Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Identyfikacja metody grzania antykondensacyjnego silnika trójfazowego

havek212 10 Apr 2018 08:09 1341 24
IGE-XAO
  • #1
    havek212
    Level 2  
    Witam Użytkowników!

    Poniżej zamieszczam schemat elektryczny wciągarki żurawika.
    Identyfikacja metody grzania antykondensacyjnego silnika trójfazowego

    Na jego podstawie muszę odtworzyć rozdzielnicę sterującą. O ile większość jest zrozumiała i prosta do odtworzenia, tak problem z jakim się borykam to wykorzystany sposób grzania silników na postoju. Kilka potrzebnych danych:

    M1 - silnik wciągarki 3x380V/50Hz 15kW
    M2 - silnik pompy agregatu 3x380V/50Hz 2,2kW
    T - transformator: 1f. 100VA 380/24V AC
    F5 - bezpiecznik 5A

    Po stronie wtórnej trafo mamy 24V AC, które jest prostowane poprzez element "Pr." (który nie jest w żaden sposób opisany, podejrzewam mostek prostowniczy Graetza). Gdybym zbudował w ten sposób układ, to spaliłbym zarówno mostek jak i trafo. Tak podłączone silniki biorą ~16A. Podejrzewam, że w jakiś sposób jest ograniczony prąd jaki jest pobierany z trafo, niestety nigdzie nie jest on opisany. Czy ktoś bardziej zorientowany mógłby mi powiedzieć w jaki sposób mógłbym ograniczyć ten prąd?
  • IGE-XAO
  • #2
    danielkk
    Level 31  
    Po czym sądzisz, że spalisz mostek i trafo jak tak układ zbudujesz?? W tym schemacie nie widzę nic złego.
  • #4
    danielkk
    Level 31  
    Jeśli suwnica pracuje na zewnątrz to jest opcja grzania silników.
  • IGE-XAO
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    havek212 wrote:
    T - transformator: 1f. 100VA 380/24V AC


    Ten transformator jest za mały żeby grzać 2 silniki 15kW.

    Dodano po 1 [minuty]:

    protasiewicz wrote:
    Weź omomierz i zmierz sobie rezystancję uzwojeń silnika 15kW.

    Z tego pomiaru wyjdzie ile trzeba napięcia.
  • #7
    havek212
    Level 2  
    danielkk wrote:
    Po czym sądzisz, że spalisz mostek i trafo jak tak układ zbudujesz?? W tym schemacie nie widzę nic złego.


    Tak jak napisałem, tak podłączone silniki na postoju dla grzania biorą ~16A. Mostek prostowniczy musiałby wytrzymać taki prąd i dodatkowo trafo po stronie wtórnej jest za małe dla poboru na tym poziomie.

    Strumien swiadomosc... wrote:
    Chyba za dużo boczku zjadłem, bo nie wiem po co ci to grzanie silników.


    Taki układ istniał. Fizycznie mam tylko część hydrauliczną/mechaniczną. Szafy sterującej nie ma. Klient zażyczył sobie nową na wzór.

    protasiewicz wrote:
    Weź omomierz i zmierz sobie rezystancję uzwojeń silnika 15kW.


    Rezystancja uzwojeń odpowiednio:
    0,5Ohm -> 15kW
    3 Ohm -> 2,2kW

    Dodatkowo po stronie wtórnej był zainstalowany bezpiecznik 5A, stąd mój wniosek że prąd został w jakiś sposób ograniczony.
  • #8
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Drobna uwaga - rezystancja uzwojeń dla pradu pulsujacego bedzie wieksza niż dla prądu stałego. Czyli pomiar omomierzem problematyczny. Transformator ma 100 W i taka energię odda na grzanie. Co ciekawe grzać bedzie mocniej silnik wiekszy 15 kW z wiadomej przyczyny.
  • #9
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Co ciekawe grzać bedzie mocniej silnik wiekszy 15 kW z wiadomej przyczyny.

    Ale silnik to odda do otoczenia bez pierdnięcia.

    Najwyraźniej transformator nie był na 24V i na pewno nie 100W .

    Dodano po 2 [minuty]:

    Czyli na dużego mamy 1om 12v 12A 144W .
    Na małego 6om 12v 2A 24W.
    Dla połączeń w gwiazdę.


    ALe cóż zbuduj układ i się przekonaj . Napisz co i jak.
  • Helpful post
    #10
    stasiekb100
    Level 26  
    Grzanie odłożyć na bok. Zasilenie silnika prądem stałym to hamowanie silnika.
  • #11
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @stasiekb100 Nie w tym ukladzie - po co dynamicznie DC hamować pompę hydro ? Tyle tylko, że sam pomysł podgrzewania silników pradem stałym jest kompletną herezja, ze względu na korozję elektrolityczną zaciskow i połączeń lutowanych wewnątrz silników. Nie ma opisanych funkcji wyłączników, trudno się zorientować w tym schemacie. Choć faktycznie - ,,wpuszczenie" kilku amperów DC w uzwojenia, skutecznie te silniki zatrzyma.
  • #12
    danielkk
    Level 31  
    A właśnie to by miało sens, że to nie jest podgrzewanie tylko hamowanie DC, zmylił mnie początkowy post kolegi który twierdzi że to ogrzewanie.
    Montowałem hamulce DC i tam właśnie tak jak w tym przypadku napięcie DC podawane było na uzwojenie tak jak na schemacie powyżej. Choć na schemacie nie widzę czasówki załączającej DC na parę sekund po rozłączeniu stycznika.
  • #13
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    danielkk wrote:
    Choć na schemacie nie widzę czasówki załączającej DC na parę sekund po rozłączeniu stycznika.
    Prawdopodobnie Q1. Opózniacz pneumatyczny zamontowany na styczniku 1K1
  • #14
    pafciowaw
    Automation specialist
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Prawdopodobnie Q1. Opózniacz pneumatyczny zamontowany na styczniku 1K1

