Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: BLDC zamiast alternatora-napęd hybrydowy

pkorol 02 Maj 2018 12:44 3360 131
  • #91 02 Maj 2018 12:44
    dare23
    Poziom 17  

    pkorol napisał:
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Załóż możliwie duży alternator. Tylko czy na wale masz odpowiednie koło pasowe????

    Jaki masz teraz pasek ?

    Wielorowkowy


    A może gumowy?

    Kolego villyvmm BRAWO! :D

  • Arrow Multisolution Day
  • #93 02 Maj 2018 13:13
    pkorol
    Poziom 14  

    willyvmm napisał:
    W czasach gdy internety nie śniły się nawet filozofom,
    Nikogo nie pozdrawiam tym razem.
    w.


    Witam serdecznie, bardzo dobrze Pan mówi i w słusznej sprawie, całkowicie z Panem się zgadzam i popieram, oprócz idei zamknięcia tematu.
    Dla czego?
    Zanim opublikowałem główne postulaty (założenia), próbowałem znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytania, nie znalazłem. Najbliższa biblioteka (moja ulubiona Jagiellonka) znajduje się za daleko 30 km, za czasów studenckich tylko w tej bibliotece a jeździłem po całym kraju zdobywając strzępki informacji do mojej pracy doktorskiej, a więc tylko w Jagiellonce przeczytałem ze zrozumieniem około 1500 książek. Czyli klasycznie zdobywanie wiedzy nie jest mi obce. Niestety brak czasu zmusza mnie do szukania w internecie niezbędnych informacji.
    Dzięki temu forum mogę omówić swój projekt w gronie zainteresowanych ludzi. Najchętniej zleciłbym komuś opracowanie teoretyczne i wykonanie praktyczne tego pomysłu ale takich ludzi brak. Pytałem mechanika o zdanie, nie mógł mnie zrozumieć poco jest mi to potrzebne zamiast tego by się zastanowić jak to wykonać.
    Widzę, że Pan przeczytał temat ale powierzchownie, bo nikt nie wniósł do tematu coś przełomowego, a wbrew pozorom nawet najdrobniejszymi uwagami mega mi pomogli zobaczyć problem z innej perspektywy. Do większości informacji i obliczeń dochodziłem sam. Na pewno Pan się spotkał z pojęciem "burza mózgu" i zna Pan jej główne założenia i zasady i właśnie taka "burza" tu się odbywa. Proszę Pana większość ludzi przyszła do tego tematu osobiście, natomiast niektórych ja zaprosiłem, by się mogli wypowiedzieć. Bo uznałem, że ich wypowiedzi mnie bardzo potrzebne. Pewnie dla tego ma Pan wrażenie, ze są ci sami. Wypowiadają się tu ludzie których to interesuje. Otóż, nie niema tu kucharzy albo pielęgniarzy ich to nie interesuje. A co Pana tu sprowadza, bo nić Pan nie wniósł tylko wynosi.
    Gdzie, w jakiej książce znajdę informację o sile na pasku alternatora?

    p.s. O widzę, że Pan też się spotkał z nie wiem jak to nazwać urojeniem "płaskiozemkości". Niedawno natknąłem się na ten temat przez przepadek nadal mam mieszane uczucia. Wiele obrazków jest ewidentnie naciągana, autentyczność innych nie można potwierdzić. Nie będę też twierdził, że tak nie morze być, Kopernik miał wizje i jak się okazało raczej słuszne.
    Ja Pana serdecznie pozdrawiam i zachęcam do wypowiadania się w tym i innych tematach. Bardzo ubolewam, że Pan jednak nie raczył zapoznać się z innymi moimi tematami, bo nabrałby Pan większej pewności w siebie i wtedy na pewno Panu już by się nie "wydawało" i mógłby Pan autorytarnie wyważyć swoje słowa. Uprzejmie zachęcam do wypowiadania się na temat bo szkoda czasu, za przeproszeniem na pier...

