Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Syrena 104 - Czujnik temperatury

czeresss 15 Kwi 2018 18:13 396 16
  • #1 15 Kwi 2018 18:13
    czeresss
    Poziom 9  

    Mam problem ze wskazaniem temperatury w mojej Syrenie.
    Ewidentnie winny tego stanu jest czujnik.
    Przy wyłączonym prądzie wskaźnik pokazuje 100 (prawidłowo). Po włączeniu wskazówka przechodzi na pole 30 (czujnik przekazuje masę) i wraz ze wzrostem temperatury przesuwa się w lewo (ku 100 - czujnik traci masę).
    U mnie po przekręceniu kluczyka wsakazówka nie przechodzi na pole 30, ale zatrzymuje się między 80 a 30.
    W momencie gdy wypnę przewód z czujnika i przyłożę do masy wskazówka momentalnie przechodzi nawet za 30 (praktycznie chowając się za ramkę wskaźnika). Biorąc pod uwagę powyższe czujnik jest trafiony.

    Moje pytanie jest takie:
    Jaki czujnik (od jakiego wdpółczesnego samochodu) mógłbym zastosować (pomijając od Żuka, Warszawy, Nysy itp. bo bardzo często kiepsko dzuałają).
    Gwint to M16x1,5 stożkowy.
    Czujników z takim gwintem jest sporo, ale jaki zechce współpracować ze wskaźnikiem?

    0 16
  • #2 15 Kwi 2018 20:00
    E8600
    Poziom 33  

    czeresss napisał:
    W momencie gdy wypnę przewód z czujnika i przyłożę do masy wskazówka momentalnie przechodzi nawet za 30 (praktycznie chowając się za ramkę wskaźnika).

    W samochodzie nie ma przypadkiem odwróconej masy? Znaczy oryginalnie syrena miała plus na karoserii.

    Gwint M16 nie jest problemem a bardziej rezystancja samego czujnika. Trzeba znać rezystancję aby znaleźć zamiennik.

    0
  • #3 15 Kwi 2018 20:10
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Sprawdż połączenie taśmy miedzianej łączącej karoserię z obudową silnika.

    0
  • #4 15 Kwi 2018 20:48
    czeresss
    Poziom 9  

    Z elektryką w samochodzie wszystko jest ok. Wszystkie odbiorniki działają prawidłowo. W Syrenie oryginalnie "+" jest na masie. Ja jednak przy remoncie zmieniłem biegunowość na wypadek gdybym w sytuacji kryzysowej chciał założyć alternator. Biegunowość nie ma jednak wpływu na poprawne działanie wskaźników - tak samo działają z "+" jak i "-" na masie.

    Właśnie rozchodzi się o to, żeby znać rezystancję.

    0
  • #5 15 Kwi 2018 21:02
    E8600
    Poziom 33  

    czeresss napisał:
    Biegunowość nie ma jednak wpływu na poprawne działanie wskaźników - tak samo działają z "+" jak i "-" na masie.

    Zależnie jak ta zamiana została wykonana wskazania mogą być ok ale żywotność czujników może się skrócić (chodzi o kierunek przepływu prądu).

    0
  • #6 15 Kwi 2018 22:12
    czeresss
    Poziom 9  

    Zmiana biegunowości nie wymaga żadnej ingerencji we wskaźnik. Ten sam wskaźnik bez żadnych zmian występuje w wielu pojazdach rodem z PRLu (Syrena,Żuk,Tarpan,Warszawa,Nysa) gdzie mamy zarówno "+" jak i "-" na masie. Biegunowości nie ma tu znaczenia.
    Cała sprawa rozbija się o czujnik.
    Może trafi się ktoś, kto podpowie coś w kwestii rezystancji i doboru jakiegoś zamiennika.

    0
  • #7 15 Kwi 2018 22:30
    kkknc
    Poziom 41  

    E8600 napisał:

    W samochodzie nie ma przypadkiem odwróconej masy? Znaczy oryginalnie syrena miała plus na karoserii
    .

    Bez znaczenia dla działania.

    E8600 napisał:

    Zależnie jak ta zamiana została wykonana wskazania mogą być ok ale żywotność czujników może się skrócić (chodzi o kierunek przepływu prądu).

