Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Black decker ps 142 - Dymi silnik

noel200 22 Kwi 2018 11:06 300 4
  • #1 22 Kwi 2018 11:06
    noel200
    Poziom 22  

    Witam.
    Mam wkrętarkę jak w temacie. Wczoraj zaczęła dymić. W sumie tak sama z siebie. Nie została przeciążona czy zablokowana.
    Rozebrałem ją, wykręciłem silnik, tak by był kompletnie wolny. Bez przekładni i bez elektroniki. I taki podłączyłem do zasilacza ustawionego na 12v i 5A odcięcia. Silnik się kręci, ale zasilacz wszedł od razu w tryb CC, a napięcie spadło aż do 2V.
    Zdjąłem tylną pokrywę silnika ze szczotkami. W pokrywie zwarcia nie ma. Oczyściłem rowki pomiędzy blaszkami komutatora, silnik w środku przedmuchałem, złożyłem i dalej to samo.
    Uzwojenie silnika wygląda dobrze, wkrętarka nie była męczona. Pomiędzy blaszkami komutatora jest rezystancja 0.15 ohm. Same przewody mają 0.01ohm. Co tam się wydarzyło? Zwarcie jest pomiędzy zwojami, albo przez rdzeń wirnika? Komutator ma tylko trzy blaszki.
    Mam podobnej grubości drut nawojowy to dla eksperymentu mógłbym nawinąć nowe uzwojenie, ale żeby wyjąć wirnik z obudowy trzeba z osi zdjąć zębatkę. Próbowałem i wygina się obudowa silnika. Może palnikiem podgrzać tą zębatkę?
    Wiecie co może być przyczyną uszkodzenia silnika? I jakie właściwie uszkodzenie jest?
    No i jak zdjąć tą zębatkę?
    Nie chciałbym wyrzucać tej wkrętarki. To porządny sprzęt z dwoma biegami i udarem. Dość długo już ją mam i sią do niej przywiązałem.
    Dziekuję za pomocne odpowiedzi i pozdrawiam.

    0 4
  • #2 22 Kwi 2018 12:05
    TomekB123
    Poziom 18  

    Zębatkę się wyciska na prasie. Oczywiście musisz coś podłożyć pod zębatkę, a nie cisnąć przez obudowę silnika, bo się powygina. Ja mam zeszlifowane kombinerki do podkładania pod zębatkę.

    W twoim przypadku po prostu kup nowy silnik. Z tego już nic nie będzie.
    Na allegro pasujący silnik od Makity to 23 zł + wysyłka. Oczywiście będziesz musiał przełożyć zębatkę.

    0
  • #3 22 Kwi 2018 12:16
    noel200
    Poziom 22  

    Dzięki za podpowiedź. Jutro jakiś kawał stali spróbuję dopasować, żeby zdjąć tą zębatkę.

    0
  • #4 25 Kwi 2018 09:37
    noel200
    Poziom 22  

    Kupiłem nowy silnik, pasujący do makity, made in china. Zębatkę przełożyłem, złożyłem wszystko i wkrętarka działa. Dziękuję kolego TomekB123 za pomoc. Nie wiedziałem, że ten silnik podejdzie. Nie podają nigdzie nawet wymiarów.
    Z ciekawości zmierzyłem opór pomiędzy wyprowadzeniami nowego silnika. Około 10,5ohm. Odwinąłem też cały drut z silnika starego. To jeden kawałek kilkumetrowy. Oprór drutu po rozwinięciu jest taki jak przed: około 0,2ohm. Nie ma już zwarcia przez wirnik, ani zwarć między zwojami. No bo przecież drut leży rozwinięty na ziemi. Wychodzi na to, że nie było żadnego zwarcia, tylko drut taki opór po prostu ma. Wiem, że jak silnik pracuje, komutator przełącza uzwojenia i do rezystancji dochodzi reaktancja. Ale samo mierzenie rezystancji daje takie wyniki, że stary silnik nie mógł działać, a działał! O co tu chodzi? Nowy silnik 10ohm, stary 0,2ohm. Nowy silnik kręci jak trzeba. Wiertłem 8 w stali idzie jak trzeba. Nie jest więc jakiś dużo słabszy. Dlaczego stare uzwojenie ma taką małą oporność i jak ten silnik mógł pracować?
    Pozdrawiam.

    0
  • #5 17 Lip 2018 07:43
    noel200
    Poziom 22  

    Nie istotne. Stary silnik był uszkodzony, a nowy działa. Zamykam.

    0