Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Computer ControlsComputer Controls
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.

28 Apr 2018 15:20 1080 18
  • Level 8  
    Witam. Planuję budowę boomboxa 2.1 zasilanego z akumulatorów 18650 i poszukuję wzmacniacza. Los tak sprawił że znalazłem stare głośniki Endore z pourywanymi kablami, najpewniej dobym wzmacniaczem. W wzmacniaczu urwałem przypadkowo potencjometr i wyrwałem ścieżki pcb ( na zdjęciu), jedna nóżka kondensatora się odczepiła i też przylutowałem. Pytanie brzmi czy przerabiać ten wzmacniacz na zasilanie akumulatorowe ( dodam że nie wiem gdzie są jakiekolwiek wyprowadzenia dźwięku lub zasilania czy wylutować układ TDA1540Q i robić coś na jego podstawie. Pozdrawiam.

    Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.


    Dodano po 6 [minuty]:

    Dodam jeszcze że posiadam 5 głośników:
    2x 5W 4Ohm - będę łączył szeregowo = 8Ohm
    2x 8Ohm - ze starego telewizora https://www.todocoleccion.net/aparatos-repara...dos-una-televion-panasonic-8-ohmios~x35384098
    1x 4W 8Ohm
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Level 43  
    Warto by poszukać wzmacniacza klasy D, ze względu na lepszą sprawność, co w urządzaniu przenośnym przełoży się na dłuższy czas pracy, albo mniejszą wagę akumulatorów.
    Tu małe porównanie
    Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.
    przy niewielkich mocach może być nawet 2-3 dłuższy czas pracy.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Level 43  
    jarek_lnx ma rację, ale z drugiej strony masz już w zasadzie kompletny układ. Nie wiem jak było w tych głośnikach komputerowych - jeśłi miały oddzielny subwoofer masz już kompletny układ bo i zwrotnica na płytce będzie. A wzmacniacz również miałby wydzielony kanał subwoofera.
    http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/philips/TDA1554Q.pdf
  • Level 8  
    Tak. wzmacniacz miał subwoofer - głośnik który podałem to subwoofer - 4 Ohm 20 W. Szukałem noty katalogowej układu i niestety nic nie znalazłem. Nazwa układu to POLESTAR XO280-A. Na płytce nie widzę transformatora, widzę 4 większe diody prostownicze. Przerabiać ten układ pod prąd stały czy wyciągać scalaka i działać coś na nim? Niedługo będę posiadał płytkę drukowaną uniwersalną. Co myślicie?
  • Computers FAQ editor
    igore2000 wrote:
    Szukałem noty katalogowej układu i niestety nic nie znalazłem. Nazwa układu to POLESTAR XO280-A.

    Nazwa układu to TDA1554Q i notę masz w poście powyżej.

    igore2000 wrote:

    Na płytce nie widzę transformatora, widzę 4 większe diody prostownicze.

    Bo transformator był po za płytką.

    igore2000 wrote:

    Przerabiać ten układ pod prąd stały czy wyciągać scalaka i działać coś na nim? Niedługo będę posiadał płytkę drukowaną uniwersalną. Co myślicie?


    Możesz pozbyć się diod prostowniczych. Z zasilaniem wpinasz się na duży kondensator filtrujący. Po co płytkę uniwersalną, jak już jest wszystko prawie gotowe??
  • Level 8  
    sylweksylwina wrote:
    Nazwa układu to TDA1554Q i notę masz w poście powyżej.

    Na płytce mam prawdopodobnie mam podpisane wyjścia: P01, P02, P03 itd. aż do P07. Mam pokazane w nocie układu od czego są to wyjścia?
    sylweksylwina wrote:
    Bo transformator był po za płytką.

    Jak rozbierałem te głośniki to nie było żadnego transformatora. Najprawdopodobniej był on w innym głośniku którego nie miałem.
    sylweksylwina wrote:
    Z zasilaniem wpinasz się na duży kondensator filtrujący.

