Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Łucznik 723 - transporter pracuje tylko góra-dół, ścieg zygzakowy w małym zakres

07 Kwi 2018 12:37 1212 17
  • Poziom 10  
    Cześć,
    dziewczyna poprosiła mnie o naprawę starego Łucznika 723. Objaw jest taki, że transporter materiału porusza się tylko w osi góra-dół (bez ruchu posuwistego przód-tył), dodatkowo dźwignia od szerokości ściegu zygzakowego porusza się jedynie w zakresie 0-2 (skala jest do 5).

    Rozebrałem całość, zauważyłem zużyte duże koło zębate z krzywkami (chyba od transportera) i małe koło z krzywką pod szufladkę od dźwigni ściegu (obie uszkodzone zębatki na zdjęciu). Chciałem je wymienić, tylko nie mam dojścia do tego dużego koła z krzywkami, ani od góry, ani od dołu. Wiem, że przez otwór w kole pasowym można się dostać do nakrętki i osi trzymającej koło, ale go stamtąd nie wyciągnę. Powinienem zdemontować wał? Jeśli tak, to jak to zrobić? Od strony igielnicy wybiłem już tuleję i ściągnąłem zębatki wału, problem jest po stronie koła pasowego - nie mogę wysunąć wału, bo blokuje go taki mały talerzyk, nie wiem jak to nazwać..

    Ktoś pomoże? Mechanik ze mnie przeciętny, ale chętnie się czegoś nauczę. Wiem, że potem dochodzi kwestia ustawienia całości "rozrządu".
  • Poziom 10  
    Maszynę rozebrałem właśnie wg tego opisu, tylko nie ma tam nic na temat wymiany koła zębatego z krzywkami, które zazębia się z zębatką transportera na głównym wałku...
  • Poziom 32  
    Witam,
    Zapytam przy okazji:
    Czy te zębatki na górnym wałku które zdemontowałeś były uszkodzone?
    Metalowe czy plastikowe?
  • Poziom 10  
    Nie, obie zębatki na górnym wałku wyglądają na w miarę dobre, tj. noszą ślady lekkiego zużycia, ale powinny być sprawne. Są metalowe. Uszkodzone są jedynie zębatki na zdjęciu, tj. ta z jedną krzywką pod szufladkę i ta duża z trzema krzywkami.
    Są podobno jeszcze jakieś zębatki półstożkowe od transportera, ale ich jeszcze nie zbadałem.

    Do czego służą te zębatki? Dobrze kojarzę, że ta współpracująca z kołem z krzywką na szufladkę (bliżej igielnicy) odpowiada za szerokość ściegu zygzakowego, a ta bliżej koła pasowego, współpracująca z dużym kołem zębatym z trzema krzywkami, odpowiada właśnie za transporter?
  • Poziom 32  
    To po jakiego diabła ruszałeś górny wał, skoro tam były metalowe dobre zębatki?
  • Poziom 10  
    A jak inaczej miałbym zdemontować kolo z trzema krzywkami? Dostęp do niego blokuje chociażby zazębiające się z nim koło na wałku. Poza tym chciałem obejrzeć dokładnie oknie zębatki wału z każdej strony.
    Rozumiem, że źle zrobiłem i teraz znacznie trudniej będzie całość ustawić?
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Pewnie że tak szczególnie jak się nie znaczy wzajemnego
    położenia części.
    Nic nie blokuje.
    Zdemontować należy tylko :
    -korbowód z dolną dźwignią wałka dolnego napędu
    -rozłączyć napęd transportera napędu mechanizmu ściegu potrójnego
    - odkręcić dwie śruby mocujące mechanizm za silnikiem
    - wyjąć mechanizm przekręcając o 90 stopni.
  • Poziom 10  
    Okej, spróbuję w wolnej chwili i dam znać, czy się powiodło, dzięki za rady.
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Jeżeli duła cały rozpięty to dźwignia ściegu potrójnego w położenie 2.
    Obracamy mechanizm w tą stronę w którą pozwala wygięcie blachy mocującej mechanizm , wykorbienie wału ustawione tak żeby nie przeszkadzało.
    Uwaga jest bardzo mało miejsca wszystko wychodzi z prawie zerowym luzem. Ta oś pokrętła powinna przy odpowiednim ustawieniu dać się schować do środka.
  • Poziom 10  
    Dałem radę wymienić koło transportera z krzywkami, serdeczne dzięki za pomoc.

    Do wymiany mam też wyszczerbioną zębatkę z krzywką pod szufladkę wyboru położenia igły, ale dam sobie z tym chyba radę.

