Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór średnicy rur miedzianych w instalacjo C.O

21 Kwi 2018 18:46 2487 7
  • Poziom 2  
    Witam wszystkich,
    Planuje wymianę starej instalacji CO ze stalowej na miedzianą oraz wymianę starych grzejników. Dwóch różnych hydraulików zaproponowało dwa różne przekroje rur i grzejniki.
    Dom ma około 110m2 pow. użytkowej jest dobrze ocieplony, nie liczę piwnicy która jest na poziomie gruntu ponieważ w niej nie będzie kaloryferów.
    Na środkowej kondygnacji jest salon 28m2, kuchnia 13m2, łazienka (z wanną) i korytarz a na I Pietrze 3 pokoje po około 14m2 łazienka (z pryszni i korytarz. Na każdej kondygnacji jest po 5 kaloryferów.
    Suma:13474W
    Piec stoi w piwnicy i od niego wzdłuż sufitu jest rozprowadzonych 5 „nitek” do pionów i niestety nie ma możliwości zmiany takiego układu. Piec będzie kondensacyjny, jednofunkcyjny firmy Saunier Duvall Thelia Condens 18kW i do niego zasobnik o poj. 150l firmy BIAWAR QUATRO.
    PION I, II, III, IV: rury „biegną” przy suficie do każdego z tych pionów odległość od pieca do pionu to około 6metrów,następnie każdy z pionów ma około 3.5metra, odległość pionu od kaloryfera około 80cm
    PION V (łazienkowy): odległość od pieca do pionu:2,5metra , wysokość pionu około 3,5metra:
    1) Propozycja jednego hydraulika: Rury poziome od pieca do pionów rura 28mm, piony 22mm, podłączenia kaloryferów 18mm powrót 22mm, oraz twierdzi żeby 4sztuk kaloryferów żeliwnych które znajdują się na najwyższej kondygnacji nie wymieniać…

    2) Propozycja drugiego hydraulika: Rury poziome od pieca do pionów rura 22mm, piony 22mm, podłączenia kaloryferów 15mm, powrót 22mm
    Propozycja doboru kaloryferów podobna u obu Panów:
    Kaloryfery Nr.1 typ C33: 3sztuki, każdy o mocy 1318W w sumie 3954W
    Kaloryfery Nr.2 typ C32: 5sztuk, każdy o mocy 1750W w sumie 8750W
    Kaloryfery Nr.3 łazienkowe: 2sztuki, każdy o mocy 435W w sumie 770W
    Suma:13474W
    Prosiłbym o ocenę/komentarz/poradę odnośnie wyboru obu Panów.
    Z góry dziękuję
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    seamen1978 napisał:
    Piec stoi w piwnicy i od niego wzdłuż sufitu jest rozprowadzonych 5 „nitek” do pionów
    Każdy pion ma swoją nitkę? W takim razie nie widzę sensu zmiany przekroju przy przejściu z poziomu w pion.
  • Poziom 2  
    vodiczka napisał:
    seamen1978 napisał:
    Piec stoi w piwnicy i od niego wzdłuż sufitu jest rozprowadzonych 5 „nitek” do pionów
    Każdy pion ma swoją nitkę? W takim razie nie widzę sensu zmiany przekroju przy przejściu z poziomu w pion.


    Dzięki za odpowiedź, a co Myślisz o tych średnicach?
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Nie jestem fachowcem-praktykiem od instalacji. Większa średnica = wyższy koszt inwestycji ale niższe opory przepływu czyli pompka zużyje mniej energii do przetransportowania tej samej ilości cieczy. Nie rozumiem dlaczego na powrocie mają być większe średnice niż na zasilaniu? Większą średnicę rurek należy stosować przy zasilaniu pionów znacząco bardziej oddalonych od kotła niż pozostałe albo obciążonych większą liczbą grzejników. Dalej niech się wypowiadają fachowcy przez duże F.
    W necie dziwne materii poplątanie w temacie "dobór średnicy rur do c.o. " :)
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Kolego, powinieneś mieć projekt instalacji. Kto Ci to rysował?

    Moim zdaniem nie robiono obliczeń zapotrzebowania na moc grzejników, bo zamierza się zastosować takie same na różnych kondygnacjach. A wydaje mi się, że o większej mocy potrzebne będą na 1 kondygnacji, ponieważ piwnica będzie nie ogrzewana. Wyższe kondygnacje będą się ogrzewały od niższych, a ostatnia zależy od ocieplenia stropu.