    Weź się napij, albo odwrotnie przestań pić. Bo już dawno takich głupot nie czytałem. Najgorzej ja się gimby biorą za rzeczy nie opisane w internecie.
    Autorze wymień czujnik. I nie koniecznie to będzie on. Ale od niego zacznij. Ten sam typ był w innych naszych silnikach. Tylko inne złącze mogło być. Żuk, Nysa, Star to te czujniki.
    Po zdjęciu przedniej osłony zobaczysz za tarczą wskaźnika pokrętło do jego kalibracji. Raczej bez potrzeby tego nie ruszaj. Ale jak nie dostaniesz nowego wskaznika, a nie pomoże wymiana czujnika to możesz.

    0
  • #8 15 Kwi 2018 22:35
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    czeresss napisał:
    Biorąc pod uwagę powyższe czujnik jest trafiony.
    Moim zdaniem złe wnioski kolega wyciągnął, wskaźnik jest uszkodzony, oczywiście po podaniu bezpośrednio masy wskaźnik spadnie na 30 stopni a nawet mniej, ale... Prąd płynący przez wskaźnik jest dużo większy (zatem i siła wskazówki) i pokonuje miejsce przytarcia lub innego uszkodzenia wskaźnika. Najlepiej zaobserwujesz to podpinając potencjometr obrotowy. Zobaczysz, że wskaźnik bedzie przeskakiwał, zamiast jednostajnie przesuwać wskazówkę.

    Dodano po 55 [sekundy]:

    kkknc napisał:
    Raczej bez potrzeby tego nie ruszaj.
    Zdecydowanie nie ruszaj!

    0
  • #9 15 Kwi 2018 23:47
    E8600
    Poziom 33  

    Pawel wawa napisał:
    Najlepiej zaobserwujesz to podpinając potencjometr obrotowy.

    Chyba sporej mocy ten potencjometr.
    Moderowany przez Pawel wawa:

    Ostrzeżenie, znowu Kolega bzdury wypisuje. Proponuję nie udzielać się w dziale, w którym Kolega nie ma wystarczającej wiedzy.
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.


    czeresss napisał:
    Ten sam wskaźnik bez żadnych zmian występuje w wielu pojazdach rodem z PRLu (Syrena,Żuk,Tarpan,Warszawa,Nysa) gdzie mamy zarówno "+" jak i "-" na masie. Biegunowości nie ma tu znaczenia.

    Zgadza się, że tam byłą instalacja dedykowana pod taki biegun masy. Co do rezystancji to nie wiem czy nie byłą umieszczona na oryginalnym schemacie instalacji tego samochodu. Posiadam taką do 105 ale niestety gdzieś zawieruszona na wsi.

    Jeśli padł Ci któryś z kolei czujnik to znaczy, że masz problem z czymś innym np. zacinający się wskaźnik, uszkodzony regulator napięcia lub spieprzoną instalację.

    Z tą biegunowością to chodziło, że po zmianie polaryzacji czujnik jest w pierwszym torze gdzie w razie problemów popłynie duży prąd (bezpiecznik nie zdąży zadziałać).

    0
  • #10 16 Kwi 2018 00:11
    kkknc
    Poziom 41  

    E8600 napisał:

    Zgadza się, że tam byłą instalacja dedykowana pod taki biegun masy. Co do rezystancji to nie wiem czy nie byłą umieszczona na oryginalnym schemacie instalacji tego samochodu.

    Nie była nigdy do tego auta dodawana na schemacie wartość rezystancji. Do innych też jakoś nie pamiętam. Za to w opracowaniu sam naprawiam już tak.
    E8600 napisał:

    Jeśli padł Ci któryś z kolei czujnik to znaczy, że masz problem z czymś innym np. zacinający się wskaźnik, uszkodzony regulator napięcia lub spieprzoną instalację.

    Ani zacinający się wskaźnik ,ani regulator napięcia nie ubije tego czujnika
    E8600 napisał:

    Z tą biegunowością to chodziło, że po zmianie polaryzacji czujnik jest w pierwszym torze gdzie w razie problemów popłynie duży prąd (bezpiecznik nie zdąży zadziałać).

