Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: BLDC zamiast alternatora-napęd hybrydowy

02 Maj 2018 12:44 4413 131
  • #91
    dare23
    Poziom 19  
    pkorol napisał:
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Załóż możliwie duży alternator. Tylko czy na wale masz odpowiednie koło pasowe????

    Jaki masz teraz pasek ?

    Wielorowkowy


    A może gumowy?

    Kolego villyvmm BRAWO! :D
  • TestoTesto
  • #93
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #94
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    pkorol napisał:
    6


    A Ty chcesz tym BLDC kręcić całym silnikiem, czy tylko odzysk energii przy hamowaniu, czy jak jeszcze inaczej ma to pracować według Twoich założeń?
  • #95
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #96
    Rzuuf
    Poziom 43  
    pkorol napisał:
    Gdzie, w jakiej książce znajdę informację o sile na pasku alternatora?
    W szkolnym podręczniku fizyki, dział: mechanika, praca i energia w ruchu obrotowym, równanie: Moc = Moment x Obroty.
    Z Momentu i Średnicy koła pasowego wylicza się siłę przenoszoną przez pasek.
    Będziesz miał problemy: pojawią się Niutonometry i Radiany na sekundę!

    1500 książek przeczytanych ze zrozumieniem - czego? Że to nie były te książki? Oszczędność czasu: wystarczyło tylko przeczytać (i zrozumieć) spis treści!

    A zamiast "kolekcjonować" matury, wystarczyło zrobić jedną, ale choćby na uczciwe "dost" (w Polsce "jedynka" to nie jest "celująco"!).

    Smutna, ale sprawdzona wiadomość: Forum Elektrody nie zastąpi osobistego udziału w zajęciach szkolnych!

    pkorol napisał:
    ... łatwiej operować liczbami ...
    Tu nie "operujesz liczbami", tu się plączesz w jednostkach!
  • TestoTesto
  • #97
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #98
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #99
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #100
    3301
    Poziom 24  
    Ten czarny z zielonym to regulacja prądu magnesów wirnika, jak tak podłączysz to nic nie uzyskasz, ECU silnika w którym jest regulator zapewne wywali błąd ładowania a i może pójść z dymem
  • #101
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #102
    tzok
    Moderator Samochody
    pkorol napisał:
    Dzięki, co zrobić by móc się pozbyć alternatora?
    Wymontować go i założyć krótszy pasek. To co chcesz zrobić jest kompletnie bez sensu. Jeśli prąd chcesz brać tylko z akumulatorów, bez jego wytwarzania to da się tak zrobić bez najmniejszego problemu. Nawet bez żadnych przeróbek na standardowym akumulatorze przejedziesz kilkanaście km. Jeśli chcesz odciążyć silnik i niezbędne akcesoria zasilać silnikiem elektrycznym to po prostu to zrób - zdejmij pasek z koła pasowego na wale silnika spalinowego i załóż go na wał dodatkowego silnika elektrycznego. Są rozwiązania z elektryczną pompą oleju i chłodziwa. Wspomaganie kierownicy najczęściej jest czysto elektryczne lub elektrohydrauliczne (czyli tradycyjna pompa ale napędzana dodatkowym silnikiem elektrycznym zamiast spalinowym przez pasek).
  • #103
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #104
    Rzuuf
    Poziom 43  
    [quote="pkorol"... ]akiej mocy mam zamontować silnik ...[/quote]Dowolnej - silnik daje moc w postaci: siła x prędkość. Jeżeli masz do dyspozycji moc 1kW, to możesz ją wykorzystać do napędu Twojego pojazdu z prędkością 1m/sek i siłą 1000 Niutonów, albo z siłą 10 000 Niutonów, ale z prędkością 0,1m/sek.
    [quote="pkorol"]... nikt nie wie ile osprzęty pobierają energii[ .../quote]A to takie proste: np. żarówka do świateł głównych o mocy 65W pobiera w ciągu 16 godzin ponad 1kWh energii, którą musi dostarczyć alternator (napędzany silnikiem). Wynotuj, jakie są pobory MOCY i jaki jest czas pracy tych urządzeń. Suma jest poborem energii.
  • #105
    tzok
    Moderator Samochody
    Moja odpowiedź jest równie merytoryczna jak Twoje pytanie... bo co mam liczyć. Obliczenia muszą być przeprowadzone dla konkretnego samochodu z konkretną wersją wyposażenia.
    Zaś bez sensu jest próba odciążania silnika spalinowego silnikiem elektrycznym. Lepiej zasilać osprzęt bezpośrednio silnikiem lub silnikami elektrycznym/i (co jest praktykowane przez niektórych producentów samochodów) bez mechanicznego sprzężenia z silnikiem spalinowym. Moc takiego silnika już padła 3-5kW (musi mieć pewien zapas mocy, średni pobór energii pobór będzie mniejszy niż maksymalna moc silnika). Pompę oleju i rozrząd zostawiłbym w spokoju (napędzane przez silnik spalinowy).
  • #106
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #107
    tzok
    Moderator Samochody
    pkorol napisał:
    Jeżeli tak jest w rzeczywistości, to 50% paliwa idzie na osprzęt?
    Skąd Ci się wzięło 50%? Silnik Twojego samochodu dysponuje mocą 110kW. Jazda po równej drodze z prędkością 90km/h bez klimy "zużywa" ok 20kW. Sam alternator może "odebrać" ok 2kW mocy z silnika spalinowego (masz tam chyba 150A), nie oznacza to oczywiście, że przez cały czas tyle mocy odbiera.

