Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: BLDC zamiast alternatora-napęd hybrydowy

pkorol 21 Kwi 2018 17:14 3495 131
  • #1 21 Kwi 2018 17:14
    pkorol
    Poziom 14  

    Witam. Od paru lat noszę się z poniższym pomysłem. Od teraz mam środki na wykonanie tego pomysłu. Zanim zlecę wykonanie silnika chciałbym zaciągnąć opinii i poznać Wasze uwagi na ten temat.
    Pytanie: gdybym zainstalował w miejsce alternatora silnik elektryczny BLDC co pozwoli nie tylko napędzać układ ale i odzyskiwać energię na przykład hamowania by ładować baterię.
    Nie pytam, czy to ma sens, tylko ile można zaoszczędzić teoretycznie na paliwie mając taki silnik na pokładzie? Nie mogę znaleźć danych ile energii podczas jazdy pobiera prądnica, pompa wody, wspomaganie i klima - tyle teoretycznie mógłby napędzać ten silnik.

    Silnik planuję zlecić gościowi chyba z Gdańska, który wykonuje silniki BLDC na zamówienie. Silnik będzie się mieścił albo miał taki sam korpus jak obecna prądnica. Mam samochód Chrysler PT Cruiser.

    Akumulator będzie albo trakcyjny albo wykonany z elementów LiFePo.
    Silnik będzie pracował cały czas, albo napędzał i obciążał pracę silnika spalinowego, albo ładował akumulator, zwłaszcza przy zjeździe z górki i hamowaniu.

    I. W pierwszym etapie planuję założyć 3 akumulatory trakcyjne, co da 18V, podłącze je do mostku prostowniczego czy regulatora napięcia od alternatora by zasilić samochód 14V. Akumulator rozruchowy zostaje na swoim miejscu i będzie służył wyłącznie do rozruchu. Zakładam, że tego wystarczy by przejechać 100 km bez alternatora. Akumulatory będą ładowane co noc.

    II. Drugi etap, to zamontowanie silnika BLDC na przykład 2,5 kW w miejsce alternatora. Silnik będzie napędzał pasek alternatora równoważąc straty bo kWh z akumulatora kosztuje mniej niż kWh wyprodukowany z benzyny. Pod czas hamowania silnik będzie ładował akumulatory.

    Albo: Odpuścić sobie wątek odzyskiwania energii hamowania i cały osprzęt który siedzi na pasku alternatora odciąć od silnika i napędzać go tylko BLDC? Z jaką prędkością. Niby na biegu jałowym wszystkie podzespoły są wydajne, czyli napędzać je ze stała prędkością rzędu 800 ob/min? Czy uzależnić od obrotów silnika? Założyć na przykład łożysko na koło pasowe wału korbowego by silnik go nie napędzał żeby nie kombinować z paskiem alternatora i zostawić jak jest podmieniając tylko alternator na silnik BLDC.

    Pytanie podstawowe na które nie udaje się odpowiedzieć: Ile zużywa prądu w czasie jazdy przeciętny samochód benzynowy. Na przykład mój: Chrysler PT Cruiser benzyna 2.5 automat 2005 r.

  • #2 21 Kwi 2018 17:26
    abart64
    Poziom 28  

    Czyli tak w skrócie: zamiast prądnicy zamierzasz założyć prądnicę o takich samych gabarytach i dołożyć masę akumulatorów. Raczej mało sensowne.

  • #3 21 Kwi 2018 17:40
    pkorol
    Poziom 14  

    W skrócie zamiast prądnicy zamierzam założyć silnik elektryczny o takich samych gabarytach i wymienić akumulator na bardziej sensowny. Prius nie ma wielkich akumulatorów, a jest samochodem hybrydowym. Silnik ma tylko wspomagać, a nie napędzać cały pojazd.

    Dodano po 1 [minuty]:

    abart64 napisał:
    Raczej mało sensowne.


    Dlaczego tak uważasz?

  • #4 21 Kwi 2018 17:44
    abart64
    Poziom 28  

    Aby wspomagać musi pobierać energię z akumulatorów które musi doładować pobierając energię z silnika . To wychodzi na zero albo na minus bo straty. Aku doładowywany z sieci miałby jakiś sens w tym przypadku.

  • #5 21 Kwi 2018 17:49
    pkorol
    Poziom 14  

    abart64 napisał:
    Aku doładowywany z sieci miałby jakiś sens w tym przypadku.