    No a przede zmianą to jest w 21 torze tylko nie wiadomo czego torze. Metra, czy tramwaju?
    Jakich to niby problemów? I jak to duży prąd może i gdzie, oraz w jaki sposób po zmianie polaryzacji popłynąć? I od kiedy układ czujnika ma bezpiecznik i jak po zmianie polaryzacji nie zadziała bezpiecznik. Skoro zmiana polaryzacji nie wpływa na płynący w nim prąd.
    Brniesz w coraz większą głupotę.

    0
  • #11 16 Kwi 2018 01:10
    E8600
    Poziom 33  

    Syrena 104 - Czujnik temperatury
    Schemat instalacja do 105.

    Jeśli mowa o czujniku FCTW-5 (popularnym w PRL) to tutaj znajdziesz rezystancję. Link

    Rezystancja czujnika przy napięciu 13,4V:
    RT = 206 Ω +/-22 w temperaturze 85oC
    RT = 96 Ω +/-10 w temperaturze 110oC

    Jeśli wprowadziłem zamieszanie to przepraszam. Polecam sprawdzić instalację gdyż te czujniki były dość trwałe i nie padały bez przyczyny.

    0
  • #12 16 Kwi 2018 10:01
    czeresss
    Poziom 9  

    Pawel wawa napisał:
    Moim zdaniem złe wnioski kolega wyciągnął, wskaźnik jest uszkodzony, oczywiście po podaniu bezpośrednio masy wskaźnik spadnie na 30 stopni a nawet mniej, ale... Prąd płynący przez wskaźnik jest dużo większy (zatem i siła wskazówki) i pokonuje miejsce przytarcia lub innego uszkodzenia wskaźnika. Najlepiej zaobserwujesz to podpinając potencjometr obrotowy. Zobaczysz, że wskaźnik bedzie przeskakiwał, zamiast jednostajnie przesuwać wskazówkę.


    Zapomniałem dodać, że podpisałem inny wskaźnik i efekt dokładnie ten sam.
    W pierwszym poście napisałem, że wolałbym czujnik od jakiegoś współczesnego samochodu, bo miałem nowy Żukowski założony i wskaźnik ani drgnął. Na tym obecnie założonym (starym) przynajmniej coś się dzieje.

    0
  • #13 16 Kwi 2018 10:19
    kkknc
    Poziom 41  

    Inny czujnik inny dostosowany do niego wskaźnik. Nie da rady inaczej.
    Rezystancję czujnika przy danej temperaturze można łatwo i prosto sprawdzić.
    Aż dziw że tego nie zrobiłeś.

    0
  • #14 16 Kwi 2018 10:27
    andrzej20001
    Poziom 42  

    czujniki na olx po 50-70zł

    0
  • #15 16 Kwi 2018 13:42
    czeresss
    Poziom 9  

    kkknc napisał:
    Inny czujnik inny dostosowany do niego wskaźnik. Nie da rady inaczej.

    Nie wchodzi w grę. Nie wyobrażam sobie w oryginalnym samochodzie zepsuć wygląd wnętrza innym wskaźnikiem.

    0
  • #16 16 Kwi 2018 16:26
    E8600
    Poziom 33  

    czeresss napisał:
    U mnie po przekręceniu kluczyka wsakazówka nie przechodzi na pole 30, ale zatrzymuje się między 80 a 30.
    W momencie gdy wypnę przewód z czujnika i przyłożę do masy wskazówka momentalnie przechodzi nawet za 30 (praktycznie chowając się za ramkę wskaźnika). Biorąc pod uwagę powyższe czujnik jest trafiony.


    Czy gdy robisz te próby silnik aby na pewno był zimny? Być może współcześni fachowcy wkręcili czujnik wody na taśmę teflonową zwiększając rezystancję czujnika?

    0
  • #17 16 Kwi 2018 16:36
    kkknc
    Poziom 41  

    E8600 napisał:

    Być może współcześni fachowcy wkręcili czujnik wody na taśmę teflonową zwiększając rezystancję czujnika?

    Ech....... Działa albo nie, wskaźnik jest prądowy, nie mierzy rezystancji. Wystarczy że na powierzchni główki od szpilki się dotyka.

    0