Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

OR ASIA - szum po wymianie kondensatorów - przestrojenie

labo 14 Kwi 2018 21:06 663 26
  • #1 14 Kwi 2018 21:06
    labo
    Poziom 13  

    Dzień dobry,
    Panowie, w łapki wpadła mi Asia i postanowiłem wskrzesić ją do żywych, konkretnie przestroić.
    Na dzień dobry radio pięknie grało na długich, a na UKF używając generatora z modulatorem FM na stary zakres stwierdziłem, że radio działa, ale po prostu jest nieprzestrojone. Dodatkowo w jednym miejscu na skali cicho i mocno zaszumione grało lokalne radio.
    Wymieniłem kondensatory wg opisu kolegi:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2986230#2986230
    (link do opisu przestrojenia)

    olaf x napisał:

    C101 56pF na 27pF
    C102 120pF na 56pF
    C107 39pF na 18pF
    C114 12pF na 4,7pF

    Nie da tu się nawet pomylić i wyjąć inne, bo po prostu o tych wartościach, są tylko te cztery.

    Schemat:
    http://hobby-elektronika.eu/audio/pdf/asia757.pdf

    Po zmianie kondensatorów (jeszcze mam zdjęty ekran) radio na UKF tylko jednostajnie szumi, nic nie daje kręcenie trymerami przy kondensatorze strojeniowym - tylko szum. L102 i L104 jeszcze nie tykałem mając nadzieję, że coś odbiorę kręcąc tylko trymerami. Sprawdzałem ścieżki czy gdzieś coś nie uwaliłem, ale nie wygląda. Czyżby "odeszło" tak daleko?
    Pytanie, gdzie podpiąć do płytki hertzmiarke aby sprawdzić częstotliwość? Na co jeszcze zwrócić uwagę?

    0 26
  • #2 14 Kwi 2018 21:19
    kokapetyl
    Poziom 43  

    Kolego żadne linki jakie podajesz nie uruchamiają się. :cry:
    Co do tabeli kondensatorów i ich zamienników, mam wątpliwości do dwóch, C102 120pF coś duża wartość jak na UKF, kolejna wątpliwość, to C114, ten zastępczy kondensator, jak na mój gust jest za mały.
    To są tylko moje sugestie, nie mam schematu i nie wiem gdzie się one (kondensatory) znajdują się.

    0
  • #4 14 Kwi 2018 21:39
    ml
    Poziom 25  

    Lata temu przestrajałem to radyjko i jego czułość na CCIR nie była zachwycajaca ale paręnaście stacji wyłapało. Wylutuj na próbę trymery 5/20pF lub co najmniej skręć je do minimalnej pojemności.

    0
  • #5 14 Kwi 2018 21:46
    labo
    Poziom 13  

    ml napisał:
    czułość na CCIR nie była zachwycajaca ale paręnaście stacji wyłapało.

    To by mi wystarczyło. Zabrałem się za nie, bo to kawałek naszej radiowej historii, a nie z potrzeby...

    Może głupie pytanie... Wylutować nie problem, ale jak poznać wizualnie w jakiej pozycji jest minimum pojemności trymera ceramicznego? Można to określić bez wylutowania i zmierzenia?

    Myślę, że dużo by powiedziała częstotliwość oscylatora, tylko gdzie się do niego wpiąć?

    0
  • #6 14 Kwi 2018 22:18
    gumisie
    Poziom 38  

    labo napisał:
    Myślę, że dużo by powiedziała częstotliwość oscylatora, tylko gdzie się do niego wpiąć?
    Sondą w okolicy L104.


    Link

    0
  • Pomocny post
    #7 14 Kwi 2018 22:36
    ml
    Poziom 25  

    Element z nacięciem posiada na połowie powierzchni napylona okładzinę. Musi być ona w położeniu przeciwnym do środkowej nogi trymera.

    0
  • #8 15 Kwi 2018 20:19
    labo
    Poziom 13  

    ml napisał:
    Element z nacięciem posiada na połowie powierzchni napylona okładzinę. Musi być ona w położeniu przeciwnym do środkowej nogi trymera.

    No proszę, tyle razy używałem tych starych ceramików, a nie wiedziałem o tym...

