Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Detektor włączonych świateł LED z modułem wykonawczym - projekt

tomaszu2 15 Kwi 2018 16:42 2610 95
  • #61 15 Kwi 2018 16:42
    tomaszu2
    Poziom 8  

    OK, dziękuję koledze W.P. w takim razie zabiorę się za montaż.

    Dodano po 2 [godziny] 38 [minuty]:

    Czy diody Zenera na wejściu nie powinny być 9v1 zamiast 8v2? Jakiej mocy powinien być potencjometr? Taki montażowy do płytki wystarczy?

    Dodano po 8 [minuty]:

    I jeszcze pytanie jakie wartości powinny mieć oporniki na najnowszym schemacie czy takie jak na starym w tych samych miejscach?

  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #62 15 Kwi 2018 20:02
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Można podejść do sprawy tak:

    1. Na diodzie Zenera robisz stabilizator napięcia (około 9V, nie wiem, czy na tej diodzie będzie akurat tyle, czy to jest zmierzone napięcie, bo dioda oznakowana 9V1 może mieć od 8.6V do 9.6V) i do niego podłączasz dzielnik, żeby uzyskać niższe napięcie (o ile to niższe będzie potrzebne - może wystarczy, że masz około 9V).

    2. Robisz dwa jednakowe dzielniki takie, żeby przy podaniu na nie np. 15V z dzielnika mieć np. 9V (pierwsze napięcie to sprawa twojego wyboru, drugie to napięcie, jakie dostajesz z układu z diodą Zenera) i do każdego podłączasz komparator (połówkę LM393, skoro już takie masz) wejściem (+), a wejście (-) podłączasz do diody Zenera. Te dwa dzielniki podłączasz do obu lamp i te komparatory mają dawać na wyjściu stan wysoki (wyłączony tranzystor), jeśli napięcie na lampie przekracza te 15V, a niski (tranzystor włączony, robi zwarcie do masy), jak jest poniżej 15V. Jeśli lampy są włączone i wszystko jest w porządku, to masz na obu stan wysoki.

    3. Robisz dwa różne dzielniki, jeden z nich ma dawać napięcie takie, jakie masz z diody Zenera, kiedy dostanie np. 17V, a drugi, kiedy dostanie np. 12V (te napięcia też dobierasz według swojego gustu); do lamp podłączasz anody dwóch diod (takich zwykłych, nie Zenera, nie LED), a do połączonych katod podłączasz dzielniki; do tego pierwszego podłączasz wejście (-) trzeciego komparatora, a wejście (+) do napięcia z diody Zenera, żeby ten komparator dał stan niski, kiedy napięcie na którejkolwiek lampie przekroczy około 17.6V; a do drugiego wejście (+) czwartego komparatora, żeby dał stan wysoki, kiedy napięcie na którejkolwiek lampie przekroczy około 12.6V.

    4. Wyjścia komparatora pierwszego, drugiego i trzeciego można po prostu połączyć razem, i od nich dać opornik (z 10k) do +12V - jeśli na którymkolwiek będzie stan niski, to na całości będzie niski. Stan wysoki na wszystkich (i przez to na całości) będzie wtedy, gdy napięcie na obu lampach będzie między 15V, a 17.6V, czyli normalne. Ale potrzebny jest odwrotny - niski - więc do tych wyjść trzeba podłączyć oba wejścia bramki NAND, żeby na jej wyjściu uzyskać potrzebny sygnał.

    5. Na jednej bramce NAND trzeba zrobić generator - już wiesz, jak, ale wykorzystaj tylko jedno jej wejście - i wolne jej wejście podłączyć do wyjścia czwartego komparatora (od tego wyjścia ma być opornik 10k do +12V). Kiedy tylko na którejkolwiek lampie będzie napięcie ponad 12.6V, generator będzie działać.

    6. Pozostałe dwie bramki NAND trzeba połączyć równolegle - jedno wejście do wyjścia generatora, drugie wyjścia pierwszej bramki NAND. Przy braku napięcia na lampach (albo przy napięciach poniżej 12.6V) na wyjściu generatora będzie stan wysoki, na wyjściu pierwszej bramki też, więc na wyjściu tych bramek będzie niski. Prawidłowe napięcie na obu lampach da stan niski na wyjściu pierwszej bramki, więc wysoki na wyjściach tych dwóch. A obecność napięcia, jeśli nie będzie prawidłowe, da sygnał z generatora. Podłączasz LED-a przez opornik między wyjścia tych dwóch bramek, a masę, i masz sygnalizację: zgaszony - brak napięcia; świeci stale - napięcie prawidłowe; miga - napięcie nieprawidłowe.

