy właśnie, że albo zwarty jest jeden albo drugi pin?

    znaczy że przełącza raz jeden raz drugi oraz że po puszczeniu sam wraca do pozycji początkowej(ma sprężynkę).
  • Pomocny dla użytkowników
    Najczęściej krańcówki mają trzy wyprowadzenia. Jedno z nich jest wspólne (COM), jedno zwarte (NC) i jedno rozwarte (NO). Z chwilą przyciśnięcia dźwigni nastąpi zamiana. To co było zwarte, rozewrze się i odwrotnie, to co było rozwarte zewrze się.
    Spotyka się też krańcówki z czterema końcówkami i tam wspomniane NC i NO są niezależne od siebie elektrycznie, czyli nie mają wspólnego wyprowadzenia COM. Oczywiście jak chcemy to łączymy ze sobą dwa wyprowadzenia z obu styków i mamy część wspólną (jak by były trzy końcówki).

    Tu przykład takiego bez założonej dźwigni.

    Krańcówka - NO, NC, COM (ON-ON) - jak to działa

    Dźwignie też bywają różnej długości a jak trzeba to są zakończone kółkiem.
    Tego typu przełączniki można też zespalać. Spotyka się montowane dwa obok siebie ze wspólną dźwignią.
  • Poziom 37  
    Witam,
    DonAndress napisał:
    Czy to znaczy właśnie, że albo zwarty jest jeden albo drugi pin?

    możesz sobie ten przełącznik wyobrazić jako zwrotnicę kolejową: gdy jest puszczony, prąd "jedzie" na trasie COM - NC, gdy jest wciśnięty, na trasie COM - NO.
    DonAndress napisał:
    I jeszcze jedno mnie naszło - jeżeli krańcówka przeznaczona jest do 120-250V to zadziała równie dobrze z 12V do LEDów?

    Trudno powiedzieć, jeżeli Twoje LED-y pracują z prądem stałym, musisz sprawdzić w dokumentacji przełącznika jaka jest jego zdolność łączeniowa dla DC.

    Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny dla użytkowników
    Zawsze może sterować pośrednio, tzn. gdy przełącznik ma małą wydajność prądową, można użyć dodatkowo przekaźnika lub tranzystora.
  • Poziom 14  
    krzysiek_krm napisał:
    Trudno powiedzieć, jeżeli Twoje LED-y pracują z prądem stałym, musisz sprawdzić w dokumentacji przełącznika jaka jest jego zdolność łączeniowa dla DC.

    A jaka powinna być, żeby zadziałało z DC 12V?
  • Pomocny dla użytkowników
    Najczęściej na takiej krańcówce jest podany maksymalny prąd. Przykładowo na zamieszczonym przeze mnie obrazku widać, że jest to 2,5A AC 250V.
  • Poziom 37  
    DonAndress napisał:
    krzysiek_krm napisał:
    Trudno powiedzieć, jeżeli Twoje LED-y pracują z prądem stałym, musisz sprawdzić w dokumentacji przełącznika jaka jest jego zdolność łączeniowa dla DC.

    A jaka powinna być, żeby zadziałało z DC 12V?

    Ja bym sprawdził w dokumentacji, bardziej "porządni" producenci deklarują zgodność z różnymi standardami (na przykład IEC), których opisy są dość łatwo dostępne w sieci.
    Zdolność łączeniowa to jest pewna relacja prąd - napięcie podczas przełączania.
  • Poziom 14  
    Sprzedawcy na allegro nie potrafią mi podać takiego parametru.
    Na stronach sklepów też nie ma tego w opisie. Jest jedynie, że do 5A i 250V AC.
    Chyba będę musiał zaryzykować (1,50 zł), najwyżej się spali albo nie będzie przełączać, bo za bardzo nie znajduję alternatywy.
  • Pomocny dla użytkowników
    Ciągle nie wiemy jakie masz te led-y, tzn. ile prądu potrzebują? Póki co, mowa jest o tylko o napięciu zasilania wynoszącym 12V.
    W sumie to do końca nie wiemy co zamierzasz osiągnąć tymi krańcówkami. Być może wystarczyłby tobie przekaźnik bistabilny i kilka przycisków.
  • Poziom 14  
    Faktycznie. No to jedziemy.
    Chcę zrobić oświetlenie wewnętrzne do dość dużej szafy, Takich krańcówek będzie w sumie 11. Światło ma się zaświecić przy otwarciu drzwi, przy zamkniętych krańcówka puszcza dalej. Tak "połączonych" krańcówek będzie max 4, Reszta albo ma swoją linię albo po 2.
    Ledy jakie zamierzam kupić to taśma ledowa na diodach 2835, 60 diod na metr, 4,8W/m, ok 0,4A/m.
    Maksymalnie przez jedną krańcówkę może przechodzić ok 13,5W i 1,2A (to pierwsza krańcówka w tej konfiguracji 4 krańcówek w szeregu).
  • Pomocny dla użytkowników
    DonAndress napisał:
    Światło ma się zaświecić przy otwarciu drzwi

