Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nieskomplikowany prostownik rozruchowy do skutera

darekwko 17 Maj 2018 07:14 1776 96
  • #62 17 Maj 2018 07:44
    leonov
    Poziom 41  

    A nie prościej kupić power bank z funkcją "starter", koszt ok 200 zł, ale masz urządzenie wielofunkcyjne, małe (można zabrać ze sobą) i raz w miesiącu doładować w garażu.

    Takie cudo z EuroRTV za 189,99 zł ;-) , a to kilk z kilkunastu pozytywnych opinii
    "motocykl 125 odpala nawet bez akumulatora.850 z rozładowanym aku też odpalił.Polecam"
    "Super urządzenie. Pierwszy raz odpaliłem auto z silnikiem 1.8benz przy kompletnie rozładowany akumulatorze. Dziś przy temp -10 odpaliłem swojego 2.0 diesla. Polecam to urządzenie."

    Nieskomplikowany prostownik rozruchowy do skutera

  • #63 17 Maj 2018 10:11
    vodiczka
    Poziom 43  

    leonov napisał:
    Takie cudo z EuroRTV za 189,99 zł , a to kilk z kilkunastu pozytywnych opinii
    Wierzysz w te opinie :?: :D Ja nie wierzę ale do rozruchu skutera powinno wystarczyć.

  • #64 17 Maj 2018 12:56
    teskot
    Poziom 27  

    Koledzy, temat prosty, a zaczyna się bicie piany. Trafo z mikrofalówki mogłoby być, ale w pierwotnej konfiguracji, tj. uzwojenie pierwotne dalej jest pierwotnym, a wtórne nawinięte na nowo. Nie można wykorzystać uzwojenia wtórnego jako pierwotnego chociażby dlatego, że jeden z jego końców jest połączony z korpusem transformatora.
    A wracając do tych 11V, które to budzą takie emocje to jest to napięcie szczytowe. Trzeba wziąć pod uwagę, że na akumulatorze 12V podczas rozruchu czy to w samochodzie czy w skuterze napięcie spada znacznie, często poniżej 10V więc taka wartość będzie wystarczająca. Ponadto jak już masz transformator z wyprowadzonym środkiem uzwojenia to w roli prostownika wystarczą 2 diody, z których każda będzie pracowała przez pół okresu co daje o połowę mniejszą moc wytraconą niż w przypadku klasycznego mostka Graetza. Popatrz czy masz gdzieś w tych zasilaczach duodiody np. MBR4045, MBR4060 itp. W każdej z nich masz 2 struktury, które łączysz równolegle. Ponadto są to diody Schotky'ego i spadek napięcia na ich złączu jest mniejszy stąd też mniejsze będą straty.

  • #65 17 Maj 2018 13:15
    DiZMar
    Poziom 43  

    leonov napisał:
    A nie prościej kupić power bank z funkcją "starter", koszt ok 200 zł, ale masz urządzenie wielofunkcyjne, małe (można zabrać ze sobą) i raz w miesiącu doładować w garażu.

    Takie cudo z EuroRTV za 189,99 zł ;-) , a to kilk z kilkunastu pozytywnych opinii
    "motocykl 125 odpala nawet bez akumulatora.850 z rozładowanym aku też odpalił.Polecam"
    "Super urządzenie. Pierwszy raz odpaliłem auto z silnikiem 1.8benz przy kompletnie rozładowany akumulatorze. Dziś przy temp -10 odpaliłem swojego 2.0 diesla. Polecam to urządzenie."

    Nieskomplikowany prostownik rozruchowy do skutera

    Wiesz jak są tworzone pozytywne opinie? Chociaż kabel dano bliski właściwemu. Ciekawe o dzieje się na stykach w czasie poboru kilkudziesięciu A? W działanie tego cuda to ja nie wierzę.

  • #67 18 Maj 2018 13:18
    jack63
    Poziom 41  

    DiZMar napisał:
    Chociaż kabel dano bliski właściwemu.