    Jak najbardziej ładowanie z sieci plus ładowanie przy hamowaniu.

  • #6 21 Kwi 2018 18:05
    kkknc
    Poziom 42  

    Wiesz, takie pomysły to już producenci aut wdrożyli. PSA korzysta ze zwykłego alternatora, tylko falownik i superkondensatory mu dołożyli. Osprzęt w silnikach robi się coraz bardziej elektryczny. Wspomaganie kierownicy, otwieranie przepustnicy, zaworów, przesuwanie wałków rozrządu, nawet pompa wody.

  • #7 22 Kwi 2018 08:33
    pkorol
    Poziom 14  

    Szukałem informacji na temat PSA a wszędzie są same psy i karmy dla psów. Możesz być bardziej precyzyjny?

  • #8 22 Kwi 2018 08:39
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Chcesz hybryde tworzyc a nie wiesz co to PSA😁 Grupa Citroen Peugeot

  • #9 22 Kwi 2018 08:44
    pkorol
    Poziom 14  

    A gdybym wszystko wiedział to bym się nie odzywał. Mógłbyś coś wnieść do tematu. To, że alternator można łatwo uruchomić to wiadomo nie od dziś. Uważasz, że alternator będzie sprawniejszy od silnika BLDC?

  • #11 22 Kwi 2018 08:55
    pkorol
    Poziom 14  

    Nie znam angielskiego, czy to działa tylko jako START-STOP? Mam taki w jednym z aut, totalne nieporozumienie. Jak mogę to wykorzystać w swoim aucie? Czy to będzie działać tak jak planuję cały czas?

  • #12 22 Kwi 2018 09:21
    kkknc
    Poziom 42  

    W PL się tego nie konstruuje. Więc język potrzebny. Nie napisałem psa tylko PSA. Co oznacza skrót czyli kłania się język Polski, którego jak widzę też nie bardzo. Dane na temat poboru osprzętu silnika są dostępne. Zobacz moce silników według różnych norm pomiarowych. Które normują osprzęt do pomiaru. Czy też moc silnika brutto i netto.
    I tam masz podane, moc silnika, moc silnika z osprzętem niezbędnym do jego działania i całkowitym zamontowanym osprzętem. Różnica dochodzi do kilku kW.
    Najpierw teoria, potem plany konstrukcyjne. I prototyp które się dopracowuje. A ty chcesz odwrotnie.

  • #13 22 Kwi 2018 23:06
    pkorol
    Poziom 14  

    kkknc napisał:
    Zobacz moce silników według różnych norm pomiarowych. Które normują osprzęt do pomiaru. Czy też moc silnika brutto i netto.
    I tam masz podane, moc silnika, moc silnika z osprzętem niezbędnym do jego działania i całkowitym zamontowanym osprzętem.

    Dzięki za radę. Morze dysponujesz linkami do tych zagadnień?

    Dodano po 1 [godziny] 10 [minuty]:

    Znalazłem bardzo ciekawą pracę doktorską w której alternator jest napędzany nie mechanicznie tylko spalinami jak turbosprężarka. Nie wiele to wnosi do mojego problemu, tyle, że jestem chyba na dobrej drodze. Wydaje się że jeżeli ładować większą baterię w domu i z niej korzystać w trakcie jazdy i napędzać "alternator" to można będzie zaoszczędzić minimum 10 KW energii silnikowej dziennie (tak wynika z pracy doktorskiej)
    Samej pracy nie mogę tu zamieścić bo jest w pdf, podam link: http://www.dbc.wroc.pl/Content/13867

    Dodano po 2 [godziny] 30 [minuty]:

    Witam, przestudiowałem internet dochodzę do wniosku, że bardziej się opłaca w miejsce prądnicy zainstalować silnik elektryczny bez odzyskiwania energii hamowania, taniej będzie ładować większy akumulator w domu i nim zasilać pojazd i silnik elektryczny w miejcie prądnicy. Czy ktoś wie jaki silnik będzie pasował, silnik ma zwiększać lub zmniejszać obroty w zależności od zapotrzebowania. Chyba takie silniki są w rowerach, nim więcej naciskasz na pedały tym bardziej wspomaga silnik elektryczny i odwrotnie.

