Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Identyfikacja metody grzania antykondensacyjnego silnika trójfazowego

10 Apr 2018 08:09 1140 24
  • Level 2  
    Witam Użytkowników!

    Poniżej zamieszczam schemat elektryczny wciągarki żurawika.
    Identyfikacja metody grzania antykondensacyjnego silnika trójfazowego

    Na jego podstawie muszę odtworzyć rozdzielnicę sterującą. O ile większość jest zrozumiała i prosta do odtworzenia, tak problem z jakim się borykam to wykorzystany sposób grzania silników na postoju. Kilka potrzebnych danych:

    M1 - silnik wciągarki 3x380V/50Hz 15kW
    M2 - silnik pompy agregatu 3x380V/50Hz 2,2kW
    T - transformator: 1f. 100VA 380/24V AC
    F5 - bezpiecznik 5A

    Po stronie wtórnej trafo mamy 24V AC, które jest prostowane poprzez element "Pr." (który nie jest w żaden sposób opisany, podejrzewam mostek prostowniczy Graetza). Gdybym zbudował w ten sposób układ, to spaliłbym zarówno mostek jak i trafo. Tak podłączone silniki biorą ~16A. Podejrzewam, że w jakiś sposób jest ograniczony prąd jaki jest pobierany z trafo, niestety nigdzie nie jest on opisany. Czy ktoś bardziej zorientowany mógłby mi powiedzieć w jaki sposób mógłbym ograniczyć ten prąd?
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 31  
    Po czym sądzisz, że spalisz mostek i trafo jak tak układ zbudujesz?? W tym schemacie nie widzę nic złego.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 31  
    Jeśli suwnica pracuje na zewnątrz to jest opcja grzania silników.
  • User removed account  
  • Level 43  
    havek212 wrote:
    T - transformator: 1f. 100VA 380/24V AC


    Ten transformator jest za mały żeby grzać 2 silniki 15kW.

    Dodano po 1 [minuty]:

    protasiewicz wrote:
    Weź omomierz i zmierz sobie rezystancję uzwojeń silnika 15kW.

    Z tego pomiaru wyjdzie ile trzeba napięcia.
  • Level 2  
    danielkk wrote:
    Po czym sądzisz, że spalisz mostek i trafo jak tak układ zbudujesz?? W tym schemacie nie widzę nic złego.


    Tak jak napisałem, tak podłączone silniki na postoju dla grzania biorą ~16A. Mostek prostowniczy musiałby wytrzymać taki prąd i dodatkowo trafo po stronie wtórnej jest za małe dla poboru na tym poziomie.

    Strumien swiadomosc... wrote:
    Chyba za dużo boczku zjadłem, bo nie wiem po co ci to grzanie silników.


    Taki układ istniał. Fizycznie mam tylko część hydrauliczną/mechaniczną. Szafy sterującej nie ma. Klient zażyczył sobie nową na wzór.

    protasiewicz wrote:
    Weź omomierz i zmierz sobie rezystancję uzwojeń silnika 15kW.


    Rezystancja uzwojeń odpowiednio:
    0,5Ohm -> 15kW
    3 Ohm -> 2,2kW

    Dodatkowo po stronie wtórnej był zainstalowany bezpiecznik 5A, stąd mój wniosek że prąd został w jakiś sposób ograniczony.
  • Level 43  
    Drobna uwaga - rezystancja uzwojeń dla pradu pulsujacego bedzie wieksza niż dla prądu stałego. Czyli pomiar omomierzem problematyczny. Transformator ma 100 W i taka energię odda na grzanie. Co ciekawe grzać bedzie mocniej silnik wiekszy 15 kW z wiadomej przyczyny.
  • Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Co ciekawe grzać bedzie mocniej silnik wiekszy 15 kW z wiadomej przyczyny.

    Ale silnik to odda do otoczenia bez pierdnięcia.

    Najwyraźniej transformator nie był na 24V i na pewno nie 100W .

    Dodano po 2 [minuty]:

    Czyli na dużego mamy 1om 12v 12A 144W .
    Na małego 6om 12v 2A 24W.
    Dla połączeń w gwiazdę.


    ALe cóż zbuduj układ i się przekonaj . Napisz co i jak.
  • Helpful post
    Level 25  
    Grzanie odłożyć na bok. Zasilenie silnika prądem stałym to hamowanie silnika.
  • Level 43  
    @stasiekb100 Nie w tym ukladzie - po co dynamicznie DC hamować pompę hydro ? Tyle tylko, że sam pomysł podgrzewania silników pradem stałym jest kompletną herezja, ze względu na korozję elektrolityczną zaciskow i połączeń lutowanych wewnątrz silników. Nie ma opisanych funkcji wyłączników, trudno się zorientować w tym schemacie. Choć faktycznie - ,,wpuszczenie" kilku amperów DC w uzwojenia, skutecznie te silniki zatrzyma.
  • Level 31  
    A właśnie to by miało sens, że to nie jest podgrzewanie tylko hamowanie DC, zmylił mnie początkowy post kolegi który twierdzi że to ogrzewanie.
    Montowałem hamulce DC i tam właśnie tak jak w tym przypadku napięcie DC podawane było na uzwojenie tak jak na schemacie powyżej. Choć na schemacie nie widzę czasówki załączającej DC na parę sekund po rozłączeniu stycznika.
  • Level 43  
    danielkk wrote:
    Choć na schemacie nie widzę czasówki załączającej DC na parę sekund po rozłączeniu stycznika.
    Prawdopodobnie Q1. Opózniacz pneumatyczny zamontowany na styczniku 1K1
  • Automation specialist
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Prawdopodobnie Q1. Opózniacz pneumatyczny zamontowany na styczniku 1K1

