Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie światłami za pomocą włącznika impulsowego

romszm 25 Kwi 2018 07:28 504 13
  • #1 25 Kwi 2018 07:28
    romszm
    Poziom 5  

    Witajcie :)
    Jak do tej pory sobie sam radziłem z różnego rodzajami przeróbkami w samochodzie. Ale napotkałem problem nie do przeskoczenia...
    Otóż w moim samochodzie nie ma miejsca na włącznik przednich świateł przeciwmgłowych (PM), a takie chce założyć w miejsce seryjnych "szperaczy" (włączają się razem z długimi).
    Za to istnieje włącznik świateł tylnych PM który jest impulsowy. Żeby go aktywować trzeba mieć włączone światła (co najmniej mijania)/ Po ich wyłączeniu światła tylne PM się wyłączają i po ponownym włączeniu świateł znowu trzeba włączyć te tylne PM żeby się świeciły.

    Problem:
    Co zbudować/jak to się nazywa żeby można by było dodać "drugi bieg" temu przełącznikowi.
    Pierwsze kliknięcie: przednie PM
    Drugie kliknięcie: przednie + tylne PM
    Ewentualnie trzecie kliknięcie: Wyłączone wszystkie światła
    I żeby się zapętlało: 4=1, 5=2 itd.

    Takie udogodnienia jak sygnalizacja włączonych świateł to dla mnie drobnostka, bo w dłubaniu jestem dobry.
    Proszę się nie śmiać, studiowałem nanotechnologie i wiem jak są zbudowane i jakie zachodzą zjawiska fizyczne w poszczególnych podzespołach elektronicznych, ale jak je ze sobą do kupy połączyć to nie mam pojęcia. Proste układy owszem na chłopski rozum zbudowałem. Z tym nie mam żadnego pomysłu.

    0 13
  • #3 25 Kwi 2018 12:24
    Christophorus
    Poziom 42  

    Sam CD4017 lub ATTiny13 nie wystarczy. Sygnał z ich wyjść trzeba wzmocnić, tak aby możliwe było załączenie przekaźników.

    0
  • #4 25 Kwi 2018 12:26
    romszm
    Poziom 5  

    Jakimiś MOSFETami?

    0
  • #6 25 Kwi 2018 18:11
    Marian B
    Poziom 35  

    Moje zdanie jest po prostu takie, że Kolega boi się, ma "wstręt fizyczny do wywiercenia dziurki" w swoim ukochanym samochodzie.
    To przysłowiowe "wywiercenie dziurki" to po prostu dodatkowy wyłącznik który załatwi sprawę i będzie pewniejszym rozwiązaniem.
    Piszę o tym nie bez przyczyny, bo opracowałem i założyłem w swoim samochodzie około 20 różnych dodatkowych urządzeń, jedne banalnie proste, inne nawet bardzo złożone. O wszystkich można poczytać na Elektrodzie.

    0
  • #7 25 Kwi 2018 21:15
    romszm
    Poziom 5  

    Tutaj bardziej chodzi o estetyke niz o, jak to nazwano, "wstret fizyczny". Nie chce zeby samochod wygladal jak zabawki dla dzieci w supermarketach, gdzie jest mnostwo przelacznikow, guziczkow i swiatelek swiecacych nie wiadomo po co.
    Mam rzadki egzemplarz sprowadzony z USA i nie chcialbym robic z tego lampki choinkowej, czyt. szpecic deski rozdzielczej.
    Kto co lubi. Zapytalem o rade jak cos zlozyc, a nie o estetyczne uwarunkowania uzytkownikow.
    To co chce zrobic bedzie ladniejsze zdecydowanie od smiesznego przelacznika w randomowym miejscu. Chyba ze lubisz czuc sie jak pilot samolotu i przed startem wlaczac/przelaczac dziesiatki pozycji. Po za tym, przepisy reguluja kolejnosc wlaczania swiatel przeciwmglowych.
    Takze Twoje zdanie jest w bledzie.

    0
  • #8 25 Kwi 2018 22:50
    Marian B
    Poziom 35  

    Kolejność włączania świateł niema nic do rzeczy, bo mając dodatkowy wyłącznik można wybrać dowolną kolejność, czy sekwencję.
    Nie namawiam do robienia błyskotek, tylko do zdroworozsądkowego podejścia.
    Mając do dyspozycji przekażniki można zastosować małe mikroprzełączniki/przyciski wkomponowane w nawet niewidoczne, ale poręczne pod względem ergonomii miejsce.
    "Rzadki egzemplarz z USA" też nie służy do niczego innego jak tylko do jeżdżenia.
    Poza tym w "rzadkim egzemplarzu" prawdopodobnie też i "nowym", ryzykowną sprawą będzie ingerencja w działanie istniejących układów elektronicznych.
    Natomiast dokładka nowego rozwiązania nie powiązanego z elektroniką samochodu niczym nie grozi.

    Jeżeli to "rzadki egzemplarz z USA" to ciekaw jestem też jak sobie Kolega poradził ze światłami z tyłu i z przodu, oraz z kierunkowskazami, aby w Polsce były legalne?

    0
  • #9 26 Kwi 2018 14:27
    romszm
    Poziom 5  

    Sterowanie światłami za pomocą włącznika impulsowego
    Z racji że od razu chce zrobić coś konkretnego, najlepiej pomóc kolegom którzy mają taki sam problem, chce żeby to było podrukowane.
    Czy taki zamysł jest dobry? Teraz będzie sterowanie bezpośrednio do lamp. Bez komputera.
    I jeśli moglibyście mi jeszcze pomóc z doborem wartości pojemności i oporu poszczególnych podzespołów.

    0
  • #11 27 Kwi 2018 07:55
    romszm
    Poziom 5  

    Dzięki bardzo,
    a wytłumaczysz mi proszę po co są te diody przy przekaźnikach? D1 i D2?

    0
  • Pomocny post
    #12 27 Kwi 2018 08:45
    Christophorus
    Poziom 42  

    Diody D1 i D2 zabezpieczają tranzystory Q1 i Q2 przed przepięciami indukującymi się w cewkach przekaźników. Bez tych diod tranzystory te ulegną uszkodzeniu. Diody LED nie są potrzebne, ale mogą być. Wówczas rezystory R4 i R5 należy obliczyć odpowiednio do koloru (napięcia przewodzenia) diod i wartości napięcia zasilającego.

    0
  • #13 27 Kwi 2018 09:09
    romszm
    Poziom 5  

    Rozumiem że jest to już dostosowane do 12V?
    A mógłbyś, jak już mogę Cię poprosić, o schemat płytki drukowanej do tego?

    0