Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Fabryka prądu
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nieskomplikowany prostownik rozruchowy do skutera

darekwko 26 Maj 2018 22:19 2763 104
  • #91
    kot mirmur
    Poziom 31  
    Witam ponownie. W zasadzie wystarczyła by bieżąca konserwacja tego aku. Podejść raz na miesiąc do tego motoru z małym prostownikiem. Akumulator mało używany traci swoje parametry. Na forum na pewno jest wiele tematów na ten temat. Mój teść skuter made czajna odpalał z fabrycznego akumulatora przez trzy lata- bez wymiany. Akumulator był po prostu okresowo doładowany z prostownika, szczególnie zimową porą. Tak samo można zarżnąć akumulator w samochodzie, gdzie jest porządny alternator. Pomijając fakt że - silniki spalinowe nie lubią długo stać nie używane, a rozrusznik, to nie jest wiertarka. Przytrzymasz go trochę za długo, i już po nim. Silnik powinien być odpalany przynajmniej raz na miesiąc, do temperatury pełnego nagrzania.
  • Fabryka prądu
  • #92
    stasiekb100
    Poziom 24  
    Dzisisiejsze akumulatory bardziej lubią niedoładowanie niż przeładowanie.
  • #93
    Tommy82
    Poziom 40  
    @kot mirmur
    To sie robi tak dajesz do akumulatora dwa kable z wtyczka druga taką wtyczkę montujesz na mini prostowniku. Prostownik podłączasz pod sterownik który go odpali codziennie na kilka minut.
    Ale do tego potrzebujesz dobry aku a użytkownik koniecznie chce mieć stary.

    Co do prostownika sprawa prosta ostatnio na szybko robiłem prostownik którego chciałem być pewny. Nie po to kupiłem sobie porządne aku do auta z którego nie korzystam na co dzień żeby ładować go prostownikiem który uważam za podejżany.

