Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nieskomplikowany prostownik rozruchowy do skutera

darekwko 28 Kwi 2018 12:36 1788 96
  • #1 28 Kwi 2018 12:36
    darekwko
    Poziom 11  

    Witam szanownych specjalistów. Otóż przyszedł mi do głowy pomysł budowy prostownika do rozruchu skutera 50ccm 4 t. Potrzeba matką wynalazku. Skuter jak trochę postoi to niestety nie zapala bo aku słabe i trzeba pół dnia męczyć się z kopką i albo zapali albo się urwie albo nie zapali. Jeżeli przejadę parę kilometrów to już można zapalić bez większych problemów z rozrusznika elektrycznego. Są 3 rozwiązania
    - kupować co 3 miesiące nowe aku bo skuter nie doładowuje (obowiązkowe światła) i to samo jakbym kupił drugie aku do odpalania będzie stał taki akumulator trzeba pamiętać o doładowaniu zasiarcza się itp. jak dla mnie odpada.
    - kupienie prostownika z funkcją rozruchu coś takiego widziałem ale koszt to około 500 zł czyli tyle za ile kupiłem skuter - też odpada tym bardziej że używam skutera okazjonalnie
    - trzecia opcja która mnie interesuje to zbudowanie prostownika rozruchowego - co w razie potrzeby po dłuższym nieużywaniu pozwoli mi bez problemu pierwszy raz uruchomić silnik potem już jest dobrze. Mam w garażu prąd (230V) próbowałem przerabiać zasilacz od komputera który daje 15 A 12V == ale to za mało i tylko rozrusznik "puka" a nie kręci. Długo szukałem i nie znalazłem jakiego prądu rozruchowego potrzebuje taki chiński skuter z silnikiem 139 qmb. Nie ma w nim żadnej skomplikowanej elektroniki więc nie ma obaw o awarię przy rozruchu. Może to być taki prostownik że zapalą się nawet bez akumulatora. Czy ktoś potrafi i chce pomóc w budowie takiego prostownika. Dale mnie najważniejsze jest aby określić ile amperów musi mieć taki prostownik, według jakiego schematu go zbudować i i le to może kosztować (częśći)[/film]

    0 29
  • #2 28 Kwi 2018 14:33
    SKM 1964
    Poziom 32  

    Kiedyś bawiłem się w takie rzeczy ale nie z tymi co mają moduły elektroniczne . Jak masz problem z akumulatorem to trzeba sprawdzić ładowanie . Może Ci przeładowuje i niszczy akumulator . Sprawdź ładowanie czy jest na poziomie 14,4 V . Nie powinno przekraczać .

    Dodano po 2 [minuty]:

    A może nie masz wystarczającego ładowania ? Trzeba. sprawdzić multimetrem . :|

    0
  • #3 28 Kwi 2018 20:07
    darekwko
    Poziom 11  

    Dzięki kolego za zainteresowanie ale mi chodzi o co innego. Myślę że skuter jest całkowicie sprawny a mi chodzi jak go uruchomić jak jest padnięty akumulator. Czyli wkładam do gniazdka wtyczkę do akumulatora przypinam klamry i za pomocą urządzenia rozruchowego zasilanego 230V~uruchamiam z rozrusznika silnik

    Dodano po 21 [minuty]:

    Może właściwa nazwa dla takiego ustrojstwa to bezbateryjne urządzenie rozruchowe

    0
  • #4 28 Kwi 2018 20:17
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Kupujesz stary Aku samochodowy, ładujesz go zwykłym prostownikiem z wyłączaniem, podłączasz ten Aku do skutera i odpalasz. Prostownik utrzymuje Aku w gotowości.

    3
  • #5 28 Kwi 2018 20:29
    darekwko
    Poziom 11  

    Chodzi mi aby odpalać z sieci a nie akumulatora bo o każdy akumulator trzeba dbać i każdy z biegiem czasu kończy żywot

    0
  • #6 28 Kwi 2018 20:37
    vodiczka
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 napisał:
    Kupujesz stary Aku samochodowy, ładujesz go zwykłym prostownikiem z wyłączaniem, podłączasz ten Aku do skutera i odpalasz
    Proste rozwiązanie ale autor tematu go nie chce. :cry:
    darekwko napisał:
    samo jakbym kupił drugie aku do odpalania będzie stał taki akumulator trzeba pamiętać o doładowaniu zasiarcza się itp. jak dla mnie odpada.
    Autorze, jaki akumulator masz w skuterze? Podaj jego pojemność i prąd rozruchowy.