    A może ten czwarty komparator podłączyć inaczej - poszukać sygnału, który ma włączać lampy, i jeśli jest ten sygnał, to w zależności na napięcia na lampach albo świecić kontrolką stale (napięcie prawidłowe), albo migać (nieprawidłowe). Wtedy, jeśli zepsuje się sterownik lamp i nie da żadnego napięcia, to kontrolka będzie migać, że jest źle.

  • #63 15 Kwi 2018 20:16
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    tomaszu2 napisał:
    Czy diody Zenera na wejściu nie powinny być 9v1 zamiast 8v2
    Ooo... Przepraszam - moje niedopatrzenie.
    Oczywiście, że wszystkie trzy takie same (D1 i D2 mogłyby być nieco większe ale to bez znaczenia). Prawdopodobnie nic by się nie stało i bez nich ale... Nie mogę gwarantować a dobrą zasadą jest by napięcie na wejściu nie przekraczało napięcia zasilania.
    Poza tym przy cenie i dostępności diod dzisiaj to żaden balast. W końcu układ ma pracować w samochodzie więc ma być niezawodny.

    Potencjometr montażowy dowolnie niskiej mocy. Tu drobna uwaga.
    Taki regulatorek jest wygodny i działa poprawnie w sterylnych warunkach. Jeśli projektuję jakiś układ, który docelowo ma pracować np. na dworze to używam potencjometrów do zoptymalizowania warunków pracy a przy właściwym (końcowym) montażu zastępuję go dwoma rezystorami o wartościach wynikających z pomiaru rezystancji ustawionej na potencjometrze.

    Kieruję się dwoma powodami.
    Pierwszy to taki, że być może ktoś po mnie będzie chciał poprawić a potem wróci (niby) w to samo miejsce.
    Drugi - nie wiem jak oddziaływają w-ki atmosferyczne oraz wibracje na styk ścieżka oporowa-ślizgacz.
    Oczywiście więcej z tym roboty ale śpię spokojniej.

    Co do wartości rezystorów (R1÷R4) to są identyczne zarówno dla LM324 jaki dla LM393.

    Dodano po 9 [minuty]:

    _jta_ napisał:
    Można podejść do sprawy tak: (...)
    Poproszę o wyrażenie uwag w postaci jakiegoś schematu, chętnie podyskutuję.
    Mógłbym co prawda w oparciu o Kolegi wskazówki spróbować samodzielnie rysować ale mogę coś niechcący przeinaczyć.

    Jak pisałem wcześniej jestem wzrokowcem i łatwiej ogarniam temat obrazowo.

  • #64 15 Kwi 2018 21:15
    tomaszu2
    Poziom 8  

    Tak zrobię, jak napisałeś. Ja też preferuję schematy mimo że kolega dość szczegółowo opisuje to nic nie zastąpi rysunku. Pozdrawiam

  • Pomocny post
    #65 15 Kwi 2018 22:02
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Niestety, jestem zbyt zmęczony, żebym dał radę narysować schemat. Możesz spróbować narysować sam według mojego opisu.

  • #66 17 Kwi 2018 01:56
    tomaszu2
    Poziom 8  

    Pytanie do kolegi W.P: jaki powinien być opornik R7? Bez tego układ mi wariuje..

    Dodano po 1 [godziny] 55 [minuty]:

    I jeszcze nie wiem jak mierzyć napięcie na potencjometrze tj czy między masą i jakimś punktem czy na diodzie zenera. Co masz na myśli pisząc o napięciu ustawionym na ślizgaczu (potencjometrze)... Jaka w ogóle rolę pełni ten regulowany opornik? Pozdrawiam

  • Sklep HeluKabel
  • #67 17 Kwi 2018 08:05
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Myślę, że chodzi o napięcie między masą (minusem), a ślizgaczem. A może i o napięcie na diodzie Zenera? Na potencjometrze nastawia się dolny próg. R7 może być od około 10k do około 100k.

    Ale strasznie zagmatwany jest ten układ, nie wiem po co (ja proponowałem dużo prostszy, o 3 scalaki mniej) i nie widzę, jak ma to działać. Pewnie przydałoby się rozpisać, gdzie ma być w nim jaki sygnał.

