Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SZJF Oe 24b 1.1kW - jednofazowy, jaki kondensator ?

Jerzy Cieślański 11 Kwi 2018 13:38 837 19
  • #1 11 Kwi 2018 13:38
    Jerzy Cieślański
    Poziom 19  

    Jaki kondensator do zasilania jednofazowego 230V, do silnika przy pompie hydroforowej?
    Czy taki kondensator, (jest na silniku ale zaizolowany fabrycznie, więc nie widać danych: pojemności, napięcia, itp)), nie używany, po tylu latach jest sprawny?
    Dane z tabliczki znamionowej.
    Typ pompy;SB 300
    Q=40 l.
    H?m.st.w.=83,
    1450obr/min,
    NR.FAB:12526,
    Rok prod. 1966 Pomorska odlewnia i emaliernia w Grudziądzu.
    ZN-63/MPC/03-20204
    Typ silnika:SZJF Oe 24b,
    1,1kW, 220V, 10.8A, cos?=0,65 /Praca C /1450obr/min. /Temp.otocz.40°C /Sprawność=0.71 /kl. izol. E

    Pompa i silnik nie używane! (fabryczne przesłony z tektury na doprowadzeniu i odprowadzeniu wody do pompy).

    0 19
  • #2 11 Kwi 2018 13:55
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Jerzy Cieślański napisał:
    nie używany, po tylu latach jest sprawny?
    Bardziej bym się martwił, czy silnik nie jest zawilgnięty. Chodzi o uzwojenie, nie o korpus silnika. A moc silnika, bardzie obstawiam 1,1 kW.

    0
  • #3 11 Kwi 2018 23:31
    Jerzy Cieślański
    Poziom 19  

    Dziekuję za odpowiedź.
    Dokładniej to chodziło by mi o informacje kogoś kto się może na takich starych produktach i ich wymaganiach znać. Podać wartości oporności uzwojeń i izolacjii, pojemności kondensatora (kondensatorów) jakie powinny być prawidłowe i jak oraz czym je zmierzyć.

    Nie chciał bym nikogo niepotrzebnie absorbować dla samego wpisu. Wiadomo, czas to pieniądz.

    Na obudowie pompy i silnika oraz na tabliczkach znamionowych nie widać rdzy więc w bardzo wilgotnych warukach raczej nie był przechowywany. Ale przy cyklicznym zamarzaniu i ocieplaniu np. w magazynie czy w garażu (nie wiem) na pewno rosa na obudowie występowała przez pięćdziesiąt lat? Silnik nigdy nie pracował więc się" nie wygrzewał", nie wentylował i nie suszył?

    Bo chyba terminu "zawilgnięty" użył Pan w znaczeniu zawilgocenia?
    A może to określenie po prostu zawiera uogólnione skutki wpływu czasu na gromadzenie wilgoci i degradacji lakieru izolacyjnego stanowiącego o spadku oporności izolacji uzwojenia?

    Może ówczesne lakiery do izolacji uzwojeń uległy już na tyle procesom sieciowania i degradacji, że pogorszenie izolacji doprowadzi do awarii silnika tuż po uruchomieniu nawet jeśli wilgoć w uzwojeniu nie występuje?

    "Z drugiej strony patrząc" zestaw hydroforowy, więc zapewne zaprojektowany do pracy w wilgotnych warunkach otoczenia na poziomie przekraczającym "punkt rosy". To chyba izolacja uzwojenia powinna być wzmocniona?

    1.1kW? Ma pan na myśli moc elektryczną pobieraną przez silnik czy mechaniczną wydzielaną na "wałku" silnika z uwzględnieniem sprawności silnika przy zamianie energii elektrycznej na mechaniczną?

    Na tabliczce znamionowej silnika jest podane 1.4kW. Na tabliczce znamionowej pompy jest 1.3kW - to chyba moc wymagana dla tej pompy a może raczej rzeczywista mechaniczna przekazywana z silnik? .


    Czy ktoś potrafi wiarygodnie wytłumaczyć te oznaczenia (typ; SZ3F Oe 24b) na tabliczce znamionowej silnika? Być może jest to poza możliwościami forum (wiek,pamięć, może zmiana sposobu oznaczeń silników elektrycznych: w PRL inne, w EU inne, starzy fachowcy nie korzystają z internetu)?

    Sądząc z tabliczki znamionowej silnika, podejrzewam, że jest to silnik 3-fazowy dostosowany do zasilania 3-fazowego. Czyli zapewne z pojemnością kondensatorów do rozruch i do pracy ciągłej w jednej obudowie?

