Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przezwajanie silnika modelarskiego- jak zmniejszyć moc?

Bart921 06 Kwi 2018 00:17 642 21
  • #1 06 Kwi 2018 00:17
    Bart921
    Poziom 6  

    Witam! Kazałem ciągnąć siebie niewielkiemu silnikowi modelarskiemu(emax GT 4020/09).

    Silnik ten jest silnikiem typu BLDC, ma 12 zębów, 14 magnesów i uzwojenia połączone w trójkąt. Wydaje się, że dawał radę bez problemu (1500W).ale w końcu uzwojenia szlag trafił. Nawinalem go na szybko innym drutem(grubszym, ale pojedynczym). Silnik zachowuje się tak samo. Ciągnie tak samo dobrze, I równie dobrze się grzeje. Teraz moje pytanie. Jak zmniejszyc moc takiego silnika, a poprawić jego temperature?

    Fabrycznie miał 14 cieniutkuch drucikow równolegle, nawinietych po 8 zwojów na ząb.

    Obecnie przewinalem go grubszym drutem, ale pojedynczym. Również 8 zwojów na ząb.

    Niestety w necie ciężko jest o informację na ten temat. Czy jeżeli użyje np 10 cienkich drucikow(fabrycznie 14), ale nawine je 12 x(fabrycznie 8x) to wtedy moc spadnie, czy podniesie się? Czy wtedy stosunek kV(obroty/Volt) się zmieni?

    0 21
  • #2 07 Kwi 2018 19:21
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Bart921 napisał:

    Czy jeżeli użyje np 10 cienkich drucikow(fabrycznie 14), ale nawine je 12 x(fabrycznie 8x) to wtedy moc spadnie, czy podniesie się? Czy wtedy stosunek kV(obroty/Volt) się zmieni?

    W oknie (żłobku, w przestrzeni nabiegunników) mieści się zawsze określona ilość miedzi.
    W zależności od przekroju przewodu masz odwrotnie proporcjonalne grzanie, a od długości przewodu wprost proporcjonalną moc.
    Jak chcesz zmniejszyć grzanie to daj większy przekrój (cienkich drutów więcej niż 14), wtedy nawiniesz mniejszą długość (mniej niż 8 zwojów) i stracisz moc.
    Silnik modelarski ma swoje przeznaczenie i nie można zmieniać mu charakteru i warunków pracy.
    Uzwojenie w gwiazdę daje szansę na 1,7 raza więcej mocy ale nie znam konstrukcji Twego silnika (bieguny) i czy zmiana konfiguracji uzwojenia jest możliwa.

    0
  • #3 07 Kwi 2018 20:32
    Bart921
    Poziom 6  

    12 zębów, zawijane w trójkąt, naprzemiennie. Jak na załączonym obrazku.

    Jest to silnik lotniczy(emax gt4020/09). Póki co nawinalem tyle samo zwojów, ale 10 drucikami(tej grubości co oryginalnie). Więcej nie weszło. Chyba brak wprawy. Silnik został zaprzegniety do hulajnogi poprzez przekładnie pasowa 1:6. Jeżeli chodzi o osiągi, to pracuje tak samo. Natomiast zauważyłem, że mniej się grzeje. A przynajmniej do tej pory nie poszedł z dymem. I mogę go złapać ręką, co wcześniej nie było możliwe. Dzisiaj zrobiłem 15km,az padł aku I nic się nie stało. Nie zauwazylem też zmian koloru uzwojen.

    0
  • #4 07 Kwi 2018 21:24
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Pisałeś ,że ma 14 magnesów , napisz ile ma szczotek.
    Jak dałeś tą samą ilość zwojów (tą samą długość) to nie zmniejszyłeś mocy.
    Jak dałeś 10 drutów (tej samej grubości) to zmniejszyłeś przekrój przewodu, tym samym zwiększyłeś opór.
    I = U/R ===> popłynie mniejszy prąd = mniejsze grzanie.
    Prąd x ilość zwoi = amperozwoje = mniejszy strumień elektromagnetyczny na wirniku = mniejsza moc.

    0
  • #5 07 Kwi 2018 21:46
    Bart921
    Poziom 6  

    To Bldc(brushless direct current) . Nie ma szczotek.