    Po całym dniu siedzenia nad radiem sytuacja jest taka:
    Mój miernik częstotliwości jest za mało czuły aby coś w tym układzie zmierzyć.
    Układ wejściowy L101,C101,C102 zestrojony i tu już ruszać nic nie będę. Problem z kolei jest z zakresem. W połowie skali asi zaczyna się pasmo CCIR a koniec skali jest na 96,7MHz, czyli niestety sporo brakuje. Kręcenie L102 i L104 niewiele daje. Oba trymery są ustawione na minimum. Ich wylutowanie kończy się tym, że radio leci gdzieś poza zakres. Coś tam odbierałem, ale to chyba nie na częstotliwości podstawowej.

    Rozmyślam zakup trymerów 2-5pF (i przy okazji 1,3-3pF na wypadek wszelki jakby 2pF od dołu było za dużo) i wymianę obu trymerów. Co Panowie na to?

    0
  • #9 16 Kwi 2018 00:36
    ml
    Poziom 25  

    Spróbuj wstawić kondensatory o poj.2-5pF zamiast trymerów i/lub delikatnie zmniejszyć indukcyjność cewek.

    0
  • #10 16 Kwi 2018 01:47
    gumisie
    Poziom 38  

    ml napisał:
    lub delikatnie zmniejszyć indukcyjność cewek.
    No chyba nie proponujesz zmniejszania ilości zwojów cewek (zmianę indukcyjności można uzyskać stosując rdzeń aluminiowy lub mosiężny). Przecież ten OR powinien pokryć całe pasmo CCIR.

    Spróbuj z takimi kondensatorami:
    C101 56pF na 68pF
    C102 120pF na 39pF
    C107 39pF na 33pF
    C114 12pF na 6,8pF

    Pozdrawiam

    0
  • #11 16 Kwi 2018 08:27
    labo
    Poziom 13  

    gumisie napisał:

    Spróbuj z takimi kondensatorami:
    C101 56pF na 68pF
    C102 120pF na 39pF
    C107 39pF na 33pF
    C114 12pF na 6,8pF


    C101,102,107 mam dokładnie takie jak napisałeś.
    C114 miałem 4,7 5,6 8,2 10pF. Zostawiłem na 5,6.

    Rdzeni aluminiowych czy mosiężnych nigdzie nie dostanę. Pani mnie w sklepie śmiechem załatwi. ;)
    Oba rdzenie mam wykręcone w górę, że wystają po 3mm.

    Jeszcze raz sprawdzę po wylutowaniu trymerów.

    0
  • Pomocny post
    #12 16 Kwi 2018 09:10
    gumisie
    Poziom 38  

    labo napisał:
    C101,102,107 mam dokładnie takie jak napisałeś.
    W #1 podałeś inne wartości.
    labo napisał:
    C114
    Odpowiada za ARCz, na czas strojenia warto je wyłączyć. W przypadku tego OR odlutować jedną końcówkę R110 (47kΩ).
    labo napisał:
    Rdzeni aluminiowych czy mosiężnych nigdzie nie dostanę. Pani mnie w sklepie śmiechem załatwi. ;)
    O ile ta Pani będzie rozumiała temat, zapewne tego nie zrobi. Rdzenie tego typu są stosowane nie tylko w odbiornikach radiowych.
    Pozdrawiam

    0
  • #13 16 Kwi 2018 09:39
    labo
    Poziom 13  

    gumisie napisał:
    labo napisał:
    C101,102,107 mam dokładnie takie jak napisałeś.
    W #1 podałeś inne wartości.

    Tak, wczoraj jednak wielokrotnie je wszystkie przelutowywałem i pozostało na razie na takich. Faktycznie tego faktu nie opisałem w poprzednim poście.

    gumisie napisał:
    labo napisał:
    C114
    Odpowiada za ARCz, na czas strojenia warto je wyłączyć. W przypadku tego OR odlutować jedną końcówkę R110 (47kΩ).
    Dziękuję

    Edit: Obdzwoniłem sklepy, ale niestety nie mają rdzeni. Zostałem poinformowany także, że jest zainteresowanie, ale nie ma u dostawców. Na aukcjach niestety także nie widzę.