    Czyli ma działać jak oświetlenie lodówki. Od razu podpowiem, że można to zrobić z użyciem czujki (czujek) ruchu. Oczywiście krańcówki też załatwią sprawę, ale trzeba rozprowadzić nieco więcej kabelków w tej szafie. Najlepiej narysuj schemat ideowy (lub montażowy) rozmieszczenia poszczególnych elementów całości. My to sprawdzimy i ewentualnie coś doradzimy.
  • Poziom 14  
    W zasadzie trochę, jak w lodówce.
    A czujki ruchu nie są droższe?

    Poniżej schemat "bardzo ideowy" ;)
    Mam nadzieję, że ma to sens.
    Cześć po prawej oddzielona liniami przerywanymi jest tylko tak oznaczona, żeby było wiadomo o czym mówie, a konkretnie chodzi mi o to, że ta część szafy ma dwoje drzwi i ten sam kawałek taśmy ledowej musi zostać włączony zarówno przy otwarciu tylko jednych, jak i tylko drugich drzwi.
    Krańcówka - NO, NC, COM (ON-ON) - jak to działa
  • Poziom 38  
    Schemat bardzo poglądowy ale logiczny.
    Krańcówki 5A powinny sobie poradzić.
    Zwróć uwagę na sumaryczne prądy jakie mogą przepływać przez poszczególne przewody przy zapalonych wszystkich paskach. Dobierz odpowiednie przekroje przewodów.
  • Poziom 14  
    Czy linka 0,75mm będzie ok?
  • Pomocny dla użytkowników
    DonAndress napisał:
    Światło ma się zaświecić przy otwarciu drzwi, przy zamkniętych krańcówka puszcza dalej

    To trochę nie jest jasne. Co to znaczy, że przy zamkniętych drzwiach puszcza dalej?
    Przecież w każdej chwili możesz otworzyć dowolne drzwi a nawet kilka z nich. Według mnie nie ma pojęcia, że dana krańcówka puszcza dalej. Po prostu zasilanie dociera wszędzie a krańcówka to po prostu włącznik danego led-a (odcinka taśmy).
  • Poziom 14  
    zybex napisał:
    To trochę nie jest jasne. Co to znaczy, że przy zamkniętych drzwiach puszcza dalej?
    Przecież w każdej chwili możesz otworzyć dowolne drzwi a nawet kilka z nich.

    Na tym moim niby-schemacie, część druga od prawej to szuflady. Plan jest taki, że jak otworzę najniższą szufladę, to zaświeci się jej podświetlenie, ale jak otworzę dowolną szufladę wyżej, to ta najniższa ma gasnąć, bo i tak będzie zasłonięta. Analogicznie z kolejnymi szufladami.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Ok, czyli dwa obwody.
    Zrozumiano, dziękuję :-)

    Dodano po 16 [godziny] 55 [minuty]:

    Jeszcze jedno pytanie mnie naszło.
    Muszę doprowadzić zasilanie do tego oświetlenia, do wyłącznika.

    Czy w takim układzie powinienem zsumować prądy?
    Jeżeli tak, to czy przewód trzyżyłowy, 1mm, drut uciągnie 3-3,5A i nie będzie się nadmietnie grzał?

    Będę go prowadził wewnątrz szafy, włącznik będzie na szafie.
  • Poziom 14  
    Przed, bo nie chcę, żeby się zasilacz grzał.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    3x 1 wystarczy.
    Ma być w podwójnej izolacji.
    Wyłącznik ma odłączać fazę.
    Pamiętaj o zachowaniu kolorystyki przewodów.
    Pamiętaj o przewodzie ochronnym.
    Pamiętaj o zabezpieczeniu połączeń przed dotknięciem - dodatkowa obudowa zasilacza.
    Dobrze by było gdyby Twoje dzieło przed uruchomieniem pooglądał elektryk.
  • Poziom 14  
    Ok, bardzo dziękuję! :)