    Można też podejść do tego inaczej - powiedzmy, że spalanie na biegu jałowym wynosi ok 0,8l/h. Wartość opałowa benzyny to 32MJ/l, zaś sprawność silnika benzynowego to ok 35% (na biegu jałowym mniej, powiedzmy 25%). Daje to ok 6,5MJ czyli 1,8kWh, zatem średnie zużycie energii przez osprzęt i straty wewnętrzne silnika to ok 1,8kW. Oczywiście wraz ze wzrostem obrotów wzrastają straty wewnętrzne oraz zużycie energii przez pompę chłodziwa i oleju. Nie uwzględniam tu sprężarki klimatyzacji, czy też załączenia wentylatora chłodnicy.
  • #108
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #109
    tzok
    Moderator Samochody
    Optymistycznie licząc zaoszczędzisz 0,5l paliwa na godzinę jazdy... niechby 1l. Akumulator trakcyjny to 6V 120Ah, czyli 0,72kWh (ale przy tak dużym obciążeniu jego efektywna pojemność będzie mniejsza, poza tym nie możesz go rozładowywać do 0). Potrzebujesz dostarczyć do systemu wspomagającego 2kW energii. Zatem jeden akumulator wystarczy na nieco ponad 20 minut działania systemu. Akumulator wytrzyma ok 200 cykli pracy, kosztuje ok 500zł, czyli 1500zł na akumulatory do systemu, który przepracuje ok 200h - koszt 7,5zł/h. Oszczędność paliwa 1l/h (co jest mało realne), czyli przez te 200h zaoszczędzisz na paliwie 200l*5,2zł/l = 1040zł (5,20zł/h), czyli będziesz 460 zł "w plecy" (nie licząc kosztów prądu do ładowania akumulatorów ani kosztów modyfikacji).
  • #110
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #111
    tzok
    Moderator Samochody
    pkorol napisał:
    A 30% sprawności silnika spalinowego? Też nie umiesz liczyć?
    Jest już uwzględnione w tych obliczeniach.
  • #112
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #113
    tzok
    Moderator Samochody
    Się pomyliłeś. Te 110kW to moc mechaniczna silnika, a nie wartość opałowa spalanego paliwa, w tej wielkości sprawność silnika jest już uwzględniona. Na podstawie średniego spalania, kaloryczności paliwa i sprawności silnika możesz obliczyć średnie zapotrzebowanie na moc napędową. Jest ono z pewnością dużo mniejsze niż niż moc maksymalna silnika.
  • #114
    robokop
    Moderator Samochody
    Czegoś nie rozumiem, ten cały "osprzęt", napędzany paskiem alternatora to sam alternator - którego w żaden sposób wykluczyć się z życia pojazdu nie da (zasilanie elektryki silnika, niezbędnej do zapłonu i kontroli emisji spalin), zasilanie prądożernego oświetlenia, układu wentylacji wnętrza, układów bezpieczeństwa oraz pompa klimatyzacji - która potrzebuje cyklicznie kilku kW mocy - w zależności od temperatury otoczenia i nastawionej temperatury wnętrza - wspomaganie jako takie najczęściej już jest budowane jako w pełni elektryczne, bez pompy napędzanej z paska. Więc co ten BLDC miałby napędzać?
  • #115
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #116
    sanfran
    Poziom 39  
    pkorol napisał:
    Mój silnik spala 15l paliwa tylko 5 coś tam napędzają reszta grzeje okolicę. I tu przydał by się Ruuf, bo twierdził, że 15 kW wystarczy by poruszyć samochód. Czyli sinik 3-5 kW to jedna trzecia od 110kW. Czyli 5l paliwa. Czyżby się pomyliłem?