    Dodano po 6 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Ile rowków?


    6

  • #94 02 Maj 2018 14:11
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    pkorol napisał:
    6


    A Ty chcesz tym BLDC kręcić całym silnikiem, czy tylko odzysk energii przy hamowaniu, czy jak jeszcze inaczej ma to pracować według Twoich założeń?

  • #95 02 Maj 2018 15:34
    pkorol
    Poziom 14  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    pkorol napisał:
    6


    A Ty chcesz tym BLDC kręcić całym silnikiem, czy tylko odzysk energii przy hamowaniu, czy jak jeszcze inaczej ma to pracować według Twoich założeń?


    Ja proponuję wykorzystać doświadczenie Suzuki. BLDC tylko równoważy straty na pasku alternatora, czyli nie kręci w żadnym wypadku silnikiem. Bo mój pasek do tego nie jest przeznaczony. Jeżeli silnik kręci paskiem mocą 3kW to BLDC też kręci mocą 3 kW. Czyli mamy zero strat na pasku alternatora bo kręci się sam. Do 3000 obrotów BLDC pracuje z prędkością zbliżoną do 3000, po przekroczeniu 3000 wyłącza się, przy naciśnięciu na hamulec BLDC odzyskuje energię do 1000 obrotów, po niżej 1000 sinik przełącza się na napędzanie.

    Uwaga, celowo wszystko obliczam w kW, bo tak jest łatwiej operować liczbami dla mnie.

  • #96 03 Maj 2018 16:01
    Rzuuf
    Poziom 43  

    pkorol napisał:
    Gdzie, w jakiej książce znajdę informację o sile na pasku alternatora?
    W szkolnym podręczniku fizyki, dział: mechanika, praca i energia w ruchu obrotowym, równanie: Moc = Moment x Obroty.
    Z Momentu i Średnicy koła pasowego wylicza się siłę przenoszoną przez pasek.
    Będziesz miał problemy: pojawią się Niutonometry i Radiany na sekundę!

    1500 książek przeczytanych ze zrozumieniem - czego? Że to nie były te książki? Oszczędność czasu: wystarczyło tylko przeczytać (i zrozumieć) spis treści!

    A zamiast "kolekcjonować" matury, wystarczyło zrobić jedną, ale choćby na uczciwe "dost" (w Polsce "jedynka" to nie jest "celująco"!).

    Smutna, ale sprawdzona wiadomość: Forum Elektrody nie zastąpi osobistego udziału w zajęciach szkolnych!

    pkorol napisał:
    ... łatwiej operować liczbami ...
    Tu nie "operujesz liczbami", tu się plączesz w jednostkach!

  • #97 03 Maj 2018 17:58
    pkorol
    Poziom 14  

    Rzuuf napisał:
    Tu nie "operujesz liczbami", tu się plączesz w jednostkach!


    Jak widać, fachowcom z Suzuki nie pomogły ich mądre książki, mikro hybryda nie działa.
    Rozumiem, że obliczenia są wiarygodne, skoro nie chciałeś je skomentować. 2 zł tyle kosztowało przechowywanie energii w akumulatorach 10 lat temu i 0.25 gr teraz, to spory postęp, nie prawda?
    Uważam, że cel został osiągnięty, bez konieczności studiowania fizyki znalazłem w Waszych podpowiedziach wystarczająco informacji by kontynuować projekt. Nie zamykam tematu, może ktoś powie coś przydatnego. Dam, znać gdy przebrnę przez pierwszy etap.

    Pozdrawiam

  • #98 05 Maj 2018 19:02
    pkorol
    Poziom 14  

    Skoro fachowcy Suzuki sobie nie poradził z dopasowaniem silnika-alternatora, to może nie tędy droga? Odpuścić sobie wątek odzyskiwania energii hamowania i cały osprzęt który siedzi na pasku alternatora odciąć od silnika i napędzać go tylko BLDC? Z jaką prędkością. Niby na biegu jałowym wszystkie podzespoły są wydajne, czyli napędzać je ze stała prędkością rzędu 800 ob/min? Czy uzależnić od obrotów silnika? Założyć na przykład łożysko na koło pasowe wału korbowego by silnik go nie napędzał żeby nie kombinować z paskiem alternatora i zostawić jak jest podmieniając tylko alternator na silnik BLDC.