    Trafo z upsa 500tki po stronie pierwotnej regulacja z jakiegoś miksera czy jakiej szlifierki, uzwojenie wtórne z odczepem środkowym, do tego 2 diody z atx skręcone między dwa radiatory gniazdko sieciowe na kabel atx. Do tego przetwornica ze sklepiku elektrody i działa jak marzenie. Ustawiam sobie napięcie ustawiam ograniczenie prądowe i wio. Ładuje co chce.
    Pierwsze ładowanie poniżej prądu gazowania żeby można było spokojnie zostawić. Potem podkręcam. Regulacja po stronie pierwotnej dana na pałę tzn pewnie niepotrzebna ale miałem pod ręka to dałem, miało to być w założeniu ręcznym softstartem bo się bałem troszkę trafa tej mocy na "czujniejszych" zabezpieczeniach.
    U mnie to nie jest wspomagający rozruch bo jest ograniczenie przetwornicy. Natomaist chyba zasłużył na obudowę i chyba zrobię drugi tor w nim gdzie nie będzie regulacji tak żeby mieć ile fabryka dała lub wstawię może wręcz większe trafo. Czas operacyjny kilka minut w dziale DIY nie będzie bo sobie wstydu nie będę robił budowlą z klocków. w sumie to chyba zrobię przełącznik oporów tak zeby mieć ładowanie na poziomie 14.1 14.4 i jako zasilacz uniwersalny z regulacją zgrubną i precyzyjna napięcia i natężenia + gniazdko USB do ładowania tel w piwnicy i gniazdko zapalniczki.
  • Fabryka prądu
  • #94
    kot mirmur
    Poziom 31  
    Kolego Stasiekb 100. Zgadzam się się z tym, najważnieszy jest prąd ładowania, i nie przekroczenie max. napięcia - z reguły jest napisane na każdym aku.
  • #95
    darekwko
    Poziom 11  
    Kolego Tommy82 co co piszesz jest dla mnie bardzo interesujące. Nie jestem z wykształcenia elektronikiem a mechanikiem i to co piszesz jest dla mnie za bardzo fachowe. Mimo to z chęcią wykonałbym taki prostownik do akumulatora ale jak byś podał schemat, montaż tak bardzo łopatologicznie dla nie elektryków. Będę wdzięczny. Wracając do prostownika rozruchowego jeszcze nie dostałem diód ale już są w drodze. Nie jestem przeciwnikiem akumulatora ale jak skuter zapalę i użyję go kilka razy w roku to stałe doglądanie i doładowywanie akumulatora jest trochę uciążliwe a w celu dostania się do aku trzeba odkręcać osłony, więcej zabawy niż jazdy a poza tym robię sobie drugi silnik aby był trochę żywszy i lepiej się sprawdzał w ruchu. Nie jestem szczawikiem co goni za prędkością a chodzi mi bardziej o bezpieczeństwo. Myślałem że do testu silnika "na stole" poza motorem taki zasilacz rozruchowy byłby dobry. Ale może jeszce pytanie z innej beczki. Posiadam zasilacz awaryjny BACK-UPS CS 650 z którego może niepotrzebnie wybebeszyłem trafo z myślą o prostowniku rozruchowym - akumulator żelowy był padnięty. Teraz sobie pomyślałem że mogę sobie w skuterze poprowadzić przewody od akumulatora na zewnątrz i do tych przewodów podłączać ten UPS (też poprowadzić przewody w UPS od złączek gdzie był oryginalnie akumulator). Myślę że do akumulatora 12V 4Ah (skuter) i drugiego 12V 7 Ah w innym motorze może to być dobre rozwiązanie. Oryginalny akumulator w UPS miał chyba 12V 7Ah ale nigdzie na nim nie ma opisu. W ten sposób mógłbym doładowywać akumulatory a UPS chyba nie dopuści do przeładowania i nie trzeba będzie pilnować wyłączania, a akumulator może być cały czas podłączony i doładowywany razie potrzeby. Czy dobrze myślę?
  • #96
    stasiekb100
    Poziom 24  
    Jeśli UPS ma izolacje galwaniczną od sieci to możesz tak zrobić.
  • #97
    darekwko
    Poziom 11  
    Co to znaczy że ma izolację galwaniczną ?Nie zabardzo wiem o co chodzi i jak to sprawdzić.
  • #98
    darekwko
    Poziom 11  
    Trochę może odgrzeję temat. Mam teraz trochę czasu na "roboty garażowe" więc próbowałem wykonać ten prostownik rozruchowy. Próbowałem podłączyć diody diody na różne sposoby i zawsze na zaciskach jest około 6 Volt. Zdobyłem ogromne diody prostownicze do spawarek o mocy chyba 150 A i niskiej rezystancji. Tylko nie mogę tego połączyć aby było na wyjściu 12V prądu stałego. Próbowałem połączenia w/g rysunku jaki zamieściłem wcześniej i daje to 6V !!! Pomocy czy ktoś potrafi narysować schemat z dwoma diodami do tego trafo?
    Wiele było mądrych rad wszystko na nic.
    pozdrawiam

    Dodano po 15 [minuty]:

    Może dla ułatwienia mam diody Unitry D 00-100R-C8 021. Połączenie wg schematu jaki zamieściłem daje 6V . Jeżeli zewrę wyprowadzenia środkowe (powinno być miedzy białym i żółtym 15,9 V) i jedną z diód połączę odwrotnie jak na schemacie też jest 6V - cuda.
  • #99
    SKM 1964
    Poziom 33  
    W tym układzie jaki zamieściłeś z podanymi napięciami na uzwojeniach po wyprostowaniu będziesz miał faktycznie około 6 V. Żeby uzyskać chociaż 12 V trafo musi być na 24 V ÷ 28 V z dzielonym uzwojeniem i podłączonymi diodami jak u ciebie na schemacie . Natomiast do twojego transformatora trzeba zbudować mostek z 4 diod , nic nie podłączając do środkowego wyjścia uzwojenia . :|

    Dodano po 9 [minuty]:

    Wychodzi na to , że twój trafo jest na około 16 V z dzielonym uzwojeniem , Mam nadzieje , że symetrycznym . ?? :|
  • #100
    darekwko
    Poziom 11  
    Czyli zwieram środkowe fioletowe przewody i pod żółty i biały podłączam mostek Graetza dobrze myślę ?
    Tylko dlaczego jak mam zwarte środkowe przewody i bez żadnej diody jest 15 V a nawet jak wepnę jedną diodę (chciałbym mieć prostowanie jednopołówkowe) Mam tylko około 6 V ?














