Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik dwubiegowy z zagadkowym hamulcem podłączenie

markosoft 16 Kwi 2018 18:41 306 9
  • #1 16 Kwi 2018 18:41
    markosoft
    Poziom 11  

    Witam.

    Na mój warsztat trafił silnik dwubiegowy w klasycznym układzie Dehlandera, czyli trójkąt/podwójna gwiazda. Jeśli chodzi o podłączenie samego silnika, to nie mam żadnych wątpliwości i to jest jasne. Jednakże na wale tego silnika osadzony jest hamulec 3-faz, którego cewki połączone są w gwiazdę. Oporność pojedynczej cewki to 50 ohm. Nie mam pojęcia jak był sterowany, choć nasuwa się chęć podpięcia pod fazy, ale wtedy popłyną jakieś chore prądy i z hamulca zrobi się grzejnik.

    Będę wdzięczny za jakieś pomysły.

    Pozdrawiam Marek

    0 9
  • #2 16 Kwi 2018 19:48
    kindlar
    Poziom 37  

    Może w chwili hamowania napięcie był odbierane jak z prądnicy czyli załączano obciążenie?

    0
  • #3 16 Kwi 2018 22:39
    markosoft
    Poziom 11  

    Niestety nie bardzo ponieważ beznapięciowo silnik jest zahamowany. Hamulec musi być ciągle zasilony podczas pracy silnika.

    0
  • #4 16 Kwi 2018 23:35
    vorlog
    Poziom 33  

    A ten silnik tabliczki znamionowej nie ma?
    Może ten hamulec na prąd stały?
    V.

    0
  • #5 16 Kwi 2018 23:43
    archanoid
    Poziom 25  

    Witam . Takie rozwiązanie stosowane jest w wciągnikach . W pracy mam suwnice na konserwacji w której to hamulec przy braku zasilania znajduje się w stanie zahamowanym. Po załączeniu podnoszenia lub opuszczania hamulec załącza się razem z silnikiem luzując wał silnika . O ile dobrze pamiętam to hamulec jest podłączony do zacisków silnika .Mogę zerknąć jutro do dtr -ki.

    0
  • #6 17 Kwi 2018 00:11
    vorlog
    Poziom 33  

    archanoid napisał:
    Witam . Takie rozwiązanie stosowane jest w wciągnikach . W pracy mam suwnice na konserwacji w której to hamulec przy braku zasilania znajduje się w stanie zahamowanym. Po załączeniu podnoszenia lub opuszczania hamulec załącza się razem z silnikiem luzując wał silnika . O ile dobrze pamiętam to hamulec jest podłączony do zacisków silnika .Mogę zerknąć jutro do dtr -ki.

    Większość silników dźwignicowych jest tak wykonana, żadna rewelacja.
    Hamulce są wykonywane na różne sposoby (cewki). Nowoczesne to z reguły jednocewkowce na prąd stały, z prostownikami na różne napięcia zasilania.
    Trafiają się też silniki z przesuwnymi osiami, samoodhamowujące, również takie starego typu (np. Balcancar, Podem).
    Jak autor zamieści dane tego motorka to możemy coś wyczaić, na teraz to pitolenie w bambus...
    V.

    0
  • #7 17 Kwi 2018 02:37
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    markosoft napisał:
    ale wtedy popłyną jakieś chore prądy i z hamulca zrobi się grzejnik.
    Dla prądu przemiennego ? Pojecie impedancji dla 50 Hz, Kolega zapomniał? :D Prawdopodobnie ten hamulec ma być zasilany bezpośrednio z silnika (w konfiguracji dla układu Dahlangera) z zacisków 1U, 1V i 1W.

    1
  • #8 17 Kwi 2018 09:07
    markosoft
    Poziom 11  

    Co do tabliczki, to niestety silnik jej nie posiada, więc tym się nie wspomożemy. Danych hamulca też nie ma żadnych. Pojęcie impedancji nie jest mi obce, ale to nie zmienia faktu, że prąd płynący w uzwojeniach hamulca będzie znaczny.

    0
  • #9 17 Kwi 2018 09:23
    kortyleski
    Poziom 41  

    Nie będzie. Jakbyś pomierzyl indukcyjność hamulca to można by dyskutować. Ale szacuję koło jednego Ampera. Tak na oko

    0
  • #10 17 Kwi 2018 11:03
    markosoft
    Poziom 11  

    Ok. Zrobię testy z miernikiem cęgowym na cewkach hamulca i się odezwę jak wyszły. Biorąc pod uwagę, że silnik jest leciwy, to opcja zasilenie hamulca z zacisków silnika wydaje się być wiarygodna.

    0