  • #99 14 Maj 2018 06:43
    pkorol
    Poziom 14  

    Byłem u elektryka, kazał podłączyć akumulatory trakcyjne równolegle do akumulatora. Nie wiem czy to dobry pomysł, bo akumulator rozruchowy ma inne charakterystyki. Z tego co wiem nie nadają się na rozruch. Tu znalazłem alternatywę akumulatorom trakcyjnym, gwarantowane minimum 2000 cykli: https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/

    Dodano po 9 [godziny] 4 [minuty]:

    Trochę czasu upłynęło po rozmowie z elektrykiem. Wygrzebałem w między czasie schemat elektryki. Mam pytanie, czy dobrze rozumiem. Jeżeli podłączę minus aku trakcyjnych do minus akumulatora samochodowego a plus podłączę do zielonego przewodu przy alternatorze. Zasilanie alternatora odłączę by nie pracował a tylko kręcił. Czy to będzie działać?Re: BLDC zamiast alternatora-napęd hybrydowy

  • Arrow Multisolution Day
  • Pomocny post
    #100 15 Maj 2018 00:52
    3301
    Poziom 19  

    Ten czarny z zielonym to regulacja prądu magnesów wirnika, jak tak podłączysz to nic nie uzyskasz, ECU silnika w którym jest regulator zapewne wywali błąd ładowania a i może pójść z dymem

  • #101 15 Maj 2018 06:38
    pkorol
    Poziom 14  

    Dzięki, co zrobić by móc się pozbyć alternatora?

  • Pomocny post
    #102 15 Maj 2018 10:23
    tzok
    Moderator Samochody

    pkorol napisał:
    Dzięki, co zrobić by móc się pozbyć alternatora?
    Wymontować go i założyć krótszy pasek. To co chcesz zrobić jest kompletnie bez sensu. Jeśli prąd chcesz brać tylko z akumulatorów, bez jego wytwarzania to da się tak zrobić bez najmniejszego problemu. Nawet bez żadnych przeróbek na standardowym akumulatorze przejedziesz kilkanaście km. Jeśli chcesz odciążyć silnik i niezbędne akcesoria zasilać silnikiem elektrycznym to po prostu to zrób - zdejmij pasek z koła pasowego na wale silnika spalinowego i załóż go na wał dodatkowego silnika elektrycznego. Są rozwiązania z elektryczną pompą oleju i chłodziwa. Wspomaganie kierownicy najczęściej jest czysto elektryczne lub elektrohydrauliczne (czyli tradycyjna pompa ale napędzana dodatkowym silnikiem elektrycznym zamiast spalinowym przez pasek).

  • #103 15 Maj 2018 13:10
    pkorol
    Poziom 14  

    [quote="tzok"]

    pkorol napisał:

    1. To co chcesz zrobić jest kompletnie bez sensu.
    2. Nawet bez żadnych przeróbek na standardowym akumulatorze przejedziesz kilkanaście km.
    3.Jeśli chcesz odciążyć silnik i niezbędne akcesoria zasilać silnikiem elektrycznym to po prostu to zrób - zdejmij pasek z koła pasowego na wale silnika spalinowego i załóż go na wał dodatkowego silnika elektrycznego.