    Średnica zewnętrzna OK, ale co w środku?
    Znamy te numery Brunner...

    Dla mnie dziwny temat. Czyżby skuter nie miał "kopki" ? A może ma Układ zapłonowy DC_CDI lub TCI ? Było by dziwne, ale możliwe.

  • #68 18 Maj 2018 15:55
    DiZMar
    Poziom 43  

    Ciekawe za ile sprzedają się piszący pozytywne opinie o tych wynalazkach?

  • #69 18 Maj 2018 20:11
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Już kiedyś proponowałem test ale nie było chętnych. W urządzeniu jest Aku 17Ah, gdzie katalogowo prąd niszczący to 150A.

  • #70 18 Maj 2018 20:15
    DiZMar
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 napisał:
    Już kiedyś proponowałem test ale nie było chętnych. W urządzeniu jest Aku 17Ah, gdzie katalogowo prąd niszczący to 150A.

    Tak, tak... i na wtyku USB oraz włosowych kabelkach :?:
    Chętnie przetestuję ale wcześniej ani grosza nie zapłacę.

  • #71 18 Maj 2018 20:45
    E8600
    Poziom 35  

    Kolega @DiZMar jeśli sam nie spróbuje to się nie przekona.

    Zbigniew 400 napisał:
    W urządzeniu jest Aku 17Ah, gdzie katalogowo prąd niszczący to 150A.

    Oj chyba 1,7Ah jak nie mniej z tymi amperami także nie należy się rozpędzać gdyż jest to chwilowa wartość w piku natomiast prąd ciągły to ok 50-60 A. Nie zmienia to faktu, że taki coś realnie potrafi wspomóc rozruch większego silnika lub odpalić mniejszy bez akumulatora.

    Tak wygląda coś takiego od środka a przewody rozruchowe wychodzą bezpośrednio z ogniwa.
    Nieskomplikowany prostownik rozruchowy do skutera
    Tutaj kolega zrobił coś podobnego z ogniw 18650.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17221281#17221281

  • #72 18 Maj 2018 20:56
    DiZMar
    Poziom 43  

    E8600 napisał:
    Kolega @DiZMar jeśli sam nie spróbuje to się nie przekona.
    ...
    Oj chyba 1,7Ah
    ...
    Tak wygląda coś takiego od środka a przewody rozruchowe wychodzą bezpośrednio z ogniwa.
    ...

    Jakoś konkretnej oferty testu nie widzę.No może za mało czasu od wyrażenia chęci przez mnie.
    17Ah być może, bo takie powerbanki są. Sam mam katalogowo 20Ah chociaż praktycznie nie więcej niż 10Ah. Chodzi mi o prąd kilkudziesięciu A przez kilkadziesiąt sekund.
    Na Twojej fotce nie widzę aby przewody do podłączenia rozruchu wychodziły z ogniw.

  • #73 18 Maj 2018 21:10
    E8600
    Poziom 35  

    DiZMar napisał:
    17Ah być może, bo takie powerbanki są. Sam mam katalogowo 20Ah chociaż praktycznie nie więcej niż 10Ah.

    Tylko, że kolegi powerbank przy tej pojemności ma napięcie ogniwa 3,7 V (po naładowaniu 4,2 V) natomiast w jum-starterze mamy napięcie znamionowe 11.1 V (po naładowaniu 12,6 V).

    Ogólnie zamiast bawić się w takie startery lepiej kupić nowy akumulator.

  • #74 18 Maj 2018 21:30
    DiZMar
    Poziom 43  

    E8600 napisał:
    ...
    Ogólnie zamiast bawić się w takie startery lepiej kupić nowy akumulator.

    Absolutnie się zgadzam. Nowy akumulator kilka lat posłuży a te startery/zabawki zdadzą egzamin tylko przy sprawnym naładowanym :D akumulatorze. Przy rozładowanym to linka lub kable i drugi samochód albo prawdziwe urządzenie rozruchowe.