    0
  • Pomocny post
    #14 16 Kwi 2018 10:12
    gumisie
    Poziom 38  

    labo napisał:
    Obdzwoniłem sklepy, ale niestety nie mają rdzeni. Zostałem poinformowany także, że jest zainteresowanie, ale nie ma u dostawców
    Można użyć mosiężnej śrubki np. M3 (zależy od średnicy zastosowanego oryginalnie rdzenia). Zaraz ktoś napisze że skok gwintu nie ten, lecz to nie taki problem, zawsze można zastosować "gumkę modelarską" (przede wszystkim chodzi o stwierdzenie czy rdzeń tego typu pozwoli nam rozwiązać dany problem).
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #15 16 Kwi 2018 10:24
    diantus
    Poziom 28  

    Rdzeń nie jest konieczny. Wykręć na próbę całkowicie bez wymiany na inny.

    0
  • #16 16 Kwi 2018 10:25
    labo
    Poziom 13  

    Przeszukam wszystkie szuflady w domu. ;) Czy wymianę robić na raz na L102 i L104, czy w którejś najpierw?
    Wybacz pytanie, nigdy wcześniej taki zamian nie robiłem.

    Edit: Razem pisaliśmy. Bez rdzenia też sprawdzę.

    0
  • #17 16 Kwi 2018 10:35
    gumisie
    Poziom 38  

    labo napisał:
    Czy wymianę robić na raz na L102 i L104, czy w którejś najpierw?
    Jak narazie to L104.

    0
  • Pomocny post
    #18 16 Kwi 2018 13:28
    diantus
    Poziom 28  

    Wg moich notatek, jest w tym odbiorniku wmontowany kondensator 8,2pF równolegle do trymera C118 - nie ma tego kondensatora w schemacie. Ten kondensator jeśli jest, wymontuj bez zamiany na inny.

    0
  • #19 16 Kwi 2018 17:04
    labo
    Poziom 13  

    Wyjęcie rdzenia z cewki L104 z pozycji górnej na zupełnie wyciągnięty zmienia bardzo niewiele. Praktycznie z dostrojonej stacji na stację z szumem. Wystarczy ruch wskazówki 2mm aby zredukować ten efekt. Podobnie jest z trymerem C118. Jego zmiana z min na max powoduje bardzo małą zmianę częstotliwości. (Ciszej lub głośniej słychać stację.) O wiele większa zmiana jest przy poruszeniu trymera C117 lub L102.
    Niestety nie bardzo wiem jak powinno się je ustawiać względem siebie.
    Przy C118 jest kondensator, zaraz wylutuję go.

    EDIT, albo i nie wylutuję... Radio pokrywa prawie całe pasmo, ale... bez ekranu.
    Po założeniu ekranu od góry, przylutowaniu w 2 miejscach jest OK, ale przylutowanie 2 kolejnych punktów powoduje rozstrojenie na całego... :/

    EDIT2: Zwarcie punktu lutowniczego ekranu z masą lub jego przylutowanie w okolicach wejścia antenowego powoduje całkowity odjazd częstotliwości. Nic nie można odebrać. Przylutowanie od strony trymerów częściowy rozjazd. Trzecia noga ekranu oraz od góry są przylutowane.

    0
  • #20 16 Kwi 2018 18:12
    ml
    Poziom 25  

    gumisie napisał:
    ml napisał:
    lub delikatnie zmniejszyć indukcyjność cewek.
    No chyba nie proponujesz zmniejszania ilości zwojów cewek (zmianę indukcyjności można uzyskać stosując rdzeń aluminiowy lub mosiężny). Przecież ten OR powinien pokryć całe pasmo CCIR.

    Spróbuj z takimi kondensatorami:
    C101 56pF na 68pF
    C102 120pF na 39pF
    C107 39pF na 33pF
    C114 12pF na 6,8pF

    Pozdrawiam


    Nie pisałem o zmniejszeniu ilości zwojów a zmniejszeniu indukcyjności poprzez wykręcenie (ferrytowe rdzenie) lub wkręceniu (metalowe) rdzenia. Mam jedno takie radyjko w oryginalnym stanie i nie wiem czy dla sportu go nie przestroić.

    0
  • #21 16 Kwi 2018 19:13
    labo
    Poziom 13  

    Zlutowałem wszystko i wróciło wszystko do stanu z rana, czyli skala w połowie ma 88 a kończy się na 96MHz. Wyjąłem rdzeń z L104, co pomogło na tyle, że częstotliwość wzrosła o jakieś 2MHz. Wyjmuję ten kondensator przy trymerze.

