Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy montować drugi akumulator? - Prąd rozruchowy akumulatora a praca wyciągarki.

jarooo 17 Kwi 2018 09:14 285 15
  • #1 17 Kwi 2018 09:14
    jarooo
    Poziom 9  

    Przymierzam się do instalacji małej wyciągarki.
    Samochód: Suzuki Jimny, waga 1100 kg
    Akumulator: 38B20L - 12V, 45Ah, prąd rozruchowy 330A

    Dokładny opis wyciągarki z poborem prądu:
    https://www.escape4x4.pl/pl/p/Wyciagarka-XTR-12000lbs-5443kg-/61

    Jak obliczyć przybliżony teoretyczny pobór prądu i ryzyko rozładowania akumulatora?
    Ja to w przybliżeniu policzyłem tak:

    Pojemność akumulatora (45Ah) / pobór prądu przy wadze 1814 kg (184A) = 0,24h (czyli około pół godziny pracy).
    Czy dobrze to policzyłem? Oczywiście dane bardzo szacunkowe, w przybliżeniu.

    Wagę 1814 przyjąłem w oparciu o masę auta (1100 kg) plus jakiś tam opór toczenia, ale możemy przyjąć tę wartość.
    Czy rzeczywiście teoretycznie akumulator wystarczy na około 20 minut pracy wyciągarki?

    I drugie pytanie, producent zaleca minimum 650A prądu rozruchowego w akumulatorze. Ja mam 330A. Co to oznacza?
    Dzięki :)

    0 15
  • #2 17 Kwi 2018 09:21
    kindlar
    Poziom 37  

    Prąd rozruchowy to maksymalny prąd jakim go można obciążać np. przy rozruchu silnika. Dizel w stosunku do benzyniaka ma większe zapotrzebowanie na moc stąd akumulatory z zwiększonym prądem rozruchowym. Jeżeli rozładujesz akumulator ołowiowy poniżej 10.5V może on ulec trwałemu uszkodzeniu. Akumulatory żelowe lepiej znoszą głębokie rozładowanie od ołowiowych.

    0
  • #3 17 Kwi 2018 09:33
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Pakuj żelowy optima na leżąco pod fotel i przkaźnik z modułem świateł do jego ładowania. 45Ah zwykły klęknie ci w momencie.

    0
  • #4 17 Kwi 2018 09:37
    jarooo
    Poziom 9  

    andrzej20001 napisał:
    Pakuj żelowy optima na leżąco pod fotel


    Ogarnie mi to elektryk samochodowy? Ja jestem kompletnie nieogarnięty w temacie. Drugi akumulator już rozpatrywałem.

    0
  • #5 17 Kwi 2018 10:16
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Bez problemu. Kosztuje trochę ale spokój na lata. Zwykły moduł do świateł dziennych odpalany po wzroście napięcia i przekaźnik min.40A przez który po rozruchu alternator będzie w czasie jazdy ładować dodatkowy akumulator. Przewody do wciągarki 25-35mm2. Z alternatora starczy 8mm2. aku boli bo ok Optima 38Ah 575A YTR 2.7J (227mm (Długość ) x 129mm (Szerokość ) x 227 mm (Wysokość z czopem) ) 570A uderzenia.. ale offroadkosztuje a pomoc w las,teren nie wjedzie. Chyba że gospodarz ciapkiem z łańcuchem podjedzie :)

    0
  • #6 17 Kwi 2018 10:20
    jarooo
    Poziom 9  

    ok, dwa krótkie pytania:

    1) dlaczego 6V?
    2) orientacyjna średnia cena za taką robociznę i czas potrzebny na to? Żebym miał jakiekolwiek pojęcie na co się nastawiać...

    0
  • Pomocny post
    #7 17 Kwi 2018 10:24
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Nie 12V źle wkleiłem ;) . Nie wiem jak u was jest ale uczciwie ok. 200zł-300zł za robotę licz. Najgorzej przejśc przez ścianę grodziową,może być potrzeba wyciąc koronowym otwór i zabezpieczyć go gumową przelotką. Reszta to przyjemność.