    Pytanie: czemu dźwignia wyboru szerokości zygzaka pracuje tylko w zakresie 0-2? Nie można jej przesunąć do 5, jakby coś blokowało ruch, p. zdjęcie poniżej.

    I drugie pytanie: do czego służy to czarne pokrętło wewnątrz pokrętła odpowiedzialnego za długość ściegu? Widzę, jak działa ten mechanizm we współpracy z kołem długości ściegu, ale nie umiem sobie wyobrazić, za co odpowiada, a instrukcji brak. Przy jej przekręcaniu prawo-lewo transporter przemieszcza się przód-tył.

    Edit: już sobie odpowiedziałem na pytanie 2., to regulator kierunku ściegu. Tylko nadal nie wiem, jak działa mechanizm za to odpowiedzialny.
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Blokuje np igielnica - rozłączyć górne cięgło i sprawdzić
  • Poziom 10  
    Niestety, po rozłączeniu cięgła od igielnicy dźwignia szerokości zygzaka nadal porusza się tylko w zakresie 0-2.
    Czy jest możliwe, żeby brakowało jakiejś części w mechanizmie zygzaka? Mógłbyś mi podpowiedzieć, jak ten wybór szerokości zygzaka powinien działać?
    Rozumiem, że ta druga dźwignia z szufladką obraca zębatką z krzywką, którą z kolei przesuwa wzajemnie położenie zębatki na wale i ślimaka. Nie rozumiem, jak działa ta dźwignia 0-5.

    Dodano po 14 [godziny] 38 [minuty]:

    Wrzucam link do filmu, który przed chwilą nagrałem. Z tego co wykombinowałem wynika, że ta srebrna dźwignia w szufladce powinna się przesuwać. Mechanizm, który powinien się obracać, zapiekł się? Jest zbyt mocno skręcony?
    https://youtu.be/223hecAxTSo

    Dodano po 1 [godziny] 55 [minuty]:

    Wyczytałem gdzieś, że może pomóc nafta/WD-40/benzyna ekstrakcyjna. Spróbuję wykąpać zygzak i zobaczę, czy pomoże.
  • Poziom 32  
    Tak nie jest zapieczony tylko zardzewiały .
    Trzeba go potraktować penetratorem do zablokowanych zapieczonych np. śrub , tak może być np. WD 40 najpopularniejszy lub nafta.
    Należy pamiętać że nie wolno później zostawić nawet odrobiny rdzy wszystko przecieramy dokładnie szmatką do sucha.
    Żadnych papierów ściernych no chyba że powyżej 2000. i to też później należy przemyć w np. nafcie.
    Następnie jak wszystko będzie lekko chodziło to należy dobrze nasmarować olejem specjalnym do maszyn do szycia lub wazelinowym białym.
  • Poziom 10  
    Dzięki, tak zrobię (niestety dopiero po weekendzie) i dam znać, jak rezultat.
  • Poziom 10  
    Nie udało mi się ruszyć zygzaka - tj., dźwignia w szufladce się porusza luźno, ale dźwignia regulacji szerokości ani drgnie.
    Podsumowując, udało mi się wymienić koło z krzywką pod transportera i koło zębate z krzywką pod zygzaka, ale uruchomienie i regulacja zygzaka to już ponad moje umiejętności.
    Oddałem maszynę do specjalisty, ocenił, że dobrze sobie poradziłem z wymianą zębatek,a tego typu usterka zygzaka występuje często, gdy maszyna jest konserwowana olejem roślinnym i stoi nieużywana dłuższy czas. Powiedział, że w takim przypadku często pomaga kąpiel w gorącej wodzie, a potem nafcie. Czekam teraz na powiadomienie o możliwości odbioru.
    Dziękuję wszystkim za pomoc.
  • Poziom 10  
    Nie udało mi się ruszyć zygzaka - tj., dźwignia w szufladce się porusza luźno, ale dźwignia regulacji szerokości ani drgnie.
    Podsumowując, udało mi się wymienić koło z krzywką pod transportera i koło zębate z krzywką pod zygzaka, ale uruchomienie i regulacja zygzaka to już ponad moje umiejętności.
    Oddałem maszynę do specjalisty, ocenił, że dobrze sobie poradziłem z wymianą zębatek,a tego typu usterka zygzaka występuje często, gdy maszyna jest konserwowana olejem roślinnym i stoi nieużywana dłuższy czas. Powiedział, że w takim przypadku często pomaga kąpiel w gorącej wodzie, a potem nafcie. Czekam teraz na powiadomienie o możliwości odbioru.
    Dziękuję wszystkim za pomoc.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Oddałem maszynę do mechanika.