Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie wyciągarką za pomocą przekaźników.

Dominik_31 11 Kwi 2018 20:42 483 10
  • Poziom 3  
    Witam,
    Mam wyciągarkę taką jak na poniższym obrazku, 1200W mocy.
    Sterowanie wyciągarką za pomocą przekaźników.
    Potrzebuję zrobić do niej inne sterowanie jak pilotem, dlatego też zrobiłem sterowanie przy pomocy przekaźników. Włączam przycisk (dzwonkowy), przekaźnik (cewka 12V) 40A a dokładnie to dwa przekaźniki bo w pilocie jest przycisk z 6 wejściami po dwie pary, no i włączam przycisk i po trzecim lub czwartym ruszeniu silnika skleja mi cewki przekaźnika i wyłączenie wyciągarki możliwe jest po wciśnięciu grzyba lub wyłączenia jej z prądu. Jest mi ktoś w stanie wytłumaczyć dlaczego przekaźniki się sklejają?
    Pierwszy raz wsadziłem 10A 125VAC i skleiło po drugim włączeniu, teraz mam 40A 125VAC i skleja po trzecim lub czwartym.
    A z tego co się orientuję to główny stycznik jest w puszce przy silniku.
  • Relpol
  • Poziom 13  
    Prawdopodobnie skleja ci przekaźniki ponieważ są zbyt mocno obciążone i przepływa przez styki zbyt duży prąd. Wartość 40A to jakaś abstrakcja , żeby przepuścić taki prąd musi być dość duży stycznik - może coś źle odczytałeś.W puszce silnika pewnie nie ma stycznika a napęd jest realizowany tylko poprzez przyciski pilota.Kup porządny stycznik i będzie OK.
  • Relpol
  • Poziom 3  
    W takim razie co tak strzela w tej puszcce w momencie rozruchu silnika? Styczniki tak uderzają przy załączeniu.
  • Specjalista Automatyk
    Hałas może pochodzić od sprzegła hamulca ciernego.
  • Moderator Elektrotechnika
    GT_194 napisał:
    Wartość 40A to jakaś abstrakcja , żeby przepuścić taki prąd musi być dość duży stycznik

    Dominik_31 napisał:
    przekaźnik (cewka 12V) 40A

    To stycznik ma takie parametry,
    Dominik_31 napisał:
    Jest mi ktoś w stanie wytłumaczyć dlaczego przekaźniki się sklejają?

    Coś będzie źle podłączone. Przy 40 A nie powinno się nic palic.
  • Poziom 43  
    Krzysztof Reszka napisał:
    Przy 40 A nie powinno się nic palic.


    Zapewne przekaźnik wielkości połowy pudełka po zapałkach.

    Nie tędy droga , zamontuj profesjonalne styczniki z blokadą na stykach pomocniczych i ciesz się wyciągarką.
  • Specjalista Automatyk
    Przekaźniki "samochodowe" mają mały odstęp styków - przy 12 Vdc praca ok! i wytrzymują duże prądy; natomiast przy 230 Vac taki przekaźnik może wytrzymać raptem 0,5A (cecha łączenia 125 VAC). Do takich celów koniecznie trzeba używać styczniki - mają dwie przerwy styków w torze (lepsze gaszenie łuku niż w pojedynczym/przekaźniku) co przy napięciu 230 Vac jest bardzo istotne.
  • Moderator Elektrotechnika
    Strumien swiadomosc... napisał:
    Zapewne przekaźnik wielkości połowy pudełka po zapałkach.
    .
    No nie wiemy bo ich nie widzimy,ale tak może byc.
    Dominik_31 napisał:
    Pierwszy raz wsadziłem 10A 125VAC i skleiło po drugim włączeniu, teraz mam 40A 125VAC

    Ciekawe jakie parametry mają te styki na kasecie.
  • Poziom 43  
    Krzysztof Reszka napisał:
    Ciekawe jakie parametry mają te styki na kasecie.


    Zazwyczaj są w nich zwykłe styki sterownicze plus kondensator rozruchowy.
  • Poziom 3  
    Panowie problem był w tym pilocie. Chińska i niezrozumiana konstrukcja ale dałem radę. Dziękuję za pomoc. Niby góra/dół i wszystko jasne a zupełnie przypadkiem doszedłem do ładu ale nadal nie rozumiem dlaczego wcześniej mi nie działało.
  • Poziom 41  
    Jakbyś rozrysował schemat to było by łatwiej . Tam bodaj kondensator jest odłączany w czasie spoczynku. Inaczej przy opuszczania ładunku i wyłączeniu napędu silnik potrafi przejść w pracę prądnicową i sam sobie potrzymać hamulec.