    A pewno, że 15 kW wystarczy. Od kiedy mam mydelniczkę (Nissan Leaf) to dokładnie wiem ile mocy idzie na silnik elektryczny i co ona potrafi zrobić.
    Jeśli kolega ma silnik tłokowy o mocy dajmy na to 100kW, to nie oznacza, że te 100kW będzie zawsze. Poza tym silnik (każdy) to takie dziwne urządzenie, że wytwarza moment obrotowy, moc należy sobie policzyć. W silniku elektrycznym generowaną moc można również odczytać z aktualnego poboru prądu przez tą maszynę.
    A silnik tłokowy to jeszce dziwiejsze urządzenie, którego moc zależy od: obrotów i momentu obrotowego czyli stopnia podania paliwa (zarówno w iskrowym jak i w dieslu).
    Zapewniam więc kolegę, źe jeśli ktoś delikatnie rusza autkiem łagodnie naciskając pedał przyspieszenia to generowana moc jest mniejsza niż owe 15kW.
    Istnieje coś takiego jak automatyczna skrzynia biegów. Na wolnych obrotach przy włączonym biegu D samochód na płaskiej drodze spokojnie osiągnie 8km/h (jest to określony przepisami w U.S. górny limit szybkości, który został zaadaptowany przez wszystkich producentów).
    A który silnik na wolnych obrotach generuje 15kW?
  • #117
    robokop
    Moderator Samochody
    pkorol napisał:
    Gdy przeczytasz, to może pomożesz nam rozwikłać sprawę
    Przeczytałem i tak stwierdziłem dwie rzeczy:
    - odzysk zaczyna się na początku łańcucha transmisji mocy - czyli tam gdzie jest jej najwięcej, nie na końcu, gdzie jest jej najmniej i jakiekolwiek jej generowanie wiąże się z minimalną sprawnością,
    - poziom szkolnictwa akademickiego zdaje się lawinowo lecieć na twarz...
    Dlatego upraszam o wstrzemięźliwość w wypowiedziach - tymczasem wątek przenoszę w bardziej odpowiednie miejsce.
  • #118
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #119
    sanfran
    Poziom 39  
    „Spalanie” z dnia dzisiejszego to 13kWh na 100 km.
    Re: BLDC zamiast alternatora-napęd hybrydowy

    Gwoli ścisłości, gdy było zimno i na drodze leżało błoto pośniegowe to „spalanie” wzrastało do 20 kWh na 100 km. Niestety, ogrzewanie jest mniej wydajne przy niższych temperaturach i to głównie ono żarło.

    Natomiast ile pali twoje auto zależy od jego oporów toczenia, oporów wewnętrznych silnika (rozrząd dużo energii pobiera), oporów przekładni i sposobu jazdy, czyli ile energii z silnika zużywasz na ogrzewanie hamulców.

    Mój Civic (następca scenica) po miejskiej trasie hamulce tylne ma lekko ciepłe a przednie bardzo ciepłe. Po takiej samej trasie mydelniczka wszystkie tarcze ma zimne. Ot - hamowanie elektrodynamiczne.
  • #120
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto