Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prośba o wytłumaczenie zasady działania sterowania silnika

DawiDD 20 Apr 2018 07:21 867 10
  • #1
    DawiDD
    Level 28  
    Witam
    Mam prośbę żeby ktoś wytłumaczył mi zasadę działania napędu silnika zamieszczonego na schemacie. Jest to fragment schematu saeco incanto W jaki sposób realizowana jest zmiana obrotowa, gdzie musi być podany sygnał żeby układ zastartował itp.
    Prośba o wytłumaczenie zasady działania sterowania silnika
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    jarek_lnx
    Level 43  
    Schemat bardzo marny i skrajnie uproszczony, wywnioskować z niego można tyle że silnik jest zasilany szeregowo z grzałką, nie ma tu żadnych "zmian obrotowych" napięcie na silnik nie jest regulowane, choć nie wykluczam że zewnętrzny mikrokontroler może zmieniać kąt załączenia triaków i w ten sposób coś regulować.
    Z tego "schematu" nie wynika nawet po co jest T7 bo niczego nie zasila, a gdyby został załączony równocześnie z T8 powstało by zwarcie i zniszczenie tych elementów, może to błąd na schemacie i miał być podłączony do L wtedy zapewniał by zasilanie grzałki z pominięciem silnika.

    Nie wiem dlaczego napięcie na silniku i grzałce są oznaczone jako stałe choć L i N sugeruje podłączenie z siecią, może to kwestia sposobu sterowania triakami że napięcie zostaje jednopołówkowo wyprostowane i daje możliwość pracy rewersyjnej silnika.

    Ten schemat wprowadza więcej zagadek niz wyjaśnia, jakbym dostał od producenta taką "pomoc" to już wolał bym analizować połączenia na PCB.
  • #3
    DawiDD
    Level 28  
    Prośba o wytłumaczenie zasady działania sterowania silnika
    Dzięki za chęć pomocy. A może ten będzie prostszy? Jak tu realizowane jest zmiana obrotów. Po przyjrzeniu sie pcb okazjo sie ze to ten drugi schemat jest od sprzętu ktory próbuje zrobić
  • #4
    jarek_lnx
    Level 43  
    To już trochę wyjaśnia, widać że jest możliwość zmiany polaryzacji napięcia na silniku. Choć nadal nie wiadomo po co są dwa triaki.

    Co do zasady działania to tylko układ wykonawczy który może załączyć lub nie załączyć, dla triaka T4 przewidziano możliwość załączenia dla ujemnych i/lub dodatnich półokresów napięcia sieciowego, jesli jest tu jakaś regulacja obrotów to realizuje ją mikrokontroler na zasadzie sterowania fazowego.
    Regulator z tranzystorem T5 stabilizuje napięcie dla silnika na 33V.

    Mógł byś potwierdzić moje domysły co do elementów podłączonych do złącza JP8, wygląda jak silnik i grzałka mam rację?

    Co chcesz z tym zrobić? sprawdzić? naprawić? przerobić?
  • #5
    DawiDD
    Level 28  
    Tak, do jp8 podłączony jest silnik DC i grzałka która pracuje jako opornica. Próbuje to naprawić. Usterka jest dziwna - w jedna stronę pracuje bez problemu, w druga silnik kreci wolno i bardzo buczy. Napięcie ma ok 12V, a powinno być 33V
    Zwierając optiotriak ISO1 oraz ISO5 - silnik kreci OK w jedna stronę , Zwierając ISO 1 i ISO3 zaczyna kręcić w druga, ale wolno i buczy

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie ma tu regulacji obrotów, tylko lewo prawo
  • #6
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Usterka jest dziwna - w jedna stronę pracuje bez problemu, w druga silnik kreci wolno i bardzo buczy.
    Przypuszczam że dostaje zmienne napięcie, czyli że oprócz pożądanego kierunku triak załącza się też w drugim, diody szeregowo z optotriakami sprawdzałeś? Jeśli to nie to, podmienił bym triak.
  • #7
    DawiDD
    Level 28  
    Podmieniłem diody, podmieniłem truskawka i nic. Gdzieś jakieś uszkodzenie musi być bo udało mi się dostać druga taka elektronikę i na niej śmiga. A jest na niej tylko zasilanie i to sterowanie, up jest na innej pcb
  • #8
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    jarek_lnx wrote:
    Przypuszczam że dostaje zmienne napięcie, czyli że oprócz pożądanego kierunku triak załącza się też w drugim, diody szeregowo z optotriakami sprawdzałeś? Jeśli to nie to, podmienił bym triak.


    Bardzo trafne przypuszczenie odnośnie objawów, opis wskazuje na uszkodzony jeden z optotriaków.
  • #9
    pikarel
    Level 34  
    Też sądzę, że uszkodzony jest jeden z optotriaków.

    Jeszcze jedno; jeśli ten układ ma sterować kierunkiem obrotów, to na schemacie w lewym, dolnym rogu powinno być:
    +5V
    µP
    µP
    - bez GND.
    Podanie na stałe GND i +5V na transoptor ISO5 spowoduje zasilanie silnika napięciem stałym, tętniącym, w efekcie silnik kręci się w jedną stronę (z równoczesnym załączeniem triaka przez ISO1).
    Podanie teraz napięcia na ISO7 bez możliwości wyłączenia ISO5 (bo jest zasilany stale) - spowoduje zasilanie silnika napięciem zmiennym, a to chyba jednak jest błąd.
  • #10
    DawiDD
    Level 28  
    Myślałem ze napisałem w pierwszym poście o tym, ale widzę ze nie. Zwierałem optiotriaki po stronie wtórnej iso1 z iso5 - kreci w jedna stronę ok, iso 1 z iso7 i kreci w druga stronę ale znacznie wolniej i buczy. Gdy zewrę tylko iso 1 silnik delikatnie drga . Triaki t4 i t1 podmieniałem, bez rezultatu. Właściwie to tylko warystorów nie ruszałem, może jeden z nich ma przebicie i robi mi tyle bałaganu
  • #11
    pikarel
    Level 34  
    Piszesz o możliwości zwarcia w warystorach;
    zwarcie warystora RV1 to załączenie zasilania na stałe,
    a zwarcie RV5 powodowałoby buczenie silnika (zasilanie napięciem zmiennym) i brak reakcji na sygnały z transoptorów sterujących.

    Wylutuj transoptory sterujące kierunkiem obrotów ISO5 i ISO7 z płyty, wymień diody D13, D14 - i wtedy zwieraj piny (po optotriaku).

    Silnik wykluczam, bo sterowanie inną płytą jest poprawne.