Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator - Alternator Czeski, regulator od Stara - podlączenie

blukasz111 06 Kwi 2018 22:34 582 18
  • #1 06 Kwi 2018 22:34
    blukasz111
    Poziom 12  

    Witam, mam problem z alternatorem który będzie zamontowany na pojeździe RC Diy. Napędzany bedzie silnikiem od kosiarki B&S 3,5 km.
    Problem jest taki że przy podłączonym alternatorze jak na zdjęciach alternator chyba przed wzbudzeniem stawia bardzo duży opór. Sprawa wygląda tak, że znajomy elektryk mi tak zaproponował połączyć ze względu na inna ilość diód w alternatorze co mam a w alternatorze starowskim co od niego mam regulator. Zaproponował wyłącznik wysokoprądowy dać na + i przed rozpaleniem go zewrzeć (żeby nie było cały czas napięcie na regulatorze jak alternator nie chodzi żeby nie rozładowywało akumulatorów). Teraz następuje taki problem, że przed rozpaleniem zwieram wyłącznik i na woltomierzu pokazuje mi na akumulatorach 25V, następnie rozpalam silnik i żaróweczka cały czas świci(wiem, że ma nie gasnąc bo tak jakby w moim przypadku będzie sygnalizować ładowanie), alternator stawia bardzo duży opór aż silnik gaśnie jak napręże pasek klinowy, nastepnie jesli sie juz uda dobić napięcie na około 29V to wtedy tak jakby się alternator wzbudza i wtedy już silnik pracuje równiutko jak bez obciążenia i ładuje akumulatory i utrzymuje dobre napięcie i nawet jak podłącze obciążenie pod akumulatory to silnik słychać że ma ciężej ale utrzymuje napięcie. Na tą chwile wiem, że mam za duże koło pasowe na silniku kosiarki bo mam przełożenie niecałe 2:1 ale interesuje mnie dlaczego przed dojściem napięcia do około 29V alternator stawia strasznie duży opór aż piłuje pasek klinowy 10mm.. Sprawe testowałem na dwóch różnych parach akumulatorów i dalej to samo...

    Z góry dziękuje za pomoc!


    Alternator - Alternator Czeski, regulator od Stara - podlączeniesiarki Alternator - Alternator Czeski, regulator od Stara - podlączenie

    0 18
  • #2 08 Kwi 2018 23:37
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Alternator bez wzbudzenia nie może stawiać jakiegokolwiek oporu.Jeżeli w tym pojeżdzie zabudowana jest stacyjka np od Ursusa C360 t0 po wsiśnięciu kluczyka napięcie z pod stacyjki jest podane na regulator napięcia na jego styk oznaczony cyferką 15 po wyjęciu kluczyka ze stacyjki na regulatorze występuje brak napięcia zasilania a zarazem brak wzbudzenia a co za tym idzie nie występuje wówczas rozładowywanie akumulatora.

    Dodano po 23 [minuty]:

    Dodano po 12 [minuty]:

    Podłączenie regulatora napięcia na 15 napięcie + akumulatora po stacyjce B- to ujemny biegun akumulatora 67 to przewód podłączony pod wzbudzenie w alternatorze.Wyjście z alternatora śruba M6 bezpośrednio na + akumulatora stosunkowo grubszym przewodem.

    0
  • #3 09 Kwi 2018 19:57
    blukasz111
    Poziom 12  

    Dziękuje za zainteresowanie! W moim przypadku wygląda to tak ja widać na zdjęciu. Nie wiem czy ma to znaczenie ale u mnie jest na stałe podpięty pin 15 do + zasilania, natomiast plus zasilania mam odpięty aż do momentu gdy chce uruchomić silnik spalinowy. Przesyłam zdjęcie pojazdu(akumulatory, podłączenie i większość co widać jest podpięte tylko do testów, docelowo będzie to inaczej nieco wyglądać ;-) ). Wymieniłem koło pasowe na silniku i teraz jest przekładnia 1:1. Silnik już ma łatwiej dobić do tych 28,7V i wtedy jakby ma spoooooooro lżej jeśli nie obciązam tego niczym. Niestety później jak już mam dobre napięcie to przy lekkich manewrach pojazdem(obciązenie to 4 silniki 24V 150W) już słychać że silnik spalinowy ma duże obciążenie.. Przy gwałtowniejszych manewrach albo przy przejeżdżaniu przez jakieś wzniesienie to prawie, że z łatwością zadusi silnik spalinowy...
    Wychodzi na to, że za słaby mam silnik spalinowy? Ma on 3,5 km. Akumulatory na których dzisiaj testowałem są powiedzmy w dobrym stanie technicznym bo parę lat mają (jeden 12V45Ah i drugi to dwa spięte równolegle 6ah oraz 12ah)..