    Erata:13.04.2018. Słusznie zauważył błąd pan stanislaw1954.
    Powinienem napisać;"...Sądząc z tabliczki znamionowej silnika, podejrzewam, że jest to silnik 3-fazowy dostosowany do zasilania 1-fazowego..."

    Czy takie kondensatory to wykonywano jako suche foliowe czy elektrolityczne?

    0
  • #4 12 Kwi 2018 06:41
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Coś mi się nie zgadza.

    Jerzy Cieślański napisał:
    1,4kW, 220V, 10.8A,
    A następnie.
    Jerzy Cieślański napisał:
    Sądząc z tabliczki znamionowej silnika, podejrzewam, że jest to silnik 3-fazowy dostosowany do zasilania 3-fazowego.
    Gdzie tak pisze. ?Jest kondensator, czy go nie ma?
    Nie znam takiego symbolu silnika, Montowałem kiedyś pompy, zdarza mi się to jeszcze teraz, ale jeśli chodzi o jednofazowe na wspólnym wale to spotkałem tylko 1,1 kW. Z trójfazowych spotyka się 1,5kW i 2,2kW. Takiego symbolu silnika nie spotkałem. Jeśli chodzi o zawilgocenie silnika, to po tylu latach leżenia, nawet w dobrych warunkach powinno się silnik (izolację uzwojeń) sprawdzić induktorem.

    0
  • #6 13 Kwi 2018 16:22
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Jerzy Cieślański napisał:
    .Sądząc z tabliczki znamionowej silnika, podejrzewam, że jest to silnik 3-fazowy dostosowany do zasilania 1-fazowego.
    O co chodzi, bo nie rozumie. Daj zdjęcie tabliczki, bo takich silników nie ma !

    0
  • #7 13 Kwi 2018 21:12
    e2rd.o
    Poziom 19  

    Jest to silnik trójfazowy na napięcie 220V międzyfazowe jakie występowało w niektórych rejonach naszego kraju w tamtych czasach. W gniazdkach wtedy było 127V.

    0
  • #8 14 Kwi 2018 00:04
    Jerzy Cieślański
    Poziom 19  

    stanislaw1954 napisał:
    O co chodzi, bo nie rozumie. Daj zdjęcie tabliczki, bo takich silników nie ma !

    Być może mój błąd. Sugerowałem się symbolami na tabliczce znamionowej silnika o który pytam czyli; "...typ SZ3F Oe 24b..." i tematami na forum elektrody o zasilaniu jednofazowym silników 3-fazowych oraz doborze do nich kondensatorów rozruchowych i kondensatorów do pracy ciągłej, np:
    (link): Silnik trójfazowy na jednofazówce?
    Oraz inne, gdzie opisane jest w takich przypadkach zastosowanie kondensatora rozruchowego o jednej pojemności (odłączanego po rozruchu wyłącznikiem odśrodkowym) oraz kondensatora do pracy ciągłej:
    -Jak podłączyć silnik 3-fazowy pod 220V? (4)
    -Jak podłączyć silnik 3 fazowy na jedną faze 230V ?? (9)
    -Silnik 3 fazowy na 220V? Co trzeba zrobić, aby uruchomić silnik? (9)
    -Silnik elektryczny 3 fazowy - Podłączenie silnika 3 fazowego na 1 faze w trójkąt (18)
    -Jak podłączyć silnik 3 fazowy pod jedną fazę ? (6)
    -jak podłączyć silnik 3 fazowy na 230V (3)
    -silnik/kompresor - silnik 3 fazowy na 220V z USA-pod jedna faze w polsce jak ? (20)

    Ale jest inna zagadka.
    Z postu e2rd.o (jak rozumiem) wynika, że jest to silnik 3-fazowy przeznaczony do zasilania 3-fazowo z sieci o napięciu międzyfazowym 220V.
    Powstaje pytanie: po co na tym silniku (rok produkcji 1966, fabryka w Poznaniu) zamontowany jest solidny kondensator o średnicy walca 8cm i długości walca 15cm?

    Może ktoś ma znajomości na forum SEP ze starszymi stażem Elektrykami, którzy potrafią odszyfrować dawne oznaczenia typu silników produkowanych w Poznaniu w roku 1966?