    /
  • #101
    darekwko
    Poziom 11  
    Dzięki kolegom za bardzo pomocne uwagi gdyby nie rzeczowe porady i uwagi Jaskiniowiex teskot i SKM1964 zapewne nie doszedłbym do końca projektu. Wiem już że trafo ma dzielone symetrycznie uzwojenie wtórne i prąd potrzebny do rozruchu skutera jest w granicach 12-16 A. Dzisiaj podłączyłem trafo do mostka Graetza na diodach 20A przykręconych do dużych aluminiowych radiatorów pozyskanych ze starych zasilaczy komputerowych ATX. Środkowe wyprowadzenia uzwojenia wtórnego dla pewności zwarłem i w takim układzie prąd jałowy na zaciskach takiego zasilacza rozruchowego ma niecałe 16V. Po podłączeniu do skutera kręci aż miło ładnie zapala na zimnym silniku nie nadwyrężając przy tym akumulatora. Jak się silnik rozgrzeje to już pali na dotyk i właściwie akumulator już tego nie odczuwa. Choć mam dwa samochody czasem lubię sobie pojechać do sklepu czy lasu na grzybki skuterem. Nie będę musiał już co chwile doładowywać akumulatora bo przecież trzeba jeździć na światłach a prądnica ma bardzo niewielką nadwyżkę prądu przy jeździe na światłach na pewno nie uzupełni prądu po 2 - 3 km od startu po kręcenia na zimnym silniku. Powiem tylko że silnik jest o pojemności 80 ccm nic w skuterze się nie przepaliło jak pisali niektórzy (bo jest prosty jak budowa cepa bez elektroniki) poza tym prąd podaję na styk rozrusznika a nie do aku. Diody nawet po 2 minutach kręcenia silnikiem nie grzeją się w zauważalny sposób. Jeszcze raz dziękuje za cenne rady a projekt można uznać za zamknięty
  • #102
    DiZMar
    Poziom 43  
    darekwko napisał:
    ...i w takim układzie prąd jałowy na zaciskach takiego zasilacza rozruchowego ma niecałe 16V...

    Jakieś żarty - prąd mierzony w V zamiast A i to nie na pudelku tylko na forum technicznym? Młodzi czytają i chłoną bzdury,
    PS.
    Musiałem napisac ostro aby czytający przypadkiem nie oswoili sobie tego.
  • #103
    darekwko
    Poziom 11  
    OK każdemu zdarza się przejęzyczenie i nie do końca precyzyjne określenie pisane w pośpiechu a wiadomo że pisząc prąd miałem na myśli napięcie mierzone na zaciskach . Nie wiem dlaczego kolega napisał komentarz w tak ostrych słowach zawsze uważałem że forum służy do pomocy i wymiany doświadczeń i wiedzy a nie do piętnowania błędów i pomyłek innych.
    Ale jak już piszę prosiłbym o pomoc jeszcze w jednej sprawie. Otóż układ mam zbudowany jak na schemacie poniżej (przepraszam za fatalna jakość rysunku ale robiłem to w programie Paint ale chyba chodzi o ideę). Wyłącznik rozwiera zarówno przewód fazowy jak zerowy (podwójny zespolony). Żarówka to miniaturowa z gwintem E10 taka jak kiedyś była w latarkach a u mnie jest w dość ładnej ale już wiekowej lampce kontrolnej. Spaliłem już jedną żarówkę 230 V 0,3W jak też żarówkę z neonówka taką jak w próbówce do prądu też z gwintem E10 na napięcie 230 V. Żarówki lecą przy włączaniu urządzenia. Jak temu przeciwdziałać wstawić na zaciski żarówki duży kondensator ?
  • #104
    kierbedz4
    Poziom 34  
    Co wnosi ta żarówka ?W to miejsce zamontuj diodę LED na napięcie pracy 230V Możesz ją nabyć w każdej hurtowni elektrycznej.
  • #105
    darekwko
    Poziom 11  
    Mam już zrobioną obudowę i w niej zamontowane wszystkie elementy między innymi kontrolka która bardzo mi się podobała, gdybym ją usunął pozostałaby dziura o średnicy 15 mm