    Alternator - Alternator Czeski, regulator od Stara - podlączenie

    0
  • #4 09 Kwi 2018 21:05
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Obydwa akumulatory powinny być jednakowe tzn 12V 45Ah ten jeden 45Ah będzie w trakcie ładowania to te dwa pozostałe o znacznie niższej pojemności już powinny się gotować.Napięcie ustali się na 28V i regulator napięcia znacznie zmniejsza prąd ładowania.

    0
  • #5 09 Kwi 2018 21:40
    blukasz111
    Poziom 12  

    Jak najbardziej się z tym zgadzam, na szybko chciałem przetestować sytuacje z drugim kołem pasowym oraz jak będzie się zachowywał silnik spalinowy gdy obciążę alternator tak jak ma być to docelowo.. akumulatory które zaplanowałem, że tam będą to Yuasa 12V 36Ah. Czy jest szansa, że jak założę nowe akumulatory które wymieniłem to sytuacja się polepszy i nie będzie przygaszać silnika spalinowego jak dam obciążenie na alternator?

    0
  • #6 11 Kwi 2018 14:39
    blukasz111
    Poziom 12  

    Po podłączeniu napięcia na alternator i regulator to regulator pobiera prawie 5A prądu, czy to normalne?

    0
  • #7 11 Kwi 2018 15:13
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam .
    Kolego to masz alternator radziecki, jeżeli jest na nim napisane 28V ,to jest prawdopodobnie z Kraza, Kamaza.Alternatory 12V były stosowane Uaz,Wolga.Sprawdzałeś co nanim jest napisane?.Alternatory radzieckie stawiały dość duży opór po podłączeniu wzbudzenia(masz podłączony w układzie obcowzbudnym),czyli wzbudzenie bezpośrednio z akumulatorów.Trochę ten prąd wzbudzenia wydaje się dziwny,lecz nie pamiętam ile pobiera wirnik 24V,gdyż 12V powinien wskazywać około 3-3,5A.Gdyby były dołożone diody wzbudzenia,to z pewnością łatwiej byłoby uruchomić silnik.W Twoim przypadku ładowanie mogłoby być trochę mniejsze.Można jeszcze zastosować oryginalny regulator napięcia ,który jest dostępny bez problemu.

    0
  • #8 11 Kwi 2018 15:59
    blukasz111
    Poziom 12  

    Od kamaza zgadza się. Mam ich parę jeszcze bo kiedyś mieliśmy te samochody. Mogę kupić regulator taki jak trzeba jeśli to coś ma pomóc bo w tym przypadku silnik spalinowy ma za duże obciążenie i nie odpala, muszę palić przy lekko poluzowanym pasku klinowym i później stopniowo naciągać...

    0
  • #9 11 Kwi 2018 16:07
    nikusert
    Poziom 38  

    Do tych alternatorów lepiej jest stosować oryginalne regulatory,jak również mała jego przeróbka na samowzbudny(dodatkowe diody wzbudzenia),powinno rozwiązać problem przy odpalaniu.
    Pozdrawiam.
    Ps.Naprawiało się Kamazy i Krazy,nie wspomnę o Łazach ,w dawnych czasach ,gdy tego dużo jeździło.

    0
  • #10 11 Kwi 2018 17:58
    blukasz111
    Poziom 12  

    Tylko właśnie teraz mam dylemat bo zacznę od kupienia regulatora, później przerobienie i dołożenie diod i nie wiem czy nie lepiej kupić inny alternator i mieć spokój.. mógłbym może znajomych zapytać o alternatory od ciężarówek albo autobusów i coś by się znalazło pewnie w okolicy 100-150 zł. Obawiam sie, że i tak może się nie obejść bez wymiany silnika spalinowego na wiekszy..