    Z moich wyliczeń: górny próg = (39/22+1)*9.1V = 25.23V (9.1V = napięcie diody Zenera); dolny próg = (39/22+1)*5.8V = 16.08V (5.8V = napięcie na ślizgaczu). Górne komparatory (te, które na schemacie są wyżej z każdej pary U5, U6) dają stan niski powyżej górnego progu, dolne stan niski powyżej dolnego progu.

    Po co są D1 i D2 (i to diody Zenera, i połączone z diodą 9V1), nie wiem - przy niskim napięciu na wejściu (poniżej 0V) oporniki ograniczają prąd, a LM393 pozwala na ograniczony prąd. Przy wysokim napięciu na wejściu można odprowadzać prąd do +12V. Stosowania diod Zenera w takim miejscu trochę bym się obawiał - może zaburzą działanie dzielnika? Bo miewają spore prądy wsteczne przy niskich napięciach - ale może dzisiejsze już nie?

    Podłączenie wyjścia komparatora wyłącznie do wejścia bramek CMOS4000 (niestety wszystkie są tak podłączone) nie ma prawa działać, bo komparator ma wyjście OC (otwarty kolektor) - konieczne są oporniki (10k, albo nawet więcej, choćby do 100k) do +zasilania.

  • #68 17 Kwi 2018 09:25
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    _jta_ napisał:
    Podłączenie wyjścia komparatora wyłącznie do wejścia bramek CMOS4000 (niestety wszystkie są tak podłączone) nie ma prawa działać, bo komparator ma wyjście OC (otwarty kolektor)
    Oczywiste moje niedopatrzenie. Tak kończą się błyskawiczne zmiany układu. Konieczny jest rezystor nieuwzględniony na schemacie od wyjścia komparatora (nóżki 1 i 7) do napięcia zasilania (nóżka 8).

    R7 - dowolna wartość z przedziału 10K - 100K (patrz #43).

    tomaszu2 napisał:
    Co masz na myśli pisząc o napięciu ustawionym na ślizgaczu (potencjometrze)
    Ślizgacz to nazwa elementu ślizgającego się po oporowej ścieżce potencjometru. No nie wiem jak Ci to prościej wytłumaczyć. Rozbierz jakiś potencjometr.
    Zwykle jeśli mowa o pomiarze napięcia to domyślnie zakłada się, że będzie mierzone w stosunku do tzw. masy czyli punktu odniesienia.
    Podobnie jak wysokość mebli mierzymy zwykle od poziomu podłogi.

    tomaszu2 napisał:
    Jaka w ogóle rolę pełni ten regulowany opornik?
    Po zmianie konfiguracji obwodów wejściowych (monitorujących napięcia na lampach) polegającej na rezygnacji z tranzystorów na rzecz komparatorów należałoby ustalić 2 prog.

    Pierwszy - przy którym układ reagowałby na napięcie poprawnie działającej lampy.
    Drugi - gdy napięcie na lampie jest zbyt wysokie.

    Można to zrobić na kilka sposobów. Wybrałem wersję z najmniejszą ilością elementów.
    Potencjometr po to, by dokładnie ustalić napięcie dla poprawnie pracującej lampy (dla wartości R1 i R2 oraz napięcia U_led=16V na potencjometrze wypada ok 5,8V. Potencjometr umożliwia dokładne ustawienie wartości na lampie.

    Drugi próg już jest mniej ważny więc uznałem, ze możne być ustawiony na sztywno. Stąd dioda Zenera.

    Dodano po 25 [minuty]:

    _jta_ napisał:
    Myślę, że chodzi o napięcie między masą (minusem), a ślizgaczem. A może i o napięcie na diodzie Zenera?

    Detektor włączonych świateł LED z modułem wykonawczym - projekt
    "A może i o napięcie na diodzie Zenera?"

    Czytam i oczom nie wierzę!!!.
    Kolego _jta_ jakkolwiek szanuję Twoje komentarze to nie wiem czy to wynik zmęczenia, o którym piszesz wcześniej czy próba zdyskredytowania mnie.

    Masz rangę Specjalisty elektronika i piszesz takie rzeczy??? Zapytaj 10-ciu przypadkowych elektryków czy elektroników, o które tu napięcie możne chodzić. 100% wskaże ślizgacz (suwak potencjometru).

    Nie chcę się tu bardziej wyzłośliwiać ale to było... niskie.

    Jak zmęczenie ustąpi to załącz proszę swoją propozycję rozwiązania problemu autora.

