Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator, superkondensatory - Jak zwiększyć prąd w samochodzie

MariKatsu 09 Apr 2018 05:34 5328 43
  • #1
    MariKatsu
    Level 9  
    Witam bardzo Serdecznie!
    Mam problem odnośnie zasilania w samochodzie, a raczej jego słabej wydajności. Posiadam Mazda 323f bg 1.6 16v88km alternator 65a, akumulator Hollywooda 80ah. Instalacja jest na 2.5kw.
    Kable 50mm2 OFC Jak się domyślaćie moja instalacja nie domaga.
    Na dniach będę robil BIG 3 ale to dużo raczej nie zmieni. Zamówiłem superkondensatory 6sztuk 2.7v 3000F. Proszę o pomoc jak je połączyć ze sobą i naładować i wpiąć w instalację żeby wszystko nie wybuchło. I w którym miejscu te kondesatory umieścić. Największy alternator jaki można włożyć na oryginalnych mocowaniach to 70amper co mnie nie ratuje. Znacie jakiś warsztat albo kogoś kto jest w stanie w niedużych pieniądzach włożyć większy alternator taki 180amper w okolicy stalowej woli tak do 100km? Najlepiej w samej stalowce :D. Chyba że proponujecie jakies inne rozwiązanie na brak prądu. Mam akumulator EPS Europower 120ah czy mogę go używać jako drugi w Bagażniku? Czy on się do tego nadaje? Jak nie to będę musiał sprzedać bo mi taki w sumie nie będzie potrzebny a kupiłem w tym celu.
  • #2
    kindlar
    Level 41  
    Brakuje ci prądu na rozruch czy na zasilanie do audio? Jakie masz napięcie ładowania?
  • #3
    MariKatsu
    Level 9  
    Na zasilanie audio. Napięcie na jałowym mam około 14, 0. Bez załączonych wzmacniaczy.
  • #4
    kindlar
    Level 41  
    Akumulator jest niedoładowany przy takim napiciu. Powinno być 14.2V-14.4V. Nie wiem czy ten model tak ma czy do sprawdzenia jest regulator ładowania.
  • #5
    MariKatsu
    Level 9  
    Akumulator ma 12.8/12.9 więc go doladowuje. A ja mam spadki napięcia przy basie a nie chce sobie sprzętu uszkodzić. Dlatego potrzebuje jakieś rozwiazanie.
  • #6
    Henio65
    Level 15  
    Ustalić trzeba moc podłączanych odbiorników i zbilansować z nożliwością alternatora.Akumulatory i kondensatory to są magazyny,które należy uzupełniać prądem.Przy braku bilansu wystarcza na jakiś czas i zacznie brakować zasilania.Od tego należy zacząć rozważania i modernizację całości.
  • #7
    MariKatsu
    Level 9  
    170amper jeden wzmacniacz drugi 80amper
  • #8
    avatar
    Level 36  
    Czy ten akumulator w ogóle nadaje się do takich udarów prądowych ?EPS 120Ah ?
    Jak faktycznie są takie prądy to warto dodać ze 2 alternatory - 130 -160A Mastervolt ma takie w swojej ofercie z regulatorami (przyjaźnie się to montuje i prosto konfiguruje) i mają akumulatory ze swoim protokołem które dadzą znak do ładowania i są przystosowane do dużych prądów rozładowania.
  • #9
    MariKatsu
    Level 9  
    Nie chciał bym dać 2600zl alternator, nie wiem czy się nadaje dlatego zapytałem
    Chciałem jakaś używkę, możne być i 3 alternatory nie przeszkadza tylko kto mi to zrobi?
    Jakis używany z vaga 180a możne być 2 sztuki :D
    Bo pewnie na tym się nie skoczny.
  • #10
    MariKatsu
    Level 9  
    Wgl Przyszły mi superkondestarory, mógłby mi ktoś podać jakiś schemacik jak to połączyć i naładować żeby mi to nie wybuchło? :D
  • #11
    MietekFighter
    Level 20  
    Najlepiej najpierw kupić a później myśleć :D
  • #12
    MariKatsu
    Level 9  
    Prosiłem o schemat, sprzedającego ale nie dostałem w paczce... Zresztą twoja wypowiedź mi super pomogla.
  • #13
    Henio65
    Level 15  
    Tu kondensatory są potrzebne jak piąte koło do wozu.Kto pozwolił na kupno, niech doradza jak podłączyć.
  • #14
    MariKatsu
    Level 9  
    Już dostałem schemat. To co Ty proponujesz?
  • #15
    mieszaczwcz
    Level 31  
    Czy autor zna skutki udarowego rozerwania kondensatora o takiej pojemności? Nie chcę myśleć co stanie się jakby doszło do uszkodzenia podczas jazdy (a osoby mające sprzęt audio gdzie wymagana jest instalacja 2,5kW lubią Oj lubią jeździć ponad przeciętnie) wybuch trujących oparów tak gęstych że można kroić nożem, w zamkniętej kabinie wybuch jednego pociągnie za sobą następny , A bezpieczniki to 150-200A.Gaśnica oczywiście w bagażniku ale chyba wywalona bo mało miejsca na sprzęcik.To nie robota dla amatora który dopytuje jak połączyć kondensatory aby jakoś było. Acha, ktoś usunął mój poprzedni wpis.
  • #16
    MariKatsu
    Level 9  
    Dlatego tu pisze, bo wiem jakie mogą być skutki, dlatego nie chce nic spieprzyc. Chętnie oddał bym to wszystko komuś, ale niestety nie zarabiam na tyle by móc dać komuś zarobić. Bo chciałem, oddać ale kwoty mnie przerosły.
  • #17
    MietekFighter
    Level 20  
    Kolego superkondensatory łączysz tak jak zwykłe kondensatory. Szeregowo albo równolegle.
    W Twoim przypadku skoro chcesz zwiększyć napięcie to musisz je podłączyć szeregowo.
    Poczytaj sobie w internecie bo jest kilka tematów o tym... Te kondensatory mają tak niską rezystancję wewnętrzną, że podłączając je bezpośrednio do akumulatora popłynie większy prąd niż pobiera rozrusznik przy rozruchu. Nie wiem kto Ci doradził kupno tych kondensatorów ale oddaj je do sprzedającego póki jeszcze możesz a jak instalacja Ci nie domaga to może lepiej było po prostu dołożyć drugi akumulator.
  • #18
    dariuszj
    Level 20  
    Kondensatory do Car Audio mają zintegrowany układ kontroli ładowania i rozładowania. Niektóre mają wskaźnik aktualnie zmagazynowanej energii. Kondensatory te nie służą do podniesienia wydajności źródła zasilania w stosunku do zapotrzebowania odbiornika, a jedynie do zwiększenia możliwości chwilowego poboru prądu. Tak praktycznie poprawiają odtwarzanie partii basowych w odtwarzanym materiale dźwiękowym. Jednak przy słabej wydajności źródła zasilania (alternator + akumulator) oraz dużym zapotrzebowaniu prądowym ciągłym przez odbiornik taki kondensator nie wnosi nic. W takim wypadku to niepotrzebny kosztowny gadżet. Jeśli natomiast kupiłeś czyste fizycznie kondensatory o takich pojemnościach, raczej odradzam eksperymentowania. Lepiej zwróć ten towar i faktycznie zainwestuj w dodatkowe źródło zasilania w postaci alternatora i akumulatora. Natężenie dźwięku można też podnieść poprzez dobór odpowiednio sprawnych głośników, nie tylko przez pompowanie mocy wzmacniaczy do absurdalnych wartości.
  • #19
    MariKatsu
    Level 9  
    Inni używają ich z powodzeniem, w systemach caraudio i nikt już nie kupuje tych pięknych i cudownych CA bo są drogie i niewydajne, a w dodatku zajmują duża ilość miejsca, którego ja nie mam, bo potrzebuję jeszcze na drugi aku miejsce. Ale zanim go włożę, muszę zrobić coś z ładowaniem bo cienko to widzę. Mówiłem, że dostałem już schemat połączenia.
  • #20
    icosie
    Level 34  
    Witam