    O jakiej wartości ma być to zasilanie, w temacie czytania not katalogowych jestem słaby :P
  • Level 8  
    Podłączyłem zasilanie do kondensatora filtrującego (14V) - zaśweiciły mi się diody led - nie reagują na włącznik. Układ działa bez wyrwanego potencjometru 10k. Posiadam jeden potencjometr ale ma za szeroki rozstaw nóżek. Jak go odpowiednio przylutować do układu?
  • Level 43  
    Oj... Wiele wiedzy musisz jeszcze przyswoić...
    Spróbuję po kolei:
    Nota katalogowa (z angielskiego DS) zawiera wszelkie potrzebne informacje. O tym gdzie jaki głośnik podłączyć decyduje układ połączeń na płytce i musisz samodzielnie odnaleźć która nóżka US (Układu TDA 1554) gdzie biegnie i gdzie jest pole do podlutowania przewodu.
    ]W DS masz numerację nóżek i na jej podstawie określasz co gdzie ma być. Ponieważ ten wzmacniacz był oryginalnie przeznaczony do zasilania dwóch kolumn plus suba, wykorzystano po pół z każdej aplikacji zawartej w DS. Zauważ, że na jednym rysunku masz cztery głośniki, a na drugim dwa. W Twoim układzie wzmacniacza wykorzystywane są dwie ćwiartki TDA do zasilania głośników L i P, a dwie połączone w mostek (czyli głośnik podłączony pomiędzy wyjścia z dwóch pozostałych ćwiartek). Dzięki takiemu połączeniu na wyjściu mostka masz większą moc niż dla kanałów L i P; co jest niezbędne dla kanału suba.
    Transformator - nie masz, ale przy zasilaniu z akumulatorów jest on zbędny - tak jak i mostek prostowniczy (diody o których pisał Kolega wyżej).
    W wypadku zasilania z baterii akumulatorów musisz pamiętać, że napięcie w pełni naładowanych nie przekroczyło dopuszczalnej wartości podnej w DS (Absolute maximum). I zgadzam się z Kolegą, ze napięcie w okolicach 12-14V będzie tu najodpowiedniejsze. Dla takiego zasilania na 8 o0mowych głośnikach uzyskasz ok. 5-8 W na każdym, a na subie (4 omy) ok. 20W. ( i tu by się zgadzało to co pisałeś w poście 5). Dla takich mocy (oczywiście jeśłi będziesz grać "na maxa") prąd pobierany z akumulatorów będzie spory - musisz zapewnić odpowiednią pojemność baterii.
    Potencjometry tego typu jak w Twoim układzie mają wyprowadzenia typowe - na środku jest suwak a dwa skrajne wyprowadzenia to początek i koniec ścieżki oporowej. Musisz więc podlutować tak jak ten wyrwany - środkowa noga do środkowego otworu a skrajne do skrajnych. Zwróć jednak uwagę na wartość tego potencjometru - o ile dobrze kombinuję powinna ona być taka sama jak ten ocalały. Podobnie charakterystyka (na potencjometrze jest to literka A lub B w symbolu oznaczajacym wartość - np. 10kA ; oznacza, że potencjometr ma wartość 10 000 omów a jego charakterystyka jest Logarytmiczna - w "zachodnich" potencjometrach Litera A oznacza logarytmiczną, a literka B liniową charakterystykę zmian oporności w funkcji obrotu potencjometru. ) Ponieważ jest to jak myślę potencjometr regulujący głośność (W tym wypadku głośność kanału subwoofera) charakterystyka musi być logarytmiczna.
  • Level 8  
    Miałem nadzieję że znajdę schemat całej płytki ale odnajdę wyjścia z tego scalaka. Czyli mogę wylutować diody prostownicze i zasilanie poprzez kondensator filtrująacy będzie śmigać.
    Zamierzałem na połączenie szeregowe dwóch głośników 8Ohm, połączenie dwóch głośników 4Ohm i jeden 4Ohm20w. Czyli ilość kanałów w moim wzmacniaczu się zgadza.
    Dopiero zauważyłem że wyrwany potencjometr jest typu A, a ja na siłę próbowałem wcisnąć B. Drugi potencjometr obok jest typu C. Czyli pierwszy reguluję głośność subwoogera a drugi głośności kolumn?
    Kolejnym pytaniem jest jakim symnolem oznacza się wejście sygnału audio do układu:
    Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.
  • Level 8  
    Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.
    to ma wyglądać w skrócie tak. Czy możliwe jest takie podłączenie na moim wzmacniaczu?
  • Level 43  
    sylweksylwina wrote:
    Przecież jeden kanał pewnie jest zmostkowany na suba.
    Nawet na pewno...
    Powinieneś zrobić inaczej - 4 omy/20W na zmostkowany kanał subwoofera, a do pozostałych dwóch po jednym głośniku 8 omowym. Te 4 omowe możesz sobie zachować.
    Dobrze by było jednak wiedzieć co to za głośniki. Możesz wrzucić chociaż zdjęcia?
  • Level 8  

    Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.

    Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.

    Wzmacniacz z głośnika w projekcie głośnika bluetooth.


    Tak się prezentują
  • Level 43  
    I jest tak jak przypuszczałem. 4 omy 20 W dajesz na subwoofer, a dwa owalne na L i P. Z tego co mogę się domyśleć te owalne mają ok. 10W, wiec wzmacniacz w takiej konfiguracji będzie akurat do nich.
    Teraz pytanie... Jak wyliczysz pojemność obudowy? Bo zakładając, że owalne muszą być akustycznie odseparowane od suba (czyli muszą mieć osobne zamknięte skrzynki) a subwoofer również wymaga takiej obudowy, wychodzi niezła kolubryna, a miało być przenośnie...
  • Level 43  
    sylweksylwina wrote:
    I to nie małą ilość jak ma grać przyzwoity czas na jednym ładowaniu.
    Poniekąd sugerowałem to w 5 poście.
    Summa summarum wychodzi dość duży i mało poręczny "KLOC". Jedyna zaleta (o ile się spełni warunki wydajnego zasilania) to dość "potężny" dźwięk.
    Z podobnych do tych owalnych głośników (też z jakiegoś starego TV) korzystałem jako "odsłuchowych" przy serwisowaniu sprzętu (bo nawet jak by się spalił to mała szkoda). Dość odporne na przeciążanie, a przy tym o sporej efektywności i przyzwoitym (jak na takie głośniki) brzmieniu.
    Licząc na palcach (czyli czysto teoretycznie) powinno być ok. po pięć litrów na L i P i ok. 12 litrów na suba. W sumie 22 litry - bez uwzględnienia konieczności zmieszczenia gdzieś akumulatora (ów) wzmacniacza ewentualnie zasilacza/ładowarki sieciowej (nie bardzo wyobrażam sobie wydłubywanie akumulatorów z tego do każdego ładowania).