  • #14 24 Kwi 2018 18:08
    pkorol
    Poziom 14  

    Witam, dla zainteresowanych tematem: wyczytałem, że mazda od dwóch lat stosuje w swoich samochodach superkondensatory które ładują się w trakcie hamowania i potem zasilają klimę. Więc pomysł nie jest oryginalny. Niestety nie znalazłem żadnych informacji ile zużywa przeciętne auto prądu dziennie. I le traci energii na napędzanie alternatora i innych podzespołów. Bez tych informacji będę musiał dobierać akumulatory i silnik w trakcie jazdy.
    Zakupiłem już silnik BLDC 2,5 KW. Będzie taniej dopasować silnik niż zamawiać nowy silnik u Zbyszka z Gdańsku.
    Znalazłem też informację, że bez alternatora można przejechać do 30 km. Ja pokonuję codziennie około 100 km. Rozważam zakup dwóch akumulatorów "Akumulator trakcyjny Trojan T605 6V 210Ah"

  • #15 24 Kwi 2018 18:50
    kkknc
    Poziom 42  

    Zapoznaj się z podstawowymi normami.
    Np. ECE R24, ECE R 120
    Czy też ISO TR 14936.
    Według każdej z tych norm silnik będzie miał inną moc.

  • #16 24 Kwi 2018 20:00
    pkorol
    Poziom 14  

    kkknc napisał:
    Zapoznaj się z podstawowymi normami.
    Np. ECE R24, ECE R 120
    Czy też ISO TR 14936.
    Według każdej z tych norm silnik będzie miał inną moc.


    Nie udaje się wejść do normy ECE r24 bo jako spójny tekst nie istnieje, potrzebuję konkretne dyrektywy. Albo adres strony na której opisany jest konkretny silnik. Dobrze by było zgłębić temat bo jest ciekawy ale jak dotrzeć do potrzebnych informacji w języku polskim.
    Może się mylę ale chyba wystarczy, że ktoś poda przybliżone dane z własnego doświadczenia.

  • #17 24 Kwi 2018 20:23
    kkknc
    Poziom 42  

    R24 nasz komplet. Pompa wody, chlodnica, wentylator, tłumik, filtr powietrza, pompa paliwa alternator.
    W TR 14936 masz tłumik i filtr powietrza. Reszta napędzana z zewnętrznego źródła.

  • #18 24 Kwi 2018 22:07
    pkorol
    Poziom 14  

    kkknc napisał:
    R24 nasz komplet. Pompa wody, chlodnica, wentylator, tłumik, filtr powietrza, pompa paliwa alternator.
    W TR 14936 masz tłumik i filtr powietrza. Reszta napędzana z zewnętrznego źródła.

    Przecież mówię, że dotarłem do tych informacji ogólnych (czego dotyczy R24) - ale jak to zgłębić, przełożyć na konkretny silnik, byle jaki byle zobrazować to zagadnienie?

  • #19 24 Kwi 2018 22:51
    sanfran
    Poziom 36  

    Silnik 2.5 kW jest o podobnej mocy co silnik w motorowerze Jawa 50. Mało.
    Odzyskiwanie podczas hamowania - również mało. Moja mydelniczka odzyskuje do 30 kW podczas hamowania - i faktycznie jest to odczuwalne.
    Silnik elektryczny napędzany od koła prasowego nic nie da, nie będzie można podjechać na samym elektrycznym, ale 2.5 kW ledwo starczy na rozruch silnika.
    Następna rzecz - waga akumulatorów. Należy pamiętać, że każda kilowatogodzina wymaga 10 kg baterii - baterie w tesli 100 kWh ważą tonę, co uważam za bezsens z powodu strat na opory toczenia takiego pojazdu.

  • #20 25 Kwi 2018 06:43
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    A jaką moc przeniesie pasek alternatora ? Jaka będzie sprawność napędu elektrycznego gdyby pasek przeniósł moc zainstalowanego zamiast alternatora silnika elektrycznego ?

  • #22 25 Kwi 2018 17:36
    pkorol
    Poziom 14  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Zbigniew 400 napisał:
    A jaką moc przeniesie pasek alternatora ?

    6Pk ok 10kW.