    0
  • #8 21 Kwi 2018 21:10
    jarooo
    Poziom 9  

    No więc przeprowadziłem w tym tygodniu kilka rozmów z fachowcami. Oto wnioski:

    1) Elektromechanik, inżynier, 40 lat w zawodzie, maniak elektromechaniki samochodowej, operujący wzorami matematycznymi i prawami Ohma:
    "Panie, daj se pan spokój. Instalowanie drugiego akumulatora do auta spowoduje to, że jeśli jeden będzie słabszy, to ten drugi będzie z niego pobierał prąd, poza tym alternator nie wytrzyma i się zjara przy dwóch akumulatorach. Wkładaliśmy już do jimniego alternator z vitary i też się jarały, za słabe. Najlepiej to wozić ze sobą luźno drugi akumulator w pełni naładowany i jak jest potrzeba, to skorzystać na nim z wyciągarki, a w domu podładować na prostowniku"

    2) Elektryk, 10 lat w zawodzie, salon firmowy Suzuki:
    "Nie ma najmniejszego sensu ładowanie dwóch akumulatorów. Alternator nie da rady. Poza tym za duża ingerencja w przeróbki i dokładanie niepotrzebnej wagi do masy auta. Najlepsza opcja to wymienić oryginalny akumulator na jakiś mocny żelowy. I wystarczy zarówno na rozruch jak i na wyciąganie"

    3) Źródła wiedzy tajemnej, czyli Internet:
    "(...) Wielu kierowców błędnie sądzi, że w ich aucie do rozruchu służy żelowy akumulator. Zazwyczaj wynika to z faktu, że mylą baterię typu GEL z AGM. Akumulatory żelowe nie powinny być stosowane do rozruchu samochodów osobowych. Ma to związek z pewnym prostym, wspomnianym już powyżej zjawiskiem..."
    Źródło: http://www.autoscout24.pl/porady/techniczne/akumulator/stosowac-akumulatory-zelowe/

    No i stoję przed dylematem, z którym nie potrafię sobie poradzić. Najlepszym i najwygodniejszym rozwiązaniem byłoby rozwiązanie drugie, czyli akumulator żelowy, jednak wiele źródeł mówi, że takie akumulatory nie powinny być instalowane jako baterie rozruchowe w silnikach samochodowych. No, chyba że autor miał na myśli akumulator AGM, często mylnie nazywany żelowym?

    0
  • #9 21 Kwi 2018 23:26
    Jarzabek666
    Poziom 25  

    A czemu nie pomyślisz o wyciągarce hydraulicznej ?? podłączasz pod pompę wspomagania i wszystkie twoje problemy z prądami z głowy.

    0
  • #10 22 Kwi 2018 08:59
    jarooo
    Poziom 9  

    Hydrauliczna dużo dużo droższa. No i nie potrzebna mi aż taka moc do 1-tonowego auta.

    0
  • #11 22 Kwi 2018 11:15
    web69
    Poziom 27  

    Taa, jasne... wjedź w błoto po szyby i wyciągnij ten mały samochodzik dwutonową wyciągarką.
    Mam LR Discovery i 5T ledwo daje radę. Mówię o prawdziwej jeździe terenowej.

    0
  • #12 22 Kwi 2018 16:33
    jarooo
    Poziom 9  

    Z prawdziwej jazdy terenowej wyrosłem :)
    A moja wyciągarka ma 5,5 tony, więc da radę :)

    0
  • #13 22 Kwi 2018 17:40
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Spokojnie montuj drugi akumulator, ani jeden ani drugi nie ma racji.
    W T5 często ten pod siedzeniem jest rozładowany tak ze podczas ładowania pobiera 80A. i jest ok tak jak w busach czy kamperach.
    Zrobił bym ci ale po 19 maja.

    0
  • #14 22 Kwi 2018 17:50
    dizba
    Poziom 29  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    W T5 często ten pod siedzeniem jest rozładowany tak ze podczas ładowania pobiera 80A.

    Ale wtedy ma alternator 180 amperowy.

    0
  • #15 22 Kwi 2018 18:07
    szymitsu21

    Poziom 34  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Spokojnie montuj drugi akumulator, ani jeden ani drugi nie ma racji.
    W T5 często ten pod siedzeniem jest rozładowany tak ze podczas ładowania pobiera 80A. i jest ok tak jak w busach czy kamperach.
    Zrobił bym ci ale po 19 maja.



    Dokładnie, druga sprawa nie dopuszczasz do głębokiego rozładowania i wszystko.bangla..

    0
  • #16 24 Kwi 2018 20:16
    Jarzabek666
    Poziom 25  

    dizba napisał:
    Ale wtedy ma alternator 180 amperowy


    A to nie ma dużego znaczenia specyfikacja sie liczy , te cyferki to tylko cyferki tu powinno się inaczej myśleć bo moc alternatora jest zależna od obrotów

    0