Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: Corsa C - Wyciągnięcie łożyska ze starego bębna.

Coremeil 09 Kwi 2018 17:26 927 21
  • #1 09 Kwi 2018 17:26
    Coremeil
    Poziom 15  

    Witam,
    jestem posiadaczem Corsy C.
    Jakies 2 miesiące temu zauważyłem że mam mały luz na tylnym kole więc wymieniłem łożysko. Wybiłem stare (przy okazji je totalnie demolując) nowe wbiłem na miejsce stukając młotkiem poprzez deskę.
    Dziś przy okazji oględzin układu hamulcowego zauważyłem że łożysko w drugim kole jest pęknięte. W związku z tym że jego czas dobiegł końca na bębnie zrobił się spory rant a całość już jest wysłużona chciałbym wymienić cały komplet bębnów + szczęki + sprężynki.

    I tu mam pytania:
    1.Czy da rade jakoś prawidłowo wyciągnąć to 2 miesięczne łożysko by zamontować je w nowym bębnie? Czy lepiej kupić nowe?
    Widziałem w sklepie ściągacze do łożysk które działają na zasadzie wyciągania łożyska poprzez bieżnie wewnętrzną, takie wyciąganie go nie uszkodzi?
    Ściągacz kosztuje prawie tyle co nowe łożysko...
    2. Czy nakrętka piasty którą dokręca się momentem 175Nm jest jednorazowa czy mogę bębny wymienić a nakrętkę dać tą samą?

    0 21
  • #2 09 Kwi 2018 17:53
    sanfran
    Poziom 36  

    Jeśli ci zależy to możesz szlifierką kątową spróbować przeciąć bęben, ale czy warto się tak męczyć?

    0
  • #3 09 Kwi 2018 18:12
    Coremeil
    Poziom 15  

    Pomysł ze szlifierką dobry ale pewnie będzie masa kurzu i pyłu który może uszkodzić to łożysko w najbliższym czasie...

    Mogę je wyciągnąć poprzez dopasowanie podkładki + pręt gwintowany z kawałkiem rurki o odpowiedniej średnicy.
    Tylko problem z tym że średnica otworu bębna od "zewnątrz" jest mniejsza niż średnica łożyska przez co nie widać od tej strony bieżni zewnętrznej łożyska...
    Czyli jeśli dopasuje grubą podkładkę będę wyciągać łożysko za pomocą bieżni wewnętrznej.
    Czy to mu nie zaszkodzi?

    Stare niekompletne łożysko od środka tak wygląda:Re: Corsa C - Wyciągnięcie łożyska ze starego bębna.Re: Corsa C - Wyciągnięcie łożyska ze starego bębna.

    0
  • #4 09 Kwi 2018 18:46
    g107r
    Poziom 33  

    Może nie zaszkodzi gdy równocześnie będziesz kręcił łożyskiem, wciąż trochę zmieniając punkt styku wałków z bieżniami i możliwe odkształcenia.
    Czyli na wyjęcie środka szans nie ma ?
    Co do cięcia, to można zatowotować i ochronić szmatą wszystkie szczeliny.
    Wbijaj przez starą bieżnię, bo z tą deską to coś nie tego - nie wbijałeś przez środek, robiąc to czego teraz należy uniknąć, żeby nie uszkodzić bieżni i wałków ?

    Bieżnia staje na progu, ten próg blokuje do niej dostęp, nie możesz go odciąć ? Szybciej jak piłować bęben na pół ?

    0
  • #5 09 Kwi 2018 19:28
    sanfran
    Poziom 36  

    Coremeil napisał:
    Czyli jeśli dopasuje grubą podkładkę będę wyciągać łożysko za pomocą bieżni wewnętrznej.
    Czy to mu nie zaszkodzi?

    Aby ruszyć takie szerokie łożysko potrzeba przyłożyć dużą sile, obojętnie czy prasą, czy udarowo.
    Zrobią się wgnioty na bieżni, wałeczki się splaszczą i łożysko zrobi się głośne.

    Z głupia frant zajrzałem na Allegro aby sprawdzić cenę tego łożyska i wychodzi 40 zł z dostawą. To nie jest kwota, za którą watro odzyskiwać łożysko i narażać się na niepewne rezultaty.

    0
  • #6 09 Kwi 2018 20:25
    Coremeil
    Poziom 15  

    Łożysko wbijałem oczywiście za pomocą bieżni zewnętrznej starego łożyska potem deski i młotka. :D

    0
  • #7 09 Kwi 2018 20:32
    sanfran
    Poziom 36  

    I robiłeś to prawidłowo.
    Ale w ten sposób łożyska nie wybijesz, bo masz za mały otwór w bębnie i będziesz to musiał robić przez elementy toczne.
    Jeśli z kolei będziesz rozważał cięcie, to uważaj any nie przegrzać łożyska, bo może zmienić swoje właściości wytrzymałościowe. Aczkolwiek lekkie podgrzanie bębna może ułatwić wyjęcie.

    Ale decyzja należy do ciebie: kupić nowe, czy starać się odzyskać stare.

    Ale jeśli porządne łożyska są droższe, a te za 40 jest nic nie warte to może jest się o co bić.