    0
  • #11 11 Kwi 2018 18:34
    nikusert
    Poziom 38  

    Co do silnika spalinowego być może że tak,natomiast alternator 28V pewnie kupisz ze Stara,Jelcza (podobny do Fiatowskiego), lub inny .

    0
  • #12 12 Kwi 2018 19:43
    blukasz111
    Poziom 12  

    Udało się dogadać z handlarzem co kupiłem od niego silnik spalinowy, że wymieni mi za darmo ten mój silnik na drugi briggsa o mocy 5,5km, ile mogę otrzymać prądu z alternatora napędzającego takim silnikiem spalinowym? Dzięki za pomoc ;-)

    0
  • #13 12 Kwi 2018 19:50
    nikusert
    Poziom 38  

    Trudno powiedzieć ,zależy jaka moc alternatora, jakiej mocy masz silniki elektryczne +doładowanie akumulatorów.Powiem szczerze ze nie robiłem takich eksperymentów ,by silnikiem z kosiarki napędzać alternator.

    0
  • #14 12 Kwi 2018 20:03
    blukasz111
    Poziom 12  

    Moc silników to 4x150W 24V, docelowo w planach mam jeszcze przyczepkę do niego tzw pchającą z silnikami 2x220W, także fajnie byłoby mieć zapas również na te dwa silniki co kiedyś chce dołożyć.. Akumulatory to 2x36Ah 12V. Przed zakupem innego alternatora przetestuję sytuację na tym co mam z tym silnikiem spalinowym 5,5km. Ten alternator co mam ma bodajże 45A bo to troszkę nowszego typu bo był wymieniany od nowości w samochodzie "podobno". Na tą chwile na tych 4 silnikach do testów założyłem bezpiecznik 30A i przy masie razem ze mną (siedziałem na pojeździe) 160 kg, ten bezpiecznik wytrzymywał jazdę po przeróżnym terenie. Silniki są starszej Niemieckiej produkcji i pobierają mały prąd jak na takie warunki.

    0
  • #15 12 Kwi 2018 20:07
    nikusert
    Poziom 38  

    To masz mały zapas mocy tego alternatora.Tu masz kilowat mocy.

    0
  • #16 12 Kwi 2018 20:11
    blukasz111
    Poziom 12  

    Jeśli ma być z dobrym zapasem to chyba zostają mi jakieś nowocześniejsze alternatory od volva, mana itd. Ewentualnie od starych autobusów można coś wyrwać taniego, np. za autosana

    0
  • #17 12 Kwi 2018 20:16
    nikusert
    Poziom 38  

    Tu masz prawie 45A jakie biorą silniki .Alternator gdyby był 80-100A.

    0
  • #18 12 Kwi 2018 20:25
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Trzeba odczytać z tabliczki na alternatorze jaka jest jego moc.Wymiana silnika spalinowego spowoduje stabilną pracę alternatora i brak spadku obrotów w trakcie ładowania.Staraj się w trakcie postoju urządzenia doładowywać akumulatory prostownikiem małym prądem przedłużając tym sposobem dłuższą exploatację akumulatorów.Jeżeli akumulatory po użyciu urządzenia posiadają około np. 30 % naładowania to jak uruchomisz silnik to alternator zacznie ładować akumulatory stosunkowo dużym prądem i ten prąd spadnie dopiero gdy akumulatory osiągną napięcie około 28V Może się okazać że w związku z wymianą silnika spalinowego o większej mocy można zamontować alternator o lepszych parametrach

    0
  • #19 12 Kwi 2018 21:11
    blukasz111
    Poziom 12  

    Na tą chwilę mam też pakiet z ogniw li-ion 7s 30Ah także być może one też w nim będzie dodatkowo, opcjonalnie bo pojazd będzie też jeździł i przewoził odpady z drewna(listewki, wióra, trociny), w hali o tak dużym zapyleniu łatwopalnych elementów że być może będę unikał pracy silnika spalinowego podczas krótkich przejazdów od miejsca do miejsca i podczas łopatowania odpadów na przyczepkę . Posiadam ładowarki modelarskie i jak najbardziej akumulatory będą doładowane odpowiednio niskim napięciem. Jednak do przejazdów powiedzmy 200-300m i więcej będzie pracował na silniku spalinowym :-D Na filmiku ciągnie 280 kg

    0