Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

po co wielki kondensator w module sterującym silnikiem DC

KEN 20 Aug 2005 19:00 2013 12
  • #1
    KEN
    Level 14  
    Witam!
    Mam w firmie wózki akumulatorowe (aku 80V) i w nich są zamontowane moduły do sterowania silnikiem od jazdy. Moduły te są zrobione na mosfetach a na wejściu tego modułu jest kupa kondensatorów (elektrolitów) o łącznej pojemności około 10000uF.
    Któś mi wyjaśni po co są te Kandziory? Czy one są konieczne?
  • #3
    KEN
    Level 14  
    Myślisz że chodzi o zwiększenie prądu? Taka bateria w wózku waży chyba z tonę i uderzenie prądowe ma potężne! Prąd udarowy z tego aku to ponad 1000A!
  • #4
    przecinak13
    Level 12  
    kondenstaro ten jest potrzeby aby przy pełnym obiązeniu ruszyć bez większych probleów.
  • #5
    shg
    Level 35  
    Kondensatory raczej mało pomagają przy ruszaniu, silnik wózka rozładuje je jeszcze zanim wózek zacznie jechać :]

    Sądzę, że to najzwyklejszy filtr dolnoprzepustowy, żeby zmniejszyć ilość zakłóceń emitowanych przez wózek. Zapewne moduły sterujące na MOSFETach to regulatory PWM, a te "sieją" niemiłosiernie.
  • #6
    KEN
    Level 14  
    O i to jest chyba słuszna koncepcja! Też mi się tak wydawało.
  • #7
    frank82leon
    Level 14  
    Dokładnie tak jest w tego typu sterowaniach nie da się uniknąć zakłuceń pozdrawiam
  • #8
    leszek_w
    Level 18  
    shg wrote:
    Sądzę, że to najzwyklejszy filtr dolnoprzepustowy, żeby zmniejszyć ilość zakłóceń emitowanych przez wózek. Zapewne moduły sterujące na MOSFETach to regulatory PWM, a te "sieją" niemiłosiernie.


    Zgadza się - to jest filtr. Chopper pobiera prąd podczas pracy
    z tych kondensatorów a nie z akumulatorów. Natomiast kondensatory
    są doładowywane prądem (mniej więcej) stałym z akumulatora.
    Gdyby ich nie było prąd byłby pobierany w postaci impulsów
    bezpośrednio z akumulatora, a przewody byłyby wtedy potężnymi
    antenami zakłócajacymi.

    Leszek
  • #9
    Kaban
    Level 12  
    Witam
    Domyślam się że pojemność ta może być konieczna do utrzymania komutacji układu. Oczywiście sprawdzi się również jak filtr i wygładzi prąd.
    pozdrawaim
  • #10
    Grzegorz6661
    Level 10  
    No w sumie chyba sie mylicie bo te kondensatory ( są pradpopodobnie przy samych mosfetach) są po to zeby podczas sterowania gdy jest duże uderzenie prądu podtrzymuja napiecie na zasilaniu ze wzgledu na to ze kable maja indukcyjnośc i wsytepują spadki na nich jeśli układ sterujacy jest zasilany z tych ogniw ( a napewno tak jest) wyłączył by uklad na jakieś 10ms co spowodowało by reset sterowania

    Dodano po 21 [sekundy]:

    No w sumie chyba sie mylicie bo te kondensatory ( są pradpopodobnie przy samych mosfetach) są po to zeby podczas sterowania gdy jest duże uderzenie prądu podtrzymuja napiecie na zasilaniu ze wzgledu na to ze kable maja indukcyjnośc i wsytepują spadki na nich jeśli układ sterujacy jest zasilany z tych ogniw ( a napewno tak jest) wyłączył by uklad na jakieś 10ms co spowodowało by reset sterowania
  • #11
    barmanekm
    Level 2  
    Biorąc tak na "chłopski rozum" i patrzac na schemat sterowania chopperowego, to można powiedzieć, że pojemność na wejściu choppera jest po to aby miał "kwadratowy (w przybliżeniu)" prąd na wejściu, przy w miare stałym napięciu (do 10% falowności). ponieważ taka jest idea tego sterowania. Indukcyjność jest po to żeby w ogólne można było sensownie taki kondensator podłączyć. (Bez indukcyjności byłoby to zwykłe rozwarcie, z odłożonym napięciem wejścia.)
  • #12
    elek555
    Level 37  
    KEN- czy mógłbyś wrzucić mi na PW schemat instalacji z tym chopperem? /lub na forum/. Z góry dzięki.
  • #13
    _jta_
    Electronics specialist
    Może takie duże kondensatory są po to, żeby częstotliwość PWM mogła być niska?

    Powiedzmy, że układ PWM pobierałby szczytowo 1000A - będzie rozładowywał te kondensatory
    o 1V w ciągu 10us, powiedzmy że mamy wypełnienie 0.5, i częstotliwość 10kHz, kiedy tranzystor
    jest włączony pobiera 1000A, akumulator dostarcze 500, przez 50us napięcie spada o 2.5V.

    Nie musimy mieć takich małych tętnień - pewnie 3kHz są do zaakceptowania.

    Szybkie przełączanie wymaga większej mocy do sterowania, i bardziej nagrzewa MOSFET-y.