    Q1 to styk pomocniczy do włącznika głównego - pozwala na dołączenie "napięcia hamującego" jeżeli styczniki pracy 1K1 i 1K2 są rozłączone.
    "Opóźniacz" na styczniku 1K1 musiałby mieć ciekawe działanie:
    w trakcie pracy stycznika 1K1 - styki 21-22 odłączone (praca silnika, brak hamowania)
    stycznik 1K1 wyłączamy - załącza się styk 21-22; (koniec pracy, hamowanie)
    po pewnym czasie rozłącza styk 21-22 (koniec hamowania).
    ...takiego działania w Telemecanique nie widziałem?!
    To samo tyczy się pracy/zakończenia 1K2 - styki 21-22 są szeregowo dla pracy "hamulcowej"!
    Swoją drogą: czeski błąd w kolumnie 6 (nazwa styku).
    Do Kolegów: dlaczego kontrolki mają różne znaki grafiki - co to oznacza?
  • #16
    danielkk
    Level 31  
    Zestyk 2k1 który jest na schemacie nie mogę zlokalizować tego elementu więc może i całość jest nie kompletna i brakuje jednej strony schematu :-)
  • #17
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @pafciowaw Sorry, nie dopatrzyłem. :cry: ...Ale inaczej - wygląda na to, że gdy oba styczniki 1K1 i 1K2 są otwarte, to podawany jest cały czas prąd stały na silniki. Dobrze, są zahamowane, ale tylko dynamicznie (!), to raz, a dwa, jaka wartość prądu po stronie 24 VDC jest pobierana z taransformatora i prostownika ? Poza tym, mam poważne obawy o żywotnosc tych kontrolek, przy odłączaniu z DC takich indukcyjności.

    Dodano po 2 [minuty]:

    danielkk wrote:
    Zestyk 2k1 który jest na schemacie nie mogę zlokalizować tego elementu więc może i całość jest nie kompletna i brakuje jednej strony schematu :-)
    Pomocniczy NC dla przekaznika 1K2.
  • #18
    pafciowaw
    Automation specialist
    Logicznym się wydaje, że to styk od 1K2 - silnika pompy - dlatego napisałem "czeski błąd".
    Kontrolki: ale czy to gdzieś można znaleźć? - oznaczenie koloru?
  • #20
    jaskiniowiex
    Level 18  
    Jeżeli to masz silniki w którym uzwojenie jest szczelnie zamknięte i jest szczelna puszka przyłączowa . To całe to suszenie jest bezcelowe w takich zabawkowych silniczkach .
    Mam w pracy codziennie styczność z suszeniem uzwojeń silników .
    Jednak to są silniki przystosowane do tego w których uzwojenia są bezpośrednio chłodzone powietrzem . Konstrukcja półotwarta powoduje że uzwojenia maja tendencje wchłaniać wilgoć z otoczenia. Jeżeli nie pracują dłuższy okres to muszą być suszone. Silniki na napięcie 6000V o mocy 1000 KW.
    Jest jeszcze coś takiego jak wtórna kondensacja. Która może powstać w silniku nie przystosowanym do suszenia. Najlepiej taki silnik dobrze uszczelnić i nie dopuścić żeby do niego wnikała wilgoć /woda .
  • #21
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Reasumujac, ten układ miał by sens, gdyby K2 byl przekaźnikiem czasowym (~5 sek.) i nie grzanie a hamowanie DC. I jeszcze będę szczęśliwy :D , gdy ktoś mi powie (Autor ?), gdzie jest zmiana kierunku obrotów silnika wciągarki ? Ciągnie do góry, a opada grawitacyjnie ? Co to za machina ? Dawać tu foty ! :D
  • #22
    pafciowaw
    Automation specialist
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Reasumujac, ten układ miał by sens, gdyby K2 byl przekaźnikiem czasowym (~5 sek.)

    ale jego cewka musiałaby być oznakowana jako "zwłoczny" - w "tamtych" (słusznie minionych czasach) :) zwracano na takie pierdółki uwagę - stąd moje pytania o oznaczanie barw w tym samym schemacie.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Niedawno dobierałem układ do hamowania silnika; przy użyciu autotransformatora doświadczalnie dla silnika 2,2 kW (gwiazda, 400Vac, 1400 obr/min) i mostka prostowniczego -> dopiero przy ~40 Vac uzyskałem przepływ prądu przez dwa szeregowe uzwojenia (2/3 gwiazdy) prąd bliski znamionowego silnika.
  • #23
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    pafciowaw wrote:
    i mostka prostowniczego -> dopiero przy ~40 Vac uzyskałem przepływ prądu przez dwa szeregowe uzwojenia (2/3 gwiazdy) prąd bliski znamionowego silnika.
    Dlatego że, napisałem w poście #8.
  • #25
    pafciowaw
    Automation specialist
    MWH wykorzystuje półprzewodnik SCR z "pełnego zasilania" do sterowania wynikowego prądem hamowania/trzymania. Układ Autora tematu uzyskuje podobne parametry za pomocą obniżonego napięcia - a jest prosty w budowie i działaniu.