  • #69 17 Kwi 2018 09:42
    tomaszu2
    Poziom 8  

    Oczywiście wiem, co to jest potencjometr (slizgacz) pytałem się jedynie o to, pomiędzy jakimi punktami mam zmierzyć napięcie też wiem że domyśle pomiędzy masą ale już nie wiedziałem czy drugim punktem pomiarowym jest drugi koniec potencjometru czy tez jego środkowe odprowadzenie. Jakiej wielkosci powinny być oporniki na wyjściach komparatorów bo padły tu propozycje dość dowolne pomiędzy 10k a 100k?

    Dodano po 7 [minuty]:

    i jeszcze póki jesteście - czy każde z wyjść komparatorów ma być podłączone z osobna przez rezystory do napięcia zasilania auta czy napięcia U+ . Nie wiem czy dobrze kombinuję ale ja bym podłączyć do U+ a nie do Uzas i osobno każde wyjście komparatora przez rezystor...

    Dodano po 3 [minuty]:

    A co do napięcia na potencjometrze to przepraszam z pośpiechu sam się pogubiłem logiczne przecież że chodzi o Up pomiędzy masą a środkowym odczepem - więc jak dla mnie teraz to oznaczenie było jasne. Przepraszam - pośpiech.

  • #70 17 Kwi 2018 09:47
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Od każdego wyjścia do zasilania (noga 8) czyli razem 4 szt. Wartość dowolna, co masz pod ręką. Nie więcej niż 47K.

    Nie miej mi za złe nazbyt łopatologicznych ( :) ) opisów. Moja intencją nie jest rzucanie fachowymi skrótami ale chęć wytłumaczenia skoro pisałeś na wstępie, że nie masz doświadczenia z elektroniką.

  • #71 17 Kwi 2018 10:44
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Żeby móc przewidzieć działanie, potrzebne są oba napięcia - to na diodzie Zenera, i to na ślizgaczu potencjometru - od każdego z nich zależy któryś próg napięcia na lampie, na którym coś się zmienia.

    Z sygnałów na wyjściach komparatorów łatwo zrobić AND przy użyciu diod: opornik od +zasilania do połączonych anod, katody każda do wyjścia innego komparatora. Gorzej z OR: diody anodami do wyjść komparatorów, każde wyjście połączone przez opornik do +zasilania, katody diod razem, i połączone przez opornik z masą - i ten ostatni opornik musi mieć wielokrotnie większą oporność, niż te przy wyjściach, więc zaczyna się problem z dobieraniem oporników, może 4k7 przy wyjściach, a 22k przy katodach?

    Komparator można podłączyć albo tak, że stan niski na wyjściu będzie powyżej progu, albo że poniżej (różnica sprowadza się do zamiany wejść) - i od tego może zależeć, czy więcej trzeba będzie AND, czy OR. Wybierając tak, by potrzebować głównie AND, można uprościć układ, jeśli zamiast części bramek chce się użyć diod.

    Ale przede wszystkim jest sprawa, jaką funkcję logiczną chce się uzyskać z sygnałów, które są na wyjściach komparatorów. Mogą to być np. funkcje "co najmniej na jednej lampie napięcie jest powyżej dolnego progu", oraz "na każdej lampie napięcie jest między dolnym, a górnym progiem". Pierwsza mogłaby włączać przekaźnik i kontrolkę, przy czym bez drugiej kontrolka by migała, z drugą świeciła stale. I dla określonego zestawu sygnałów i funkcji można poszukać logiki, która takie funkcje daje.

    Można zaplanować coś bardziej złożonego: dla każdej lampy rozpoznawać trzy stany: wyłączona, napięcie prawidłowe, błąd; i jeśli gdziekolwiek jest błąd, to miganie kontrolki, jeśli obie wyłączone, to kontrolka zgaszona, a jak choć jedna włączona i napięcie prawidłowe - kontrolka świeci stale. Ale nie wiem, czy to będzie dobre: jak się zechce włączyć obie lampy, to ze świecenia kontrolki będzie można odnieść wrażenie, że wszystko jest w porządku, kiedy naprawdę będzie świeciła tylko jedna. Ale może czasem się włącza celowo tylko jedną lampę?