    Dodano po 7 [minuty]:

    darekwko napisał:
    o każdy akumulator trzeba dbać i każdy z biegiem czasu kończy żywot
    Święte słowa, kolego. Jeżeli nie dbasz to masz problemu.
    Ja swój wyjąłem z auta po sześciu latach i teraz od dwóch lat służy jako rezerwa oświetlenia na wypadek wyłączeń prądu w miejscowości gdzie mam działkę. Ze znamionowych 64Ah pozostało mu ok. 50% pojemności.

    0
  • #7 28 Kwi 2018 20:56
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Nie możesz odpalić skutera z urządzenia rozruchowego z uwagi na to że może ci paść zabudowana w skuterze elektronika.Dobrym rozwiązaniem jest odpalanie skutera z dodatkowego akumulatora który proponuje jeden z kolegów.Jest jeszcze inne rozwiązanie a mianowicie z uwagi że sporadycznie urzywasz tego wynalazku o nazwie skuter po ukończeniu jazdy podłączyć go pod niewielki prostowniczek o symbolu AL800 ten prostowniczek może być podłączony pod zaciski akumulatora przez dowolny czas nawet 3 miesiące bez szkody dla akumulatora,naładuje niewielkim prądem i prąd spada do wartości prądu konserwującego.Można to zrealizować w ten sposób że wyprowadzić + akumulatora przez dodatkowo zabudowany bezpiecznik i z wyjściem na gniazdo aby zrealizować szybkie odłączenie urządzenia od skutera.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Tego typu prostownik o kodzie AL800 można nabyć na znanym portalu internetowym w cenie około 50zł.

    0
  • #9 28 Kwi 2018 22:08
    kierbedz4
    Poziom 33  

    To właśnie taki prostownik tylko w wersji zminiaturyzowanej..Może mieć również zastosowanie w samochodach osobowych okazyjnie używanych.We wtyczce jest umieszczony przełącznik rodzaju pracy na 2v 6v 12v a produkowany jest przez niemiecką firmę Conrad.Ten model właśnie posiadam.Spisuje się bez problemu.

    0
  • Pomocny post
    #10 29 Kwi 2018 07:39
    jaskiniowiex
    Poziom 15  

    Kup sobie trafo 12V 500 wat do tego dwa mostki prostownicze 50A ( made in china ) - połacz równolegle . I palisz maszynę. Tyle wystarczy żeby kręcić aż rozrusznik wyskoczy .
    Reszta się nie przejmuj .

    Miałem zrobione takie odpalanie w zipie . Plus był wyprowadzony przykręcony da kawałka kątowniczka do plastików pod siodełkiem. Matka to obsługiwała, wystarczyło tylko założyć dwie klemy jedną na rurę wydechową i do kątowniczka . Można bylo kręcić rozrusznikiem tego złomu do upadłego.
    Teraz ma nowego złoma. Impotenty unijne wymysliły automatyczne włączenie oświetlenia przy przekręceniu stacyjką połączone z odpalaniem na rozrusznik.
    Już to przerobiłem, ale i tak ten akumulatorek pożyje max z rok .
    Do tego nowego zamontuję jakies gniazdo i zrobię to samo w lepszej wersji :)
    Przy codziennym odpalaniu rano w zimne dni taki skuter nie odpala od jednego zakręcenia i te akumulatorki padaja momentalnie. Tylko żeby przejechać killometr do sklepu.

    0
  • #12 29 Kwi 2018 10:17
    vodiczka
    Poziom 43  

    A autor tematu milczy :( nie odpowiedział na moje pytanie:

    vodiczka napisał:
    Autorze, jaki akumulator masz w skuterze? Podaj jego pojemność i prąd rozruchowy.

    0
  • #14 07 Maj 2018 23:20
    darekwko
    Poziom 11  

    Przepraszam kolegów że dopiero piszę ale byłem trochę chory. Otóż jak pisałem nie chcę bazować na dodatkowym akumulatorze itp. bo chcę mieć tylko prąd który pozwoli mi uruchomić skuter z gniazdka 230V. Ładowanie akumulatora i ładownie dodatkowego to trochę niewygodne i kosztowne rozwiązania. Jak mam zajechane aku co wtedy? Tylko rozruch z urządzenia rozruchowego. A na marginesie chinole mają akumulatory które dość szybko kończą żywot mój akumulator to 12V 4Ah. Tak jak napisał jaskiniowiex najbardziej dostają przy pierwszym rozruchu na zimnym silniku. Dlatego można po kilkudniowej przewie spokojnie odpalić skuter w garażu bo potem już np. w drodze powrotnej lepiej pali i szybciej załapuje. Rozwiązanie jaskiniowiex jest dla mnie strzałem w 10 i chciałbym coś takiego zrobić. Nie rozumiem tylko dlaczego dwa mostki prostownicze i jak je połączyć. Z tego co wiem mostek prostowniczy Gratza prostuje dwupołówkowo ale widać jestem za zielony aby to ogarnąć. Może kolega podesłać jakiś schemacik. Próbowałem z zasilacza komputerowego ATX który przy 12 V daje 18A ale to za mało i przy próbie rozruchu włącza się zabezpieczenie więc myślę że prąd rozruchowy 18A to za mało (12Vx18A=~210WATT).