    Edit: Wyjęcie kondensatora przy trymerze było strzałem w dziesiątkę! Rdzeń wrócił w L104 i teraz jest pokrycie całego pasma

    Edit: Panowie, z czego robicie napędy skali? Tak czytam po elektrodzie, to są specjalne linki, ale na szybko, to niedostępne, więc muszę coś zastępczego...
    Ktoś w środku grzebał i zrobił napęd ze sznurka, który właśnie powiedział, że więcej nie będzie współpracować... Żyłka, nitka dentystyczna (próbowałem i z tym i z tym)? Kłopot też będzie ze sprężynką... Pod górkę z tym radiem ;)

    Edit: W jaki sposób należy stroić? Najpierw L104/C118 a później L102/C117 do najczystszego sygnału (bo tu też da się lekko przestroić)? Jaka jest zależność między tymi obwodami?

    0
  • Pomocny post
    #22 16 Kwi 2018 20:42
    diantus
    Poziom 28  

    Do napędu skali bardzo dobra jest tzw. lica szewska fi 0,5mm produkowana m.in. przez fabryki firanek.
    Stroić należy w pierwszej kolejności pokrycie pasma: na granicy f max trymerem, na granicy f min rdzeniem.
    Następnie C117 i L 102 na najlepszy odbiór stacji: w pobliżu f max trymerem C117 i w pobliżu f min L102 też na najlepszy odbiór.
    Ze względu na wzajemny wpływ strojenia C117 i L102, strojenie na max tymi elementami trzeba powtórzyć kilka razy.

    0
  • #23 16 Kwi 2018 21:10
    labo
    Poziom 13  

    No to przypadkiem trafiłem idealnie... :D Jedynie L102 pokręciłem trochę.

    To mam jeszcze pytanie następujące (skoro radyjko już sobie stoi dumnie i gra), żeby być trochę mądrzejszym po przestrojeniu. :) Patrząc na schemat głowicy, to: L101 z przyległymi kondensatorami to obwód wejściowy, L104 z jedną sekcją kondensatora, to oscylator z T102 (?) Co robi T101 (wzmacniacz w.cz.?) z L102 i druga sekcją? Jak tu jest zrealizowane mieszanie? No i jaka jest funkcja L103 z szeregowym C 510p i równolegle z C 33pF?

    Wziąłem dzisiaj schemat do pracy i pytałem chłopaków po szkole elektronicznej, ale wiedzieli mniej niż ja. :D

    Ta lica szewska nie występuje pod inną nazwą? Wyszukiwarka ani Allegro tego nie znają...

    0
  • #24 16 Kwi 2018 21:42
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Co do zastępstwa linki skali:
    Masz może w okolicy jakiś bazarek z handlarzami towarem ze wschodu? Kiedyś kupiłem (za całe 1 zł) szpulkę nici szewskiej (w zasadzie to coś grubości szpagatu, ale syntetyczne) - grubość podobna do linki skali, wytrzymałe jak diabli (nie zerwiesz w ręku; prędzej skórę przetniesz).
    Szpula długa wąska, nić w kolorze czarnym (ale chyba były i inne kolory, więc tym się nie sugeruj) robione prze towarzyszy (napis bukwami).
    Powinna się nadać.

    0
  • #25 16 Kwi 2018 21:54
    diantus
    Poziom 28  

    Są w sprzedaży nici: plecionka poliamidowa fi 0,6 takie mogą być. Musi być plecionka, ponieważ nici skręcane się rozwijają i strzępią w napędzie. Pod nazwą lica szewska były około 20 lat temu sprzedawane np. przez Fabrykę Firanek WISAN w Skopaniu.

    0
  • #26 16 Kwi 2018 22:49
    labo
    Poziom 13  

    Nie wie ktoś z Kolegów, jak była nawinięta w asi linka?
    Edit: literówka

    0
  • Pomocny post
    #27 16 Kwi 2018 23:28
    polmark2
    Poziom 18  

    OR ASIA - szum po wymianie kondensatorów - przestrojenie
    W linku instrukcja - powodzenia! :)

    0