    Bez lepszego alternatora, same kondensatory mijają się z celem.
    Pobór prądu będzie identyczny (no może lekko większy na straty na kondensatorach), co nie przełoży się na dłuższe życie akumulatora, który masz obecnie w aucie. Jedyne co to może przy "mocnym kopnięciu" nie będzie Ci się wyłączał wzmacniacz. Ale będzie to obarczone dużym prądem na przewodach. Dlatego też skróć wszystkie przewody do absolutnego minimum z zapasem powiedzmy 10-15 cm.

    Tak dla ochrony Twojego zdrowia dodam, że jak już będziesz próbował podłączać te kondensatory to tylko i wyłącznie przez żarówkę samochodową (np. H4) ważne żeby była na 12 V i ok. 50 W. Dopiero po naładowaniu kondensatorów możesz je podpiąć bezpośrednio do instalacji. Przypominam, po naładowaniu!! i jak najbliżej wzmacniacza.

    Jeżeli nienaładowane kondensatory podłączysz do instalacji to będzie nieprzyjemnie.

    Co do modernizacji auta:
    - zacznij od znalezienia dobrego mocnego alternatora (tu by się przydało z 200 A, ale nie wiem czy ten silniczek da sobie radę)
    - dokupić drugi akumulator do bagażnika [80-120 Ah]
    - odpowiednio połączyć wszystko wraz z mocnymi przekaźnikami (w piku będzie to ponad 200 A prądu [matko święta :| ]
    - przy takim połączeniu kondensatory będą zbędne

    Jestem pewien, że robisz tym audio w samochodzie młockarnie i 150 dB to norma w środku, pytanie tylko po co.
    Już 200 W na takim małym obszarze może uszkodzić słuch, a co dopiero 2,5 kW.