  • #72 17 Kwi 2018 12:40
    tomaszu2
    Poziom 8  

    Zmontowałem cały układ (jednak ten z przekaźnikiem) i mam następujące spostrzeżenia:
    Układ zasilany Uzas =12.28V
    U+=11,16V
    Uled1 i 2=30V (z tego samego źródła, ale innego niż zasilanie!)
    - wygląda na to że przekaźnik prawidłowo reaguje zmianę Uled,
    - ale dioda LED jest ciemna - w ogóle bez względu na Uled - na wyjściu bramki U3 tej przed R10 i masy zawsze jest powiedzmy 0V ale juz pomiędzy nią a plusem Uzas 12.28V! Coś tu nie gra,
    Podaję pomocnicze napięcia przy ww. warunkach:
    a) na wyjściach LM393 mam 27 mV
    b) Up =5,8V

    Podsumowując kontrolka nie działa.

    Prośba o weryfikację schematu i ewentualne napięcia odniesienia dla celów kontrolnych, to może jakoś ogarnę rozwiązanie.

    -

  • #73 17 Kwi 2018 15:09
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Zakładam, że układ jest według schematu z #54?

    Czy dodałeś oporniki między wyjściami LM393, a U+?

    Co jest na wejściach tej bramki 'U3'? Jeśli na którymkolwiek jest stan wysoki, to na wyjściu powinien być niski. Przypuszczam, że przez D7 dochodzi stan wysoki z generatora - na wyjściach "górnych" komparatorów jest stan wysoki, podawany na wejścia bramki U1 obok generatora; bramka U2 na prawo od R5 też ma na wejściach stany wysokie, więc obie te bramki (to są NAND) dają na wyjściach stan niski, i podają go na wejścia tej U3 koło generatora, więc ona daje wysoki na U4, a ta - niski na U4 w generatorze; na wyjściu generatora jest wysoki, więc kontrolka nie świeci. Tak będzie przy prawidłowym napięciu na lampach; przy nieprawidłowym na którejś z nich odpowiednia bramka U1/U2 z narysowanym zasilaniem da stan wysoki, który nie pozwoli na świecenie kontrolki...

    Czyli chyba wszystko działa zgodnie z projektem, tylko w projekcie jest błąd - niestety nie znając jego założeń nie jestem w stanie określić, na czym błąd polega.

  • #74 17 Kwi 2018 17:11
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    tomaszu2 napisał:
    Podsumowując kontrolka nie działa.
    Rzeczywiście nie działa. Tak się kończą projekty tworzone na urlopie w przerwach przy malowaniu balkonu.
    Przepraszam Kolegę autora za ślepą uliczkę.
    Ale układ pomału nabiera konkretnych kształtów.Detektor włączonych świateł LED z modułem wykonawczym - projekti nawet trochę się skurczył.

    Można to na pewno zrealizować na kilka sposobów. To jedna z propozycji.
    Działa - sprawdziłem.

  • #75 18 Kwi 2018 00:41
    tomaszu2
    Poziom 8  

    Nie ma problemu, przy okazji uczę się a to najistotniejsze. Uprzedziles moje uwagi i wnioski bo chciałem napisać, że zasadniczo to mnie zadowala stan sygnałów na wyjściu z bramki U4 generatora pulsacji, natomiast błędnie sprawiała bramka NOR U3 do której wyjścia podłączalem kontrolkę LED. Podsumowując wyjście z generatora działa wg założeń z tym, że nie wiem dlaczego w zakresie napięcia Uled1 i Uled2 niższych niż 15.7 kontrolka niezauważalnie mrugała świecąc jednocześnie trochę jaśniej. Gdyby w tym wypadku mrugała jak w pozostałych sytuacjach to byłoby miodzio. Poddaje ten kazus pod rozwagę. Acha ... Jak obniżyć drugi prug napięciowy Uled z 25.5 do 18V?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Uzupełnię, że dla testów podłączyłem kontrolkę przez opornik 1k pomiędzy masą układu a wyjściem bramki NAND U4 tj generatora pulsacji.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Dodam, jeszcze że ów kazus słabszego migania występuje tylko za diodą d7 przed nią zaraz za wyjściem z bramki NAND jest ok.

    Dodano po 37 [minuty]:

    Miało być próg napięcia a piszę że smartfon stąd błędy 😁

  • #76 18 Kwi 2018 01:55
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Proponuję oznaczać poszczególne części układów - U1A, U1B - to pozwoli używać tych oznaczeń przy analizie działania, zamiast opisywać "U3 przed R10".

    Jeśli próg napięciowy ma być niższy, to albo niższe musi być napięcie podane na wejścia komparatorów (nie 9.1V, a około 6.5V - trzeba rozdzielić połączenia do D1 i D2 z połączeniami do wejść komparatorów), albo trzeba zmienić dzielniki (zamiast 39k/22k oba oporniki jednakowe, np. po 39k, albo po 33k) i inaczej nastawić potencjometr (albo od razu zastąpić go opornikami, jeśli dioda Zenera stabilizuje 9.1V, to górny 10k i dolny 56k dadzą próg 15.5V, a górny 10k i dolny 47k - 15V).