    0
  • #8 09 Kwi 2018 20:40
    Coremeil
    Poziom 15  

    Raczej kupię nowe jeśli jest taki problem z jego wyjęciem... Mam jeszcze jeden problem
    Zauważyłem że z cylinderkiem hamulcowym mimo że jest ok i nie cieknie jest coś nie tak.
    Zauważyłem to dopiero gdy się spojrzy od góry.
    Jest on jakby skrzywiony...
    Przez co jeden tłoczek wypychając szczęke nie styka się z nią centralnie.
    Cylinderki mocowane są jedną śrubką.
    Spotkał się ktoś z takim czymś? Raczej przy tym cylinderku od nowości nic nie było grzebane. Tylko dlaczego się wygiął?
    Re: Corsa C - Wyciągnięcie łożyska ze starego bębna.

    0
  • #9 09 Kwi 2018 21:31
    sanfran
    Poziom 36  

    Szczęka źle leży na tłoczku. Tym bym się nie martwił, jak wstawisz nowe bębny i szczęki to wróci do normy.

    0
  • #10 09 Kwi 2018 23:30
    g107r
    Poziom 33  

    Zobacz czy tarcza kotwiczna nie wygnila, odkształcila się i dzięki temu cylinderek krzywo stoi. Mnie kiedyś tak i byłoby małe bum z innym samochodem gdy szczęka spadła z tłoczka, ten wypadł a hamulec wpadł w podłogę...

    0
  • #11 10 Kwi 2018 00:07
    Coremeil
    Poziom 15  

    To samo miałem na myśli... że tłoczek może wyskoczyć i wyleci ciśnienie z układu.
    Nie widać rdzy ale ewidentnie coś jest nie tak...

    0
  • #12 10 Kwi 2018 07:52
    sanfran
    Poziom 36  

    Jedynie co jest nie tak, to grubość okładziny hamulcowej połączonej z zużyciem bębna.
    Kolego autorze, to się dzieje na części „przedniej” mam racje?
    Tylne hamulce bębnowe, się rzadko sprawdza i jeszcze rzadziej wymienia w nich części.

    0
  • #13 10 Kwi 2018 09:38
    Coremeil
    Poziom 15  

    Widać że jest cylinderek krzywo zamocowany. Zamówiłem nowy bo koszt mały - najwyżej zwrócę. Może być też pogieta tarcza na której jest zamocowany cylinderek?
    Nie wiem czy ktoś wczesniej wymieniał szczęki. Na obu stronach bęben zużyty że ma spory rant. A szczęki są jakby ok. Jeżdżę tym autem od ostatnich 80tys i ręczny słaby jest to postanowiłem tam zajrzeć

    0
  • #14 10 Kwi 2018 14:00
    g107r
    Poziom 33  

    Moja się wygięła, ale ma 20 lat i trochę ubyło jej z grubości. Twoja też wygląda na skoszoną, ale może to kwestia zdjęcia. Góra na zdjęciu wygląda na bardziej odsadzoną względem tarczy kotwicznej i czopa łożyska, nie jest prostopadle do niego.
    Ręczny to inny dynks, pod spodem cylinderka, jest samoregulator z "zębatką" przy rozpieraku. W bębnach działa jak chce, czasem trzeba go ręcznie rozkręcić do momentu aż bęben zacznie wchodzić z oporem, ale będzie się jeszcze luźno obracał i niestety tę czynność również czasem trzeba powtarzać.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3415200.html
    Rozbierz, przeczyść i nasmaruj. Sprawdzisz np zaciągając ręczny, blaszka ma nakręcać zębatkę rozsuwając szczęki. We dwie osoby, jedna zaciąga, druga zapierając np śrubokrętami o rant tarczy kotwicznej szczęki /żeby nadmiernie się nie rozsuwały/ obserwuje czy blaszka idąc w dół kręci "zębatką". Lewa i prawa strona różni się ząbkami, nie pomyl stron, lewy nie będzie działał na prawej stronie.

    0
  • #15 10 Kwi 2018 15:08
    abart64
    Poziom 28  

    Ten cylinderek jest aluminiowy? To wygląda tak jakby korozja między tarczą a cylinderkiem wypchnęła go na zewnątrz.

    0
  • #16 10 Kwi 2018 20:12
    Coremeil
    Poziom 15  

    Nie wiem z czego jest wykonany, ale pomiędzy tłoczkiem a tarczą coś jest. Patrząc od góry/od dołu widać że w miejscu gdzie tłoczek styka się z tarczą jest szczelina a w niej jakaś twarda biała masa ją wypełniająca.
    W sumie rdzy trochę jest ale bardziej mi to wygląda na powierzchowną. Pod warstwą lakieru który się łuszczy nie ma żadnych ubytków.
    Jutro prawdopodobnie będę miał części bębny + szczęki + łożyska + wszystkie sprężynki do kompletu i sie zastanawiam czy nie oddać tej roboty mechanikowi. Znając moje szczeście na dzień dobry nie będę mógł odkręcić nakrętki z przewodem hamulcowym i coś ukręcę i będę musiał lecieć po nowy odcinek przewodu... :P
    https://drive.google.com/file/d/14p-BRbRvV_VSF0hQIQ93I3hioKGdqnn8/view?usp=sharing
    https://drive.google.com/file/d/1W2nJuR9YA76mD4WKayBYSG51Rvvt2Ksm/view?usp=sharing