    O, na reszcie jakieś dane. Trzeba pamiętać, że założeniem jest wspomaganie silnika spalinowego po przez silnik elektryczny, czyli równoważenie strat które mamy na pasku "alternatora". Co za tym idzie- nie duża ilość akumulatorów. Czyli dwa trzy akumulatory trakcyjne nie zabiorą zbytnio dużo miejsca a wystarczą na 100 km jazdy (bez alternatora) i jeżeli zostanie zapas energii, to ładujemy go w silnik elektryczny. Który to tylko i wyłącznie wspomaga silnik spalinowy. Dla czego tak minimalistycznie. Bo zbudować samochód napędzany prądem stosunkowo łatwe ale nie każdy będzie mógł sobie na to pozwolić. Natomiast wydatek: 3 akumulatory trakcyjne 1500 zł, ładowarka 300 zł, ta kwota wydaje się być akceptowalną. Wydałem ostatnio na instalację LPG 2700 i nie żałuję bo wiem, że za dwa lata się zwróci i zacznie zarabiać. Czy instalacja elektryczna którą próbuję zbudować się opłaci, nie wiem brak danych do popełnienia nawet szacunkowych obliczeń.
    Dwa lata temu założyłem kolektory słoneczne i ta cała instalacja mi się nie opłacała, służyła za zabawkę i umilenie wolnego czasu, bo sporo rzeczy zbudowałem sam. Do puki nie wpadłem na pomysł podgrzewania powietrza które doprowadzam do domu rurą GWC. I teraz jak najbardziej instalacja ma sens. Planuję w tym roku ją odpalić na jesień ( więcej informacji znajdziecie w jednych z założonych przeze mnie tematów).

  • #23 25 Kwi 2018 19:44
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Nie wierzę w te 10kW. Silnik 7,5 kW ma conajmniej 3 paski klinowe o znanej powierzchni. Pasek wielorowkowy takiej powierzchni nie ma. Czy istnieją jakieś katalogi ?

  • #24 25 Kwi 2018 19:51
    ociz
    Moderator Samochody

    Zbigniew 400 napisał:
    Nie wierzę w te 10kW.

    To takie samo KW jak te tysiące W na chińskich samochodowych wzmacniaczach audio.

  • #25 25 Kwi 2018 20:05
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 napisał:
    Silnik 7,5 kW ma conajmniej 3 paski klinowe o znanej powierzchni. Pasek wielorowkowy takiej powierzchni nie ma. Czy istnieją jakieś katalogi ?


    Sprawa prosta klimatyzacja ok 6kW 3kW alternator i jest zapas na wspomaganie czy pompe wody , lub śrube Eatona i pasek przejeżdża 100kkm z palcem w 3.

    Paski klinowe to przeszłość bo działają o przestarzałe tarcie boczne, które sprawia że guma pracuje na darmo sin fi kąta stycznego, nie nadają się do wysokich prędkości obrotowych.
    Dlatego zostały wyparte.

    Zresztą są paski 10-12PK w ciężarówkach napędzające potężne wentylatory.

  • #26 25 Kwi 2018 20:06
    abart64
    Poziom 28  

    Sprężarka klimy z 5kW, alternator 120A z 1,5kW, wspomaganie 1 kW? No to z 8kW i nic się nie pali i nie piszczy. To może 10kW ciągle jest całkiem realne.

  • #28 25 Kwi 2018 20:13
    abart64
    Poziom 28  

    Przyjąłem że daje nędzne 13V.
    Ale też koła muszą być dokładnie opasane a nie na 1/4 jak się nie raz widzi.

  • #29 25 Kwi 2018 20:32
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    abart64 napisał:
    Ale też koła muszą być dokładnie opasane a nie na 1/4 jak się nie raz widzi.

    Co do projektu , jest dużo trudniej niż na pasach klinowych , chociażby z zapewnieniem stałego naprężenia pasa , gdyż pas mikrorowkowy pracuje tarciem a siła docisku wynika z jego wew naprężenia..
    W przypadku zaniku tarcia całe te kW wydzielą się na styku powodując momentalne spalenia paska.
    NIe da się na szybko skonstruować działającej przekładni na mikrorowku dlatego rzadko jest stosowany w DYI madafaka.

  • #30 25 Kwi 2018 21:15
    pkorol
    Poziom 14  

    Tak, jak mówiłem wyżej, silnik to będzie drugi etap. Pierwszy i najważniejszy jazda na akumulatorach z odłączonym alternatorem.
    Akumulator 12V to chyba będzie za mało, bo alternator produkuje 14,5V? Gdy rozładuję akumulator do 11V czy samochód będzie nadal działał? Czy nie będzie potrzebna przetwornica by trzymać 14V mimo rozładowującego się akumulatora?

  Szukaj w 5mln produktów