    1. Ok, tego mi brakowało. Dla czego na wszystkich forach na których toczy się ta dyskusja padają takie zdani. Policz i udowodnij, że jest bez sensu. Na pewno Tobie podziękuje z całego serca za INFORMACJĘ a nie bełkot. Wszystko masz na talerzu, ile paliwa jakie są koszta a ty nadal, że to bleble. Mój synek ma 4 latka i gdy napotyka na nie znaną potrawę nawet jej nie skosztuje, bo to blee. Nie bądź 4 latkiem znajdź w sobie odwagę by udowodnić swoje racje.
    2. A ja chce przejechać kilko dziesięć kilometrów i w niczym sobie nie ograniczać, w pełni wykorzystując zasoby mojego auta.
    3. Tym etapem się nie zajmujemy na razie, bo jest problem z podłączeniem akumulatorów. Jeżeli tego nie da się pokonać, to niema postaw rozwijać dalej tematu. Z tym, że wyrzucenie alternatora jest częścią większego projektu. Który zostanie omówiony gdy opory alternatorowe zostaną pokonane.

    Dodano po 13 [minuty]:

    [quote="tzok"]
    pkorol napisał:
    zasilać silnikiem elektrycznym to po prostu to zrób - zdejmij pasek z koła pasowego na wale silnika spalinowego i załóż go na wał dodatkowego silnika elektrycznego.

    I tak zrobię, jak tylko się dowiem jakiej mocy mam zamontować silnik, wiesz? Ja też nie wiem i nikt nie wie ile osprzęty pobierają energii silnikowej. Brak informacji:(


    Moderowany przez ANUBIS:


    3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.

  • #104 15 Maj 2018 17:01
    Rzuuf
    Poziom 43  

    [quote="pkorol"... ]akiej mocy mam zamontować silnik ...[/quote]Dowolnej - silnik daje moc w postaci: siła x prędkość. Jeżeli masz do dyspozycji moc 1kW, to możesz ją wykorzystać do napędu Twojego pojazdu z prędkością 1m/sek i siłą 1000 Niutonów, albo z siłą 10 000 Niutonów, ale z prędkością 0,1m/sek.
    [quote="pkorol"]... nikt nie wie ile osprzęty pobierają energii[ .../quote]A to takie proste: np. żarówka do świateł głównych o mocy 65W pobiera w ciągu 16 godzin ponad 1kWh energii, którą musi dostarczyć alternator (napędzany silnikiem). Wynotuj, jakie są pobory MOCY i jaki jest czas pracy tych urządzeń. Suma jest poborem energii.

  • #105 15 Maj 2018 18:10
    tzok
    Moderator Samochody

    Moja odpowiedź jest równie merytoryczna jak Twoje pytanie... bo co mam liczyć. Obliczenia muszą być przeprowadzone dla konkretnego samochodu z konkretną wersją wyposażenia.
    Zaś bez sensu jest próba odciążania silnika spalinowego silnikiem elektrycznym. Lepiej zasilać osprzęt bezpośrednio silnikiem lub silnikami elektrycznym/i (co jest praktykowane przez niektórych producentów samochodów) bez mechanicznego sprzężenia z silnikiem spalinowym. Moc takiego silnika już padła 3-5kW (musi mieć pewien zapas mocy, średni pobór energii pobór będzie mniejszy niż maksymalna moc silnika). Pompę oleju i rozrząd zostawiłbym w spokoju (napędzane przez silnik spalinowy).

  • #106 15 Maj 2018 19:31
    pkorol
    Poziom 14  

    tzok napisał:

    1. Obliczenia muszą być przeprowadzone dla konkretnego samochodu z konkretną wersją wyposażenia.
    2. Zaś bez sensu jest próba odciążania silnika spalinowego silnikiem elektrycznym. Lepiej zasilać osprzęt bezpośrednio silnikiem lub silnikami elektrycznym/i (co jest praktykowane przez niektórych producentów samochodów) bez mechanicznego sprzężenia z silnikiem spalinowym.
    3. Moc takiego silnika już padła 3-5kW (musi mieć pewien zapas mocy, średni pobór energii pobór będzie mniejszy niż maksymalna moc silnika). Pompę oleju i rozrząd zostawiłbym w spokoju (napędzane przez silnik spalinowy).