    Z drugiej strony sobie myślę auto jeździ i hamuje. Ktoś sobie jeździ, nic się nie dzieje aż tu nagle pęka mocowanie szczęki do tarczy kotwicznej (mały talerzyk i sprężynka, trochę korozji a ta mocowanie to 1mm pręcik...). Wydaje mi się że w takim wypadku szczęka się przesunie, w cylinderka wyleci tłoczek i w aucie brak hamulców. Dobrze myślę? Czy jest jakieś zabezpieczenie w bębnach na wypadek takiej sytuacji?

    0
  • #17 10 Kwi 2018 20:52
    coperfild
    Poziom 33  

    Nie ma takiej sytuacji musi być bezpiecznie prędzej zblokuje koło niż wypadnie tłoczek.

    0
  • #18 11 Kwi 2018 20:09
    Coremeil
    Poziom 15  

    Dziś zdemontowałem stary cylinderek. i się okazało że stary jest krzywy? albo krzywo odlany :O
    Re: Corsa C - Wyciągnięcie łożyska ze starego bębna.

    Bałem się że nie będę mógł odkręcić przewodu od tłoczka bo będzie zapieczony i ukręce przewód. A tymczasem spryskałem wczoraj odrdzewiaczem i dziś poszło bez większego problemu.
    Tłoczki nowego są wycelowane w szczęki idealnie :)

    Odpowietrzyłem 4 koła. Czy nie wystarczyłoby odpowietrzyć tylko tego koła przy którym wymieniałem cylinderek?

    Ponawiam pytanie zadane w pierwszym poście. Czy nakrętka piasty tylnego koła dokręcana momentem 175Nm jest jednorazowego użytku?

    Zdecydowałem się na wymianę kompletu tylnych hamulców dlatego że ręczny zaczął mi słabo trzymać, próbowałem regulować na samoregulatorach, wymieniłem linkę, oczyściłem wszystko i efekt był zawsze ten sam. Ręczny zrobił się taki słaby że dla przykładu podnosząc auto mogłem przy użyciu siły własnych rąk kręcić powoli kołem :P
    Co ciekawe, jakiś czas temu byłem na przeglądzie i sprawdzano mi ręczny na rolkach i było ok.

    0
  • #19 13 Kwi 2018 13:56
    Coremeil
    Poziom 15  

    Witam ponownie. Mam nowe bębny łożyska i szczęki. I efekt jest taki że jak wciskam hamulec to mam jakby minimalne wibracje - małe ale czuć. Najbardziej to czuć na pedale hamulca niż na karoserii. Jak hamuje samym ręcznym to czuć już duzo mocniej.
    Czy jest szansa że efekt ten zniknie? Czy to krzywe bębny? Zrobiłem dopiero z 15 km.

    0
  • #20 13 Kwi 2018 14:41
    g107r
    Poziom 33  

    Coremeil napisał:
    Czy to krzywe bębny?
    Pewnie tak, reklamuj lub przetocz, bo samo raczej nie zniknie.
    Coremeil napisał:
    I efekt jest taki że jak wciskam hamulec to mam jakby minimalne wibracje - małe ale czuć. Najbardziej to czuć na pedale hamulca niż na karoserii. Jak hamuje samym ręcznym to czuć już duzo mocniej.
    To sugeruje że możesz mieć za duży odstęp szczęki-bęben, samoregulator mógł nie zniwelować tej odległości do minimum, ja czułem i na nożnym niezłe wibracje.
    Coremeil napisał:
    Ponawiam pytanie zadane w pierwszym poście. Czy nakrętka piasty tylnego koła dokręcana momentem 175Nm jest jednorazowego użytku?
    Jeśli dają je wraz z łożyskami to tak, ale życie weryfikuje takie "jednorazówki". To zagnieciona nakrętka ?, więc te zagniecenie trzyma ją na wcisk na gwincie, blokując odkręcanie z podobną siłą z jaką była nakręcana.

    0
  • #21 15 Kwi 2018 23:07
    Coremeil
    Poziom 15  

    Wyregulowalem samoregulatory ręcznie by bęben wchodził ciasno.
    Efekt mam taki ze hamulec hamuje dużo wyżej. Prawie od razu gdy się go dotknie. Czuć wibracje na pedale gdy jadę kolo 50-80km/h a gdy szybciej bądź też wolniej wibracja jest prawie niewyczuwalna.

    Czy jest szansa że bicie bębna po jakimś czasie ustąpi samo?
    Reklamowalbym te bębny ale teraz wstawiłem markowe łożyska i nie wiem co mam zrobić. :(

    Jakbym wiedział że będzie taki problem to bym w starych bębnach zlikwidowal rant i robił kilometry dalej. :(

    0
  • #22 16 Kwi 2018 07:56
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    A łożysko prosto wprasowałałeś?

    0