    Co do średnicy rur, narysuj sobie schemat gałęziowy, na każdej gałązce napisz sobie moc potrzebną, a następnie sumuj tą moc na grubszym konarze, i wtedy sam zauważysz, że rura zbiorcza powinna być proporcjonalnie o większej średnicy, aby zapewnić taką samą prędkość przepływu. Np. pion 1 i 2 podpięty jest pod tą samą rurę zbiorczą, a inne piony mają rury osobne.

    Jeżeli grzejniki żeliwne są dobre, to raczej ich nie wyrzucaj, jedynie przepłukaj i pomaluj na nowo. Pewnie potrzebne będzie wyregulowanie przepływów przez grzejniki, przy różnych typach grzejników w instalacji.
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Nie ładuj się w małe przekroje rur, nigdy!
    Mały przekrój oznacza wysokie ciśnienie, żeby przepchnąć tą samą ilość wody przez instalację. To z kolei oznacza wysokie prękości przepływu, a drążąc dalej uderzenia hydrauliczne przy zamykaniu się zaworów termostatycznych.

    Chyba, że chcesz mieć efekty akustyczne w postaci "walenia po rurach" albo jeszcze lepiej jak jakaś głowica wpadnie w rezonans bo się nie będzie mogła domknąć. Miałem do czynienia z taką instalacją - cała na rurkach 15mm.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    seamen1978 napisał:
    Dom ma około 110m2 pow. użytkowej jest dobrze ocieplony [...] Suma:13474W

    13474W/110m2 = 122,49W/m2
    Jak na dobrze ocieplony dom to dla mnie za duży przelicznik co do zapotrzebowania na moc cieplną.
    Najpierw należałoby dobrze oszacować zapotrzebowanie na moc cieplną dla budynku i poszczególnych pomieszczeń.
    Potem w zależności od planowanej temperatury wody grzewczej dobierasz wielkość grzejników pod kątem długości, wysokości i grubości.
    Planowane różnice temperatur wody między zasilaniem, a powrotem będą wpływały na prędkości przepływu wody w układzie, a to decyduje o przekrojach rur.
    Dla rur miedzianych ja przyjmuję, że prędkość przepływu nie powinna przekraczać 0,5 m/s, a najlepiej jakbyś miał rury zaprojektowane dla przepływu 0,15-0,2 m/s.

    Jeśli masz miejsce to założyłbym rozdzielacz na 5 wyjść (5 pionów), bo ze schematu wynika, że każdy pion ma tylko 2 grzejniki.
    Wyjście z kotła jest 3/4 cala, czyli 22 ale jakbym robił sam dla siebie to do rozdzielacza przy planowanych 13,5kW wolałbym dać 28, aby ograniczyć przepływ i potencjalne wypłukiwanie i szumy. Większa rura nie ma złego wpływu na ogrzewanie ale za mała może być problematyczna. Podnosi to koszt inwestycji ale robisz to raz na kilkadziesiąt lat, a potem ewentualne korekty mogą kosztować więcej czasu i kasy niż od razu puszczenie większej średnicy.
    Od rozdzielacza jako piony do 2 grzejników puściłbym 22, a potem doprowadzenie do pojedynczego grzejnika to 18, a 15 to tylko jako rura dla przyłącza i tak samo na powrocie.
    Do łazienkowych z racji małej mocy można dać piony 18.
    Jeśli masz warunki to zastosuj grzejniki z dolnym przyłączem to nie będziesz miał z boku na wierzchu rurki zasilającej. Do każdego grzejnika daj wkładkę z regulacją wstępną, aby potem zrobić regulację hydrauliczną.
    Nie jestem instalatorem ale nie widzę sensu w podłączeniu grzejnika na zasilaniu 15, a na powrocie 22.

    Generalnie im więcej mocy chcesz uzyskać to tym większa średnica rur, dlatego 2 grzejniki będą potrzebowały większą średnicę niż 1. Znaczenie ma też długość odcinków, bo chodzi o to, aby wszystkie odcinki miały podobne opory hydrauliczne.
    Tak czy inaczej warto policzyć, bo u mnie zawodowcy robili na oko, chwaląc się kilkudziesięcio letnim doświadczeniem i potem w praktyce była kicha. Dopiero jak sobie sam policzyłem wedle mojej amatorskiej wiedzy i zrobiłem modernizację mniej więcej według moich wyliczeń to instalacja zaczęła działać tak jak tego od niej oczekiwałem od samego początku.