    1
  • #9 14 Kwi 2018 06:55
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    e2rd.o napisał:
    Jest to silnik trójfazowy na napięcie 220V międzyfazowe
    Jak może to być silnik 1no- fazowy, jeśli
    Jerzy Cieślański napisał:
    1,4kW, 220V, 10.8A,
    Jerzy Cieślański napisał:
    zamontowany jest solidny kondensator o średnicy walca 8cm i długości walca 15cm?
    Nie ma wątpliwości, że jest to silnik 1no-fazowy, bo ma kondensator, a prąd silnika też wskazuje na jednofazowy.
    Dlaczego nie dasz zdjęcia tabliczki, a zwłaszcza listwy zaciskowej.

    0
  • #10 14 Kwi 2018 08:51
    jaskiniowiex
    Poziom 15  

    Jeżeli chcesz wiedzieć to pojemność kondensatora będzie w przedziale 20 - 40 uF .
    Tylko dobrze jak będziesz miał że trzy rożnej pojemności w tym przedziale .
    Zaczniesz eksperyment od najmniejszej pojemności , jeżeli silnik nie będzie się przegrzewał i będzie miał dobry rozruch to zostawiasz . Jak przesadzisz to spalisz jedno uzwojenie tego silnika, te które będzie domyślnie rozruchowym.

    1
  • #11 15 Kwi 2018 11:40
    Jerzy Cieślański
    Poziom 19  

    Dziękuje za panów wpisy. Dzięki temu mam szerszą wiedzę w temacie silników mimo, że temat jeszcze nie jest jednoznacznie rozwiązany.

    Zdjęcie tabliczki znamionowej zamieszczę za kilka dni wykonując normalnym aparatem foto z filtrem polaryzacyjnym i przy odpowiednim oświetleniu. Te, które wykonałem telefonem są nie czytelne, (niska rozdzielczość, brak ostrości i odblaski od blaszki), więc uniemożliwiają wyczytanie czegokolwiek na ekranie monitora. Dla tego zamieściłem w pierwszym poście wypisy tego co odczytałem nie młodym okiem uzbrojonym w okulary.

    Ważne info to fakt konieczności sprawdzenia izolacji uzwojeń w tak wiekowym choć nie używanym silniku.

    Nie wiem jeszcze czy tak stary kondensator zachował swoje parametry. Stąd moje pytanie czy kondensatory takie są elektrolityczne-"wysychanie", czy innego typu; np. bardziej odpornego na upływ czasu, brak pracy elektrycznej i możliwość zawilgocenia, pamiętając że silnik fabrycznie przewidziany był do pracy z pompą hydroforową a więc w (przewidzianych projektowo) warunkach wilgoci czy wręcz punktu rosy.

    Stąd zapewne konieczny będzie stosowny pomiar parametrów kondensatora przed uruchomieniem silnika?

    87-letni pan (rodzina) ma od ok. 1967r. dwie pompy hydroforowe (zestaw pompa jednostopniowa+silnik) tego samego typu, do hydroforu w domu (działające, zamieniane, w koniecznych co kilka lat naprawach uszczelnienia dławicowego).

    Pompy mają swoje lata. W jednej z nich silnik był już przezwajany bo nowy elektryk czy też hydraulik połączył coś nie tak. Ten starszy hydraulik, który przez wszystkie lata miał pieczę nad stanem hydroforu zmarł kilka lat temu. Zmarł również ślusarz, który podejmował się naprawy takich pomp (przetaczanie wałka wirnika pompy pod wykonywanie napraw uszczelnienia, uzupełnianie ubytków w wirnikach pomp z obu zestawów). Wuj chce dokupić od znajomego, jak twierdzi, taki sam (wymiary, rozstaw i rozmiar króćców do podłączenia pompy do hydroforu) zestaw (pompa -silnik), czyli ten o którym dyskutujemy w temacie. Ja miałem zorientować się w cenie. Zestawu starego, obecnie podłączonego do hydroforu, z tym "nowym"z 1966r. nie miałem okazji porównać: "czy rzeczywiście takie same".

    Taki sam zestaw ma zapewnić uniknięcie zmiany nietypowego dla dzisiejszych pomp hydroforowych zestawu króćców doprowadzenia i odprowadzenia wody no i nadal będą pompy zamienne, na sytuację awaryjną, łatwe do szybkiego podmienienia.

    Nadgorliwość, skłoniła mnie do przemyśleń nad stanem starego chociaż nigdy nie używanego, zestawu i stąd moje pytania na forum elektrody. Wiekowy wuj z wrodzonej ostrożności nie pozwolił, przy pierwszym podejściu, zajrzeć do puszki z zaciskami podłączeniowymi rozpatrywanego tu silnika.