    1. I bardzo słuszna uwaga! którą poprzedziłem swoim komentarzem na początku tematu. Obliczenia mogą dotyczyć przeciętnego samochodu lub konkretnie twojego, chyba, ze masz hybrydę, to nie dotyczy. Zresztą podałem dane mojego samochodu, można jego obliczyć jak dasz radę.
    2. Dla czego się wycofujesz, jest sens, bo nikt nie będzie przerabiał pół samochodu i nie zawsze się da. Prosiłem mechanika by się rozejrzał za pompą elektryczno-hydrauliczną uparł się, że nie będzie pasowała, że nie będzie działała. Ludzie przerabiają i wszytko działa. No i co ja zrobię przeuczę się na mechanika by zmienić wspomaganie? I tak ze wszystkim. Jeden silnik w miejsce alternatora i sprawa załatwiona raz na zawsze.
    3. Ale to stwierdzenie nie było poparte czymkolwiek. Jeżeli tak jest w rzeczywistości, to 50% paliwa idzie na osprzęt? Nie za dużo? Owszem pokrywa się to z moimi amatorskimi "obliczeniami" opartymi bardziej na intuicji niż na faktach. Jeżeli tak, to gra chyba warta świeczki.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Rzuuf napisał:
    [quote="pkorol"... ]akiej mocy mam zamontować silnik ...
    Dowolnej - silnik daje moc w postaci: siła x prędkość. Jeżeli masz do dyspozycji moc 1kW, to możesz ją wykorzystać do napędu Twojego pojazdu z prędkością 1m/sek i siłą 1000 Niutonów, albo z siłą 10 000 Niutonów, ale z prędkością 0,1m/sek.
    pkorol napisał:
    ... nikt nie wie ile osprzęty pobierają energii[ .../quote]A to takie proste: np. żarówka do świateł głównych o mocy 65W pobiera w ciągu 16 godzin ponad 1kWh energii, którą musi dostarczyć alternator (napędzany silnikiem). Wynotuj, jakie są pobory MOCY i jaki jest czas pracy tych urządzeń. Suma jest poborem energii.


    Przekochany Ruufie, my tu nie budujemy samochodu elektrycznego, chyba, że ja nie do końca ciebie rozumiem bo nie jestem mechanikiem. Wydaję się mi, że podajesz przykłady z życia samochodów elektrycznych a tu takich brak i nie będzie na bank.
    Przepraszam, ale mówimy cały czas o osprzęcie na pasku "alternatora". Żarówki każdy głupi policzy a wiesz na przykład, że altek zużywa 2A.
    A powec mi ile zużywa moja głupia skrzynia automatyczna? Ja tęż nie wiem. Samochód Chrysler PT Cruiser 2005 2.4 automat przedlift.

  • #107 15 Maj 2018 19:35
    tzok
    Moderator Samochody

    pkorol napisał:
    Jeżeli tak jest w rzeczywistości, to 50% paliwa idzie na osprzęt?
    Skąd Ci się wzięło 50%? Silnik Twojego samochodu dysponuje mocą 110kW. Jazda po równej drodze z prędkością 90km/h bez klimy "zużywa" ok 20kW. Sam alternator może "odebrać" ok 2kW mocy z silnika spalinowego (masz tam chyba 150A), nie oznacza to oczywiście, że przez cały czas tyle mocy odbiera.

    Można też podejść do tego inaczej - powiedzmy, że spalanie na biegu jałowym wynosi ok 0,8l/h. Wartość opałowa benzyny to 32MJ/l, zaś sprawność silnika benzynowego to ok 35% (na biegu jałowym mniej, powiedzmy 25%). Daje to ok 6,5MJ czyli 1,8kWh, zatem średnie zużycie energii przez osprzęt i straty wewnętrzne silnika to ok 1,8kW. Oczywiście wraz ze wzrostem obrotów wzrastają straty wewnętrzne oraz zużycie energii przez pompę chłodziwa i oleju. Nie uwzględniam tu sprężarki klimatyzacji, czy też załączenia wentylatora chłodnicy.