    Q1 to styk pomocniczy do włącznika głównego - pozwala na dołączenie "napięcia hamującego" jeżeli styczniki pracy 1K1 i 1K2 są rozłączone.
    "Opóźniacz" na styczniku 1K1 musiałby mieć ciekawe działanie:
    w trakcie pracy stycznika 1K1 - styki 21-22 odłączone (praca silnika, brak hamowania)
    stycznik 1K1 wyłączamy - załącza się styk 21-22; (koniec pracy, hamowanie)
    po pewnym czasie rozłącza styk 21-22 (koniec hamowania).
    ...takiego działania w Telemecanique nie widziałem?!
    To samo tyczy się pracy/zakończenia 1K2 - styki 21-22 są szeregowo dla pracy "hamulcowej"!
    Swoją drogą: czeski błąd w kolumnie 6 (nazwa styku).
    Do Kolegów: dlaczego kontrolki mają różne znaki grafiki - co to oznacza?
  • Level 31  
    Zestyk 2k1 który jest na schemacie nie mogę zlokalizować tego elementu więc może i całość jest nie kompletna i brakuje jednej strony schematu :-)
  • Level 43  
    @pafciowaw Sorry, nie dopatrzyłem. :cry: ...Ale inaczej - wygląda na to, że gdy oba styczniki 1K1 i 1K2 są otwarte, to podawany jest cały czas prąd stały na silniki. Dobrze, są zahamowane, ale tylko dynamicznie (!), to raz, a dwa, jaka wartość prądu po stronie 24 VDC jest pobierana z taransformatora i prostownika ? Poza tym, mam poważne obawy o żywotnosc tych kontrolek, przy odłączaniu z DC takich indukcyjności.

    Dodano po 2 [minuty]:

    danielkk wrote:
    Zestyk 2k1 który jest na schemacie nie mogę zlokalizować tego elementu więc może i całość jest nie kompletna i brakuje jednej strony schematu :-)
    Pomocniczy NC dla przekaznika 1K2.
  • Automation specialist
    Logicznym się wydaje, że to styk od 1K2 - silnika pompy - dlatego napisałem "czeski błąd".
    Kontrolki: ale czy to gdzieś można znaleźć? - oznaczenie koloru?
  • Level 18  
    Jeżeli to masz silniki w którym uzwojenie jest szczelnie zamknięte i jest szczelna puszka przyłączowa . To całe to suszenie jest bezcelowe w takich zabawkowych silniczkach .
    Mam w pracy codziennie styczność z suszeniem uzwojeń silników .
    Jednak to są silniki przystosowane do tego w których uzwojenia są bezpośrednio chłodzone powietrzem . Konstrukcja półotwarta powoduje że uzwojenia maja tendencje wchłaniać wilgoć z otoczenia. Jeżeli nie pracują dłuższy okres to muszą być suszone. Silniki na napięcie 6000V o mocy 1000 KW.
    Jest jeszcze coś takiego jak wtórna kondensacja. Która może powstać w silniku nie przystosowanym do suszenia. Najlepiej taki silnik dobrze uszczelnić i nie dopuścić żeby do niego wnikała wilgoć /woda .
  • Level 43  
    Reasumujac, ten układ miał by sens, gdyby K2 byl przekaźnikiem czasowym (~5 sek.) i nie grzanie a hamowanie DC. I jeszcze będę szczęśliwy :D , gdy ktoś mi powie (Autor ?), gdzie jest zmiana kierunku obrotów silnika wciągarki ? Ciągnie do góry, a opada grawitacyjnie ? Co to za machina ? Dawać tu foty ! :D
  • Automation specialist
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Reasumujac, ten układ miał by sens, gdyby K2 byl przekaźnikiem czasowym (~5 sek.)

    ale jego cewka musiałaby być oznakowana jako "zwłoczny" - w "tamtych" (słusznie minionych czasach) :) zwracano na takie pierdółki uwagę - stąd moje pytania o oznaczanie barw w tym samym schemacie.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Niedawno dobierałem układ do hamowania silnika; przy użyciu autotransformatora doświadczalnie dla silnika 2,2 kW (gwiazda, 400Vac, 1400 obr/min) i mostka prostowniczego -> dopiero przy ~40 Vac uzyskałem przepływ prądu przez dwa szeregowe uzwojenia (2/3 gwiazdy) prąd bliski znamionowego silnika.
  • Level 43  
    pafciowaw wrote:
    i mostka prostowniczego -> dopiero przy ~40 Vac uzyskałem przepływ prądu przez dwa szeregowe uzwojenia (2/3 gwiazdy) prąd bliski znamionowego silnika.
    Dlatego że, napisałem w poście #8.
  • Automation specialist
    MWH wykorzystuje półprzewodnik SCR z "pełnego zasilania" do sterowania wynikowego prądem hamowania/trzymania. Układ Autora tematu uzyskuje podobne parametry za pomocą obniżonego napięcia - a jest prosty w budowie i działaniu.