Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN Lion's błędy ładowania

marekb1911 25 Kwi 2018 19:12 408 11
  • #1 25 Kwi 2018 19:12
    marekb1911
    Poziom 10  

    Witam,
    W autokarze MAN Lion's R02 wyświetla mi się błąd "ZDR Diagnosis 03300-03.
    Wyczytałem na forum, że to jest błąd alternatora. Problem polega jednak na tym, że na wolnych obrotach na wyświetlaczu pokazuje 28,1V, przy obrotach około 1300rpm spada do 27,9-28,0, jak przekroczę w czasie jazdy 1400rpm spada do 27,8V. Jak jadę chwilę z większymi obrotami i napięcie utrzyma się 27,8V błąd ZDR znika... Kiedy zejdę z obrotami poniżej 1300rpm, ładowanie wzrośnie do 28-28,1V błąd zapala się na nowo.
    Czy ktoś jest w stanie mi pomóc?
    Ogólnie prądu nie brakuje, nic poważnego się nie dzieje, ale ten migający czerwony trójkącik doprowadza mnie do szału :)

    0 11
  • #2 25 Kwi 2018 19:25
    trumnica
    Poziom 17  

    Masz tam 3 alternatory ?

    0
  • #3 25 Kwi 2018 19:37
    marekb1911
    Poziom 10  

    Na 99% są dwa, ten 1% potwierdzę rano, jak będę na bazie.

    0
  • #4 25 Kwi 2018 20:24
    dare23
    Poziom 18  

    Witam. Na początek sprawdź stan i naprężenie paska alternatorów a następnie należy sprawdzić ich stan i działanie oraz okablowanie.

    0
  • #5 26 Kwi 2018 08:08
    marekb1911
    Poziom 10  

    Są dwa alternatory, co prawda jeden jest wyraźnie większy, ale na 100% nie ma trzeciego...

    Kolego dare23, napisałem, że mam w instalacji napięcie 28V i że prądu mi nie brakuje, więc jakby... nie trafiłeś w punkt...

    0
  • #6 26 Kwi 2018 16:53
    dare23
    Poziom 18  

    dare23 napisał:
    następnie należy sprawdzić ich stan i działanie oraz okablowanie

    marekb1911 napisał:
    nie trafiłeś w punkt...

    Czyżby? Kod usterki 3300 dotyczy sygnału prędkości alternatora. Jeśli napęd nie zawodzi to przyczyna leży w alternatorze lub okablowaniu.

    0
  • #7 26 Kwi 2018 17:27
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Objawy które opisujesz wskazują na wytarte szczotki lub komutator. Wymontuj regulator napięcia i sprawdź szczotki.

    0
  • #8 26 Kwi 2018 17:49
    marekb1911
    Poziom 10  

    dare23 napisał:
    Kod usterki 3300 dotyczy sygnału prędkości

    To brzmi konkretniej, bo wcześniej odebrałem to jako "sprawdź wszystko", chociaż może nie potrzebnie...
    Czy znasz sposób sprawdzenia, który alternator generuje błąd?

    Dodano po 1 [minuty]:

    stanisławpiotr napisał:
    Objawy które opisujesz wskazują na wytarte szczotki lub komutator. Wymontuj regulator napięcia i sprawdź szczotki.

    czy nie powinienem mieć wtedy problemów z samym ładowaniem?

    0
  • #9 26 Kwi 2018 18:20
    trumnica
    Poziom 17  

    Można sprawdzić komputerem. Na początek sprawdź miernikiem cęgowym.

    0
  • #10 26 Kwi 2018 20:43
    dare23
    Poziom 18  

    Zazwyczaj w takich przypadkach sprawdza się wszystko. Zużyte szczotki regulatora też czasami mogą powodować taki efekt.
    Sygnał prędkości alternatora to sygnał prostokątny i podawany jest z regulatora napięcia alternatora głównego do sterownika ZBR. Nr przewodu to 59101. Na sterowniku ZBR to pin 14 gniazda oznaczonego "M" a na wtyczce alternatora chyba pin 1. Najłatwiej sprawdzić obecność tego sygnału komputerem diagnostycznym w parametrach: "prędkość alternatora" ale można też skopometrem lub oscyloskopem. Warto dokładnie sprawdzić ten przewód pod kątem przejścia, zwarć i przetarć. Nie jestem pewien ale w Twoim autobusie ta linia chyba jest podpięta jeszcze do któregoś MUXa więc należy to też wziąć pod uwagę.

    0
  • #11 27 Kwi 2018 17:21
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Spróbuj najpierw rozłączyć wtyczkę z pierwszego alternatora i zmierzyć napięcie ładowania ma wolnych a potem na wysokich obrotach. To samo postąpić z drugim alternatorem.

    0
  • #12 18 Lip 2018 11:39
    marekb1911
    Poziom 10  

    Problem rozwiązany, dziękuję za pomoc. Instalacja i alternatory były ok. Problem leżał w napędzie.
    Jak się okazało, rowki koła napędowego były wytarte, przez co pasek wpadał głębiej...
    Nie było tego widać, bo dna rowków były prawdopodobnie podtoczone, żeby pasek się o nie nie opierał i rdzawy nalot w środku sugerował, że jest jeszcze zapas...
    Nowe koło i po temacie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Swoją drogą, skoro ta bestia jest tak wrażliwa na te różnice prędkości, to czy jest opcja zadania mu np. nowej wartości?

    0