    Moim zdaniem zainwestuj w sprzęt o dobrym SPL i będziesz mógł zejść z mocą poniżej 1 kW, a uzyskasz ten sam efekt.

    Pozdrawiam i przypominam: NAŁADOWANE!!

    PS: Daj linka do tych kondensatorów, bo 3000F to wielkości beczki powinien być ;)
  • #22
    MariKatsu
    Level 9  
    Mitek, nie wiem po co z tym wyskoczyles wgl.
  • #23
    icosie
    Level 34  
    Wydałeś 1,5 k PLN na kondensatory zamiast na dobry akumulator i alternator? Uhhh...

    Oddaj te super kondensatory, bo jak czytam w nocie katalogowej, mogą pobrać ponad 2 kA z instalacji, co może skończyć się pożarem. Natomiast jeżeli dasz jakiś bezpiecznik na 200 - 300 A to przy basie będzie Ci go przepalać.
  • #24
    MariKatsu
    Level 9  
    Wydałem trochę mniej bo kupiłem z portalunaukowego. Koło 700zl mam akumulator żelowy Hollywood 80ah. Sprawność 680A.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ale kondensator nie weźmie więcej niż potrzebuje.
  • #25
    icosie
    Level 34  
    Nie weźmie więcej niż potrzebuje, ale nieograniczając mu prądu ładowania będzie walczył o jak najszybsze wyrównanie potencjału i w czasie < 0.1 sek może popłynąć prąd o wartości przekraczającej 2 kA. To przy odległości kilku metrów przewodu nawet 50 mm2 daje duży spadek napięcia na przewodach i grzanie się wszystkiego co dotyka przewodu. A "pierdząc" basem o mocy 2,5 kA ten prąd może się powtarzać kilkanaście - kilkadziesiąt razy na sekundę!


    Dajmy na to, że przewód plusowy leży na jakiejś gołej blaszce pod siedzeniem. W tym miejscu izolacja pod wpływem ciepła spływa i robi się bezpośrednie zwarcie. Zwarcie nagrzewa miejsce pod siedzeniem (bo oczywiście nie ma bezpiecznika bo przy basie się przepalał) zajmuje się siedzenie, tapicerka itd. A gaśnicy nie ma bo nie było miejsca na superkondensatory. Odpuść.
  • #26
    MietekFighter
    Level 20  
    Kondensator nie weźmie więcej niż potrzebuje ale on ma rezystancję wewnętrzną
    0.29 mΩ x 6 = 1,74mΩ czyli 0,00174Ω. Zakładając napięcie akumulatora 12V 12/0,00174 ~ 6897A. Przy takim prądzie nawet akumulator z hollywoodu nie da rady. Potrzebujesz ładowarki z ogranicznikiem prądu.

    Link
  • #27
    Jarosx9
    Level 35  
    Mam w samochodzie instalację około 1.5kW - 1.6kW, przewody 2 x 35mm2 + poprawki samochodowej instalacji na 50mm2. Alternator który mam 90A niestety się nie nadaje absolutnie, także u kolegi - to niech sobie nie zawraca głowy czymś mniejszym niż 150A. Najprościej to dospawać do koła pasowego/alternatora/pompy wody drugie kółko, zrobić mocowanie do drugiego alternatora (plus ewentualnie napinacz) i dobrać pasek.
    Wymienione kondensatory wydają się być ciekawym rozwiązaniem ale nieco niebezpiecznym, wymagana będzie jakaś logika ładująca no i potrzebujesz ich jakieś min 7 szt. połączone szeregowo. Nie ma sensu wtedy dokładać drugiego akumulatora bo nic on nie wniesie.
  • #28
    MariKatsu
    Level 9  
    Chłopaki tego bez logiki ładującej używają w CA, po prostu baterie 6szt wpinaja w instalację ze wcześniejszym ładowaniem i im to działa. Nawet po parę szt takich bateri(tj parę pakietów po 6szt)
  • #29
    icosie
    Level 34  
    Jeżeli są nierozsądni (lekko powiedziane) to używają.

    Chcesz, podłączaj, ale nikt z forum tego nie popiera i odpowiedzialności za ewentualne zdarzenia nie bierze. Dlatego też odradzamy takie "zabawy". A odradzamy, bo nie ma to w Twoim konkretnym przypadku żadnych plusów takiego połączenia, a jedynie minusy.
  • #30
    MariKatsu
    Level 9  
    Dobra, a macie takie instalacje czy są to po prostu teoretyczne stwierdzenia? A można taką ładowarkę kupić?