  • #77 24 Maj 2018 13:54
    darekwko
    Poziom 11  

    Sorry Panowie ale powtórzę się po raz kolejny. Nie zależy mi na żadnych rozwiązaniach typu akumulator do rozruchu, urządzenie rozruchowe z akumulatorem. Jak pisałem skuter może jest używany 2 a może 3 razy w roku więc trzymanie dodatkowego akumulatora do rozruchu jest bez sensu. Ze względu na fakt że fabryczny ma 4Ah jak po np. zimie chcę zapalić z rozrusznika to jest po akumulatorze (kilka minut kręcenia aby zadziałał zawór podciśnieniowy, napełnienie i przedmuchanie gaźnika itp.) Nie będę jeździł następnych kilka dni (na światłach bo taki obowiązek) aby go doładować ewentualnie demontaż z skutera i ładowanie - też kiepski pomysł. Dlatego chciałbym pierwszy raz odpalić z sieci aby oszczędzić akumulator przy trudnym pierwszym rozruchu. Do tej pory tak było że kupiłem akumulator wiosną a zimą był już szmelc, ale nie chce mi się co chwilę go wyciągać, ponadto mam inny silnik który chcę dla zabawy trochę przebudować i też dobrze byłoby go odpalać z rozrusznika. Kopka niestety za słabo kręci i nie udało mi się jeszcze zastałego silnika uruchomić z kopki. Układ elektryczny jest bardzo prosty a układ zapłonowy jest niezależny od całej elektryki (oddzielna cewka zapłonowa niskiego napięcia) tak że silnik można uruchamiać nawet bez akumulatora i nic się nie dzieje - osobiście to przetestowałem. Mam już 3 nadające się transformatory ale jak przeczytałem że mostki sprzedawane na A.... po 5 zł niby 50A ale nie przetrzymają rozruchu to klapa. Kupowanie czterech diód po np 65 zł (100A od spawarek) sztuka trochę mija się z celem. Jestem na etapie poszukiwania tańszych diód powiedzmy na 50A.
    pozdrawiam wszystkich z forum

  • #78 24 Maj 2018 14:25
    pawelr98
    Poziom 35  

    Dioda prostownicza 100A na allegro kosztuje nawet tak mało jak 16zł.

    "Dioda 100A" wpisze kolega i znajdzie mnóstwo odpowiednich diod.
    Głównie starsze diody produkcji Unitry.

    Zresztą kolegę interesują dwie diody a nie cztery.
    W przypadku tego trafa z UPS wystarczą dwie.

  • #80 24 Maj 2018 17:51
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    2 moduły tyrystorowe 160A za 40 może być ?

  • #81 24 Maj 2018 18:52
    kot mirmur
    Poziom 29  

    Witajcie koledzy. Jak ze sterowaniem, kolego Zbigniew 400, to ja je chętnie wezmę. Szkoda do tej kosiarki. Ciekawe jest to- czy któryś z kolegów postarał się o zmierzenie prądu rozruchowego takiej zabawce. Panie SKM 1964, dla przykładu, są zamienniki rozruszników np. do krajowego c 330 i c360. Mają zamontowane przekładnie. I są dwa razy mniejsze. Kolega ostatnio kupował nowy akumulator do ciężkiego motoru. Pojemność skokowa 1600L. Fabryczny aku. miał pojemność 10 Ah.

  • #82 24 Maj 2018 19:05
    vodiczka
    Poziom 43  

    kot mirmur napisał:
    Ciekawe jest to- czy któryś z kolegów postarał się o zmierzenie prądu rozruchowego takiej zabawce.
    jaskiniowiex napisał:
    Tak z ciekawości sprawdziłem ile pobiera taki rozrusznik ze skuterka. Nigdy do tego nie przywiązywałem uwagi 14-16 A jak kręci . Prąd początkowy jest ok 30A. Ale raczej jeszcze znacznie większy, amperomierz ma jeszcze pewna bezwładność wskazania.