    0
  • #6 08 Kwi 2018 09:25
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    To ma przekształtnik - komutator elektroniczny i jest nie do przeinaczania.

    0
  • #7 08 Kwi 2018 10:12
    Bart921
    Poziom 6  

    Ma uniwersalny regulator obrotów, którego można użyć do tego, jak i do każdego innego silnika modelarskiego. Nie ma dedykowanych.

    0
  • #8 08 Kwi 2018 10:58
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Masz w trójkąt 6 przewodów z silnika, a w gwiazdę będzie tylko 3 przewody.
    Czy to Ci pasuje w wejście do regulatora?

    0
  • #9 08 Kwi 2018 11:18
    PiotrPitucha
    Poziom 33  

    Witam
    Bart921 napisał:

    Cytat:
    Ma uniwersalny regulator obrotów, którego można użyć do tego, jak i do każdego innego silnika modelarskiego. Nie ma dedykowanych.

    Nic bardziej mylnego, w modelarstwie używane są zarówno silniki szczotkowe jak i BLDC, sterowniki do nich nie są w żaden sposób zamienne!!!
    Sterowniki są na dodatek konstruowane na konkretne prądy, przeciążenie ich większym prądem skończy się spaleniem sterownika.
    Wracając do pytania głównego to źle się do tego zabierasz, to nie silnik pobiera konkretną moc tylko obciążenie, natomiast różnica między mocą obciążenia a mocą pobraną z baterii wydzieli się głównie w postaci ciepła.
    Nie należy kombinować z uzwojeniami silnika, tylko zmniejszyć obciążenie silnika:
    - zmniejszyć śmigło jeśli to zastosowanie lotnicze;
    - zmniejszyć obroty śmigła;
    - zmniejszyć skok śmigła.
    Oczywiście jeśli silnik był przygotowany na 1500W a obciążymy go nieoptymalnie 900W to być może spadnie nam sprawność.
    Co do drutu to są pewnie dwie przyczyny układania wiązki drucików zamiast grubego drutu:
    - plecionka drutów lepiej się układa niż jeden gruby drut;
    - przy wysokich obrotach może się pojawiać zjawisko naskórkowości.
    Pozdrawiam

    0
  • #10 08 Kwi 2018 11:42
    Bart921
    Poziom 6  

    W ogóle nie czytacie co pisze. Miałem na myśli ogólnie silniki bldc! Każdy silnik bldc może być sterowany tym regulatorem. Przecież nie jestem. Idiota, wiem że to sa inne typy, ale kolega myślał, że regulator jest wbudowany w silnik.

    W ogóle nie czytacie co pisze. Nie ma żadnego śmigła, silnik napędza pojazd.

    Sterownik jest na 80A, taki też jest bezpiecznik w obwodzie mocy.

    0
  • #11 08 Kwi 2018 12:00
    MadPan
    Poziom 13  

    Jeśli silnik Ci się przepala, to znaczy, że jest przeciążany. Skoro to silnik lotniczy, to obroty znamionowe ma pewnie kosmiczne. Zrób przełożenie min 1:20 i powinno być lepiej. Przelicz sobie obroty silnika na obroty kółka i wyznacz prędkość.
    Silnik ma obroty znamionowe w okolicach kilkunastu tys/min. Przy przełożeniu 1:6 masz ok 2 - 3 tys obr/min, co przy nawet bardzo małym kółku hulajnogi da kilkadziesiąt km/h.

    0
  • #12 08 Kwi 2018 12:10
    jack63
    Poziom 41  

    Bart921 napisał:
    Sterownik jest na 80A

    Ale co to za sterownik?
    Pewnie jako sprzężenie zwrotne wykorzystuje BEMF.
    W pojazdach z silnikami BLDC jako sprzężenie zwrotne - informację o położeniu kątowym wirnika- stosuje się haltrony.
    Wg. mnie silnik jest źle sterowany i dlatego się grzeje.
    Poza tym sterownik powinien mieć możliwość regulacji prądu (PWM).