  • #108 15 Maj 2018 19:44
    pkorol
    Poziom 14  

    Powiedźcie czy to będzie działać i jakich sprzętów mógłbym użyć: czy nie puścić prąd z trzech aku 18v przez przetwornicę na 230v a potem przez zasilacz 12-15v 80A taki impulsowy na przykład. Dla czego taka kręta droga? No bo regulatory napięcia, nie podniosą go gdy spadnie poniżej 13v a przetwornica wyssie akumulatory do dna. Nie są to drogie urządzenia.` Będzie to też bezpieczne dla akumulatora rozruchowego.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Te 110kW chyba tak na wprost się nie przekłada było tam jakieś ale, nie pamiętam dokładnie. Mówiłeś o silniku na pasku alternatora 3-5kW do wspomagania silnika spalinowego?. W idealnych warunkach 1 kw 200 gr paliwa razy 5=1 litr. Sprawność silnika spalinowego ile 30%? Ile paliwa zaoszczędzi silnik elenktyczny? ja dalej nie umiem liczyć.
    p.s Ja używam klimę i mam ciężką nogę.

  • #109 15 Maj 2018 19:57
    tzok
    Moderator Samochody

    Optymistycznie licząc zaoszczędzisz 0,5l paliwa na godzinę jazdy... niechby 1l. Akumulator trakcyjny to 6V 120Ah, czyli 0,72kWh (ale przy tak dużym obciążeniu jego efektywna pojemność będzie mniejsza, poza tym nie możesz go rozładowywać do 0). Potrzebujesz dostarczyć do systemu wspomagającego 2kW energii. Zatem jeden akumulator wystarczy na nieco ponad 20 minut działania systemu. Akumulator wytrzyma ok 200 cykli pracy, kosztuje ok 500zł, czyli 1500zł na akumulatory do systemu, który przepracuje ok 200h - koszt 7,5zł/h. Oszczędność paliwa 1l/h (co jest mało realne), czyli przez te 200h zaoszczędzisz na paliwie 200l*5,2zł/l = 1040zł (5,20zł/h), czyli będziesz 460 zł "w plecy" (nie licząc kosztów prądu do ładowania akumulatorów ani kosztów modyfikacji).

  • #110 15 Maj 2018 20:09
    pkorol
    Poziom 14  

    tzok napisał:
    Akumulator wytrzyma ok 200 cykli pracy,.


    Skąd te przestarzałe dane z przed 10 lat? Akumulatory trojan można nabyć za 700 zł 225Ah - cykli 700, trakcyjne innych producentów 1500 cykli.
    LIFIPO 10000 cylki.
    Nie pytam, czy to się opłaca i czy to ma sens, mam taki kaprys i już, pytam jak to bezpiecznie zgrać ze sobą?

    Dodano po 2 [minuty]:

    tzok napisał:
    Optymistycznie licząc zaoszczędzisz 0,5l paliwa na godzinę jazdy... niechby 1l.

    A 30% sprawności silnika spalinowego? Też nie umiesz liczyć?

  • #111 15 Maj 2018 21:17
    tzok
    Moderator Samochody
  • #112 15 Maj 2018 21:28
    pkorol
    Poziom 14  

    Mój silnik spala 15l paliwa tylko 5 coś tam napędzają reszta grzeje okolicę. I tu przydał by się Ruuf, bo twierdził, że 15 kW wystarczy by poruszyć samochód. Czyli sinik 3-5 kW to jedna trzecia od 110kW. Czyli 5l paliwa. Czyżby się pomyliłem?

  • #113 15 Maj 2018 22:01
    tzok
    Moderator Samochody

    Się pomyliłeś. Te 110kW to moc mechaniczna silnika, a nie wartość opałowa spalanego paliwa, w tej wielkości sprawność silnika jest już uwzględniona. Na podstawie średniego spalania, kaloryczności paliwa i sprawności silnika możesz obliczyć średnie zapotrzebowanie na moc napędową. Jest ono z pewnością dużo mniejsze niż niż moc maksymalna silnika.