    Po niedzieli postaram się wykonać czytelne foto tabliczki znamionowej silnika i wnętrza puszki z zaciskami podłączeniowymi oraz zamieścić je na forum.

    0
  • #12 15 Kwi 2018 12:41
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Jeśli chodzi, o dane spisane z tabliczki, to mogę je przyjąć, ale wystarczyło na chwilę zajrzeć do puszki przyłączeniowej, albo jeszcze prościej popatrzyć na to, jak i gdzie jest podłączony silnik, aby być pewnym co do rodzaju i wielkości napięcia zasilania.
    Dobrze mieć ewentualny zapas, jeśli chodzi o pompę, ale teraz są takie możliwości w podłączeniu nowego zestawu, np. węże elastyczne, czy węże PE, nie wspomnę, o rurach zgrzewalnych, że wymiana zestawu na nowy- inny trwa godzinę , lub niewiele dłużej.
    Gdyby to był ktoś młodszy wiekiem, namawiałbym go na zestaw pompa- silnik nowszej generacji. Znacznie cichsze, mniejsze zużycie energii i też kilka lat spokojnie pracuje.

    0
  • #13 16 Kwi 2018 00:07
    Jerzy Cieślański
    Poziom 19  

    Po wyciągnięciu z garażu na światło dzienne nie używanego zestawu: pompa SB-300 (z Grudziądzkiej odlewni i emalierni)-silnik z Zakładu 11 Poznań, zdjęcia normalnym aparatem fotograficznym wyszły czytelniej. Zamieszczone poniżej miniatury zdjęć można oczywiście powiększyć po przez kliknięcie lewym przyciskiem myszki.

    No i widać jednak rdzawe ślady korozji.

    SZJF Oe 24b 1.1kW - jednofazowy, jaki kondensator ?

    Pan stanislaw1954 ma rację.
    Na tabliczce znamionowej silnika z fabryki (fot1):Zakład 11 Poznań wyraźnie widać:
    1,1kW___220V___Prąd 10,8A___1-f___50Hz
    1459 obr/min___cosφ 0,65___Praca C
    Temp.otocz.40°C___Sprawność 0,71
    Kl.izol.E___Rodz.klim.--___Ciężar--kg
    Norma ZN-63/MPC/03-2?204___Znak kt.--
    Made in Poland



    Niżej, (zdjęcie2) tabliczki znamionowej wspomnianego, używanego zamiennie od lat 60-tych zestawu takiej samej grudziądzkiej pompy SB-300 z silnikiem (z Warszawskich Zakładów Maszyn Elektrycznych).
    Wuj tłumaczył, że po naprawie transformatora we wsi silnik uległ spaleniu przy napięciu 380V (wymieniano słupy drewniane na betonowe) i został przewinięty w "WAMELU?" W każdym razie korpus silnika jest dokładnie identyczny wszelkimi zewnętrznymi szczegółami z korpusem silnika na którym jest tabliczka znamionowa:Zakład 11 Poznań
    SZJF Oe 24b 1.1kW - jednofazowy, jaki kondensator ?

    To co odczytałem z drugiej tabliczki:
    Warszawskie Zakłady Maszyn Elektrycznych
    Typ 7.IFOe-24b___Nr.0263__Rok 1967
    1.1kW___220V~10.8A
    1450obr./min___cosφ 0.65
    50Hz___Faz1___Rodz.klim.--___Praca C?
    ?Norma PN/E-68000___Znak K.T.--
    Made in Poland



    Trzecie zdjęcie to widok zacisków podłączeniowych (omawianego w temacie) nie używanego silnika (z Zakładu 11 Poznań). U góry zdjęcia widać częściowo, czarny kondensator, doprowadzenie 2 przewodów (czerwony do Y i biały-pożółkły do U) w gumowej izolacji zewnętrznej, od kondensatora do puszki z zaciskami podłączeniowymi. Na kondensatorze nie mogłem odczytać żadnych napisów pozwalających stwierdzić jego założone parametry elektryczne. Białym tekstem oznaczyłem na zdjęciu zaciski przyłączeniowe według oznaczeń wypukłych na czarnym ebonicie które zdołałem dostrzec. W miejscu znaku "?" nie mogłem odczytać oznaczenia.
    SZJF Oe 24b 1.1kW - jednofazowy, jaki kondensator ?


    Pytanie1. do których zacisków należy podłączyć N i L, zacisk do PE widzę, jest też dodatkowy zacisk PE na zewnętrznej stronie korpusu silnika.