    0
  • #13 08 Kwi 2018 12:12
    Bart921
    Poziom 6  

    jack63 napisał:
    Bart921 napisał:
    Sterownik jest na 80A

    Ale co to za sterownik?
    Pewnie jako sprzężenie zwrotne wykorzystuje BEMF.
    W pojazdach z silnikami BLDC jako sprzężenie zwrotne - informację o położeniu kątowym wirnika- stosuje się haltrony.
    Wg. mnie silnik jest źle sterowany i dlatego się grzeje.
    Poza tym sterownik powinien mieć możliwość regulacji prądu (PWM).


    Tak, wykorzystuje bemf. Regulator również jest modelarski, I jest sterowany sygnałem pwm który generuje sterownik zaprojektowany przeze mnie. Po przewinieciu silnika na razie jest okej.

    0
  • #14 08 Kwi 2018 12:25
    jack63
    Poziom 41  

    Bart921 napisał:
    Regulator również jest modelarski, I jest sterowany sygnałem pwm który generuje sterownik zaprojektowany przeze mnie.

    Nie chodzi mi o sposób zadawania prędkości sterownikowi silnika, tylko o ograniczenie prądu w samym sterowniku BLDC.
    Z tego co czytałem z reguły sterowniki modelarskie są do silników szybkoobrotowych (np. samoloty) a tu potrzeba dużego momentu obrotowego na starcie i precyzyjnego przełączania faz. Przy małych RPM BEMF jest malutka i sterowanie jest nieprecyzyjne. Praktycznie "w ciemno".
    W pojazdach stosuje się inne dedykowane sterowniki.
    Pytanie. Czy silnik pracując bez obciążenia na większych RPM też się batdzo grzeje?

    0
  • #15 08 Kwi 2018 13:19
    Bart921
    Poziom 6  

    jack63 napisał:
    Bart921 napisał:
    Regulator również jest modelarski, I jest sterowany sygnałem pwm który generuje sterownik zaprojektowany przeze mnie.

    Nie chodzi mi o sposób zadawania prędkości sterownikowi silnika, tylko o ograniczenie prądu w samym sterowniku BLDC.
    Z tego co czytałem z reguły sterowniki modelarskie są do silników szybkoobrotowych (np. samoloty) a tu potrzeba dużego momentu obrotowego na starcie i precyzyjnego przełączania faz. Przy małych RPM BEMF jest malutka i sterowanie jest nieprecyzyjne. Praktycznie "w ciemno".
    W pojazdach stosuje się inne dedykowane sterowniki.
    Pytanie. Czy silnik pracując bez obciążenia na większych RPM też się batdzo grzeje?


    Zarówno regulator jak i silnik są lotnicze. Silnik ma 470kV więc jak na modelarski jest dość wolny(ale są wolniejsze). Co do startu. Jest nieźle. Leciutkie pyrgniecie noga wystarczy, dalej już radzi sobie sam. Nawet przy powolnej jezdzie(przypomnę o przekładni 1:6 I kółkach 14,5cm). Silnik na pełnych obrotach bez obciążenia ciągnie ok 4A I w ogóle się nie grzeje.

    0
  • #16 08 Kwi 2018 16:27
    Matheu
    Poziom 19  

    MadPan napisał:
    Jeśli silnik Ci się przepala, to znaczy, że jest przeciążany.

    Bart921 napisał:
    Jest to silnik lotniczy(emax gt4020/09)
    Silnik został zaprzegniety do hulajnogi
    Bart921 napisał:
    (przekładnia)
    Silnik na pełnych obrotach bez obciążenia ciągnie ok 4A I w ogóle się nie grzeje.

    Może właśnie od przekładni trzeba było zacząć!
    Myślałeś, że lotniczy silnik modelarski zamontujesz do hulajnogi, staniesz na niej (60..80kg) i pojedziesz po chodniku? A silnik to bezproblemowo wytrzyma?

    0
  • #17 08 Kwi 2018 16:49
    Bart921
    Poziom 6  

    Matheu napisał:
    MadPan napisał:
    Jeśli silnik Ci się przepala, to znaczy, że jest przeciążany.

    Bart921 napisał:
    Jest to silnik lotniczy(emax gt4020/09)
    Silnik został zaprzegniety do hulajnogi
    Bart921 napisał:
    (przekładnia)
    Silnik na pełnych obrotach bez obciążenia ciągnie ok 4A I w ogóle się nie grzeje.