  • #114 15 Maj 2018 22:04
    robokop
    Moderator Samochody

    Czegoś nie rozumiem, ten cały "osprzęt", napędzany paskiem alternatora to sam alternator - którego w żaden sposób wykluczyć się z życia pojazdu nie da (zasilanie elektryki silnika, niezbędnej do zapłonu i kontroli emisji spalin), zasilanie prądożernego oświetlenia, układu wentylacji wnętrza, układów bezpieczeństwa oraz pompa klimatyzacji - która potrzebuje cyklicznie kilku kW mocy - w zależności od temperatury otoczenia i nastawionej temperatury wnętrza - wspomaganie jako takie najczęściej już jest budowane jako w pełni elektryczne, bez pompy napędzanej z paska. Więc co ten BLDC miałby napędzać?

  • #115 15 Maj 2018 22:12
    pkorol
    Poziom 14  

    Robokopie kochany niestety będziesz musiał przebrnąć przez 111 postów by zrozumieć, życzę miłej tekturki. Gdy przeczytasz, to może pomożesz nam rozwikłać sprawę. Będę na ciebie czekał z niecierpliwością:)

    Dodano po 2 [minuty]:

    tzok napisał:
    Się pomyliłeś. Te 110kW to moc mechaniczna silnika, a nie wartość opałowa spalanego paliwa, w tej wielkości sprawność silnika jest już uwzględniona. Na podstawie średniego spalania, kaloryczności paliwa i sprawności silnika możesz obliczyć średnie zapotrzebowanie na moc napędową. Jest ono z pewnością dużo mniejsze niż niż moc maksymalna silnika.


    Skoro tak mówisz, to niech będzie. Dasz rady to skomentować: Powiedźcie czy to będzie działać i jakich sprzętów mógłbym użyć: czy nie puścić prąd z trzech aku 18v przez przetwornicę na 230v a potem przez zasilacz 12-15v 80A taki impulsowy na przykład. Dla czego taka kręta droga? No bo regulatory napięcia, nie podniosą go gdy spadnie poniżej 13v a przetwornica wyssie akumulatory do dna. Nie są to drogie urządzenia.` Będzie to też bezpieczne dla akumulatora rozruchowego.

  • #116 15 Maj 2018 22:14
    sanfran
    Poziom 36  

    pkorol napisał:
    Mój silnik spala 15l paliwa tylko 5 coś tam napędzają reszta grzeje okolicę. I tu przydał by się Ruuf, bo twierdził, że 15 kW wystarczy by poruszyć samochód. Czyli sinik 3-5 kW to jedna trzecia od 110kW. Czyli 5l paliwa. Czyżby się pomyliłem?


    A pewno, że 15 kW wystarczy. Od kiedy mam mydelniczkę (Nissan Leaf) to dokładnie wiem ile mocy idzie na silnik elektryczny i co ona potrafi zrobić.
    Jeśli kolega ma silnik tłokowy o mocy dajmy na to 100kW, to nie oznacza, że te 100kW będzie zawsze. Poza tym silnik (każdy) to takie dziwne urządzenie, że wytwarza moment obrotowy, moc należy sobie policzyć. W silniku elektrycznym generowaną moc można również odczytać z aktualnego poboru prądu przez tą maszynę.
    A silnik tłokowy to jeszce dziwiejsze urządzenie, którego moc zależy od: obrotów i momentu obrotowego czyli stopnia podania paliwa (zarówno w iskrowym jak i w dieslu).
    Zapewniam więc kolegę, źe jeśli ktoś delikatnie rusza autkiem łagodnie naciskając pedał przyspieszenia to generowana moc jest mniejsza niż owe 15kW.
    Istnieje coś takiego jak automatyczna skrzynia biegów. Na wolnych obrotach przy włączonym biegu D samochód na płaskiej drodze spokojnie osiągnie 8km/h (jest to określony przepisami w U.S. górny limit szybkości, który został zaadaptowany przez wszystkich producentów).
    A który silnik na wolnych obrotach generuje 15kW?