  • #77 18 Kwi 2018 12:01
    tomaszu2
    Poziom 8  

    Przedostatnia wersja układu przy pobieraniu sygnału z bramki generatora zasadniczo zadowala mnie gdyby nie to, że trochę odbiega to od zalozen z #38, ponieważ:
    sygnalizacja kontrolką LED obejmowałaby 3 stany:
    a) gdy Uled obu lamp jednocześnie spełni warunek: 15.5<Uled<17.5V ----> Kontrolka LED świeci światłem ciągłym (wszystko ok)
    b) gdy Uled dowolnej z dwóch lamp spełni warunek: Uled>=23V ----> Kontrolka LED pulsuje ciągle 2-3 razy na sekundę (żeby widać, że coś nie tak)
    Komentarz: ad. A i b. Żeby nie komplikować sprawy to chce obniżyć drugi próg do 19 V i wówczas LED świeciła by światłem ciągłym od 15.5 do 19V.Powyzej tego progu mruga

    c) w pozostałych przypadkach ----> Kontrolka LED nie świeci
    Ten warunek nie jest spełniony bo przy Uled <15.5V kontrolka świeci z lekkim mruganiem .

    Oczywiście badamy stan obu lamp jednocześnie.
    Da się coś z tym zrobić?

    Dodano po 2 [godziny] 15 [minuty]:

    Układ z postu 74 także źle działa - kontrolka sygnalizuje tylko napięcia Uled powyżej 25.5 V dla niższych napięć od 12V do 25.5 jest ciemno! Mrugnie tylko na chwilę przy załączeniu przekaźnika (dodatkowo dołożyłem wg wcześniejszych schematów i w tych samych miejscach). Podkreslam, że najlepiej działało samo wyjście z bramki generatora pulsacji za diodą - tylko ze jak pisałem wyżej dla napięć poniżej 15.5 V tak podłączona kontrolka świeciła lekko mrużąc, a nie powinna wówcas... damy to radę zrobić czy sobie mam darować.. jakby co to jeszcze pozostaje kwestia obniżenia tego drugiego progu z 25.5 do 19 V?

    Dodano po 37 [minuty]:

    Zwracam honor - otóż zgubił mnie zimny lut na bramce NAND po generatorze impulsów, także wstępnie moge napisać, że układ działa już prawidłowo.
    Proszę tylko o pomoc w obniżeniu drugiego progu z 25.5 na 19 V. Pozdrawiam!

  • #78 18 Kwi 2018 13:00
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    tomaszu2 napisał:
    a) gdy Uled obu lamp jednocześnie spełni warunek: 15.5<Uled<17.5V ----> Kontrolka LED świeci światłem ciągłym (wszystko ok)
    b) gdy Uled dowolnej z dwóch lamp spełni warunek: Uled>=23V ----> Kontrolka LED pulsuje ciągle 2-3 razy na sekundę (żeby widać, że coś nie tak)
    c) w pozostałych przypadkach ----> Kontrolka LED nie świeci.

    Czytając punkt c) przyjąłem, że jednym z takich przypadków może być 0V na jednej z lamp przy drugiej poprawnie świecącej. Taki stan zakwalifikowałem jak stan awaryjny.
    Stąd w proponowanym układzie dioda ma świecić:

    Światłem ciągłym dla obu świecących lamp.
    Pulsującym gdy jedna świeci poprawnie a na drugiej jest 0V lub powyżej 23V.
    Nie świeci gdy obie wyłączone.

    tomaszu2 napisał:
    kontrolka świeci z lekkim mruganiem.
    To wygląda zastanawiająco... To układy cyfrowe więc albo świeci, albo nie. Upewnij się, czy któreś z niewykorzystanych wejść nie "wisi w powietrzu".
    Wczoraj zmontowałem układ by nabrać pewności że chochlik znów czegoś nie zmalował. Wszystko działa zgodnie z zasadą podaną wyżej.

    Co do precyzyjnego ustawienia drugiej wartości napięcia.
    Wcześniej z tego zrezygnowałem kierując się zasadą, że jeśli wyżej niż 16,6V to czy to będzie 20, czy 25 to i tak bez znaczenia. Za wysoko to za wysoko.
    Dlatego wykorzystałem napięcie diody D3.