    0
  • #15 08 Maj 2018 07:35
    SKM 1964
    Poziom 32  

    Dwa mostki połączone równolegle , po to żeby się się nie spaliły . Prostowanie nadal będzie dwupołówkowe . Napisał ci przecież o trafie 500 Wat więc natężenie prądu może osiągnąć nawet 40 A .

    Dodano po 5 [minuty]:

    Będzie kręcił na tym jak oszalały ale jest ryzyko uszkodzenia elektroniki w skuterze .
    A w tak prostej konstrukcji nie masz stabilizacji napięcia , a układy elektroniczne i wszelkiego rodzaju moduły nie lubią wyższych napięć i różnych nie przewidzianych skoków .

    Dodano po 3 [minuty]:

    Istnieje jeszcze ryzyko uszkodzenia akumulatora . On ma tylko 4Ah więc zastanów się jakim prądem go poczęstujesz i napięciem ?? Ale ty raczej chcesz odpalać bez ??

    0
  • #16 09 Maj 2018 20:22
    darekwko
    Poziom 11  

    W skuterze (przynajmniej moim 2006 rok) poza modułem zapłonowym i regulatorem napięcia elektroniki chyba brak. O aku raczej się nie martwię bo odpalanie takie z uwagi właśnie na zdychający akumulator. Może ktoś z kolegów wie skąd i za ile można dostać taki transformator. Myśle ze w UPS może być bo ups pracuje na 12V tylko ta moc chyba będzie za słaby. Mam tez sprawną niepotrzebną kuchenkę mikrofalową ale tam chyba z kolei złe przełożenie transformatora. Może inny pomysł?

    0
  • #18 10 Maj 2018 09:50
    jaskiniowiex
    Poziom 15  

    W tych pospolitych chińczykach nie żadnej zaawansowanej elektroniki,
    Moduł zapłonowy składa się z kilku elementów i kamieni kupa :) . Zartem nie żartem w celach oszczędnościowych chińczyki daja pod zalewę wypełnienie z kamyczków .

    Poszukaj na allegro i olx jakieś okazji, pospolite trafa sa o mocy 200W 12V . Kupić dwa identycznie takie same i połaczyć równolegle, jak się producent nie pomylił zbytnio w ilosci zwojów, to popłynie niewielki prąd wyrównawczy / obleci .
    Ale ok 150 zł będziesz musiał na to wydać.

    0
  • #19 10 Maj 2018 11:03
    darekwko
    Poziom 11  

    A co koledzy powiedzą o trafo od UPS ? Teoretycznie spełnia założenia bo do podtrzymania używa dwóch akumulatorów żelowych 4A 6V połączonych szeregowo czyli 12V. Z sporego transformatora z jednej strony wychodzą dwie pary dość grubych przewodów (w sumie 4) średnica z izolacją około 4-5 mm z drugiej strony trzy przewody o przekroju około 2 mm2. Czy taki transformator może się nadać? UPS jest sprawny ale nie używany i może iść na dawcę ma 600VA. Patrzyłem na aukcje to transformator 500 W kosztuje w okolicach 300 zł to trochę za dużo.

    0
  • #21 10 Maj 2018 14:21
    darekwko
    Poziom 11  

    Tylko dlaczego UPS ma 4 + 3 przewody do trafo. Może z 12 na 230V i z 230 na 12. Nie wiem jak do tego podejść. Dlatego moje pytanie czy ktoś wie jak działa UPS i w jaki sposób jest wykorzystany i podłączony transformator.

    0
  • #22 10 Maj 2018 14:44
    teskot
    Poziom 27  

    Zapewne są 4 przewody grube i 3 cienkie? Pokaż zdjęcie tego transformatora. Te 3 cienkie to będzie w Twoim wypadku uzwojenie pierwotne (włączane do sieci), a te 4 grube to 2 symetryczne uzwojenia wtórne. W UPS-ie to bardzo ułatwia sterowanie takim transformatorem, a Tobie ułatwi połączenie z 2 mostkami prostowniczymi o czym była wcześniej mowa. Jeśli zaś chodzi o podłączenie uzwojenia pierwotnego to jeden przewód będzie niewykorzystany. Daj zdjęcia tego trafo to pomyślimy.