  • #117 15 Maj 2018 22:17
    robokop
    Moderator Samochody

    pkorol napisał:
    Gdy przeczytasz, to może pomożesz nam rozwikłać sprawę
    Przeczytałem i tak stwierdziłem dwie rzeczy:
    - odzysk zaczyna się na początku łańcucha transmisji mocy - czyli tam gdzie jest jej najwięcej, nie na końcu, gdzie jest jej najmniej i jakiekolwiek jej generowanie wiąże się z minimalną sprawnością,
    - poziom szkolnictwa akademickiego zdaje się lawinowo lecieć na twarz...
    Dlatego upraszam o wstrzemięźliwość w wypowiedziach - tymczasem wątek przenoszę w bardziej odpowiednie miejsce.

  • #118 15 Maj 2018 22:23
    pkorol
    Poziom 14  

    sanfran napisał:

    A który silnik na wolnych obrotach generuje 15kW?


    No i powiec nam ile "spalasz" kW na 100 km w tedy będziemy mieli z czego liczyć. Moje auto pali 15l. benzyny na 100 km czyli około 56 kW energii elektrycznej z tym, że tylko 30% sprawność. Czyli, chm dalej nie umiem liczyć.

  • #119 15 Maj 2018 22:32
    sanfran
    Poziom 36  

    „Spalanie” z dnia dzisiejszego to 13kWh na 100 km.
    Re: BLDC zamiast alternatora-napęd hybrydowy

    Gwoli ścisłości, gdy było zimno i na drodze leżało błoto pośniegowe to „spalanie” wzrastało do 20 kWh na 100 km. Niestety, ogrzewanie jest mniej wydajne przy niższych temperaturach i to głównie ono żarło.

    Natomiast ile pali twoje auto zależy od jego oporów toczenia, oporów wewnętrznych silnika (rozrząd dużo energii pobiera), oporów przekładni i sposobu jazdy, czyli ile energii z silnika zużywasz na ogrzewanie hamulców.

    Mój Civic (następca scenica) po miejskiej trasie hamulce tylne ma lekko ciepłe a przednie bardzo ciepłe. Po takiej samej trasie mydelniczka wszystkie tarcze ma zimne. Ot - hamowanie elektrodynamiczne.

  • #120 15 Maj 2018 22:33
    pkorol
    Poziom 14  

    robokop napisał:
    pkorol napisał:
    Gdy przeczytasz, to może pomożesz nam rozwikłać sprawę
    Przeczytałem i tak stwierdziłem dwie rzeczy:
    - odzysk zaczyna się na początku łańcucha transmisji mocy - czyli tam gdzie jest jej najwięcej, nie na końcu, gdzie jest jej najmniej i jakiekolwiek jej generowanie wiąże się z minimalną sprawnością,
    - poziom szkolnictwa akademickiego zdaje się lawinowo lecieć na twarz...
    Dlatego upraszam o wstrzemięźliwość w wypowiedziach - tymczasem wątek przenoszę w bardziej odpowiednie miejsce.


    Słuszna uwaga. Nie słuszne działanie.
    Suzuki twierdzi (po przez doświadczenie) to samo, więc możesz im o tym napisać na pewno się ucieszą, bo pewnie nie czytali Polskich podręczników.
    Po drugie prosiłem kilko kronie i zapewne o tym przeczytałeś, prosiłem o nie drążenie tematu napędzania i odzyskiwania po porażce suzuki jest to niecelowe A skupienie się nad pierwszym etapem czyli zastąpienie alternatora akumulatorami. Więc dla czego wywołujesz wilka z lasu, czytać umiesz. To rozwiń swoją percepcję również na resztę wątku. Albo proszę o zmianę nagłówka tematu na "Instalacja mikro-hybrydowa w każdym samochodzie spalinowym"