    Pytanie2. czy przy tak rozpoznanych parametrach silnika warto jeszcze eksperymentować "...przynajmniej z trzema pojemnościami kondensatorów z zakresu 20 - 40 uF, czy może jest jakaś standardowa, najwłaściwsza pojemność kondensatora dla tego silnika?

    0
  • Pomocny post
    #14 16 Kwi 2018 03:07
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    @Jerzy Cieślański Zmierzyć ! Zmierzyc rezystancję uzwojeń, ponieważ w silniku ewidentnie jednofazowym, a taki tu widzimy, rezystancja uzwojenia głównego różni się znacznie od rezystancji uzwojenia pomocniczego. Jest mniejsza. Ten silnik może, ale nie musi posiadać wyłącznik odśrodkowy rozruchu, co sugeruje sześć wyprowadzeń z silnika. Jezeli dwa z nich beda posiadac 0 omów miedzy sobą, będzie to oznaczać wyłącznik odśrodkowy. Wielkśćc (fizyczna) kondensatora też predysponuje go jako rozruchowy. Pomiar rezystancji izolacji także bardzo wskazany.

    0
  • Pomocny post
    #15 16 Kwi 2018 07:19
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Oba silniki, bez wątpliwości 1-no fazowe. W obu jest potrzebny kondensator rozruchowy .Na pewno jest tam wyłącznik odśrodkowy. Kondensator 125µF(silnik SO 90-L4 pisze100÷125µF), ale w podobnych silnikach spotykałem 160 µF, czy 180µF(silnik SZJFe 24b).

    1
  • Pomocny post
    #16 16 Kwi 2018 08:22
    jaskiniowiex
    Poziom 15  

    Jerzy Cieślański dziwnie piszesz, z tego co pisałeś wynikało że to jest jakiś silnik trójfazowy który chcesz przerabiać na jednofazowy.
    Do pracy ciągłej przy silniczkach 1,1 kW są często spotykane kondensatorki 16 - 24UF .
    W tym wynalazku jest wyłącznik odśrodkowy a te czarne to kondensator z nazwą
    " MOTORSTART 160UF 400 V "

    SZJF Oe 24b 1.1kW - jednofazowy, jaki kondensator ?

    Mam też taki, i to jest pewnie ten sam silnik.
    Gdybyś wstawił zdjęcie nie trzeba było by tyle pisać.

    0
  • #17 16 Kwi 2018 12:43
    Jerzy Cieślański
    Poziom 19  

    jaskiniowiex napisał:
    Jerzy Cieślański dziwnie piszesz, z tego co pisałeś wynikało że to jest jakiś silnik trójfazowy który chcesz przerabiać na jednofazowy....Gdybyś wstawił zdjęcie nie trzeba było by tyle pisać.

    No właśnie. Za pierwszym razem nie odczytałem dobrze tabliczki znamionowej. Zamiast SZJF Oe 24b uwidziało mi się SZ3F Oe 24b. (3 zamiast J) No i nie odczytałem: 1-f

    Dziękuje Panom za pomocne, dokształcające wpisy i korektę tytułowego oznaczenia silnika.
    Marzy mi się jeszcze aby jeszcze zamieścić historyczne materiały do tyczące tych silników albo linki do takowych Więc pogrzebie w starych normach i innych źródłach jak starczy czasu.

    Ponieważ to dział dla początkujących, przyda się (link); podstawowa teoria
    I bardziej szczegółowo (likn); P.Witczak Jednofazowe silniki asynchroniczne
    Ja stąd już się chyba domyśliłem dlaczego oznaczenia na tej starej kostce przyłączeniowej to w kolejności UVW--ZXY a nie UVW--XYZ. Po to zapewne aby było można zworkami prosto zmieniać podłączenia w trójkąt i w gwiazdę? Proszę prostować jak coś przekłamię.

    0
  • #19 08 Maj 2018 08:46
    pskal32
    Poziom 12  

    Podepnę się pod temat. Podpowiedzcie jak dobrać kondensator do silnika z alternatora.
    Połączenie alternatora w gwiazdę i chcę go zasilić z transformatora od prostownika 40A. Wiem, że potrzebny jest kondensator ale jaki?
    Napięcie z transformatora 17-19V prądu przemiennego. Alternator o mocy 120A lub 60A bo nawijany podwójnym drutem, więc mogę zmniejszyć.
    Na ile wolt i jakiej pojemności dać kondensator?
    Pozdrawiam.

    0