  • #85 24 Maj 2018 20:49
    E8600
    Poziom 35  

    darekwko napisał:
    Mam w garażu prąd (230V) próbowałem przerabiać zasilacz od komputera który daje 15 A 12V == ale to za mało i tylko rozrusznik "puka" a nie kręci.

    Jeszcze jedno mnie ciekawi czy kolego połączył kable +12 V i kable GND czy próbował na cienkich pojedynczych, na których nie uzyska pełnej mocy zasilacza.

    Nieskomplikowany prostownik rozruchowy do skutera

  • #86 24 Maj 2018 21:01
    kot mirmur
    Poziom 29  

    Chodziło mi o moduł wysterowania tych tyrystorów. Tytyrystory+ diody 160A za 40zł?. Cena rewelacyjna.

  • #87 24 Maj 2018 22:36
    jack63
    Poziom 41  

    kot mirmur napisał:
    Chodziło mi o moduł wysterowania tych tyrystorów.

    Widzę, że temat się rozgałęził.
    Natomiast użycie tyrystorów w tej sytuacji uważam za bezsensowne. Podobnie jak budowanie tego urządzenia rozruchowego, bo:
    1. Trzeba zadbać o silnik i osprzęt po sezonie. Nie zostawiać paliwa w gaźniku. Akumulator wyjąć i doładowywać co dwa, trzy miesiące lub zapiąć go do prostego urządzonka podtrzymująco konserwującego. Prztrwa nie jedną zimę.
    darekwko napisał:
    kilka minut kręcenia aby zadziałał zawór podciśnieniowy, napełnienie i przedmuchanie gaźnika

    Gaźnik można zalać robią podciśnienie np. strzykawką lub w ogóle zrezygnować z kranika podconieniowego na korzyść zwykłego. Co z paliwem po więcej niż pół roku???
    2. Jeżeli skuter ma aku, to ma jakiś układ ładowania. Jakąś inną elektronikę pewnie też. Użycie tozruchu zewnętrznego może ją uszkodzić. Podobnie jak odpalenie bez aku.
    darekwko napisał:
    Kopka niestety za słabo kręci i nie udało mi się jeszcze zastałego silnika uruchomić z kopki.

    Nie spotałem takiego skutera z kopką, aby rozrusznik kręcił szybciej niż kopanie. Ten jest chyba jakimś wyjątkiem...
    A brak możliwości uruchomienia z kopki świadczy o jakiejś niesprawności silnika lub osprzętu.

  • #88 24 Maj 2018 23:08
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Dwa moduły tyrystorowe i oporniki do bramek. Zastępuje mostek diodowy.
    Można wykonać sterowanie nadzorujące prąd ale będzie złożone.

  • #89 24 Maj 2018 23:40
    partyzancik
    Poziom 17  

    darekwko napisał:
    Kupowanie czterech diód po np 65 zł (100A od spawarek) sztuka trochę mija się z celem. Jestem na etapie poszukiwania tańszych diód powiedzmy na 50A.
    pozdrawiam wszystkich z forum

    a z mostka od alternatora za słabe będą ? wiecznie kręcić chyba nie masz zamiaru?

  • #90 25 Maj 2018 07:10
    SKM 1964
    Poziom 32  

    Już o diodach z alternatora wspominałem . :|

    Dodano po 9 [minuty]:

    Panie SKM 1964, dla przykładu, są zamienniki rozruszników np. do krajowego c 330 i c360.

    Wiem o tym , są z wbudowaną przekładnią planetarną . Ale w skuterach rozrusznik
    też nie działa bezpośrednio na wał napędowy tylko po przez przekładnie zębatą !?
    Więc pobór prądu jest stosunkowo mały . :|