    Jeśli chcesz drugi próg precyzyjnie ustawiać to można potencjometrem P2.
    Teraz na spokojnie po przeliczeniu rezygnuję z diod D1 i D2. Były tam "na wszelki wypadek" gdyby napięcie na wejściu miało przewyższyć napięcie zasilania. Dla 30V na wejściu nie przekroczy.

    Relację pomiędzy napięciem na diodach lamp a napięciem na ślizgaczu potencjometru opisuje wzór:

    U_led = Us(R1 + R2)/R2

    gdzie Us - napięcie na ślizgaczu potencjometru.
    Detektor włączonych świateł LED z modułem wykonawczym - projekt
    Jeśli chcesz wrócić do przekaźnika to można wykorzystać ostatnią wolną bramkę.

  • #79 18 Kwi 2018 14:56
    tomaszu2
    Poziom 8  

    Po podłączeniu kolejnego potencjometru faktycznie mogę obniżyć drugi próg ale za to układ ma niestabilne oba progi przełączania +/- 2V tolerancji podczas przechodzenia napięcia przez progi. Dotychczas przedziały te były perfekcyjnie ostre a tolerancja ok. 0,2 V. Myslę że trzeba wrócić do diod zenera na inne napicie?

  • #80 18 Kwi 2018 21:47
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    tomaszu2 napisał:
    układ ma niestabilne oba progi przełączania +/- 2V tolerancji podczas przechodzenia napięcia przez progi.
    To wręcz niemożliwe. Przy komparatorach powinieneś mieć progi z dokładnością do miliwoltów.

    Opisz jak to testujesz. Rozumiem, że domowe warunki są znacznie ograniczone ale jakoś to trzeba uruchomić.
    Jak symulujesz podczas uruchamiania napięcie U_led? Czy korzystasz z jakiegoś zasilacza regulowanego?
    Można to zrobić na kilka sposobów wykorzystując cokolwiek - baterie, akumulator, zasilacz do telefonu, transformator sieciowy. Słowem, wytworzyć ok. 30V napięcia stałego. Potem podłączonym do tego potencjometrem "udawać" napięcie obrazujące stan pracy lampy.
    Ślizgacz tego potencjometru (z podłączonym miernikiem) dołączasz do wejścia układu.
    Detektor włączonych świateł LED z modułem wykonawczym - projekt
    Monitorki z diod LED pokażą stan na wyjściach komparatorów.
    Dalsza regulacja to ustawienie wartości U_led potencjometrem P (np. 16,6V) i taka regulacja P1 by podłączona do wyjścia U1b dioda zapaliła się.
    Identyczne postępowanie dla drugiego progu (regulacja P2, obserwacja na U1a).

  • #81 19 Kwi 2018 01:35
    tomaszu2
    Poziom 8  

    Tak właśnie robiłem tyle że na całym układzie obserwując kontrolkę LED. Problem w tym, że zakończenie procedury dla Uled1 i P1 dawał efekt to czasu, kiedy powtarzałem procedurę dla P2. Ustawienie P2 w takim położeniu aby zbić próg z 25.4 V na np 19V też kończył się sukcesem aż do chwili, gdy zjeżdżałem Uled z 30 do ok. 12... i wtenczas dopiero ten pierwszy próg nie wynosił 15.6 V tylko 13V. Podsumowując szkoda mi czasu już, zaakceptuje ustawiony progi tym bardziej, że potencjometr P1 już zamieniłem na oporniki a układ działa świetnie. Jutro ostatni test na aucie i montuję. Pozdrawiam

    Dodano po 1 [godziny] 19 [minuty]:

    Przekaźnik po 20 min pracy w układzie jest gorący! Nie przepływa przez jego styki mocy żaden prąd. Jest na 14 V i pobiera prąd ok 140 mA. Czy to normalne zachowanie elementu?

  • #82 19 Kwi 2018 08:52
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    tomaszu2 napisał:
    Przekaźnik po 20 min pracy w układzie jest gorący!
    To zrozumiałe. Wydziela prawie 1,5W. Możesz to ograniczyć.
    Detektor włączonych świateł LED z modułem wykonawczym - projekt
    Rezystor o rezystancji porównywalnej z rezystancją cewki.
    Dobierz odpowiednio R i C. Wpisałem 470µ ale może być mniejszy.

    A co do opóźnień w układzie to być może spowodowane są kondensatorami C1 i C2. Trudno wyrokować bez oscyloskopu.

