Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik dwubiegowy z zagadkowym hamulcem podłączenie

16 Apr 2018 18:41 810 9
  • Level 11  
    Witam.

    Na mój warsztat trafił silnik dwubiegowy w klasycznym układzie Dehlandera, czyli trójkąt/podwójna gwiazda. Jeśli chodzi o podłączenie samego silnika, to nie mam żadnych wątpliwości i to jest jasne. Jednakże na wale tego silnika osadzony jest hamulec 3-faz, którego cewki połączone są w gwiazdę. Oporność pojedynczej cewki to 50 ohm. Nie mam pojęcia jak był sterowany, choć nasuwa się chęć podpięcia pod fazy, ale wtedy popłyną jakieś chore prądy i z hamulca zrobi się grzejnik.

    Będę wdzięczny za jakieś pomysły.

    Pozdrawiam Marek
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 40  
    Może w chwili hamowania napięcie był odbierane jak z prądnicy czyli załączano obciążenie?
  • Level 11  
    Niestety nie bardzo ponieważ beznapięciowo silnik jest zahamowany. Hamulec musi być ciągle zasilony podczas pracy silnika.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 35  
    A ten silnik tabliczki znamionowej nie ma?
    Może ten hamulec na prąd stały?
    V.
  • Level 26  
    Witam . Takie rozwiązanie stosowane jest w wciągnikach . W pracy mam suwnice na konserwacji w której to hamulec przy braku zasilania znajduje się w stanie zahamowanym. Po załączeniu podnoszenia lub opuszczania hamulec załącza się razem z silnikiem luzując wał silnika . O ile dobrze pamiętam to hamulec jest podłączony do zacisków silnika .Mogę zerknąć jutro do dtr -ki.
  • Level 35  
    archanoid wrote:
    Witam . Takie rozwiązanie stosowane jest w wciągnikach . W pracy mam suwnice na konserwacji w której to hamulec przy braku zasilania znajduje się w stanie zahamowanym. Po załączeniu podnoszenia lub opuszczania hamulec załącza się razem z silnikiem luzując wał silnika . O ile dobrze pamiętam to hamulec jest podłączony do zacisków silnika .Mogę zerknąć jutro do dtr -ki.

    Większość silników dźwignicowych jest tak wykonana, żadna rewelacja.
    Hamulce są wykonywane na różne sposoby (cewki). Nowoczesne to z reguły jednocewkowce na prąd stały, z prostownikami na różne napięcia zasilania.
    Trafiają się też silniki z przesuwnymi osiami, samoodhamowujące, również takie starego typu (np. Balcancar, Podem).
    Jak autor zamieści dane tego motorka to możemy coś wyczaić, na teraz to pitolenie w bambus...
    V.
  • Level 43  
    markosoft wrote:
    ale wtedy popłyną jakieś chore prądy i z hamulca zrobi się grzejnik.
    Dla prądu przemiennego ? Pojecie impedancji dla 50 Hz, Kolega zapomniał? :D Prawdopodobnie ten hamulec ma być zasilany bezpośrednio z silnika (w konfiguracji dla układu Dahlangera) z zacisków 1U, 1V i 1W.
  • Level 11  
    Co do tabliczki, to niestety silnik jej nie posiada, więc tym się nie wspomożemy. Danych hamulca też nie ma żadnych. Pojęcie impedancji nie jest mi obce, ale to nie zmienia faktu, że prąd płynący w uzwojeniach hamulca będzie znaczny.
  • Level 11  
    Ok. Zrobię testy z miernikiem cęgowym na cewkach hamulca i się odezwę jak wyszły. Biorąc pod uwagę, że silnik jest leciwy, to opcja zasilenie hamulca z zacisków silnika wydaje się być wiarygodna.