    Może właśnie od przekładni trzeba było zacząć!
    Myślałeś, że lotniczy silnik modelarski zamontujesz do hulajnogi, staniesz na niej (60..80kg) i pojedziesz po chodniku? A silnik to bezproblemowo wytrzyma?


    Tak robią ludzie :) popatrz w internecie. Zresztą po przewinieciu zrobił już 30km I działa.

    0
  • #18 08 Kwi 2018 19:08
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Bart921 napisał:
    Jak zmniejszyc moc takiego silnika, a poprawić jego temperature?

    Jeżeli jest moc i nie grzeje to przypadkowo jest dobrze.
    Pasuje dla regulatora i dla silnika a nawet dla odbiorcy.
    Dobierając przewód do uzwojenia silnika (przekrój i długość) mamy ograniczenia pojemnością pomiędzy nabiegunnikami.
    Krótki i gruby drut uzwojenia = duże grzanie i mała moc.
    Długi i cienki drut uzwojenia = małe grzanie i duża moc.
    W układzie tej hulajnogi działa nie tylko prawo Ohma , a jeszcze są wymagania regulatora, odbiornika i odbiorcy - teraz jest już dobrze i wszystko pasuje.

    0
  • #19 08 Kwi 2018 19:46
    PiotrPitucha
    Poziom 33  

    Witam
    JESIOTR1 napisał

    Cytat:
    Dobierając przewód do uzwojenia silnika (przekrój i długość) mamy ograniczenia pojemnością pomiędzy nabiegunnikami.
    Krótki i gruby drut uzwojenia = duże grzanie i mała moc.
    Długi i cienki drut uzwojenia = małe grzanie i duża moc.
    W układzie tej hulajnogi działa nie tylko prawo Ohma

    Przeczytaj jeszcze raz co napisałeś zaczynając od końca, nie można pokonać prawa Ohma.
    Długi i cienki drut to duża rezystancja więc mała moc i grzanie bo grzanie to P=I²*R.
    Gruby i krótki drut to MOŻLIWOŚĆ uzyskania dużej mocy i małego grzania, jak nie wierzysz to zaglądnij do rozrusznika samochodowego jakim drutem jest nawinięty.
    Silniki modelarskie są z natury wysokoobrotowe i naturalnym ograniczeniem będzie czas narastania prądu na indukcyjnościach uzwojenia i tu drugi raz można się przekonać że dużo cienkiego drutu da nam bardzo wysoką indukcyjność i zniszczy własności silnika.
    Pozdrawiam

    0
  • #20 08 Kwi 2018 23:28
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    PiotrPitucha napisał:
    P=I²*R.
    to zaglądnij do rozrusznika samochodowego jakim drutem jest nawinięty.

    To przeczytaj TEMAT i napisz jak zmniejszyć moc tego rozrusznika.

    0
  • #21 09 Kwi 2018 07:00
    PiotrPitucha
    Poziom 33  

    Witam
    Temat przeczytałem i uważam że zmniejszenie mocy silnika nic nie da.
    Jeśli silnik się grzeje to znaczy że jest przeciążony i należałoby ZWIĘKSZYĆ moc silnika lub zastosować kilka silników.
    Jeśli ktoś się upiera nad zmniejszeniem mocy to wcale nie trzeba przewijać silnika, są na to prostsze metody:
    - obniżenie napięcia zasilania silnika;
    - sterowanie silnika w węższym zakresie szerokości impulsów, załóżmy, że szerokość dla sterownika wynosi 1ms - 2ms z neutrum 1,5ms, wystarczy sterować silnik np. impulsami 1,8ms zamiast 2ms i mamy mniejszą moc.
    Wymaga to tylko zmiany jednej linijki w programie jeśli sterownik jest programowy, lub założenia ogranicznika na potencjometrze sterującym silnikiem.
    Pozdrawiam

    Ps. Zwróć uwagę że modelarski silnik lotniczy jest opływany powietrzem od śmigła i ma intensywne chłodzenie, więc może trzeba mu dołożyć mały wentylator by się chłodził w czasie pracy.

    0
  • #22 09 Kwi 2018 09:27
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    PiotrPitucha napisał:
    - obniżenie napięcia zasilania silnika;

    Wystarczy uzwojenie co jest w trójkąt zmienić w gwiazdę.To będzie to samo co obniżenia napięcia.

    1