    0
  • #24 11 Maj 2018 12:08
    teskot
    Poziom 27  

    Nieskomplikowany prostownik rozruchowy do skuteraOk, to teraz jeszcze musisz zrobić pomiary rezystancji uzwojeń. Uzwojenia wtórne to te grube przewody. Powinieneś mieć przejście pomiędzy jednym z dwóch niebieskich do białego, a drugi niebieski do żółtego. Upewnij się, że tak jest. Dalej zmierz rezystancję pomiędzy białym i niebieskim, niebieskim i czarnym oraz białym i czarnym. To będą bardzo małe wartości, podaj je z dokładnością co do dziesiątych części oma.

    0
  • #25 11 Maj 2018 15:38
    darekwko
    Poziom 11  

    Jestem po pomiarach. Bardzo dziękuję teskot na takich rzeczowych odpowiedziach mi właśnie zależy. Pomierzyłem oporność na wyprowadzeniach tych grubszych przewodów (u mnie będą to wtórne). Trochę jestem zdziwiony bo pomiędzy fioletowymi (może moje fotki źle oddają barwy) jest 0,3 ohma, podobnie miedzy żółtym a fioletowym, białym a fioletowym oporności są 0,3 Ohma. Między dowolną parą z tych 4 grubych przewodów jest taka sama oporność 0,3 i pomiędzy dowolną parą jest przejście (buzer w mierniku się włącza) nawet między dwoma fioletowymi. Co do cieńszych przewodów (tych cieńszych trzech) to oporności są następujące:
    - biało - niebieski 2,2
    - biało - czarny 4,3
    - czarny - niebieski 2,4
    Tak że zasilanie 230 V trzeba chyba podłączyć do białego i czarnego. Co do wtórnego to fioletowe może są zmostkowane na początku? Wtedy pomiędzy żółtym a białym powinno być około 0,6 Ohma dziwne. Bardzo proszę o opinię. Transformator na pewno dobry UPS chodził do chwili gdy padły akumulatory. Jeszcze raz dziękuję teskot.

    0
  • #26 11 Maj 2018 18:09
    teskot
    Poziom 27  

    Ok, a zatem na próbę podłącz zasilanie sieciowe do białego i czarnego na początek dla bezpieczeństwa przez żarówkę 100W 230V w szeregu. Następnie pomierz napięcia zmienne na uzwojeniach wtórnych. Być może któreś z przewodów są połączone (środek uzwojenia), a z uwagi na b. małą rezystancję uzwojeń nie da się tego stwierdzić przy pomocy multimetru które z którym.

    0
  • #27 11 Maj 2018 19:26
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Zasil z innego transformatora ok 12V stronę wtórná i pomierz napięcia na uzwojeniach.

    0
  • #28 11 Maj 2018 19:42
    darekwko
    Poziom 11  

    Więc tak - podłączyłem żarówkę 100W szeregowo w uzwojenie pierwotne (czarny biały) i żadnej reakcji. Wypiełem żarówkę połączyłem bezpośrednio 230 V do białego i czarnego i na wtórnym uzyskałem:
    fioletowy - fioletowy 0V
    fioletowy- biały 7,8 V
    fioletowy -żółty 7,8 V
    biały- żółty 15,9 V
    Nie wiem czy dobrze myślę ale przyda się tylko jedna para ta co ma 15,9 V tylko czy pod ta parę (biały - żółty podpiąć równolegle dwa mostki prostownicze po 50A. Może źle myślę. Z tego co gdzieś wyczytałem mostek prostowniczy obniża napięcie o jakieś 2V i do rozruchu to dobra wartość. W każdym razie wiele już się wyjaśniło i jestem dużo do przodu z rozwiązaniem.

    0
  • #29 11 Maj 2018 22:06
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Do pierwszego rozruchu, jeżeli jest jakakolwiek elektronika w skuterze.

    0
  • #30 12 Maj 2018 05:34
    SKM 1964
    Poziom 32  

    Skoro transformator ma uzwojenia wtórne symetryczne to dla uproszczenia schematu zastosował bym 2 duże diody mocy i po sprawie . Po co , aż dwa mostki stosować w tym układzie . ?? :|

    Dodano po 1 [minuty]:

    Efekt będzie ten sam .

    0