  • #83 19 Kwi 2018 09:34
    Marian B
    Poziom 35  

    Moim zdaniem błędny schemat ograniczenia prądu cewki przekażnika. Kondensator (470µ) powinien być dołączony równolegle do rezystora ograniczającego prąd.
    W takim układzie jak narysowany teraz, może zaistnieć sytuacja, że przekażnik w ogóle nie włączy się, bo będzie na nim zbyt małe napięcie.
    Gdy kondensator połączony równolegle do rezystora ograniczającego, rezystancję tego rezystora można dobrać taką, że przez uzwojenie będzie płynął prąd tylko trochę większy (dla pewności działania) od minimalnego prądu podtrzymania, a włączanie przekażnika będzie się odbywało maksymalnym prądem przez ładujący się (przewodzący w czasie ładowania) kondensator.

  • #84 19 Kwi 2018 10:19
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Marian B napisał:
    Moim zdaniem błędny schemat ograniczenia prądu cewki przekaźnika.
    Czy naprawdę widzisz tu różnicę w działaniu, poza układową oczywiście.Detektor włączonych świateł LED z modułem wykonawczym - projekt

  • #85 19 Kwi 2018 13:32
    Marian B
    Poziom 35  

    Dużej różnicy niema, ale jednak. Układ z równoległym kondensatorem będzie pewniejszy w przypadku zmian napięcia zasilającego. Nie można wykluczyć, że z jakichś przyczyn, (np. rozruch, słaby akumulator, itp.), napięcie zasilające może zmniejszyć się nawet poniżej 10V.

  • #86 19 Kwi 2018 13:34
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Kolego Marianie. To jest dokładnie to samo.

  • #87 19 Kwi 2018 13:45
    Marian B
    Poziom 35  

    Może akurat w tym przypadku sposób połączenia kondensatora nie robi dużej różnicy, ale z zasady do masy nie powinno się łączyć, bo kondensator podłączony do masy wprowadza opóżnienie w zadziałaniu przekażnika, czasy można uzyskać nawet w okolicy sekundy (stała czasowa R i C, niezbyt istotne akurat w tym przypadku), a kondensator równoległy do rezystora przyśpiesza zadziałanie.

  • #88 19 Kwi 2018 14:23
    tomaszu2
    Poziom 8  

    Z przyczyn praktycznych wolałbym podłączyć od strony zasilania plusem najpierw przekaźnik a potem rezystor z opornikiem i dalej kolektor tranzystora. Niby podobnie ale zamiana stronami. Cewka przekaźnika ma 78 Ohm oporności ale znalazłem opornik 1 W 56 Ohm. Podłaczyłem jak na schemacie i faktycznie przekaźnik miał małą zwłokę podczas działania. Generalnie opornik się dość mocno grzeje ale dramatu nie ma. Prąd spadł prawi o połowę do 82 mA. Proszę o info na pierwsza propozycję. Dzięki.

  • #89 19 Kwi 2018 17:32
    BC109B
    Poziom 32  

    Moc tracona w rezystorze P[W]=I²[A]*R[Ω] lub P[W]=U²[V]/R[Ω].

  • #90 19 Kwi 2018 18:16
    W.P.
    Specjalista - zasilacze komputerowe

    Możesz tak podłączyć. Jeśli masz widoczną zwłokę w zadziałaniu przekaźnika to może ona wynikać ze zbyt małej wartości kondensatora.
    Przy rezystancji rezystora 56Ω i cewki 78Ω stała czasowa (bez uwzględnienia indukcyjności przekaźnika) wynosi ok. 15ms. To bardzo mały czas.
    Przekaźnik nie reaguje od razu po podaniu napięcia. Prąd w cewce narasta powoli.
    Nie potrafię tego policzyć ale możliwa jest sytuacja, że kondensator już się naładował a prąd w cewce przekaźnika jeszcze odpowiednio nie narósł.

    Reasumując - jeśli chcesz przyspieszyć działanie przekaźnika to możesz albo zwiększyć pojemność albo nieco zmodyfikować układ.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Detektor włączonych świateł LED z modułem wykonawczym - projekt

    Dodano po 17 [minuty]:

    Marian B napisał:
    bo kondensator podłączony do masy wprowadza opóźnienie w zadziałaniu przekaźnika,
    A jakim to sposobem? Rozumiem, że rozmawiamy o układzie z #84, górny schemat.

    Do momentu uruchomienia przekaźnika na kondensatorze jest napięcie zasilania.
    Skąd więc opóźnienie?